Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door Van Ewijk »

Ik bid veel tijdens mijn al gevorderde werkzame leven, dit op momenten van rust als de omstandigheden het toelaten.
Voor bezinning en ondersteuning, voor troost en voor collega's.
Veelal niet zichtbaar of hoorbaar maar toch..
Echter, bij sommige werkgevers kom je er niet onderuit om iets op het hoofd te dragen.
Dat is in de bouw een bouwhelm, in de voedselindustrie waar ik nu werk een haarnetje.
Dit brengt mij enigszins in gedachten aan 1Co 11:4
'' Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;''
Nu weet ik diep in mijn hart wel dat de Heere natuurlijk begrip en liefdevol is en allicht onze (arbreids) omstandigheden beter begrijpt als wijzelf. en dat als ik het in mag vullen, niets hoeft te vrezen.
Toch, uit respect komen er toch wel eens vraagtekens boven, niet ernstig, maar toch geeft het te denken om er ook niet te achteloos mee om te springen.
Bij de eerste beste gelegenheid (pauze, andere omgeving,) gaat alles bij gebed af.
Wat is uw mening?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 07 dec 2019, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door Hollander »

Ik bid nooit met een hoofddeksel op. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik vrij weinig een hoofddeksel draag. Als ik het wel draag en moet bidden, dan doe ik deze altijd uit eerbied af. Ik kan mij voorstellen dat er situaties van uitzondering te bedenken zijn. Maar leidraad is dat de uitzondering geen regel hoeft te worden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:Ik bid nooit met een hoofddeksel op. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik vrij weinig een hoofddeksel draag. Als ik het wel draag en moet bidden, dan doe ik deze altijd uit eerbied af. Ik kan mij voorstellen dat er situaties van uitzondering te bedenken zijn. Maar leidraad is dat de uitzondering geen regel hoeft te worden.
Voor mij geld hetzelfde. Schietgebeden doe ik ook met de pet op, maar bij andere gebeden doe ik de pet (als ik die al op heb) altijd af. Ook de kinderen moeten als we gaan bidden even hun hoofddeksel afdoen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Hollander schreef:Ik bid nooit met een hoofddeksel op. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik vrij weinig een hoofddeksel draag. Als ik het wel draag en moet bidden, dan doe ik deze altijd uit eerbied af. Ik kan mij voorstellen dat er situaties van uitzondering te bedenken zijn. Maar leidraad is dat de uitzondering geen regel hoeft te worden.
Voor mij geld hetzelfde. Schietgebeden doe ik ook met de pet op, maar bij andere gebeden doe ik de pet (als ik die al op heb) altijd af. Ook de kinderen moeten als we gaan bidden even hun hoofddeksel afdoen.
Ik maak uit die teksten op dat het is, als je in het openbaar bidt of profeteert, een vrouw moet haar hoofd dan wel bedekken, (ik draag altijd een hoofddoekje buitenshuis)
Verder zou ik er niet te krampachtig mee omgaan, zo van even wachten, even mijn helm afzetten of zo, de Heere kijkt naar je intentie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door Mara »

Er zijn een aantal ontroerende verhalen in omloop van iemand die geopereerd moest worden en in de o.k. en nog een gebed deed.
Dan ligt je in operatiekleding, geen hoofddeksel bij de hand.
Maar ook in andere, barre omstandigheden.
Zou dat iets uitmaken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door ejvl »

Van Ewijk schreef:Ik bid veel tijdens mijn al gevorderde werkzame leven, dit op momenten van rust als de omstandigheden het toelaten.
Voor bezinning en ondersteuning, voor troost en voor collega's.
Veelal niet zichtbaar of hoorbaar maar toch..
Echter, bij sommige werkgevers kom je er niet onderuit om iets op het hoofd te dragen.
Dat is in de bouw een bouwhelm, in de voedselindustrie waar ik nu werk een haarnetje.
Dit brengt mij enigszins in gedachten aan 1Co 11:4
'' Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;''
Nu weet ik diep in mijn hart wel dat de Heere natuurlijk begrip en liefdevol is en allicht onze (arbreids) omstandigheden beter begrijpt als wijzelf. en dat als ik het in mag vullen, niets hoeft te vrezen.
Toch, uit respect komen er toch wel eens vraagtekens boven, niet ernstig, maar toch geeft het te denken om er ook niet te achteloos mee om te springen.
Bij de eerste beste gelegenheid (pauze, andere omgeving,) gaat alles bij gebed af.
Wat is uw mening?
Als je echt even apart gaat bidden, indien mogelijk zo eerbiedig mogelijk uiteraard, zonder pet.
Maar tussendoor, auto, werk of waar dan ook, hoef je echt niet je bouwhelm af te doen, dat kan nog gevaarlijk ook zijn.
Een ogg predikant zij wel eens, er zijn meer gebeden met de pet op dan met de pet af.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door JvW »

Sterker nog, vaak kun je zodra je je helm afdoet gelijk naar huis. Ik geloof niet dat je daar zo mee om moet gaan. Bij bidden voor het eten en dergelijke uiteraard zonder hoofddeksel, maar het tijdens je werk ‘spreken met God’ kan en mag mijns inziens gewoon met een pet oid op.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door samanthi »

Je ziet duidelijk dat dit in het openbaar is, zo ook met de hoofdbedekking van de vrouw.
Als je met een ander over God spreekt of bidt, of als je in de vergadering bidt of spreekt, dus ook een zondagsschooljuf/meester oid

4 Een iegelijk man 8die bidt of 9profeteert, hebbende 10iets op het hoofd, 11die onteert zijn eigen hoofd;
8 Dat is, het gemeen gebed in de vergaderingen óf voorzegt, óf aanhoort en medebidt.
9 Of de Schriften der profeten in de vergaderingen voorleest en uitlegt, 1 Kor. 14:3, 29, enz., of enige toekomende dingen voorzegt uit Goddelijke openbaring. Want die gave werd toen sommigen van God gegeven tot troost van de gemeente, 1 Kor. 14:26. Ef. 4:11. Of die zodanige uitleggingen in de vergaderingen aanhoort. verwijsteksten
10 Namelijk enig deksel, als daar is het lange haar, vers 14, of een hoed, sluier, of diergelijke, vers 7, gelijk de heidenen hun afgoden met gedekten hoofde plachten te dienen. Zie Virgilius, Aeneïs, boek 3, Suetonius in Het leven van Vitellius. verwijsteksten
11 Namelijk overmits de ontdekking van het hoofd toen een teken was van macht en heerschappij, gelijk nu heden ten dage daarentegen degenen die macht over anderen hebben, hun hoofden zullen gedekt houden, en die onder anderen staan voor dezelve hun hoofden zullen ontdekken. Doch in dit alles moet men altijd zien op het gebruik van verscheidene tijden en landen, en wat daarin eerlijk en stichtelijk is
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door Zeeuw »

Van Ewijk schreef:Ik bid veel tijdens mijn al gevorderde werkzame leven, dit op momenten van rust als de omstandigheden het toelaten.
Voor bezinning en ondersteuning, voor troost en voor collega's.
Veelal niet zichtbaar of hoorbaar maar toch..
Echter, bij sommige werkgevers kom je er niet onderuit om iets op het hoofd te dragen.
Dat is in de bouw een bouwhelm, in de voedselindustrie waar ik nu werk een haarnetje.
Dit brengt mij enigszins in gedachten aan 1Co 11:4
'' Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;''
Nu weet ik diep in mijn hart wel dat de Heere natuurlijk begrip en liefdevol is en allicht onze (arbreids) omstandigheden beter begrijpt als wijzelf. en dat als ik het in mag vullen, niets hoeft te vrezen.
Toch, uit respect komen er toch wel eens vraagtekens boven, niet ernstig, maar toch geeft het te denken om er ook niet te achteloos mee om te springen.
Bij de eerste beste gelegenheid (pauze, andere omgeving,) gaat alles bij gebed af.
Wat is uw mening?
Ik lees in de kanttekening:

4 Een iegelijk man 8die bidt of 9profeteert, hebbende 10iets op het hoofd, 11die onteert zijn eigen hoofd;
8 Dat is, het gemeen gebed in de vergaderingen óf voorzegt, óf aanhoort en medebidt.
9 Of de Schriften der profeten in de vergaderingen voorleest en uitlegt, 1 Kor. 14:3, 29, enz., of enige toekomende dingen voorzegt uit Goddelijke openbaring. Want die gave werd toen sommigen van God gegeven tot troost van de gemeente, 1 Kor. 14:26. Ef. 4:11. Of die zodanige uitleggingen in de vergaderingen aanhoort. verwijsteksten

M.i. valt een persoonlijk gebed hier dus buiten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Geweten: Bidden met (verplicht) iets op het hoofd...

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Maar tussendoor, auto, werk of waar dan ook, hoef je echt niet je bouwhelm af te doen, dat kan nog gevaarlijk ook zijn.
Een ogg predikant zij wel eens, er zijn meer gebeden met de pet op dan met de pet af.
Dit soort discussies komen op mij nogal kunstmatig over.
Net als diverse andere topics trouwens.
Wat kan nog net wel, wat kan nog net niet, lijkt het credo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie