Warmte

Hoe goed kun jij tegen de warmte?

1
4
10%
2
5
12%
3
8
20%
4
3
7%
5
3
7%
6
2
5%
7
3
7%
8
4
10%
9
3
7%
10
6
15%
 
Totaal aantal stemmen: 41

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Wat interessant. Welke kruiden zijn daarvoor geschikt?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Warmte

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:Wat interessant. Welke kruiden zijn daarvoor geschikt?
Spaanse rode pepers, maar een beetje Madame Jeanet kan ook.
Als je niet gewend bent om pepers door het eten te gebruiken, zou ik met de laatste niet beginnen.

Wij hebben elke dag wel een recept dat veel pepers bevat: Matbucha bijvoorbeeld maar ook shoarma waardoor ik veel gesneden peper met veel knoflook verwerk.
Vooral de combi peper en verse knoflook geeft een drastisch effect.
En lekker ... :love
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Warmte

Bericht door Bezorgd »

En wat is jouw tip voor warme nachten?

Dat vind ik bijna nog het ergste. Overdag vind ik het prima. Maar die nachten bij 23 graden plus...
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Warmte

Bericht door Roos2018 »

Bezorgd schreef:En wat is jouw tip voor warme nachten?

Dat vind ik bijna nog het ergste. Overdag vind ik het prima. Maar die nachten bij 23 graden plus...
Je huis wit schilderen en airco installeren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Warmte

Bericht door Bezorgd »

Roos2018 schreef:
Bezorgd schreef:En wat is jouw tip voor warme nachten?

Dat vind ik bijna nog het ergste. Overdag vind ik het prima. Maar die nachten bij 23 graden plus...
Je huis wit schilderen en airco installeren.
Airco installeren voor 3 nachten in een jaar is ook wat overdreven.
Maar je zou het bijna overwegen...
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef: Je huis wit schilderen en airco installeren.
De domheid ten top: In de straat tegenover me hebben ze dit jaar een huis met een witte gevel roetzwart geverfd.... Een ander huis in dezelfde straat, verschoot tegelijk ook van kleur: van baksteenrood in spierwit. Wie was er nu wijzer... Maar goed, wellicht is er helemaal niet aan temperaturen gedacht... Het voordeel is dat de straat wel iets gevarieerder is geworden in aanzien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Jantje »

Roos2018 schreef:
DDD schreef:Wat interessant. Welke kruiden zijn daarvoor geschikt?
Spaanse rode pepers, maar een beetje Madame Jeanet kan ook.
Als je niet gewend bent om pepers door het eten te gebruiken, zou ik met de laatste niet beginnen.

Wij hebben elke dag wel een recept dat veel pepers bevat: Matbucha bijvoorbeeld maar ook shoarma waardoor ik veel gesneden peper met veel knoflook verwerk.
Vooral de combi peper en verse knoflook geeft een drastisch effect.
En lekker ... :love
Heb je een recept? Mag ook in het daarvoor bestemde draadje.

Ik wil dat wel eens proberen.

Al is het zo dat anderhalf uur in de kerk zitten met dit weer ook zorgt dat spontaan het zweet uit je kruin gutst. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Warmte

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef: Je huis wit schilderen en airco installeren.
De domheid ten top: In de straat tegenover me hebben ze dit jaar een huis met een witte gevel roetzwart geverfd.... Een ander huis in dezelfde straat, verschoot tegelijk ook van kleur: van baksteenrood in spierwit. Wie was er nu wijzer... Maar goed, wellicht is er helemaal niet aan temperaturen gedacht... Het voordeel is dat de straat wel iets gevarieerder is geworden in aanzien.
Dat is het probleem dat veel Nederlandse huizen binnen erg warm worden in de zomer: de meeste huizen zijn tamelijk donker van kleur en hebben zwarte dakpannen (en het staat nog lelijk ook).
In mediterrane streken zijn de huizen wit met rode dakpannen, dat kaatst zonlicht af waardoor het binnen veel minder warm wordt.
In warme streken hebben de huizen luiken voor de ramen met latjes, die van binnenuit open en dicht gedaan kunnen worden, ook dat scheelt veel warme.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:
Roos2018 schreef: Je huis wit schilderen en airco installeren.
De domheid ten top: In de straat tegenover me hebben ze dit jaar een huis met een witte gevel roetzwart geverfd.... Een ander huis in dezelfde straat, verschoot tegelijk ook van kleur: van baksteenrood in spierwit. Wie was er nu wijzer... Maar goed, wellicht is er helemaal niet aan temperaturen gedacht... Het voordeel is dat de straat wel iets gevarieerder is geworden in aanzien.
Dat is het probleem dat veel Nederlandse huizen binnen erg warm worden in de zomer: de meeste huizen zijn tamelijk donker van kleur en hebben zwarte dakpannen (en het staat nog lelijk ook).
In mediterrane streken zijn de huizen wit met rode dakpannen, dat kaatst zonlicht af waardoor het binnen veel minder warm wordt.
In warme streken hebben de huizen luiken voor de ramen met latjes, die van binnenuit open en dicht gedaan kunnen worden, ook dat scheelt veel warme.
Een plat dak doet het ook goed: d.w.z. als je van warmte houdt. Die absorberen ook nogal wat warmte. De bovenste verdieping van het appartement waar ik woon heeft ook (deels) een plat dak. Dat lijkt me ook goed op te kunnen warmen. Verder nog een tip voor wie niet van warmte houdt en niet wil emigreren: De Waddeneilanden, Lauwersoog in Noord-Groningen, dat zijn vaak de koelste plekjes van ons land. Als ik het goed heb, is het op de Wadden een keer, boven de 30 graden geweest. De plaats binnen ons land zegt soms nogal wat: Waar de Wadden, de kop van Noord-Holland, en het noorden van Groningen vaak het koelste zijn, zijn vooral Limburg, Brabant, een deel van Zeeuws-Vlaanderen, de Veluwe, Twente en de Achterhoek het warmste. Kort gezegd: Zuidoost-Nederland, en daaronder valt qua temperatuur ook nogal eens het Zeeuws-Vlaamse meetpunt Westdorpe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Warmte

