Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Dodo »

Ik loop er wel eens een beetje mee hoeveel je je gasten voor moet zetten als je bezoek hebt. Mensen doen dat heel verschillend. Ik ben wel bij mensen geweest waar er na de koffie vijf tucjes op een schoteltje werden gelegd, en dat was het dan. Maar ook wel eens dat er een compleet banket werd aangericht, na de taart kwamen er hartige hapjes, salade, nootjes, enorm veel.
Wat zijn jullie overwegingen als je gasten ontvangt? Het lastige is, dat als ik die mensen van het banket zou ontvangen, ik het gevoel zou hebben dat ik veel op tafel moet zetten. Je wil niet schrieperig overkomen. Maar ik vind het soms ook onzin om de tafel te laten doorbuigen onder het voedsel, de meesten hebben al die extra calorieën helemaal niet nodig.
Hebben jullie hier overpeinzingen bij?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Chrisje72 »

Wij bepalen dat samen. Ik vind het heerlijk om mijn gasten te verwennen, maar loop er vaak tegenaan dat de tijd daarvoor te kort is. Daarom, en omdat mijn man Indisch is, nodig ik mijn gasten graag uit voor het eten. Daarin kan ik dan lekker los gaan. En hoe meer gasten, hoe meer variatie :)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Chrisje72 »

Vanaf de eerste dag dat ik daar kan was het : wil je wat eten? Er staat rijst en kip (of wat dan ook) klaar in de keuken.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Zonnebloem »

Ik vergeet vaak dat ik een tweede bak koffie in moet schenken omdat we zo fijn aan het praten zijn. De koektrommel zet ik open op tafel en ik zeg dat er onbeperkt uit gepakt mag worden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Dodo »

Chrisje72 schreef:Vanaf de eerste dag dat ik daar kan was het : wil je wat eten? Er staat rijst en kip (of wat dan ook) klaar in de keuken.
In sommige culturen is dat zo, maar ik begrijp nooit zo goed hoe ze dat logistiek doen. Ze gooien niet graag eten weg, denk ik. Ze eten er ook niet dubbel zo veel, zover ik weet.

Ik vind het overigens nog wel verschil maken of iemand onaangekondigd op bezoek is, of dat er een afspraak is. Als het onvoorbereid is, moet je het doen met wat er in huis is (doorgaans niet zoveel).

@Chrisje72, doe je het zelf ook zo?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Chrisje72 »

Nee hoor, ik kook gewoon een maaltje, er staat niet de hele dag een stoompan met rijst hier ;)
Als er iemand is rond etenstijd dan maak ik wel wat extra, de volgende dag komt het anders altijd wel op.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Mara »

Ik vraag eerst wat ze willen drinken, meestal is dat dan koffie (en steeds vaker thee).
Als je een schaaltje met koek op tafel zet, durven veel mensen toch niet te pakken is mijn ervaring.
Dus ik ga rond, zet het neer met de uitnodiging om gerust te nemen.

Als het om eters gaat vraag ik altijd wat iemand niet lust en of er een allergie/overgevoeligheid is.
Helaas wordt dit vaak vergeten. :fi
Ik heb een vriendin die een darmziekte heeft en zij mag bijvoorbeeld geen kruiden, geen groenten als uien, prei e.d.
Dus als zij komt eten, bak ik een biefstukje naturel in boter, of een varkenshaasje.

Een compliment vind ik het als iemand iets gegeten heeft, waarvan hij naderhand zei, maar ik lustte dit helemaal niet.
Dat zijn dan vaak eettrauma's uit hun jeugd. De gedachte daaraan alleen al doet hen walgen.

Niet iedereen vind je huisdieren lief en schattig. Dus breng de hond naar een andere kamer, als de gast te kennen geeft er niet van gediend te zijn. Katten hebben de gewoonte om juist bij mensen op schoot te springen die zeggen kattenhaters te zijn. :D
Dus in zo'n geval gaat poes naar buiten of naar boven.
Zeker als de dominee of ouderling - in een zwart pak - op bezoek kwam.
Poes de kamer uit, de bank heel goed stofzuigen en met een vochtige doek nawrijven, zodat hij naderhand niet hoeft te schuieren.

En voor de logerenden: Bezoek en vis blijven drie dagen fris.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Hendrien »

Ja, ik vind het ook lastig. Je wilt gasten graag verwennen, maar zijn ze er echt op gesteld? Voor ons is het ook niet goed; we nemen 's avonds zo min mogelijk. Zijn er nog vrouwen hier die tips hebben? Lekker, maar niet calorierijk.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door windorgel »

Doorgaans als volgt (avond): 1e bakje koffie/thee met koekje (in het weekend of bij bepaalde gelegenheid stroopwafel/plak cake of zoiets), 2e bakje niets erbij. Daarna glaasje fris met chocolaatje erbij. Op vrijdag- of zaterdagavond zet ik dan een schaaltje (ongezouten) noten op tafel. Doordeweeks doe ik dat niet. Hapjes of toastjes alleen bij verjaardagen.
Bij vrienden gaat het omgekeerd ook ongeveer zo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Mara »

windorgel schreef:Op vrijdag- of zaterdagavond zet ik dan een schaaltje (ongezouten) noten op tafel.
Allergie voor noten is toenemend!
Dan kun je beter de chocola weglaten en in plaats daarvan een schaal rauwkost neerzetten.
En niet alle hartige snackzoutjes zijn echt ongezond hoor. ;)
Wij zijn dol op Sunbreaks en "alternatieve" chips, zoals Hummus of Quinoa.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9655
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door merel »

Mara schreef:Ik vraag eerst wat ze willen drinken, meestal is dat dan koffie (en steeds vaker thee).
Als je een schaaltje met koek op tafel zet, durven veel mensen toch niet te pakken is mijn ervaring.
Dus ik ga rond, zet het neer met de uitnodiging om gerust te nemen.

Als het om eters gaat vraag ik altijd wat iemand niet lust en of er een allergie/overgevoeligheid is.
Helaas wordt dit vaak vergeten. :fi

Ik heb een vriendin die een darmziekte heeft en zij mag bijvoorbeeld geen kruiden, geen groenten als uien, prei e.d.
Dus als zij komt eten, bak ik een biefstukje naturel in boter, of een varkenshaasje.

Een compliment vind ik het als iemand iets gegeten heeft, waarvan hij naderhand zei, maar ik lustte dit helemaal niet.
Dat zijn dan vaak eettrauma's uit hun jeugd. De gedachte daaraan alleen al doet hen walgen.

Niet iedereen vind je huisdieren lief en schattig. Dus breng de hond naar een andere kamer, als de gast te kennen geeft er niet van gediend te zijn. Katten hebben de gewoonte om juist bij mensen op schoot te springen die zeggen kattenhaters te zijn. :D
Dus in zo'n geval gaat poes naar buiten of naar boven.
Zeker als de dominee of ouderling - in een zwart pak - op bezoek kwam.
Poes de kamer uit, de bank heel goed stofzuigen en met een vochtige doek nawrijven, zodat hij naderhand niet hoeft te schuieren.

En voor de logerenden: Bezoek en vis blijven drie dagen fris.
Ik vraag het ook niet. Afgelopen zaterdag hadden wij 15 p te eten. Ik had gevulde paprika's gemaakt met linzen, chorizo, tomaten uien en mais. Ik wist dat hetgeen ik klaarmaakte waarschijnlijk niet gewaardeerd werd door een aantal. Aan de andere kant waarderen zij sowieso niets dat geen AGV is. Soms wel een Honig pakje, maar dat waardeer ik niet. Daarom heb ik ook patat erbij gebakken met snackjes en had ik ook nog een grote salade gemaakt en een quinoa hartige taart met zoete aardappel, feta aan courgette ( werd ook niet door iedereen gewaardeerd)

En bij de koffie bak ik meestal wat zelf. Als mensen onverwacht komen, heb ik altijd wel wat bladerdeeg en appels thuis en maak zo appelflappen. Voor de thee 's middags heb ik meestal wel speculaasjes of een stukje chocolade. Komen ze onverwacht in het weekend maak ik zelf snel een paar salades ( tonijn, ei of tomatentapenade), stukje afbakstokbrood en komkommer en cherry tomaatjes heb ik ook altijd in huis. Dat dat kan een dag later ook op een getoast broodje gegeten worden.
Laatst gewijzigd door merel op 29 jun 2020, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door windorgel »

Mara schreef:
windorgel schreef:Op vrijdag- of zaterdagavond zet ik dan een schaaltje (ongezouten) noten op tafel.
Allergie voor noten is toenemend!
Dan kun je beter de chocola weglaten en in plaats daarvan een schaal rauwkost neerzetten.
En niet alle hartige snackzoutjes zijn echt ongezond hoor. ;)
Wij zijn dol op Sunbreaks en "alternatieve" chips, zoals Hummus of Quinoa.
Ik weet wie ik op visite krijg (zo vaak gebeurt dat niet) en dus ook of ze wel of niet van chocolade/noten houden of er tegen kunnen;-)
Verder ben ik niet zo gewend snacks/rauwkost etc te presenteren op een gewone doordeweekse avond. Omgekeerd doen zij dat ook niet. Dat doen we alleen bij verjaardagen, maar dan ook vrij beperkt. Het is maar wat je gewend bent.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Orchidee »

Bij sommige mensen is het altijd net een verjaardag, bij sommige mensen is het zoals bij ons thuis vroeger: 1/2 kopjes thee/koffie met koekje, later nog 1/2 glaasjes fris of water.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Mara »

windorgel schreef: Ik weet wie ik op visite krijg (zo vaak gebeurt dat niet) en dus ook of ze wel of niet van chocolade/noten houden of er tegen kunnen;-)
Verder ben ik niet zo gewend snacks/rauwkost etc te presenteren op een gewone doordeweekse avond. Omgekeerd doen zij dat ook niet. Dat doen we alleen bij verjaardagen, maar dan ook vrij beperkt. Het is maar wat je gewend bent.
Visite is nogal jaren '70. ;)
Ik ga niet uit van hetgeen de ander doet.

Als er een groter gezelschap komt, maak ik van alles en zet het op een grote tafel, zodat iedereen zelf kan pakken. Vlees, vis, vega.
Vooral bij de jongere generatie zijn er veel "afwijkingen". Glutenvrij, geen koemelk, geen suikers.
Een groentensoepje wordt door vrijwel iedereen gewaardeerd, dan geen vermicelli en balletjes er in doen ;) .
De tijd van worst of kaas met en zonder augurkje is wel voorbij. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Orchidee »

Vind ik ook @Mara maar ik krijg het af en toe nog voorgehouden (mijn dochter vraagt telkens, we komen daar al haar hele leven, wanneer krijgen we nu eens wat anders?)
En dan antwoord ik: wees dankbaar dat je wat krijgt

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie