De kunst van het ongelukkig zijn

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Prachtig artikel in het RD!
Op de social media lijkt iedereen gelukkig en wordt er op iedere vakantiefoto gereageerd met: lekker genieten.
Alleen deze zin even gekopieerd omdat ik specifiek hier op wil reageren.
Op de sociale media heeft iedereen een sprookjesleven, mooi koophuis, prachtige baan en een huwelijk waar nooit een verkeerd woord valt.
Men heeft twee auto's, een grote caravan, twee of drie kinderen die altijd braaf zijn en natuurlijk gaat met twee keer per jaar op vakantie.
kijk eens hoe deugdzaam daar men op de foto prijkt met een kind uit de derde wereld.
De koffie staat bij thuiskomst klaar maar te vertellen heeft men niets meer, alles is toch al gedeeld terwijl het zich afspeelde..
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door DDD »

Veel mensen die ik ken en die actief zijn op sociale media praten tegelijkertijd voor drie tegelijk.

Dus ik vrees dat je de verkeerde mensen treft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Tiberius »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Prachtig artikel in het RD!
Op de social media lijkt iedereen gelukkig en wordt er op iedere vakantiefoto gereageerd met: lekker genieten.
Alleen deze zin even gekopieerd omdat ik specifiek hier op wil reageren.
Op de sociale media heeft iedereen een sprookjesleven, mooi koophuis, prachtige baan en een huwelijk waar nooit een verkeerd woord valt.
Men heeft twee auto's, een grote caravan, twee of drie kinderen die altijd braaf zijn en natuurlijk gaat met twee keer per jaar op vakantie.
kijk eens hoe deugdzaam daar men op de foto prijkt met een kind uit de derde wereld.
De koffie staat bij thuiskomst klaar maar te vertellen heeft men niets meer, alles is toch al gedeeld terwijl het zich afspeelde..
Dan volg je denk ik de verkeerde kanalen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Ad Anker »

Dat denk ik ook. Wij hebben geen caravan. Gaan op reis met drie kinderen achter in de auto. Af en toe is een dreigement als: "nu allemaal jullie ****en dicht anders zet ik je eruit" nodig. Vervolgens zet ik na aankomst samen met mijn echtgenote de tent op wat een ingrijpende aanslag op ons huwelijksgeluk inhoudt en vervolgens heb ik een paar uur tijd nodig om tot mezelf te komen, met zo min mogelijk gezeur aan mijn hoofd.

Verder geniet ik echt van de vakantie, hoef ik vooralsnog niet naar de psychiater, hoef geen hulp bij de opvoeding van mijn kinderen, is mijn huwelijk dankzij mijn geduldige vrouw weergaloos goed en versta ik, zoals je leest, de kunst van het ongelukkig zijn. En ik doe het elk jaar weer.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Bertiel »

Prachtige reactie Ad, ik moest er om lachen en werd warm van je lofzang op je ega!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:Dat denk ik ook. Wij hebben geen caravan. Gaan op reis met drie kinderen achter in de auto. Af en toe is een dreigement als: "nu allemaal jullie ****en dicht anders zet ik je eruit" nodig. Vervolgens zet ik na aankomst samen met mijn echtgenote de tent op wat een ingrijpende aanslag op ons huwelijksgeluk inhoudt en vervolgens heb ik een paar uur tijd nodig om tot mezelf te komen, met zo min mogelijk gezeur aan mijn hoofd.

Verder geniet ik echt van de vakantie, hoef ik vooralsnog niet naar de psychiater, hoef geen hulp bij de opvoeding van mijn kinderen, is mijn huwelijk dankzij mijn geduldige vrouw weergaloos goed en versta ik, zoals je leest, de kunst van het ongelukkig zijn. En ik doe het elk jaar weer.
Ha ha. Herkenbaar. Hier zeg ik altijd. Het opzetten en afbreken van onze "tabernakel " is een oefening in nederigheid naar elkaar. Wat de ene keer beter afgaat bij mij dan de andere keer....
En je volgens de moderne wereld bijkans direct op zoek moet naar een psycholoog of huwelijkstherapeut onder je medekampeerders.

Toch blijft kamperen leuk. En is het zeer ontspannend ( als alles staat, de kinderen zwemmen, iedereen meewerkt, lief en aardig en behulpzaam is, zijn rotzooi opruimt, de rij bij de wc niet te lang is, je luchtbed niet te hard leegloopt, je hoog genoeg zit om gevrijwaard te zijn van muggen en wespen. Je campingburen prettig zijn. ;) )Overigens in de periode dat wij nog in een huisje zaten kwam die oefening van nederigheid ook voor in de vakantiestress van inpakken en schoonmaken etc.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Dodo »

De reactie van Ad is grappig, maar Ewijk heeft wel een punt natuurlijk. Ik volg geen beroemdheden op facebook of instagram, alleen "normale" mensen. Toch zitten daar mensen tussen die alleen maar de prachtige volmaakte foto's van hun prachtige volmaakte gezin plaatsen. Dat is bijzonder irritant, zeker als ik weet dat ze wel degelijk flinke zorgen hebben op bepaalde gebieden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Jantje »

Ik vind het een hele opgave van Ad om dit elk jaar te doen. Ik zou het niet kunnen opbrengen.

Verder helemaal eens met Dodo. Dat is nou precies één van de redenen dat ik fel gekant ben tegen deze vormen van social media. Iedereen doet zich veel beter voor dan in werkelijkheid. En dat is een grote en zorgelijke ontwikkeling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:Ik vind het een hele opgave van Ad om dit elk jaar te doen. Ik zou het niet kunnen opbrengen.

Verder helemaal eens met Dodo. Dat is nou precies één van de redenen dat ik fel gekant ben tegen deze vormen van social media. Iedereen doet zich veel beter voor dan in werkelijkheid. En dat is een grote en zorgelijke ontwikkeling.
Je maakt er nu een algemene regel van. Afgezien van het feit dat letterlijk iedereen in de wereld zich (wat) beter zal voordoen aan de buitenwereld, met of zonder sociale media, is het niet waar dat "iedereen zich veel beter voordoet". Veel mensen plaatsen wat plaatjes van de kat, van de krokussen in de lente, van de verjaardag van oma, ze liken een artikel uit een krant of tijdschrift, allemaal onschuldig spul. Het is een minderheid die aldoor foto's plaatst om hun perfecte leven te bewijzen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik vind het een hele opgave van Ad om dit elk jaar te doen. Ik zou het niet kunnen opbrengen.

Verder helemaal eens met Dodo. Dat is nou precies één van de redenen dat ik fel gekant ben tegen deze vormen van social media. Iedereen doet zich veel beter voor dan in werkelijkheid. En dat is een grote en zorgelijke ontwikkeling.
Dan zal je ook wel gekant zijn tegen kerkgang: daar doet ook iedereen zijn beste kleren aan. En laat zich van zijn beste kant zien.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:De reactie van Ad is grappig, maar Ewijk heeft wel een punt natuurlijk. Ik volg geen beroemdheden op facebook of instagram, alleen "normale" mensen. Toch zitten daar mensen tussen die alleen maar de prachtige volmaakte foto's van hun prachtige volmaakte gezin plaatsen. Dat is bijzonder irritant, zeker als ik weet dat ze wel degelijk flinke zorgen hebben op bepaalde gebieden.
Klopt hoor. Pas nog ook over het fenomeen likes gehad bij mijn oudste. Die gaf aan onzeker te worden van weinig of minder likes. We hebben het gehad over de hardheid van het hele systeem. Ze suggerere dat je veel vrienden hebt. Maar in feite is het meeste lucht. De likes worden gedachteloos gegeven. Maar je eigenwaarde zakt en stijgt met het aantal likes. Terwijl in echte vrienschap en in lijfelijk aanwezgheid gegeven complimenten of opmerkingen je langer en dieper "gelukkig" maken dan een oppervlakkige like. En je er zekerder van blijft omdat ze oprecht gemeend zijn...

Zelf gaf onze oudste wel aan dat ze de indruk had dat onder jongeren men minder perfectie nastreefde op foto's. Tja, ik weet het nog niet helemaal.

Overigens een forum als dit kan het ook uitwerken. Weliswaar niet door likes. Maar door het zien dat op anderen meer en soms inhoudelijker gereageerd wordt. Je weinig of veel bijval krijgt. En doen we onszelf vaak ook niet beter voor dan we zijn? En ja een reactie op je post of pb geeft ook een prikkel... en krijg je die weinig zou je denken dat er alleen vijanden zijn.. Een forum werktook onbeschoft gedrag in de hand. Wie zou werkelijk in real live mensen negeren die een gesprek beginnen of een vraag hebben? En wat kan zulk gedrag uitwerken? Ik trek mijzelf daarbij in. En wat dacht je van het fenomeen refoforummer van het jaar? :) Dit laatste wilde ik nog toevoegen om post compleet te maken.

En ja eens met Dodo en Tiberius
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 jan 2020, 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Ik vind het een hele opgave van Ad om dit elk jaar te doen. Ik zou het niet kunnen opbrengen.

Verder helemaal eens met Dodo. Dat is nou precies één van de redenen dat ik fel gekant ben tegen deze vormen van social media. Iedereen doet zich veel beter voor dan in werkelijkheid. En dat is een grote en zorgelijke ontwikkeling.
Dan zal je ook wel gekant zijn tegen kerkgang: daar doet ook iedereen zijn beste kleren aan. En laat zich van zijn beste kant zien.
Je bent onverbeterlijk. Maar dit slaat natuurlijk als een tang op een varken, op zijn zachtst gezegd. Bovendien is dat in mijn gemeente niet eens van toepassing. Dus dat klopt ook al niet. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:
Tiberius schreef: Dan zal je ook wel gekant zijn tegen kerkgang: daar doet ook iedereen zijn beste kleren aan. En laat zich van zijn beste kant zien.
. Bovendien is dat in mijn gemeente niet eens van toepassing. Dus dat klopt ook al niet. :slurp
Trieste constatering
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Dodo »

Lilian1975 schreef:
Dodo schreef:De reactie van Ad is grappig, maar Ewijk heeft wel een punt natuurlijk. Ik volg geen beroemdheden op facebook of instagram, alleen "normale" mensen. Toch zitten daar mensen tussen die alleen maar de prachtige volmaakte foto's van hun prachtige volmaakte gezin plaatsen. Dat is bijzonder irritant, zeker als ik weet dat ze wel degelijk flinke zorgen hebben op bepaalde gebieden.
Klopt hoor. Pas nog ook over het fenomeen likes gehad bij mijn oudste. Die gaf aan onzeker te worden van weinig of minder likes. We hebben het gehad over de hardheid van het hele systeem. Ze suggerere dat je veel vrienden hebt. Maar in feite is het meeste lucht. De likes worden gedachteloos gegeven. Maar je eigenwaarde zakt en stijgt met het aantal likes. Terwijl in echte vrienschap en in lijfelijk aanwezgheid gegeven complimenten of opmerkingen je langer en dieper "gelukkig" maken dan een oppervlakkige like. En je er zekerder van blijft omdat ze oprecht gemeend zijn...

Zelf gaf onze oudste wel aan dat ze de indruk had dat onder jongeren men minder perfectie nastreefde op foto's. Tja, ik weet het nog niet helemaal.

Overigens een forum als dit kan het ook uitwerken. Weliswaar niet door likes. Maar door het zien dat op anderen meer en soms inhoudelijker gereageerd wordt. Je weinig of veel bijval krijgt. En doen we onszelf vaak ook niet beter voor dan we zijn? En ja een reactie op je post of pb geeft ook een prikkel... en krijg je die weinig zou je denken dat er alleen vijanden zijn.. Een forum werktook onbeschoft gedrag in de hand. Wie zou werkelijk in real live mensen negeren die een gesprek beginnen of een vraag hebben? En wat kan zulk gedrag uitwerken? Ik trek mijzelf daarbij.

En ja eens met Dodo en Tiberius
Je maakt wel een scherp verschil tussen de sociale media en het echte leven. Het is natuurlijk helemaal niet zo dat complimenten in het echte leven oprechter zouden zijn, ik denk dat er aardig wat mensen zijn die met een nieuw kapsel of een nieuwe jurk of een nieuwe auto graag complimenten krijgen, en onzeker kunnen zijn als die complimentjes uitblijven. En in het sociale verkeer horen complimenten bij de gewone omgang. Leuke jas! Ben je naar de kapper geweest? Mooi!
Waarom zou dat allemaal wel gemeend zijn, en een like niet?
Uiteindelijk is sociale media net als het gewone leven hoor, maar het is digitaal. Maar dezelfde mensen, dezelfde emoties en drijfveren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Ik vind het een hele opgave van Ad om dit elk jaar te doen. Ik zou het niet kunnen opbrengen.

Verder helemaal eens met Dodo. Dat is nou precies één van de redenen dat ik fel gekant ben tegen deze vormen van social media. Iedereen doet zich veel beter voor dan in werkelijkheid. En dat is een grote en zorgelijke ontwikkeling.
Dan zal je ook wel gekant zijn tegen kerkgang: daar doet ook iedereen zijn beste kleren aan. En laat zich van zijn beste kant zien.
Je bent onverbeterlijk.
Op social media wellicht.
Jantje schreef:Maar dit slaat natuurlijk als een tang op een varken, op zijn zachtst gezegd.
Want?
Jantje schreef:Bovendien is dat in mijn gemeente niet eens van toepassing. Dus dat klopt ook al niet. :slurp
Dan is het droevig gesteld in jouw gemeente. Had ik niet verwacht van een Zeeuwse GerGem.
Plaats reactie