Thuiswerken

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuiswerken

Bericht door merel »

Zita schreef:
merel schreef:en zij in feite extra vrije dagen hebben in de week.
Het probleem is alleen dat 'wij' dat als ouders niet hebben
Bedoel je met 'zij' de docenten? Deze week kwam ik er achter dat het voor sommige collega's inderdaad een soort vakantie is.

De verwachting is dat we in september nog steeds een 1,5-meter-school moeten zijn, en dus met maximaal 1/3 van de klassen tegelijk in de les kunnen zijn.
Ik bedoelde met 'zij' onze kinderen. Normaliter zitten zij van 8.30-15.15 uur op school. Met het maken van huiswerk is dat gereduceerd tot een kleine twee uur werk ( als zij lang bezig zijn).

En eerlijk gezegd heb ik ook wel eens het idee dat het voor veel docenten ook wel wat vakantie is. Onze school heeft op woensdagen geen les. Waarom?? Wat doen de docenten dan? Normaal geven ze toch ook gewoon les op woensdag? Voor groep 3 en 4 kregen wij 1 keer in de week een rooster doorgestuurd. Het maken, coördineren nakijken van het werk valt onder de taak van de ouders.
De insteek van de lessen voor de komende weken is rekenen, taal, spelling en lezen. Ik verwacht dan dat zij afgelopen week daar hard mee aan de slag zouden gaan, nieuwe dingen zouden leren etc. Wat zie ik in het werk terugkomen, dezelfde sprongetjes sommen die onze jongste ( gr 3) de afgelopen 8 weken ook moest maken. Hij was not amused dat het weer hetzelfde was. Onze dochter heeft gistermorgen het werk voor vandaag ook al afgemaakt. Heerlijk nog een extra dagje vrij.

Als dit vanaf september ook nog zo is, ga ik echt aan de bel trekken. Dan zal er ICT technisch echt nagedacht moeten worden over lessen volgen op afstand. Inloggen vanaf thuis en daar je lessen volgen van 8.30-15.00.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thuiswerken

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zita schreef:
merel schreef:en zij in feite extra vrije dagen hebben in de week.
Het probleem is alleen dat 'wij' dat als ouders niet hebben
Bedoel je met 'zij' de docenten? Deze week kwam ik er achter dat het voor sommige collega's inderdaad een soort vakantie is.

De verwachting is dat we in september nog steeds een 1,5-meter-school moeten zijn, en dus met maximaal 1/3 van de klassen tegelijk in de les kunnen zijn.
Ik bedoelde met 'zij' onze kinderen. Normaliter zitten zij van 8.30-15.15 uur op school. Met het maken van huiswerk is dat gereduceerd tot een kleine twee uur werk ( als zij lang bezig zijn).

En eerlijk gezegd heb ik ook wel eens het idee dat het voor veel docenten ook wel wat vakantie is. Onze school heeft op woensdagen geen les. Waarom?? Wat doen de docenten dan? Normaal geven ze toch ook gewoon les op woensdag? Voor groep 3 en 4 kregen wij 1 keer in de week een rooster doorgestuurd. Het maken, coördineren nakijken van het werk valt onder de taak van de ouders.
De insteek van de lessen voor de komende weken is rekenen, taal, spelling en lezen. Ik verwacht dan dat zij afgelopen week daar hard mee aan de slag zouden gaan, nieuwe dingen zouden leren etc. Wat zie ik in het werk terugkomen, dezelfde sprongetjes sommen die onze jongste ( gr 3) de afgelopen 8 weken ook moest maken. Hij was not amused dat het weer hetzelfde was. Onze dochter heeft gistermorgen het werk voor vandaag ook al afgemaakt. Heerlijk nog een extra dagje vrij.

Als dit vanaf september ook nog zo is, ga ik echt aan de bel trekken. Dan zal er ICT technisch echt nagedacht moeten worden over lessen volgen op afstand. Inloggen vanaf thuis en daar je lessen volgen van 8.30-15.00.
Bij ons ook. Ik begrijp er niks van.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuiswerken

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Zita schreef:
merel schreef:en zij in feite extra vrije dagen hebben in de week.
Het probleem is alleen dat 'wij' dat als ouders niet hebben
Bedoel je met 'zij' de docenten? Deze week kwam ik er achter dat het voor sommige collega's inderdaad een soort vakantie is.
'Tjonge, jij ook hier? Je kwam zeker ook toetsen ophalen?'
- Nee, ik kwam toetsen afnemen. De hele dag al. Voor de vierde keer al.
'Oh, ik dacht dat daarvoor iets anders geregeld was ofzo. Ik ben helemaal niet ingeroosterd. Hahaha.'
- Dan kun je gewoon je digitale lessen geven? Ik heb alles voor vandaag moeten afzeggen vanwege die toetsafname.
'Nee, dat digitale onderwijs lukt niet. De internetverbinding is er thuis niet snel genoeg voor. De videolessen haperen zo erg dat ik er na drie keer maar mee gestopt ben. Nu mail ik ze 1x per week het huiswerk. Dat lukt ze ook wel. En anders moeten ze hun vragen maar mailen ofzo.'
- Je kunt ook op school gaan zitten, hè. Internet is hier snel genoeg. Genoeg collega's zitten drie dagen per week hun lessen te geven vanuit hun lokaal.
'Nou, in de tuin is het ook heerlijk. 'k Heb zóveel kunnen lezen de afgelopen weken!'

Maar de meeste docenten doen heel erg hun best. Wie het serieus neemt, is per saldo nog langer bezig voor school dan normaal, hoor ik om mij heen.
De verwachting is dat we in september nog steeds een 1,5-meter-school moeten zijn, en dus met maximaal 1/3 van de klassen tegelijk in de les kunnen zijn.
Maar accepteren directie en ouders dat dan ook maar? Ik verbaas mij hier toch wel over. Hoeven deze docenten hun uren niet te verantwoorden? Als ik directeur was, zou ik vrije dagen innemen en een extra taak inroosteren voor de vakantie.
Tsja, bij ons in de organisatie is de lijn 'we begrijpen dat het momenteel moeilijk is al je uren te maken, omdat je zoveel taken moet combineren, dus kijken we niet te nauw en hoef je geen verlof op te nemen'. Dan weet je dus dat de 'goeden' meer uren kwijt zijn en de 'kwaden' duiken. Een soort van ingecalculeerd risico denk ik.
Dit is bij ons ook het beleid. Het merendeel is wel op allemaal rare tijden aan het werk om toch hun uren te kunnen halen, maar met kinderen is het wel een uitdaging en lukt het niet elke dag.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Thuiswerken

Bericht door refo »

Misschien niet iets wat het onderwijs aangaat, maar ik vind dat iedereen zich wat flexibel op moet stellen. Niet alleen de werkgevers.
Zo is het ook niet fair als een werknemer aan het eind van het jaar zegt: ik heb nog 20 vakantiedagen. Kan ik die uitbetaald krijgen?
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuiswerken

Bericht door merel »

refo schreef:Misschien niet iets wat het onderwijs aangaat, maar ik vind dat iedereen zich wat flexibel op moet stellen. Niet alleen de werkgevers.
Zo is het ook niet fair als een werknemer aan het eind van het jaar zegt: ik heb nog 20 vakantiedagen. Kan ik die uitbetaald krijgen?
In mijn team werden ook nog gewoon vakantiedagen opgenomen tijdens de meivakantie. Ik verwacht dat dit tijdens de zomervakantie niet anders zal zijn.
MvD5
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Thuiswerken

Bericht door MvD5 »

Op de school van mijn jongste is er een continurooster. Iedere dag is er van 8.30 - 14.00 uur of van 8.45 - 14.15 uur school. De helft van de klas op ma/wo/vr en de andere helft op di/do en dan de andere week andersom. Op de "thuiswerk-dagen" werken ze zelf een paar uurtjes verder via een chromebook. Prima geregeld.

Toch hoorde ik viavia ook nog een andere mogelijkheid. Daar geven de leerkrachten gewoon de hele dag les op de normale tijden. De helft van de kinderen komt 's morgens en de andere helft 's middags. Maar op het dagdeel thuis, kijk en werk je via de computer wel gewoon mee met de klas.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Thuiswerken

Bericht door eilander »

MvD5 schreef:Op de school van mijn jongste is er een continurooster. Iedere dag is er van 8.30 - 14.00 uur of van 8.45 - 14.15 uur school. De helft van de klas op ma/wo/vr en de andere helft op di/do en dan de andere week andersom. Op de "thuiswerk-dagen" werken ze zelf een paar uurtjes verder via een chromebook. Prima geregeld.

Toch hoorde ik viavia ook nog een andere mogelijkheid. Daar geven de leerkrachten gewoon de hele dag les op de normale tijden. De helft van de kinderen komt 's morgens en de andere helft 's middags. Maar op het dagdeel thuis, kijk en werk je via de computer wel gewoon mee met de klas.
Ook leuk, zeker als je 5 basisschoolkinderen thuis hebt. Ieder heeft dan een eigen device nodig, terwijl er ook nog een aantal op het VO zitten.
Doe maar niet. Het gaat nu prima hier.
MvD5
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Thuiswerken

Bericht door MvD5 »

eilander schreef:
MvD5 schreef:Op de school van mijn jongste is er een continurooster. Iedere dag is er van 8.30 - 14.00 uur of van 8.45 - 14.15 uur school. De helft van de klas op ma/wo/vr en de andere helft op di/do en dan de andere week andersom. Op de "thuiswerk-dagen" werken ze zelf een paar uurtjes verder via een chromebook. Prima geregeld.

Toch hoorde ik viavia ook nog een andere mogelijkheid. Daar geven de leerkrachten gewoon de hele dag les op de normale tijden. De helft van de kinderen komt 's morgens en de andere helft 's middags. Maar op het dagdeel thuis, kijk en werk je via de computer wel gewoon mee met de klas.
Ook leuk, zeker als je 5 basisschoolkinderen thuis hebt. Ieder heeft dan een eigen device nodig, terwijl er ook nog een aantal op het VO zitten.
Doe maar niet. Het gaat nu prima hier.
Bij ons hebben de bovenbouwleerlingen allemaal een "eigen" cromebook op school. Die nemen ze mee naar huis om thuis op te werken.
Maar is dat niet het geval dan heb je met een gezin inderdaad al snel te weinig devices.
Ik ben overigens tevreden over de werkwijze op onze school, maar vind het andere model wel interessant.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuiswerken

Bericht door merel »

MvD5 schreef:Op de school van mijn jongste is er een continurooster. Iedere dag is er van 8.30 - 14.00 uur of van 8.45 - 14.15 uur school. De helft van de klas op ma/wo/vr en de andere helft op di/do en dan de andere week andersom. Op de "thuiswerk-dagen" werken ze zelf een paar uurtjes verder via een chromebook. Prima geregeld.

Toch hoorde ik viavia ook nog een andere mogelijkheid. Daar geven de leerkrachten gewoon de hele dag les op de normale tijden. De helft van de kinderen komt 's morgens en de andere helft 's middags. Maar op het dagdeel thuis, kijk en werk je via de computer wel gewoon mee met de klas.
Dat laatste zou voor ons de ideale oplossing zijn en daar direct voor tekenen. Gewoon elke dag tot 15.00 uur met school bezig, heerlijk.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Thuiswerken

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Ook leuk, zeker als je 5 basisschoolkinderen thuis hebt. Ieder heeft dan een eigen device nodig, terwijl er ook nog een aantal op het VO zitten.
Doe maar niet. Het gaat nu prima hier.
Dat kan ook met een smartphone heAfbeelding
Grapje hoor.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: Thuiswerken

Bericht door JvW »

ejvl schreef:
eilander schreef: Ook leuk, zeker als je 5 basisschoolkinderen thuis hebt. Ieder heeft dan een eigen device nodig, terwijl er ook nog een aantal op het VO zitten.
Doe maar niet. Het gaat nu prima hier.
Dat kan ook met een smartphone heAfbeelding
Grapje hoor.
Nou, de middelbare school in het Zeeuwse geeft dat anders wel als tip mee aan de ouders..... :jongle
Ik moest die zin in de brief van het Calvijn College ook wel even twee keer lezen eerlijk gezegd na alle discussies over smartphones.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Thuiswerken

Bericht door eilander »

JvW schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef: Ook leuk, zeker als je 5 basisschoolkinderen thuis hebt. Ieder heeft dan een eigen device nodig, terwijl er ook nog een aantal op het VO zitten.
Doe maar niet. Het gaat nu prima hier.
Dat kan ook met een smartphone heAfbeelding
Grapje hoor.
Nou, de middelbare school in het Zeeuwse geeft dat anders wel als tip mee aan de ouders..... :jongle
Ik moest die zin in de brief van het Calvijn College ook wel even twee keer lezen eerlijk gezegd na alle discussies over smartphones.
:)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Thuiswerken

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Heb je daar een bron voor?

Maar het gaat me vooral om het meten met twee maten. Het advies om zo min mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de zondagse erediensten, wordt nagenoeg overal opgevolgd (uitgezonderd een enkele uitwas hier en daar). Waarom dit overheidsadvies dan niet?
Een bron. Ja verschillende scholen.
Slob kwam pas later met het advies voor hele dagen.

Een advies dat mede ingegeven is doordat veel ouders beiden buitenshuis willen werken.
Maar als het goed is speelt dat minder op reformatorische scholen.
Waar hengel je naar?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Thuiswerken

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Heb je daar een bron voor?

Maar het gaat me vooral om het meten met twee maten. Het advies om zo min mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de zondagse erediensten, wordt nagenoeg overal opgevolgd (uitgezonderd een enkele uitwas hier en daar). Waarom dit overheidsadvies dan niet?
Een bron. Ja verschillende scholen.
Slob kwam pas later met het advies voor hele dagen.

Een advies dat mede ingegeven is doordat veel ouders beiden buitenshuis willen werken.
Maar als het goed is speelt dat minder op reformatorische scholen.
Waar hengel je naar?
Beetje aan het bij lezen?
Ik hengel nergens naar.
Er werd geklaagd over de halve dagen school.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Thuiswerken

Bericht door Jantje »

JvW schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef: Ook leuk, zeker als je 5 basisschoolkinderen thuis hebt. Ieder heeft dan een eigen device nodig, terwijl er ook nog een aantal op het VO zitten.
Doe maar niet. Het gaat nu prima hier.
Dat kan ook met een smartphone heAfbeelding
Grapje hoor.
Nou, de middelbare school in het Zeeuwse geeft dat anders wel als tip mee aan de ouders..... :jongle
Ik moest die zin in de brief van het Calvijn College ook wel even twee keer lezen eerlijk gezegd na alle discussies over smartphones.
Heeft broeder Bakker die brief geschreven? Dan is hij wel snel veranderend qua principes. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie