Welke talen spreek jij?

Welke talen spreek je?

Engels
32
36%
Duits
24
27%
Frans
12
13%
Spaans
2
2%
Portugees
1
1%
Italiaans
2
2%
Russisch
3
3%
Grieks
6
7%
Hebreeuws
6
7%
Anders namelijk...
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 90

HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Welke talen spreek jij?

Bericht door HersteldHervormd »

Tijd voor een poll :jongle

In deze tijd is het voor het bedrijfsleven steeds belangrijker om verschillende talen te spreken. Dit komt allemaal (gedeeltelijk) door de EU en de economie.

Welke talen spreken jullie allemaal? Ik heb Nederlands voor het gemak maar weggelaten. Ik vind dat als je de taal een heel klein beetje spreekt of verstaat dat je dan het wel dat mag aangeven.

Met Grieks en Hebreeuws bedoel ik zowel klassiek als de moderne taal.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door Bertiel »

Ik mis het Nederlands, het Oudorp’s en wartaal
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:Ik mis het Nederlands, het Oudorp’s en wartaal
Oei, volgende keer maken we een poll over dialecten :) haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben nooit zo goed geweest in talen, dus Duits en Frans heb ik niet echt opgepakt.

* Engels lees ik makkelijk, m.n. theologie en mijn vakgebied.
* Ook mijn luistervaardigheid is redelijk als het gaat om preken en zakelijke gesprekken.
* Spreken is nog het minst ontwikkeld, omdat ik dat in verhouding het minst doe. Ik schat in gemiddeld 1, hoogstens een keer per week met buitenlandse collega's of leveranciers. Maar daarvoor geld dat je niet bang moet zijn en het gewoon moet doen. Dus breng ik gewoon mijn Nederlandse-accent Engels in praktijk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 nov 2019, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door CvdW »

Ik mis Pools , Hongaars, Roemeens en Chinees.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door parsifal »

Engels zo goed als vloeiend (al kan ik nog geen Engelse cryptogrammen oplossen). Zweeds (met Noors als bonus) lees ik zonder problemen en begrijp ik goed als ik het hoor. Spreken is wel gebrekkig en met veel grammaticale fouten.

Onze zoon groeit op met vier talen. Moeder spreekt voornamelijk Indonesisch met hem, ik Nederlands. Beide spreken we ook regelmatig Engels met hem en lezen Engelse boeken voor. Als hij straks een paar dagen in de week naar het kinderdagverblijf gaat zal hij ook wel Zweeds oppikken.
Laatst gewijzigd door parsifal op 13 nov 2019, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door Maanenschijn »

- In het Engels kan ik mij zowel sprekend als luisterend heel behoorlijk redden.
- Duits minder, maar gaat ook nog aardig.
- Ik heb 10 jaar terug een aantal jaren Russisch (en een jaar Oekraïens) geleerd. Daar is veel van weggezakt, maar als ik in die streken ben pak ik het toch wel weer redelijk vlot op.
- Frans is maar beperkt, dat blijft steken bij boodschappen doen en overig vakantiefrans.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door Floppy »

Spreek denk ik voor een nederlander heel aardig engels, hoewel het altijd beter kan. Vanwege internationale werkkring kom ik overdag meer met engels dan met nederlands in aanraking.
Bijbels Hebreeuws gaat me wel aardig af (met een woordenboek erbij), Grieks moet nog een beetje komen.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door HersteldHervormd »

Zelf spreek en versta ik goed Engels en Duits. Het zal zelden voorkomen dat ik iets echt niet begrijp.

Spaans en Frans versta ik behoorlijk minder. Ooit sprak ik redelijk Spaans, beetje vergelijkbaar met groep 5 niveau. Voor Frans ook altijd aardig goede cijfers gehaald op school, maar het is lastig te verstaan omdat ze zo vlug spreken.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:Ik mis het Nederlands, het Oudorp’s en wartaal
Ja Slandts staat ur oek nie bij
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door -DIA- »

Ik goed tweetalig: Nederlands en Sallands... Maar dat houd niet in dat Engels en Duits niet geheel onbekend zijn. Beide talen kan ik lezend redelijk goed volgen (heb winteravondcursussen gevolgd), maar in deze talen spreken valt me moeilijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik goed tweetalig: Nederlands en Sallands... Maar dat houd niet in dat Engels en Duits niet geheel onbekend zijn. Beide talen kan ik lezend redelijk goed volgen (heb winteravondcursussen gevolgd), maar in deze talen spreken valt me moeilijk.
Dubbele ontkenningen zijn zelfs in het Nederlands en Sallands lastig, DIA ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik goed tweetalig: Nederlands en Sallands... Maar dat houd niet in dat Engels en Duits niet geheel onbekend zijn. Beide talen kan ik lezend redelijk goed volgen (heb winteravondcursussen gevolgd), maar in deze talen spreken valt me moeilijk.
Dubbele ontkenningen zijn zelfs in het Nederlands en Sallands lastig, DIA ;)
Dat heeft niet zozeer met de taal op zich van doen, maar wellicht meer met de juiste grammatica en (ook belangrijk) de wil om te verstaan hetgeen bedoeld wordt om te zeggen... Overigens vind ik, en dat is subjectief gezien, het Sallands wel veel 'beschaafder' dan het Rijssens Twents.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik goed tweetalig: Nederlands en Sallands... Maar dat houd niet in dat Engels en Duits niet geheel onbekend zijn. Beide talen kan ik lezend redelijk goed volgen (heb winteravondcursussen gevolgd), maar in deze talen spreken valt me moeilijk.
Dubbele ontkenningen zijn zelfs in het Nederlands en Sallands lastig, DIA ;)
Dat heeft niet zozeer met de taal op zich van doen, maar wellicht meer met de juiste grammatica en (ook belangrijk) de wil om te verstaan hetgeen bedoeld wordt om te zeggen... Overigens vind ik, en dat is subjectief gezien, het Sallands wel veel 'beschaafder' dan het Rijssens Twents.
Salland ligt ook een héél stuk dichter bij het beschaafde westen ;) Maar zelfs daar is tweemaal min nog steeds plus.
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke talen spreek jij?

Bericht door Valcke »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik goed tweetalig: Nederlands en Sallands... Maar dat houd niet in dat Engels en Duits niet geheel onbekend zijn. Beide talen kan ik lezend redelijk goed volgen (heb winteravondcursussen gevolgd), maar in deze talen spreken valt me moeilijk.
Dubbele ontkenningen zijn zelfs in het Nederlands en Sallands lastig, DIA ;)
Dat heeft niet zozeer met de taal op zich van doen, maar wellicht meer met de juiste grammatica en (ook belangrijk) de wil om te verstaan hetgeen bedoeld wordt om te zeggen... Overigens vind ik, en dat is subjectief gezien, het Sallands wel veel 'beschaafder' dan het Rijssens Twents.
Salland ligt ook een héél stuk dichter bij het beschaafde westen ;) Maar zelfs daar is tweemaal min nog steeds plus.
Tweemaal min is toch echt min. Terug naar de schoolbanken, Hendrikus! :hum
Plaats reactie