Bericht door refo »

Roos2018 schreef:
refo schreef:Pepers tegen warmte? Is dat niet gewoon de verdovende werking ervan? Zodat je warmte niet ervaart, terwijl die er nog is?
Nee, pepers zorgen er juist voor dat je erg gaat zweten en zo je lichaamstemperatuur daalt.
Pepers geven geen verdovende werking, maar zorgen er juist voor dat je fit je werk kan doen en een goede concentratie kan hebben.
Als je een heel spicy gerecht eet, kan het zweet spontaan uit je kruin gutsen :)
De lauw warme thee zorgt ervoor dat je lichaam niet teveel afkoelt.
Eigenlijk geeft het een soort sauna effect.
Interessant verhaal, maar ik vraag me af wat daarvan de onderbouwing is. Als er één ding is wat je momenteel niet hoeft te stimuleren, dan is het zweten. Dus om dat nu te gaan triggeren met pepers, lijkt me niet zo zinvol. De lauwe thee is daarentegen wel logisch. Je moet je verloren vocht aanvullen en beter niet te koud.
Dus adviseer ik Jantje: vergeet de peper en drink de thee.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Warmte

Bericht door pierre27 »

Erg leuk te lezen dit topic met mooie tips. Het verhaal van de pepers en thee is een verhaal om mee te nemen. Nu de warme zomerdagen meer en meer worden gaat het aanschaffen van een airco steeds begrijpelijker worden met name voor de warme nachten. Veel is wel een kwestie van gewoontes eventueel aanpakken. Op de warme uren rustig aan doen en uit de zon. Mijn broer woont in Zuid-Spanje en die snapt werkelijk niet dat we in Nederland op de warme uren nog zoveel willen doen. Ik ben op doorreis naar Bretagne, sliep vannacht in een hotel in Normandië...er zou airco zijn, niet veel van gemerkt, een temperatuur van 28 graden op de kamer. Fijn zo weer verder rijden in een goede auto met airco. Hoewel ik rijwind fijner vind maar dat is op een gegeven moment te warm.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 11 aug 2020, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Dodo »

Bezorgd schreef:En wat is jouw tip voor warme nachten?

Dat vind ik bijna nog het ergste. Overdag vind ik het prima. Maar die nachten bij 23 graden plus...
Ik heb een ventilator die ik strategisch plaats, zodat er een klein briesje over me heen gaat, zonder dat het te waaierig wordt. En ik heb een zomerdeken, van een speciaal dun materiaal. Heel comfortabel. En ik leg een dubbelgevouwen katoenen dekbed onder me, op het onderlaken, Hoe meer katoen, hoe beter. Ook om het kussen extra katoen. En een flesje water naast het bed.
Zo red ik het prima, ik slaap vrij goed. Het scheelt ook dat ik ben afgevallen, daardoor slaap ik ook beter.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Arja »

Drink overdag om de 15 minuten. Drink steeds een beetje, dan hoef je niet zo snel naar de wc en voorkom je maagkramp. Je lichaam neemt op deze manier meer vocht op. Drink overdag veel water of lauwe thee om je lichaam goed gehydrateerd en koel te houden terwijl je slaapt. Uitdroging is een veelvoorkomende oorzaak van het niet in slaap kunnen komen.

Wij hebben een ventilator (in alle slaapkamers). Plus een airco beneden.

Nog een tip voor de nacht Laat je voeten onbedekt. Plus: leg je kussensloop van te voren even in de diepvries.

Ik zweet weinig tot niet. Dat is heel vervelend. Pepertjes gaan mij niet helpen. Wel het koelen van mijn huid met waterspray of doek en ventilator.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Bertiel »

ik heb een lucthkoeler aangeschaft, blaast koele lucht, staat bij m'n bed, ik slaap er prima mee.
Koelt geen kamers af, maar geeft een heerlijke koele luchtrstroom, zonder de herrie van een ventilator
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Roos2018 schreef:
Bezorgd schreef:En wat is jouw tip voor warme nachten?

Dat vind ik bijna nog het ergste. Overdag vind ik het prima. Maar die nachten bij 23 graden plus...
Je huis wit schilderen en airco installeren.
Airco installeren voor 3 nachten in een jaar is ook wat overdreven.
Maar je zou het bijna overwegen...
Het is wel iets meer dan drie nachten, denk ik.
Plaats reactie