Forum Refoweb

Ik zit ook op het forum van Refoweb

Ja
12
21%
Nee
43
74%
Wat is Refoweb?
3
5%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Forum Refoweb

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:Als historisch geïnteresseerde forummer ben ik wel benieuwd naar de kip en het ei bij deze beide fora. Welke was er eerst en is er een verband met het ontstaan van het andere forum? En welk verband is dat dan?
Ik zal dat eens nazoeken. Het was ook voordat ik hier actief was, maar Memento heeft me daar wel eens iets over gemaild, toen ik er voor onze kerkelijke gemeente een inleiding over hield.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Forum Refoweb

Bericht door samanthi »

Ik deed vroeger get forum, nu reageer ik wel op de vragenrubriek af en toe.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
elbert
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Forum Refoweb

Bericht door elbert »

Ik ben moderator op Refoweb.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Forum Refoweb

Bericht door Geytenbeekje »

elbert schreef:Ik ben moderator op Refoweb.
Wat vind jij van het steeds grotere verschil tussen Refoweb en Refoforum ?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum Refoweb

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Ik weet dat refoweb eerder refodate heette, maar dat was nog voor ik daar actief werd.

Refoforum komt vanuit het Om Sions Wil-Wil-forum, ook al ver voor ik hier actief ben geworden.

Ik denk niet dat er historische banden zijn tussen de diverse fora.
Wel is interessant wie er achter refoweb zit: Wie heeft het initiatief daartoe genomen... gewoon een beetje historie, en historie zegt soms meer dan woorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum Refoweb

Bericht door Piet Puk »

elbert schreef:Ik ben moderator op Refoweb.
Nou snap ik wie de optie 'Wat is Refoweb' heeft aangevinkt. :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Forum Refoweb

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:Als historisch geïnteresseerde forummer ben ik wel benieuwd naar de kip en het ei bij deze beide fora. Welke was er eerst en is er een verband met het ontstaan van het andere forum? En welk verband is dat dan?
Destijds (waarschijnlijk rond 1998) is door het pastorale blad Om Sions Wil een discussieplatform opgericht.
Dit OSW forum is rond 2001 samengegaan met een aantal andere, kleinere fora (zoals refotrefpunt). In die tijd is RefoWeb opgericht en begon te groeien.
Rond 2004 had de OSW-redactie een aanvaring met een predikant uit de GG en trok men vrijwel per direct de stekker uit het forum.
Memento heeft toen samen met nog enkele mensen in allerijl Refoforum opgericht, met een nadrukkelijk reformatorische identiteit. Dat was een verrechtsing, omdat OSW algemeen christelijk was en zich richtte op de Gereformeerde Bond achterban. Fusie met Refoweb was niet mogelijk, omdat Refoweb de brede identiteit had, die ze nu nog steeds heeft.

(Correcties of aanvullingen zijn welkom, van Elbert of anderen).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Forum Refoweb

Bericht door Tiberius »

In het RD hebben na de overname van Refoforum door EMG enkele artikelen gestaan, leuk om na te lezen:
https://www.rd.nl/meer-rd/consument/int ... s-1.673939
https://www.rd.nl/meer-rd/consument/for ... g-1.675527
elbert
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Forum Refoweb

Bericht door elbert »

Geytenbeekje schreef:Wat vind jij van het steeds grotere verschil tussen Refoweb en Refoforum ?
Benoem dat eens? Dan kan ik erop antwoorden.
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Forum Refoweb

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Bonny schreef:Als historisch geïnteresseerde forummer ben ik wel benieuwd naar de kip en het ei bij deze beide fora. Welke was er eerst en is er een verband met het ontstaan van het andere forum? En welk verband is dat dan?
Destijds (waarschijnlijk rond 1998) is door het pastorale blad Om Sions Wil een discussieplatform opgericht.
Dit OSW forum is rond 2001 samengegaan met een aantal andere, kleinere fora (zoals refotrefpunt). In die tijd is RefoWeb opgericht en begon te groeien.
Rond 2004 had de OSW-redactie een aanvaring met een predikant uit de GG en trok men vrijwel per direct de stekker uit het forum.
Memento heeft toen samen met nog enkele mensen in allerijl Refoforum opgericht, met een nadrukkelijk reformatorische identiteit. Dat was een verrechtsing, omdat OSW algemeen christelijk was en zich richtte op de Gereformeerde Bond achterban. Fusie met Refoweb was niet mogelijk, omdat Refoweb de brede identiteit had, die ze nu nog steeds heeft.

(Correcties of aanvullingen zijn welkom, van Elbert of anderen).
Als ik naar het profiel van Memento kijk, zie ik "Lid geworden op: Za Dec 29, 2001 11:42". Was dit dan niet al een beetje eerder?

PS. Ik mis...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Forum Refoweb

Bericht door Herman »

Marco schreef:Als ik naar het profiel van Memento kijk, zie ik "Lid geworden op: Za Dec 29, 2001 11:42". Was dit dan niet al een beetje eerder?
Het forum werd niet gemigreerd ofzo. Je moest je gewoon opnieuw registeren. Ik ben namelijk een klein uurtje later lid geworden:
29 Dec 2001 12:21 pm
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum Refoweb

Bericht door Piet Puk »

elbert schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat vind jij van het steeds grotere verschil tussen Refoweb en Refoforum ?
Benoem dat eens? Dan kan ik erop antwoorden.
Laat ik het minder suggestief vragen: Zie jij verschil tussen Refoweb en Refoforum?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Forum Refoweb

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:
elbert schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat vind jij van het steeds grotere verschil tussen Refoweb en Refoforum ?
Benoem dat eens? Dan kan ik erop antwoorden.
Laat ik het minder suggestief vragen: Zie jij verschil tussen Refoweb en Refoforum?
Refoweb heeft geen postbode
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum Refoweb

Bericht door Piet Puk »

samanthi schreef:
Piet Puk schreef:
elbert schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat vind jij van het steeds grotere verschil tussen Refoweb en Refoforum ?
Benoem dat eens? Dan kan ik erop antwoorden.
Laat ik het minder suggestief vragen: Zie jij verschil tussen Refoweb en Refoforum?
Refoweb heeft geen postbode
Zit jij op Refoweb, Samanthi?
elbert
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Forum Refoweb

Bericht door elbert »

Piet Puk schreef:Laat ik het minder suggestief vragen: Zie jij verschil tussen Refoweb en Refoforum?
Jazeker. Ik zou grote oogkleppen op moeten hebben als ik dat niet zou zien. Refoforum is bedoeld voor forummers uit de gereformeerde gezindte en eigenlijk uitsluitend (of vooral) voor hen. Refoweb is ook bedoeld voor diezelfde forummers, maar daar is de kans een stuk groter dat je mensen van buiten de gereformeerde gezindte tegenkomt. Dat heeft ook te maken met het beleid.
Wat we zien, zijn 2 dingen:
- forummen is een beetje uit aan het raken: er komen over het algemeen minder bezoekers op fora dan vroeger.
- er komen relatief minder reformatorische forummers op Refoweb de laatste jaren.

Beide ontwikkelingen vind ik jammer. V.w.b. het tweede geldt denk ik dat refo's meer de neiging hebben om een "veilige omgeving" te zoeken. Mede daarom zijn er een aantal mensen vertrokken van Refoweb, die bijv. op Refoforum wel te vinden zijn. Het beleid van Refoweb is dat binnen bepaalde grenzen gesprek tussen refo's en niet-refo's mogelijk moet blijven, ook al vindt niet iedereen dat prettig, omdat je regelmatig ook dingen leest waar je als refo niet achter kunt staan. Die dingen lees ik dus ook en als ik aan een discussie deelneem, laat ik ook merken (waarbij ik hoop dat het duidelijk is) wat een gereformeerde visie is op een bepaald onderwerp.
Plaats reactie