Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Dodo »

Dit is iets waar ik wel eens wat over nadenk, omdat er zo verschillend mee omgegaan wordt. De een heeft het huis spic en span, bij een ander is het rommeliger. De een maakt een hoop werk van koken, de ander gooit wat in de pan want ze houdt niet van koken.
Doe je graag het huishouden? Zie je er een bijbelse plicht in om het echt heel goed te doen? Of vind je andere waarden belangrijker, zoals gastvrijheid of (vrijwilligers)werk buiten de deur doen?
Zelf ben ik van: het is schoon genoeg om gezond te blijven, en rommelig genoeg om gezellig te zijn (daar is een tegeltje van, maar ik weet niet meer precies hoe het er op staat).
Het valt me ook wel eens op trouwens dat mannen nogal eens trots vermelden dat hun vrouw het huishouden heel goed doet. Is dat belangrijk voor een man?

Het lijkt me leuk om hier wat van de vrouwen over te horen, zonder input van de mannen :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door helma »

Ik kan er best plezier in hebben. Maar ben niet echt een overdreven poetser.
Ik zit precies tussen mijn moeder en mijn schoonmoeder in. En dat bevalt me prima.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Orchidee »

Ik ben volgens sommigen Te schoon, Te precies enz.
Ik ben erg onzeker over mijn huishouden en altijd bang dat ik te weinig in/aan het huishouden doe.
Heb daarin ook géén goede/fijne opvoeding en voorbeelden gehad en heb ook nog 10 jaar in de thuiszorg gewerkt in de tijd dat mensen nog 2 x in de week 4 uur huishoudelijke hulp kregen en dat er cliënten waren die nog "van de oude stempel" waren en gerust met een pincetje of haarspeldjes de plinten controleerden
Een schoon huis was bij de meesten belangrijker dan een schoon lichaam/haar en schoongewassen kleding
Ik ben inmiddels (door diverse gezondheidsproblemen en stukken minder energie) véél gemakkelijker en realistischer geworden gelukkig!
Maar het blijft moeilijk voor mij!
Wat is goed, wat is voldoende enz enz.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Terri »

Best interessant;
Hoe vaak je bed verschonen?
Plinten afstoffen?
Hoe vaak ramen zemen?

Nu ik lichamelijk niet meer zo goed kan, moet ik makkelijker worden, maar ik vind het lastig.
Wat is echt belangrijk?
Is het erg als er ergens spinrag zit... :jongle
Ik heb een tijdje iemand gehad als hulp, zij heeft gewerkt als kraamverzorgster en ik vond dat zij behoorlijk goed kon indelen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door samanthi »

Terri schreef:Best interessant;
Hoe vaak je bed verschonen?
Plinten afstoffen?
Hoe vaak ramen zemen?

Nu ik lichamelijk niet meer zo goed kan, moet ik makkelijker worden, maar ik vind het lastig.
Wat is echt belangrijk?
Is het erg als er ergens spinrag zit... :jongle
Ik heb een tijdje iemand gehad als hulp, zij heeft gewerkt als kraamverzorgster en ik vond dat zij behoorlijk goed kon indelen.
Spinrag laat ik een tijdje zitten, ik fotografeer graag spinnen insecten ed.
Ik doe iedere week iets grondig, de rest hou ik gewoon bij, als er eens iets minder is komt het wel weer een andere keer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Mara »

Hoe ik naar de huishouding kijk?
Ik heb zo mijn voorkeur en stel mijn prioriteiten.
Op de eerste plaats staat schoon sanitair en badkamer.
Niets is zo erg dan op een vieze wc te moeten zitten of te moeten douchen in een slonzige badkamer.
Op de tweede plaats staat de was. Ik was op kleur en strijk alles wat gestreken kan worden.
Ik besteed veel aandacht en tijd aan de maaltijden en keuken.
Vanwege de huisdieren staat de stofzuiger altijd wel standby. Net als de dweil.
Ieder bed heeft een wekelijkse vaste verschoondag.
De rest doe ik als ik tijd en zin heb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Orchidee »

Terri schreef:Best interessant;
Hoe vaak je bed verschonen?
Plinten afstoffen?
Hoe vaak ramen zemen?

Nu ik lichamelijk niet meer zo goed kan, moet ik makkelijker worden, maar ik vind het lastig.
Wat is echt belangrijk?
Is het erg als er ergens spinrag zit... :jongle
Ik heb een tijdje iemand gehad als hulp, zij heeft gewerkt als kraamverzorgster en ik vond dat zij behoorlijk goed kon indelen.
Idd interessant!
Hoevaak, hoeveel, wanneer? Enz.
Ik heb 2 "werkhuizen" , daar zijn ze wél héél blij met me.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door helma »

Mara schreef:Hoe ik naar de huishouding kijk?
Ik heb zo mijn voorkeur en stel mijn prioriteiten.
Op de eerste plaats staat schoon sanitair en badkamer.
Niets is zo erg dan op een vieze wc te moeten zitten of te moeten douchen in een slonzige badkamer.
Op de tweede plaats staat de was. Ik was op kleur en strijk alles wat gestreken kan worden.
Ik besteed veel aandacht en tijd aan de maaltijden en keuken.
Vanwege de huisdieren staat de stofzuiger altijd wel standby. Net als de dweil.
Ieder bed heeft een wekelijkse vaste verschoondag.
De rest doe ik als ik tijd en zin heb.

Ik verschoon alleen ons eigen bed. Vanaf dat ze 12 zijn doen ze het hier zelf. Kunnen ze best :huhu
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door samanthi »

helma schreef:
Mara schreef:Hoe ik naar de huishouding kijk?
Ik heb zo mijn voorkeur en stel mijn prioriteiten.
Op de eerste plaats staat schoon sanitair en badkamer.
Niets is zo erg dan op een vieze wc te moeten zitten of te moeten douchen in een slonzige badkamer.
Op de tweede plaats staat de was. Ik was op kleur en strijk alles wat gestreken kan worden.
Ik besteed veel aandacht en tijd aan de maaltijden en keuken.
Vanwege de huisdieren staat de stofzuiger altijd wel standby. Net als de dweil.
Ieder bed heeft een wekelijkse vaste verschoondag.
De rest doe ik als ik tijd en zin heb.

Ik verschoon alleen ons eigen bed. Vanaf dat ze 12 zijn doen ze het hier zelf. Kunnen ze best :huhu
Ja hoor en mijn volwassen jongste zoon, doet alles zelf ook zijn was.
Goed oefenen voor als hij op zichzelf gaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Roos2018 »

Mijn man en ik doen het huishouden samen, en dat geldt voor praktisch alle taken: koken, ramen zemen, stofzuigen, was draaien, vaatwasser in en uit ruimen, sanitair schoonmaken, enz.
Onze oudste (10) helpt ook al regelmatig in de keuken mee.
De kookliefde heeft hij van ons :)

We zijn redelijk netjes in huis, en alleen in de speelkamer mag het wat rommelig zijn.
Boodschappen hoeven we gelukkig niet veel te doen, gemiddeld om de 2,5 maand, omdat we 1,5 uur rijden van de supermarkt vandaan wonen.
We maken er dan een dagje uit van met het hele gezin.

Verder geven we om de beurt de kinderen thuisonderwijs, omdat de scholen hier nog dicht zijn, zo hebben ze zowel een juf als een meester ;)
En we werken samen in ons bedrijf.
Voor ons een formule die prima functioneert.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Roos2018 »

Geytenbeekje schreef: Ik ben 21 maar mijn moeder doet het nog steeds voor mij, verwend dat ik ben :haha
Ja, dan ben je inderdaad verwend; als mijn oudste zoon 21 zou zijn zou ik z´n huishouden toch echt niet meer doen: dan zou hij genoeg jaren van vormend onderwijs hebben hebben gehad om z´n eigen verantwoordelijkheid te moeten kennen ... ;)

Tegelijkertijd vraag ik me af waarom een volwassen man van 21 nog steeds z´n moeder nodig heeft in deze.
Zou je dat uberhaupt wel moeten willen?

En verder: dit is een vrouwen topic, dus post hier a.u.b. niet meer ... :)
Christen
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Christen »

Ha, ha... Dia. Ruilen we toch? Ik kijk wel bij de mannen...
Ik ben makkelijker geworden met het huishouden dan toen ik alleen was. Ik hoef me nooit te vervelen.. ik moet altijd kiezen als ik vrij ben met wat ik wel of niet doe.
Dus lang nadenken over het huishouden doe ik niet. Maar ik heb er zeker geen hekel aan. Cd tje aan en zwabberen maar... hou ik langer vol dan dagen kletsen... ik zie trouwens niets als plicht.. dat woord past niet bij mij.. ik doe het uit liefde en anders niet ;) Mijn man helpt mee.. die moet ik weleens afremmen.. Tukker he. ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Dodo »

Ik heb geen enkele vraag aan een man gesteld. Vrouwen hebben ook hun ideeën over hoe mannen denken en waarom.
Persoonlijk heb ik gemerkt dat saaie routine niets voor mij is. Ik heb vroeger wel bij andere mensen gewerkt, meestal ouderen, en dan was ik elke vrijdag dezelfde saaie meubels aan het stoffen, die niet stoffig waren geworden in dat eenvoudige huishouden.
Ik ben ook een keer ergens geweest waar de vrouw des huizes al een week of wat op bed lag met een zere rug, en dat huis was echt niet schoon meer. Dat is leuk! Ramen open, emmer sop en je ziet het onder je handen opknappen.
Wat betreft het huishouden leren aan de kinderen, dat had ik beter kunnen doen. Ik heb wel gemerkt bij de jongste, die in het leger is geweest, dat hij daar veel heeft geleerd. Schoenen poetsen, opruimen, de schone was meepakken die op de trap ligt, twee keer per week zijn kamer stofzuigen en meer. Ze zouden de dienstplicht weer moeten invoeren, als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door parel »

Roos2018 schreef:Mijn man en ik doen het huishouden samen, en dat geldt voor praktisch alle taken: koken, ramen zemen, stofzuigen, was draaien, vaatwasser in en uit ruimen, sanitair schoonmaken, enz.
Onze oudste (10) helpt ook al regelmatig in de keuken mee.
De kookliefde heeft hij van ons :)

We zijn redelijk netjes in huis, en alleen in de speelkamer mag het wat rommelig zijn.
Boodschappen hoeven we gelukkig niet veel te doen, gemiddeld om de 2,5 maand, omdat we 1,5 uur rijden van de supermarkt vandaan wonen.
We maken er dan een dagje uit van met het hele gezin.

Verder geven we om de beurt de kinderen thuisonderwijs, omdat de scholen hier nog dicht zijn, zo hebben ze zowel een juf als een meester ;)
En we werken samen in ons bedrijf.
Voor ons een formule die prima functioneert.
Wij doen ook alles samen. Het leuke is dat ik wel merk dat je jouw eigen terrein krijgt - min of meer
De was komt grotendeels op mij neer, net als het koken. Het laatste doe ik graag en laat mijn man met vreugde aan mij over.
Aan stofzuigen heb ik een grote hekel, dat doet mijn man dan ook bijna altijd. Net als cake of taart bakken, dat is zijn terrein dan weer. De rest verdelen we zo het uitkomt.

Na de zomer zal daar wel wat aan veranderen. We hebben nu beide fulltime een studie, waardoor alles op de zaterdag neerkomt. Na de zomer ga ik 4 dagen werken en mijn man 5, dus dan zal er toch wel weer meer naar mij gaat
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door merel »

Ik heb een hekel aan huishoudelijk werk, maar houd ook erg van een schoon en opgeruimd huis. Op vrijdag ga ik onder schooltijd het huis door en verschoon de bedden. Ene week uitgebreid beneden alleen stofzuigen boven en de badkamer. Andere week andersom.
Mijn man doet de tuin en alles wat kapot is, ook het verstelwerk aan de kleding. Ik doe de was en boodschappen. Al kan hij wel netter strijken en bouwen dan ik. Hij kookt ook regelmatig.
De kinderen helpen regelmatig mee. Ik merk wel dat hete e kind het makkelijker leert dan het andere. Des te meer reden om jong te beginnen.
Plaats reactie