De kunst van het ongelukkig zijn

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Ik weet niet hoeveel tijd ertussen zit. Ik kijk ze nooit. :)
Je krijgt ook niet altijd een bedankkaartje. ;)
Ad Anker schreef:Het niet weten van de Bron geeft een vrijbrief om enthousiast te worden van alternatieve, uitgedroogde en uiteindelijk dodende bronnen? Nee toch, Mara?
Nee, want de bronnen blijken bitter te zijn (Mara).
God zelf kan alleen die bron weer zoet maken.

Ik denk dat veel mensen chronisch ongelukkig zijn, omdat ze geen perspectief hebben, of zo je wilt Uitzicht.
Maar ook een kind van de Heere kan in tijden van moedeloosheid verkeren.
Zag je dit ook niet in het leven van Elia?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:Dat de dood weggedrukt wordt in onze maatschappij moet juist aandringen om het niet in lieve RD-artikeltjes maar bij de de Bron te zoeken.

Niet iedereen heeft weet van die Bron.
Dit zeg je wel vaker, en ik begrijp je ook - want dat is de realiteit.
Maar juist daarom heeft Ad volkomen gelijk: we mogen namelijk als christenen niet meegaan in het bieden van alternatieven voor de Bijbelse boodschap. Alléén de Heere kan gelukkig maken, al het andere is surrogaat. Juist wij moeten daaraan vasthouden.
En als je dan daarin aanknopingspunten ziet in bv. het gedachtengoed van De Wachter, is dat heel mooi en waardevol. Laten we dan wel de stap verder zetten, en het enige echte alternatief bieden.

Overigens, terzijde: we mogen niet de fout maken om depressiviteit te vermengen met geestelijke verlating. Iemand die echt depressief is, heeft hulp nodig van een deskundige en is niet geholpen met goed bedoelde adviezen. Juist de laatste tijd kom ik daar meer en meer achter.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:Ik denk dat veel mensen chronisch ongelukkig zijn, omdat ze geen perspectief hebben, of zo je wilt Uitzicht.
Maar ook een kind van de Heere kan in tijden van moedeloosheid verkeren.
Zag je dit ook niet in het leven van Elia?
Zeker! Mee eens. Verder blij met de reactie van Eilander.

Vraag aan jou: wat is de reden om dit artikel te posten?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Wat een armoe. het mist het 'groter kader, een kader van zonde, verzoening, genade – met God als de bron' maar ondertussen is het wel interessant en weldadig. Alsof een thema als dit inhoudelijk, interessant en weldadig kan zijn zonder dat 'grote kader'. Nee toch!
Je legt hier een bijzondere scherpte aan de dag die in het licht van de maatschappijkritiek geoorloofd is en ook broodnodig. Maar je kunt het artikel ook lezen op een ander niveau. Hoe mooi zou het zijn als we met de christelijke boodschap van hoop in een reguliere werkomgeving precies dat gaan doen wat de psychiaters bedoelen: omzien naar elkaar met een christelijke bewogenheid. Dan liggen beide zaken dicht tegen elkaar aan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door helma »

De preek van ds Simons in Veenendaal afgelopen zondagavond refereerde aan de uitspraken van Dirk de Wachter

https://kerkdienstgemist.nl/stations/759#.WifUFLSdXxs
Laatst gewijzigd door helma op 18 jan 2020, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Wat een armoe. het mist het 'groter kader, een kader van zonde, verzoening, genade – met God als de bron' maar ondertussen is het wel interessant en weldadig. Alsof een thema als dit inhoudelijk, interessant en weldadig kan zijn zonder dat 'grote kader'. Nee toch!
Je legt hier een bijzondere scherpte aan de dag die in het licht van de maatschappijkritiek geoorloofd is en ook broodnodig. Maar je kunt het artikel ook lezen op een ander niveau. Hoe mooi zou het zijn als we met de christelijke boodschap van hoop in een reguliere werkomgeving precies dat gaan doen wat de psychiaters bedoelen: omzien naar elkaar met een christelijke bewogenheid. Dan liggen beide zaken dicht tegen elkaar aan.
Helemaal eens Herman. Maar ten diepste kan dat alleen met een christelijke bewogenheid, zoals je al zegt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Vraag aan jou: wat is de reden om dit artikel te posten?
Ja raar he, dat ik een artikel uit het RD hier post? :jongle

Stel je voor dat het uit de Telegraaf zou zijn.
Maar deze onderwerpen raken mij. Omdat ik hier vrijwel dagelijks tegenaan loop.
In mijn werk, maar ook privé.
En ja, ik krijg hier vaak het verwijt dat ik chargeer, of overdrijf, of het wordt niet herkend.
En dat is echt niet de werkelijkheid!
Je kunt bij iemand die in diepe geestelijke of psychische nood zit niet simpel aankomen met een advies: je moet bidden, lees je Bijbel.
Hoe graag je het zou willen overdragen, je merkt dat je onmachtig bent.
Of het nu bij kerkmensen zijn, of bij mensen die hier niets van willen weten.
Wie in het diepe donker zit, ziet vaak geen enkel lichtpuntje. Soms later pas.... en daarom moet je volhouden. Dat wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Ad Anker »

Ik stel gewoon een vraag, Mara. Ik vind het niet raar ofzo.

Wat ik wel vind is dat jij hier iets plaatst omdat het je raakt. Je loopt dagelijks tegen mensen aan in diepe geestelijke en psychische nood. Dat is heftig. Ik ga veel met mensen om, ook veel ouderen en ik loop daar niet veel tegenaan. Het zou interessant zijn om te achterhalen hoe dat komt.

En dan blijft nog wel de vraag: waarom plaats je het? Om te discussiëren? Kritische opmerkingen lijk je toch lastig te vinden terwijl dat wel inherent is aan een forum.

Je laatste zin triggert me wel. Volhouden! Heel goed. Maar dan wel vanuit de Bron.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Ik ga veel met mensen om, ook veel ouderen en ik loop daar niet veel tegenaan. Het zou interessant zijn om te achterhalen hoe dat komt.
Zo interessant is dat niet denk ik, omdat jij in een refo-omgeving werkt en ik niet.
Ad Anker schreef:En dan blijft nog wel de vraag: waarom plaats je het? Om te discussiëren?
Om aandacht te vragen voor de behoeftige medemens. Die niet in de bible belt woont, de Bijbel niet kent, en of iedereen zich hier wel van bewust is. Want er wordt tot 3 cijfers achter de komma gediscussieerd over de kerkelijke leer, of alles wel klopt.
Ad Anker schreef:Kritische opmerkingen lijk je toch lastig te vinden terwijl dat wel inherent is aan een forum.
Ik zou bijna zeggen, ha ha ha.
Ad Anker schreef:Volhouden! Heel goed. Maar dan wel vanuit de Bron.
Omdat ik geboren en opgegroeid ben in een (vrijwel) seculiere omgeving, kan ik niet anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Ad Anker »

Je vult wel erg makkelijk je eigen exclusiviteit in tegenover mijn leven in de refobubbel, als ik je vrij mag vertalen. Ga je gang, maar dat nodigt niet uit tot een gedachtenwissel op gelijkwaardig niveau.

Ik wens je een goede zondag, Mara.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Mara »

"Er is alle reden om als christen een existentiële bijdrage te leveren in de beantwoording van de zinvraag.

We leven in een tweedimensionale werkelijkheid, die eindig is. Het leven speelt zich af tussen de wieg en het graf, „het heden is eeuwig”, het leven is in zichzelf zinloos en louter toevallig. Hoe bewust a-religieus de toonzetting van ”Lotgenoten” ook is, toch laat het zien dat we als kwetsbaar mens niet heen kunnen om reflectie op de vraag wat de zin van het leven is.

Waar de klassieke vraag naar de zin van het leven lange tijd exclusief in handen lag van de priester en de dominee, lijkt in de 21e eeuw de psychiater het voortouw te nemen.

Reflectie op de zinvraag is niet achterhaald en haast modieus te noemen. De vrijmoedigheid waarmee de Vlaamse psychiaters en de redacteur van de Volkskrant hun observaties delen en de wijze waarop deze worden ontvangen, is vandaag een spiegel en stimulans om als christen met recht en reden deel te nemen aan het gesprek over de zin van het leven. In een publiek debat, tijdens een gesprek over de heg of bij een goed glas wijn. Er is alle reden om als christen een existentiële bijdrage te leveren in de beantwoording van de zinvraag. Als ons bestaan kwetsbaar is en wij behoefte hebben aan verbindingen met een ander, mag een christen zelfs nog een spade dieper steken. Mijn houvast in leven én sterven is immers niet een ander, maar dat ik van dé Ander ben."

https://www.rd.nl/opinie/is-de-vraag-na ... -1.1624922
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Wat ik wel vind is dat jij hier iets plaatst omdat het je raakt. Je loopt dagelijks tegen mensen aan in diepe geestelijke en psychische nood. Dat is heftig. Ik ga veel met mensen om, ook veel ouderen en ik loop daar niet veel tegenaan.
Beschouw dat dan maar als een groot voorrecht, Ad. Want er zijn héél veel mensen die hier mee te kampen hebben, veel meer dan jij en ik denken. Onderschat dit niet!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Wat ik wel vind is dat jij hier iets plaatst omdat het je raakt. Je loopt dagelijks tegen mensen aan in diepe geestelijke en psychische nood. Dat is heftig. Ik ga veel met mensen om, ook veel ouderen en ik loop daar niet veel tegenaan.
Beschouw dat dan maar als een groot voorrecht, Ad. Want er zijn héél veel mensen die hier mee te kampen hebben, veel meer dan jij en ik denken. Onderschat dit niet!
Dat is een zin die niet kan kloppen: jij denkt nu dat het er meer zijn dan je denkt. Da's lastig ;)
Dat je dit niet 'vrijwel dagelijks' tegenkomt in je werk of in privé, wil nog niet zeggen dat je daarom meent dat het probleem wel meevalt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Dat is een zin die niet kan kloppen: jij denkt nu dat het er meer zijn dan je denkt. Da's lastig ;)
Je hebt gelijk. ;) Maar de essentie van de zin snap je wel, hoop ik.
eilander schreef:Dat je dit niet 'vrijwel dagelijks' tegenkomt in je werk of in privé, wil nog niet zeggen dat je daarom meent dat het probleem wel meevalt.
Zo komt de opmerking van Ad wel op mij over. Maar misschien vergis ik me. Dat zou kunnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kunst van het ongelukkig zijn

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Wat ik wel vind is dat jij hier iets plaatst omdat het je raakt. Je loopt dagelijks tegen mensen aan in diepe geestelijke en psychische nood. Dat is heftig. Ik ga veel met mensen om, ook veel ouderen en ik loop daar niet veel tegenaan.
Beschouw dat dan maar als een groot voorrecht, Ad. Want er zijn héél veel mensen die hier mee te kampen hebben, veel meer dan jij en ik denken. Onderschat dit niet!
Ik onderschat niets en heb redelijk veel ervaring met psychische en psychosociale problematiek in mijn netwerk. Maar gelukkig loop ik er niet dagelijks tegen aan, nee. Terwijl ik dagelijks wel heel veel mensen ontmoet.

Het is trouwens volgens het artikel van Mara 6 á 7 procent van de bevolking. Tja, die kom ik echt niet dagelijks tegen. Mara wel, zegt ze. Maar ik heb daar mijn twijfels bij.

Anderen die zich bij de psychiater melden hebben baat bij de -schop-onder-je-kont-therapie. Al laten farmaceuten ons anders geloven.
Plaats reactie