Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Van Ewijk »

FlyingEagle schreef:Dit is het leukste topic ooit!
Graag gedaan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8962
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef:(de meest bevindelijke stroming hier in Tiel is de GVK)
En dat terwijl eens Henriëtte Wilhelmine Spiering in Tiel woonde. Ze hield elke dag met haar personeel een dagopening, en bewerkte deze dagopeningen tot het Bijbelse Dagboekje onder de naam GWS. Dit mooie boekje word nog steeds gelezen, en vind je in veel kringloopwinkels terug.

Ze was lid van een Confessionele evangelisatie in Tiel. De confessionele was destijds behoudend en op bepaalde plekken best nog wel bevindelijk. Als je Confessionele preken van 100 jaar geleden leest (lees bijvoorbeeld eens https://www.dbnl.org/arch/_ste004190201 ... 201_01.pdf), lees je een prediking die nu in de middenstroom van de Gereformeerde Bond zou passen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:
Van Ewijk schreef:(de meest bevindelijke stroming hier in Tiel is de GVK)
En dat terwijl eens Henriëtte Wilhelmine Spiering in Tiel woonde. Ze hield elke dag met haar personeel een dagopening, en bewerkte deze dagopeningen tot het Bijbelse Dagboekje onder de naam GWS. Dit mooie boekje word nog steeds gelezen, en vind je in veel kringloopwinkels terug.

Ze was lid van een Confessionele evangelisatie in Tiel. De confessionele was destijds behoudend en op bepaalde plekken best nog wel bevindelijk. Als je Confessionele preken van 100 jaar geleden leest (lees bijvoorbeeld eens https://www.dbnl.org/arch/_ste004190201 ... 201_01.pdf), lees je een prediking die nu in de middenstroom van de Gereformeerde Bond zou passen.
Als ze anno 2019 nog eens in Tiel zou kunnen kijken zou ze hemelscheiend huilen denk ik.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door DDD »

DDD schreef:@Van Ewijk:
Wat zie jij voor verband tussen welgesteld zijn en theologische kennis hebben? De Theologische elite is toch niet speciaal welgesteld?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:
DDD schreef:@Van Ewijk:
Wat zie jij voor verband tussen welgesteld zijn en theologische kennis hebben? De Theologische elite is toch niet speciaal welgesteld?
Refo's zijn naar bijna beste informatie erg nijverheid en in mijn streek (Kesteren, Veenendaal)
niet zelden eigen ondernemer.
Daarbij vergeleken met Tiel veelal ook nog eens beter gekleed.
Daarbij is diepere theologie niet echt iets voor werkloze hangjongeren, wat dus weer duid op een hogere opleiding.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Zonnebloem »

Van Ewijk schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:@Van Ewijk:
Wat zie jij voor verband tussen welgesteld zijn en theologische kennis hebben? De Theologische elite is toch niet speciaal welgesteld?
Refo's zijn naar bijna beste informatie erg nijverheid en in mijn streek (Kesteren, Veenendaal)
niet zelden eigen ondernemer.
Daarbij vergeleken met Tiel veelal ook nog eens beter gekleed.
Daarbij is diepere theologie niet echt iets voor werkloze hangjongeren, wat dus weer duid op een hogere opleiding.
Je kunt heel ijverig zijn, eigen ondernemer, goed gekleed zijn en een hogere opleiding hebben gevolgd zonder een gelovige zijn. Er zijn werkelozen, die theologisch goed onderlegd zijn. