Dierendag

Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Dierendag

Bericht door Bertiel »

Dierendag




Ds. J. Belder, Harskamp



„De rechtvaardige kent het leven van zijn beest, maar…”



Spreuken 12:10



Morgen dierendag. „Doen wij daar ook al aan?” Natuurlijk! Niet één keer per jaar, maar iedere dag is dierendag voor een christen. Over kenmerken van nieuw leven gesproken. De Heere God is toch de eerste en voornaamste dierenbeschermer? Zou een christen dan anders willen en doen? Voor de dichter van de Spreuken is dat geen vraag. Het is voor hem buiten kijf dat bekering zichtbaar wordt, ook in de wijze waarop we met Gods schepping omgaan. De „vreze des Heeren”, weet hij, doortrekt je denken en doen. Het raakt overduidelijk de ethiek.



Dat Adam de heerschappij gegeven werd, ook over de dieren, betekent nogal wat. Het feit dat hij ze namen mocht geven duidt op een relatie. Niet alleen hond en kat, maar ook koe, geit en zelfs het varken hadden nog niet zo lang geleden een naam. De koe voelde het als een ander haar molk.



Op de school van de Heilige Geest –waar de Bijbel het belangrijkste lesboek is– behoort ook biologie tot het vakkenpakket. Denk aan Psalm 104. Of aan de slothoofdstukken van Job, waar God Job onderwijst en Zich verheugt in de schoonheid van Zijn schepping. De Heilige Geest opent daarvoor ogen en leert ons zo wat Bijbels rentmeesterschap inhoudt. Dus ook over hoe om te gaan met de dieren.



God behoudt mensen en beesten (Ps. 36:7). Door het goddeloze gedrag van de inwoners van Ninevé lopen ook de dieren gevaar. Dat gaat de Heere duidelijk aan het hart (Jona 4:11). En denk aan de gelijkenis van de arme man die zijn ooilam als een kind verzorgde (2 Sam. 12:1v). Of aan het beeld van de Heere Jezus als de goede Herder (Joh. 10). Een os mag niet gemuilband worden als hij aan het dorsen is (Deut. 24:4). Het nest van een broedende vogel verstoor je niet (Deut. 22:6). Over dierenbescherming gesproken. En over respect voor de Schepper. Hoe haaks op dit alles staat alleen al het woord ”bio-industrie”! Of ”legbatterij”, waarin het dier product, zo niet ”ding” geworden is.



Mogen wij dieren doden? Ja, ze mogen gegeten worden (Gen. 9:3). In de kerkelijke eredienst van Israël vervullen ze zelfs letterlijk de rol van slachtoffer. De reden moet ons klein maken. De dood verdiend, maar God beschikt een plaatsvervanger. Dat is Evangelie! Heenwijzing naar het Lam van God.



In het paradijs ontbrak vlees op de menukaart. Ook straks in het voltooide Koninkrijk (Jes. 11:6-9). Vleesconsumptie dateert van na de zondeval en stopt weer. Dieren zijn er heus niet alleen ter wille van de mens. In Psalm 148 worden ze mee opgeroepen hun Schepper te loven. Ook straks zijn ze erbij (Openb. 5:13-14). Zouden we –als we aangeraakt en geraakt zijn door het Woord– niet hartstochtelijk verlangen naar die herstelde orde? En al die tijd staat dierenwelzijn hoog op de agenda van een christen. Het weegt hem zwaarder dan welk economisch belang ook. Uit liefde en respect voor Zijn Schepper. En… omdat we met nieuwe oren het zuchten van de schepping horen. Bij tijden is ons dat haast onverdraaglijk. „Kom Heere Jezus!” (Openb. 22:20)



Ja, de rechtvaardige kent het leven van zijn beest, maar de goddeloze… Die is het alleen te doen om financieel gewin. Het rentmeesterschap is niet aan hem besteed.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dierendag

Bericht door -DIA- »

Zou Marianne Thieme dat ook weten?

Ik hoor een profeet roepen: O, hoe zucht het vee!
Hij zag dat de oordelen door de mens opgeroepen ook de dieren troffen die geen kwaad hadden gedaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Dierendag

Bericht door Roos2018 »

Bertiel schreef:...
Ja, de rechtvaardige kent het leven van zijn beest, maar de goddeloze… Die is het alleen te doen om financieel gewin. Het rentmeesterschap is niet aan hem besteed.
Ik zou zeggen, google even wat rond, dan kom je vele voorbeelden van het tegenovergestelde tegen ...

Neem alleen al de Amerikaanse stichting "Hope for Paws" waarvan vele vrijwilligers dagelijks belangeloos en met veel toewijding zwerfhonden en katten opvangen, verzorgen en een nieuw thuis bezorgen, zie bijv.
https://www.youtube.com/watch?v=PTy_OLncqq8
http://evenkijken.net/vraagt-begin-3/

En zo zijn er ook Nederlandse stichtingen die zich inzetten voor Spaanse en Roemeense zwerfhonden.
De dierenambulances in Nederland die het moet hebben van de vele vrijwilligers.
Voorbeelden te over hoe de "goddelozen" zich belangeloos inzetten om het welzijn van dieren.

Ik ben bang dat heel wat refo´s daar nog wat van kunnen leren.
Zomaar een vraag hoor: wat zou je zelf doen als die kat uit het 2de filmpje bij jou op de stoep stond?
Zou je hem helpen? Dierenartsen zijn duur hoor ...
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dierendag

Bericht door Wim Anker »

Roos2018 schreef: Zomaar een vraag hoor: wat zou je zelf doen als die kat uit het 2de filmpje bij jou op de stoep stond?
Zou je hem helpen? Dierenartsen zijn duur hoor ...
Heb het filmpje niet gezien, maar zou een zieke of gewonde kat uit zijn lijden verlossen. Verzuipen of zo. De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten en weet wanneer het beter is om er een einde aan te maken. Waarbij uiteraard het economische rendement ook zeer bepalend is.

Het "verdierlijken" van mensen leidt ook tot vermenselijken van dieren.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dierendag

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef: Het "verdierlijken" van mensen leidt ook tot vermenselijken van dieren.
Op weg naar de groepspraktijk hoorde ik via de autoradio een discussie over dierendag. Hoe overdreven mensen dan met dieren omgaan, als waren het medemensen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dierendag

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Verzuipen of zo.
Je zult jou maar als vader hebben. :ouin
Een verschrikking.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dierendag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Wim Anker schreef: Verzuipen of zo.
Je zult jou maar als vader hebben. :ouin
Een verschrikking.
Wie gevoel heeft zal geen wreedheden aan dieren doen, al is het waar dat ze na hun dood uit hun lijden zijn verlost. Op een boerderij kwamen jaarlijks veel jonge katjes ter wereld, die onmogelijk allemaal in leven konden worden gehouden. Wat dan? Als we die in leven zouden houden zou er een overbevolking aan zwerfkatten ontstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dierendag

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Wie gevoel heeft zal geen wreedheden aan dieren doen, al is het waar dat ze na hun dood uit hun lijden zijn verlost. Op een boerderij kwamen jaarlijks veel jonge katjes ter wereld, die onmogelijk allemaal in leven konden worden gehouden. Wat dan? Als we die in leven zouden houden zou er een overbevolking aan zwerfkatten ontstaan.
Welnee, je kunt het ook vóór zijn. Een katje kun je al vrij jong laten steriliseren. En veel mensen zijn dol op kittens van de boerderij, want die zijn in de regel sterk. Wij hadden er ook 2, inmiddels overleden.
Een boer houdt zijn koe of varken toch ook niet onder water als het ziek is?
De verdrinkingsdood is zo wreed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dierendag

Bericht door Wim Anker »

Genoeg paarlen geworpen. Stand is nu 798, moet naar 820. Bijna klaar en verder met andere nuttige dingen. Vanavond verjaardagfeestje van geliefde broeder.

Ik hoop ook op een biefstukje vanavond.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dierendag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Wie gevoel heeft zal geen wreedheden aan dieren doen, al is het waar dat ze na hun dood uit hun lijden zijn verlost. Op een boerderij kwamen jaarlijks veel jonge katjes ter wereld, die onmogelijk allemaal in leven konden worden gehouden. Wat dan? Als we die in leven zouden houden zou er een overbevolking aan zwerfkatten ontstaan.
Welnee, je kunt het ook vóór zijn. Een katje kun je al vrij jong laten steriliseren. En veel mensen zijn dol op kittens van de boerderij, want die zijn in de regel sterk. Wij hadden er ook 2, inmiddels overleden.
Een boer houdt zijn koe of varken toch ook niet onder water als het ziek is?
De verdrinkingsdood is zo wreed.
Voorkomen kan op een boerderij niet, waar de katten vrij rondlopen. Tenminste met mijn beperkte agrarische kennis meen ik dit wel te begrijpen. Ik spreek ook over gevallen uit mijn kindertijd. Hoe het leven op een boerderij nu is weet ik ook niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dierendag

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Zou Marianne Thieme dat ook weten?

Ik hoor een profeet roepen: O, hoe zucht het vee!
Hij zag dat de oordelen door de mens opgeroepen ook de dieren troffen die geen kwaad hadden gedaan.
Marianne weet het wel beter dan menig christenpoliticus
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dierendag

Bericht door Dodo »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Zou Marianne Thieme dat ook weten?

Ik hoor een profeet roepen: O, hoe zucht het vee!
Hij zag dat de oordelen door de mens opgeroepen ook de dieren troffen die geen kwaad hadden gedaan.
Marianne weet het wel beter dan menig christenpoliticus
Ik denk dat ze verhalen kan vertellen, en foto's kan laten zien waar je letterlijk misselijk van wordt. In zekere zin is het beschamend dat er een partij voor de dieren nodig is.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dierendag

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Zou Marianne Thieme dat ook weten?

Ik hoor een profeet roepen: O, hoe zucht het vee!
Hij zag dat de oordelen door de mens opgeroepen ook de dieren troffen die geen kwaad hadden gedaan.
Marianne weet het wel beter dan menig christenpoliticus
Ik denk dat ze verhalen kan vertellen, en foto's kan laten zien waar je letterlijk misselijk van wordt. In zekere zin is het beschamend dat er een partij voor de dieren nodig is.
Daaruit blijkt dan ook de verdierlijking van de mens.... zo bezie het toch.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dierendag

Bericht door Geytenbeekje »

Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Zou Marianne Thieme dat ook weten?

Ik hoor een profeet roepen: O, hoe zucht het vee!
Hij zag dat de oordelen door de mens opgeroepen ook de dieren troffen die geen kwaad hadden gedaan.
Marianne weet het wel beter dan menig christenpoliticus
Ik denk dat ze verhalen kan vertellen, en foto's kan laten zien waar je letterlijk misselijk van wordt. In zekere zin is het beschamend dat er een partij voor de dieren nodig is.
Jazeker, maar het is meer dan dieren
Zorg om de aarde, genoeg=genoeg
Jammer dat de partij voor abortus en euthanasie is
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dierendag

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Zou Marianne Thieme dat ook weten?

Ik hoor een profeet roepen: O, hoe zucht het vee!
Hij zag dat de oordelen door de mens opgeroepen ook de dieren troffen die geen kwaad hadden gedaan.
Marianne weet het wel beter dan menig christenpoliticus
Ik denk dat ze verhalen kan vertellen, en foto's kan laten zien waar je letterlijk misselijk van wordt. In zekere zin is het beschamend dat er een partij voor de dieren nodig is.
Daaruit blijkt dan ook de verdierlijking van de mens.... zo bezie het toch.
Ze wilt de dieren in de eigen waarde laten, wij als mensen willen er vooral van profiteren
Het is niet zo dat ze dieren even gelijk stelt aan mensen
Plaats reactie