Belofte niet nakomen

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Dominee die on-Bijbels preekt en na contact niet willen veranderen ook niet
Moet je dan het hele kerkverband afwijzen?
Dan kun je toch naar een dorp verderop gaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door DDD »

Dat gaat niet altijd. Maar ik denk dat er dan ook aan de andere kant een belofte verbroken wordt. Als een kerkenraad jou belijdenis laat doen van de leer der zaligheid, maar er andere verhalen op de preekstoel komen, dan gaat het niet aan om te zeggen dat de kerkverlater als eerste zijn belofte verbreekt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat gaat niet altijd. Maar ik denk dat er dan ook aan de andere kant een belofte verbroken wordt. Als een kerkenraad jou belijdenis laat doen van de leer der zaligheid, maar er andere verhalen op de preekstoel komen, dan gaat het niet aan om te zeggen dat de kerkverlater als eerste zijn belofte verbreekt.
Dat begrijp ik. En dan is het de legitieme reden.
Maar het gebeurt regelmatig dat mevrouw A belijdenis aflegt in mei 2018 en in oktober dat jaar met haar a.s. man overgaat tot een andere kerk. Hoe verhoudt zich dat dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Belofte niet nakomen

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
DDD schreef:Dat gaat niet altijd. Maar ik denk dat er dan ook aan de andere kant een belofte verbroken wordt. Als een kerkenraad jou belijdenis laat doen van de leer der zaligheid, maar er andere verhalen op de preekstoel komen, dan gaat het niet aan om te zeggen dat de kerkverlater als eerste zijn belofte verbreekt.
Dat begrijp ik. En dan is het de legitieme reden.
Maar het gebeurt regelmatig dat mevrouw A belijdenis aflegt in mei 2018 en in oktober dat jaar met haar a.s. man overgaat tot een andere kerk. Hoe verhoudt zich dat dan?
Dat ligt aan de reden. Die kan heel verschillend zijn. Goed of slecht.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: - Ik bel je deze week. Beloofd!
- Ik ga het vandaag nog voor je uitzoeken.
- Ik kom naar je toe, zo snel mogelijk
- Ik bel je volgende week om een afspraak te maken
Ds. G.M. de Leeuw noemde dit voorbeeld letterlijk zo in een preek over het 9e gebod.
Het was kort voor hij naar Amerika vertrok, volgens mijn geheugen, maar ik kan het ook
mis hebben, dat ik het heb gehoord in een oudere preek van hem...
Maar zeker dat hij dit zo letterlijk naar voren bracht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Dominee die on-Bijbels preekt en na contact niet willen veranderen ook niet
Moet je dan het hele kerkverband afwijzen?
Dan kun je toch naar een dorp verderop gaan?
O, ik had zelf meer over de gemeente
Kerkverband in zijn totaliteit gaat me te ver zelfs als het de PKN betreft
:livre :haha
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Dat gaat niet altijd. Maar ik denk dat er dan ook aan de andere kant een belofte verbroken wordt. Als een kerkenraad jou belijdenis laat doen van de leer der zaligheid, maar er andere verhalen op de preekstoel komen, dan gaat het niet aan om te zeggen dat de kerkverlater als eerste zijn belofte verbreekt.
Dat begrijp ik. En dan is het de legitieme reden.
Maar het gebeurt regelmatig dat mevrouw A belijdenis aflegt in mei 2018 en in oktober dat jaar met haar a.s. man overgaat tot een andere kerk. Hoe verhoudt zich dat dan?
Dat ligt aan de reden. Die kan heel verschillend zijn. Goed of slecht.
Kun je twee voorbeelden geven van goede redenen? Daarbij aangenomen dat er geen verhuizing naar een andere plaats in het spel is.
-
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: RE: Re: Belofte niet nakomen

Bericht door parel »

Mannetje schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Dat gaat niet altijd. Maar ik denk dat er dan ook aan de andere kant een belofte verbroken wordt. Als een kerkenraad jou belijdenis laat doen van de leer der zaligheid, maar er andere verhalen op de preekstoel komen, dan gaat het niet aan om te zeggen dat de kerkverlater als eerste zijn belofte verbreekt.
Dat begrijp ik. En dan is het de legitieme reden.
Maar het gebeurt regelmatig dat mevrouw A belijdenis aflegt in mei 2018 en in oktober dat jaar met haar a.s. man overgaat tot een andere kerk. Hoe verhoudt zich dat dan?
Dat ligt aan de reden. Die kan heel verschillend zijn. Goed of slecht.
Kun je twee voorbeelden geven van goede redenen? Daarbij aangenomen dat er geen verhuizing naar een andere plaats in het spel is.
Dat je niet in dezelfde kerkverband zit en daar dus een keuze in maakt?

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Belofte niet nakomen

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Dat gaat niet altijd. Maar ik denk dat er dan ook aan de andere kant een belofte verbroken wordt. Als een kerkenraad jou belijdenis laat doen van de leer der zaligheid, maar er andere verhalen op de preekstoel komen, dan gaat het niet aan om te zeggen dat de kerkverlater als eerste zijn belofte verbreekt.
Dat begrijp ik. En dan is het de legitieme reden.
Maar het gebeurt regelmatig dat mevrouw A belijdenis aflegt in mei 2018 en in oktober dat jaar met haar a.s. man overgaat tot een andere kerk. Hoe verhoudt zich dat dan?
Dat ligt aan de reden. Die kan heel verschillend zijn. Goed of slecht.
Kun je twee voorbeelden geven van goede redenen? Daarbij aangenomen dat er geen verhuizing naar een andere plaats in het spel is.
Huwelijk, een plotseling besluit van de kerkenraad om uit het landelijk verband te stappen, plotselinge bewegingen van predikant of kerkenraad die tegen Gods Woord ingaan zonder verbetering, een conflict waarin het lidmaat gelijk heeft maar waar geen gehoor aan wordt gegeven, het ontbreken van kerkelijke tucht wat door openbare zonden openbaar komt, en zo is er vast nog wel meer.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Dominee die on-Bijbels preekt en na contact niet willen veranderen ook niet
Moet je dan het hele kerkverband afwijzen?
Dan kun je toch naar een dorp verderop gaan?
O, ik had zelf meer over de gemeente
Kerkverband in zijn totaliteit gaat me te ver zelfs als het de PKN betreft
:livre :haha
Ik niet. Zeker omdat in de CGK - maar ook in de PKN - het per plaats enorm kan verschillen.
Dus dan kan de gemeente in A, veel te ver opgeschoven zijn, terwijl de gemeente in dorp B, amper 10 kilometer verderop nog zeer behoudend is.
Zelfs het karakter van een gemeente kan zo verschillend zijn, terwijl plaatsen relatief dicht bij elkaar liggen.
Mensen uit onze gemeente vertrokken naar een meer behoudende gemeente, maar keerden terug omdat het contact met de nieuwe gemeenteleden niet goed verliep.
Als je in een stadse gemeente zit en je vertrekt naar een (voormalig) vissersdorpje, is zo'n groot verschil.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Susan »

Je kan ook opeens tot de ontdekking komen dat je ergens totaal anders over denkt, dan de kerk. Voortschrijdend inzicht? Dat je iets moet bijstellen. Ik bedoel: Luther beloofde ook allerlei dingen. Hij verbrak zijn belofte aan God om celibatair te leven.
Zo kan je ook tot een ander doopgedachte komen. Of dat je het niet langer eens bent met de houding van de kerk tegenover Israël. Of blijft bij jullie altijd alles hetzelfde?
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: RE: Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef: Maar het gebeurt regelmatig dat mevrouw A belijdenis aflegt in mei 2018 en in oktober dat jaar met haar a.s. man overgaat tot een andere kerk. Hoe verhoudt zich dat dan?
Dat ligt aan de reden. Die kan heel verschillend zijn. Goed of slecht.
Kun je twee voorbeelden geven van goede redenen? Daarbij aangenomen dat er geen verhuizing naar een andere plaats in het spel is.
Huwelijk,
Dit kan. Maar dan denk ik wel: wist je in mei nog niet dat je in oktober naar een ander kerkverband zou gaan? En als je niet weet naar welke kerk je samen zult gaan, hoe kun je dan wel belijdenis doen in je eigen gemeente? Dat doe je toch niet zomaar? En als je je a.s. man nog niet kende in mei, zou ik niet in oktober al naar een ander kerkverband gaan.
een plotseling besluit van de kerkenraad om uit het landelijk verband te stappen,
Gebeurt wekelijks? Nee gelukkig niet. Maar in zo'n geval stap je toch ook niet over naar nog een ander kerkverband, maar naar een gemeente van je eigen verband?
plotselinge bewegingen van predikant of kerkenraad die tegen Gods Woord ingaan zonder verbetering, een conflict waarin het lidmaat gelijk heeft maar waar geen gehoor aan wordt gegeven,
Tussen mei en oktober kun je onmogelijk fatsoenlijk een kerkelijke weg bewandeld hebben.
het ontbreken van kerkelijke tucht wat door openbare zonden openbaar komt, en zo is er vast nog wel meer.
Ook hiervoor geldt: als dit in mei nog onbekend was, kan dit in oktober toch niet al afgehandeld zijn?

Natuurlijk weet ik dat bij belijdenis in de eerste plaats je verhouding tot de Heere God centraal staat, maar je doet het toch bewust in een bepaalde gemeente/kerk? En dan kan ik mij best iets voorstellen bij bovenstaande gebeurtenissen, maar in een paar maanden tijd van belijdenis doen veranderen in weggaan, dat gaat wel erg snel.
-
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mannetje »

Susan schreef:Je kan ook opeens tot de ontdekking komen dat je ergens totaal anders over denkt, dan de kerk. Voortschrijdend inzicht? Dat je iets moet bijstellen. Ik bedoel: Luther beloofde ook allerlei dingen. Hij verbrak zijn belofte aan God om celibatair te leven.
Zo kan je ook tot een ander doopgedachte komen. Of dat je het niet langer eens bent met de houding van de kerk tegenover Israël. Of blijft bij jullie altijd alles hetzelfde?
Je mag toch hopen dat iemand die belijdenis gaat doen hier al eens over na heeft gedacht? En dan bedoel ik meer dan een enkele gedachte. Natuurlijk kan je standpunt over dingen veranderen, maar als dat tussen mei en oktober gebeurt, dan gaat het wel erg makkelijk. Zeker omdat ik dan niet geloof dat je nadat je standpunt begon te wankelen daar al serieus met de kerkenraad en andere gemeenteleden over gesproken kan hebben.
-
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Susan »

Mannetje schreef:
Susan schreef:Je kan ook opeens tot de ontdekking komen dat je ergens totaal anders over denkt, dan de kerk. Voortschrijdend inzicht? Dat je iets moet bijstellen. Ik bedoel: Luther beloofde ook allerlei dingen. Hij verbrak zijn belofte aan God om celibatair te leven.
Zo kan je ook tot een ander doopgedachte komen. Of dat je het niet langer eens bent met de houding van de kerk tegenover Israël. Of blijft bij jullie altijd alles hetzelfde?
Je mag toch hopen dat iemand die belijdenis gaat doen hier al eens over na heeft gedacht? En dan bedoel ik meer dan een enkele gedachte. Natuurlijk kan je standpunt over dingen veranderen, maar als dat tussen mei en oktober gebeurt, dan gaat het wel erg makkelijk. Zeker omdat ik dan niet geloof dat je nadat je standpunt begon te wankelen daar al serieus met de kerkenraad en andere gemeenteleden over gesproken kan hebben.
Het is lang geleden dat ik belijdenis heb gedaan. In de loop der jaren kan je visie op dingen veranderen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door DDD »

Dat lijkt me in principe geen reden om een ander geestelijk huisgezin op te zoeken, althans, niet als hoofd-gezin. Bij een andere familie mee-eten is weer wat anders, hoewel de apostel ook oproept om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten.
Plaats reactie