Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Weet iemands een goed naslagwerk over dit onderwerp?
Er is veel over te doen deze dagen.
Herdenkingen, verhalen van overlevenden.
Wat voor mij persoonlijk ontbreekt zijn de verhalen uit de reformatorische gemeenschap.
Over het algemeen heb ik me laten vertellen dat het reformatorische deel van Nederland gedurende ww2 erg weerbarstig was tegen de bezetter en erg hulpvaardig in het helpen van onderduikers en verzetsmensen.
Wetende dat dit niet in alle gevallen op ging, toch ben ik ook benieuwd naar de bijbelse naleving on die tijd van dag tot dag.
Zijn er mensen op dit forum die hier nog wat aan toe te voegen hebben? Vertel het gerust.
Er is veel over te doen deze dagen.
Herdenkingen, verhalen van overlevenden.
Wat voor mij persoonlijk ontbreekt zijn de verhalen uit de reformatorische gemeenschap.
Over het algemeen heb ik me laten vertellen dat het reformatorische deel van Nederland gedurende ww2 erg weerbarstig was tegen de bezetter en erg hulpvaardig in het helpen van onderduikers en verzetsmensen.
Wetende dat dit niet in alle gevallen op ging, toch ben ik ook benieuwd naar de bijbelse naleving on die tijd van dag tot dag.
Zijn er mensen op dit forum die hier nog wat aan toe te voegen hebben? Vertel het gerust.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 28 jan 2020, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Ben blij dat je positieve geluiden hebt gehoord.
Bij ons zijn we daar niet aan toegekomen. Walcheren werd onder water gezet in 1944.
Bij ons zijn we daar niet aan toegekomen. Walcheren werd onder water gezet in 1944.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Ik weet eigenlijk niet zoveel over reformatorische christenen die weerbarstig waren tegen de bezetter.Van Ewijk schreef:Weet iemands een goed naslagwerk over dit onderwerp?
Er is veel over te doen deze dagen.
Herdenkingen, verhalen van overlevenden.
Wat voor mij persoonlijk ontbreekt zijn de verhalen uit de reformatorische gemeenschap.
Over het algemeen heb ik me laten vertellen dat het reformatorische deel van Nederland gedurende ww2 erg weerbarstig was tegen de bezetter en erg hulpvaardig in het helpen van onderduikers en verzetsmensen.
Zijn er mensen op dit forum die hier nog wat aan toe te voegen hebben? Vertel het gerust.
Ik heb wel veel gelezen over katholieke en gereformeerde gelovigen die zich verzetten. En mensen die net als Corrie ten Boom en haar familie heel veel liefde voor de Joden hadden. Lees meer op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_ten_Boom
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Zita een jaar of 27 geleden tegen oma: 'Oma, vertel eens iets over de oorlog?'
Oma: 'kind, daar weet ik niets meer van. Dat is zo lang geleden.'
Zita: 'Oma, weet u helemaal niks meer? U was toen toch nog niet zo oud?'
Oma: 'Nou, in de hongerwinter kwamen ze vanuit Rotterdam allemaal eten kopen. We hebben toen een man laten overnachten. Die zette zijn hoed op een vaas op de kast. De volgende ochtend pakte hij zijn hoed en toen viel de vaas kapot.'
En dat was het.
Ik bitter teleurgesteld, want ik las rond die tijd Holland onder het hakenkruis en Reis door de nacht. Door dat soort boeken ging je denken dat iedereen ofwel NSB'er was, ofwel in het verzet zat. Ik was er gemakshalve maar vanuit gegaan dat opa en oma hun hele boerderij vol onderduikers hadden gehad.
Ik denk dat in een flink deel van Nederland men gewoon doorleefde. Opa en oma waren jong, hadden een flinke boerderij, een snel uitbreidend gezin. Ze waren totaal niet politiek of maatschappelijk bewust. En oma was tamelijk sterk de visie toegedaan dat als je iets negeerde, het net leek alsof het er niet was.
Maar misschien wordt mij over veertig jaar wel gevraagd wat ik heb bijgedragen in de strijd tegen IS.
Oma: 'kind, daar weet ik niets meer van. Dat is zo lang geleden.'
Zita: 'Oma, weet u helemaal niks meer? U was toen toch nog niet zo oud?'
Oma: 'Nou, in de hongerwinter kwamen ze vanuit Rotterdam allemaal eten kopen. We hebben toen een man laten overnachten. Die zette zijn hoed op een vaas op de kast. De volgende ochtend pakte hij zijn hoed en toen viel de vaas kapot.'
En dat was het.
Ik bitter teleurgesteld, want ik las rond die tijd Holland onder het hakenkruis en Reis door de nacht. Door dat soort boeken ging je denken dat iedereen ofwel NSB'er was, ofwel in het verzet zat. Ik was er gemakshalve maar vanuit gegaan dat opa en oma hun hele boerderij vol onderduikers hadden gehad.
Ik denk dat in een flink deel van Nederland men gewoon doorleefde. Opa en oma waren jong, hadden een flinke boerderij, een snel uitbreidend gezin. Ze waren totaal niet politiek of maatschappelijk bewust. En oma was tamelijk sterk de visie toegedaan dat als je iets negeerde, het net leek alsof het er niet was.
Maar misschien wordt mij over veertig jaar wel gevraagd wat ik heb bijgedragen in de strijd tegen IS.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Verhaal vanuit reformatorische hoek: de kinderserie over Maarten Gunnink van M. Kanis vind ik heel erg goed.
Een gewoon gezin. Gewone mensen. Gewone gebeurtenissen in een ongewone tijd. En af en toe dringen de gruwelen van de oorlog door.
Maar het is niet zo'n Reisdoordenachtverhaal, waarin alle aardige mensen actieve verzetsstrijders zijn.
Een gewoon gezin. Gewone mensen. Gewone gebeurtenissen in een ongewone tijd. En af en toe dringen de gruwelen van de oorlog door.
Maar het is niet zo'n Reisdoordenachtverhaal, waarin alle aardige mensen actieve verzetsstrijders zijn.
Re: RE: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
De levensbeschrijving van Johannus Post door Anne de Vries.Van Ewijk schreef:Weet iemands een goed naslagwerk over dit onderwerp?
Er is veel over te doen deze dagen.
Herdenkingen, verhalen van overlevenden.
Wat voor mij persoonlijk ontbreekt zijn de verhalen uit de reformatorische gemeenschap.
Over het algemeen heb ik me laten vertellen dat het reformatorische deel van Nederland gedurende ww2 erg weerbarstig was tegen de bezetter en erg hulpvaardig in het helpen van onderduikers en verzetsmensen.
Wetende dat dit niet in alle gevallen op ging, toch ben ik ook benieuwd naar de bijbelse naleving on die tijd van dag tot dag.
Zijn er mensen op dit forum die hier nog wat aan toe te voegen hebben? Vertel het gerust.
Frits de Zwerver, alias dominee Slomp uit Heemse. Heeft M Kanis ook een boek over geschreven.
Helena Kuypers Rietberg, de moeder van het verzet.
Genoeg over deze (reformatorische) christenen geschreven.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Rose van Rosita Steenbeek.
Misschien niet direct reformatorisch, maar heeft wel linken . Rose trouwt met een dominee en ze gaan wonen onder de rook van Rotterdam in Klaaswaal.
Ik vond het eens belicht vanuit een andere hoek en het boeide.
En zoals Zita al schreef, was ook hier lang een redelijk 'normaal' leven.
Misschien niet direct reformatorisch, maar heeft wel linken . Rose trouwt met een dominee en ze gaan wonen onder de rook van Rotterdam in Klaaswaal.
Ik vond het eens belicht vanuit een andere hoek en het boeide.
En zoals Zita al schreef, was ook hier lang een redelijk 'normaal' leven.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Een Groninger pastorie in de storm schiet mij nog te binnen.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Misschien is het de moeite waard om ook te lezen wat de lijn van de SGP / ds. Kersten was in de tweede wereldoorlog. En dat hij 'gezuiverd' werd in 1945, d.w.z. hij mocht geen tweede Kamerlid zijn en hij mocht 10 jaar niet schrijven. Dat biedt wat tegenwicht aan alle heldenverhalen die over het algemeen de ronde doen.
Als ik nu getuigenverslagen lees dan lees ik vooral dat de Nederlandse bevolking niet echt begaan was met de joodse medemensen, ook niet na de oorlog.
Aan de andere kant zijn er ook reformatorische gezinnen die joden hebben geholpen. Ik weet bijvoorbeeld dat in het gezin van mijn oma een joods meisje is opgevangen, zij heeft de oorlog overleefd.
Nuance is belangrijk. Het is niet nodig om enkel negatief te zijn, maar alleen de gezindte toedichten dat men 'weerbarstig' was en 'hulpvaardig' vindt ik een te eenzijdig beeld van de beschikbare informatie over dit onderwerp.
Als ik nu getuigenverslagen lees dan lees ik vooral dat de Nederlandse bevolking niet echt begaan was met de joodse medemensen, ook niet na de oorlog.
Aan de andere kant zijn er ook reformatorische gezinnen die joden hebben geholpen. Ik weet bijvoorbeeld dat in het gezin van mijn oma een joods meisje is opgevangen, zij heeft de oorlog overleefd.
Nuance is belangrijk. Het is niet nodig om enkel negatief te zijn, maar alleen de gezindte toedichten dat men 'weerbarstig' was en 'hulpvaardig' vindt ik een te eenzijdig beeld van de beschikbare informatie over dit onderwerp.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Er is een boek: verzet der Hervormde Kerk.
“Er waren binnen de gereformeerde gezindte mensen die samenwerkten met de Duitsers. Vele anderen in die kring stelden zich zoals de meeste Nederlanders -achteraf bezien- te slap op. Maar onmiskenbaar waren er ook die zich verzetten tegen de bezetter. Zij vormden een minderheid. Het beeld van de houding van orthodox-protestantse kring in oorlogstijd wordt in hoge mate bepaald door de opstelling van de voormannen.”
Artikel: Digibron
“Er waren binnen de gereformeerde gezindte mensen die samenwerkten met de Duitsers. Vele anderen in die kring stelden zich zoals de meeste Nederlanders -achteraf bezien- te slap op. Maar onmiskenbaar waren er ook die zich verzetten tegen de bezetter. Zij vormden een minderheid. Het beeld van de houding van orthodox-protestantse kring in oorlogstijd wordt in hoge mate bepaald door de opstelling van de voormannen.”
Artikel: Digibron
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Ik las pas 'Mijn toevlucht en Mijn hoog vertrek' van L. Vogelaar. Ook een mooi boek met herinneringen van mensen uit de Gereformeerde Gemeenten over de Tweede Wereldoorlog.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Je kunt ook Rik Valkenburg raadplegen. Die heeft ook diverse publicaties op zijn naam staan over de oorlog.
Hoewel ik me zeer verwant voel met de gereformeerde kerken tijdens de oorlog, wil ik die groepering toch niet vereenzelvigen met de reformatorische hoek. Post, Slomp en Kuipers-Rietberg behoorden tot de gereformeerde kerken en die hadden toch echt een eigen visie op de samenleving.
Je kunt ook het proefschrift van Ewart Bosma lezen over de verhouding van de bevindelijk gereformeerde ten opzichte van de nationaal socialisten.
Hoewel ik me zeer verwant voel met de gereformeerde kerken tijdens de oorlog, wil ik die groepering toch niet vereenzelvigen met de reformatorische hoek. Post, Slomp en Kuipers-Rietberg behoorden tot de gereformeerde kerken en die hadden toch echt een eigen visie op de samenleving.
Je kunt ook het proefschrift van Ewart Bosma lezen over de verhouding van de bevindelijk gereformeerde ten opzichte van de nationaal socialisten.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
"Te mogen leven" is een levensgeschiedenis van een Joodse vrouw. Zij is ondergedoken geweest in de pastorie. https://www.deboekenhoeve.nl/a-40025247 ... escriptionejvl schreef:Een Groninger pastorie in de storm schiet mij nog te binnen.
Is natuurlijk ook niet echt een verhaal uit Reformatorische hoek!
Ik heb beide boeken, zijn indrukwekkend.
Re: Oorlogsverhalen vanuit de reformatorische hoek
Dank voor de tip.Adje schreef:"Te mogen leven" is een levensgeschiedenis van een Joodse vrouw. Zij is ondergedoken geweest in de pastorie. https://www.deboekenhoeve.nl/a-40025247 ... escriptionejvl schreef:Een Groninger pastorie in de storm schiet mij nog te binnen.
Is natuurlijk ook niet echt een verhaal uit Reformatorische hoek!
Ik heb beide boeken, zijn indrukwekkend.
Als je het geloofsleven van hen beleest, ook van ds Slomp (gereformeerd predikant) uit Heemse e.a., zouden ze zeker niet misstaan binnen onze huidige reformatorische prediking. Destijds was de gereformeerde kerk echt wel een wat "zwaardere" kerk bijvoorbeeld.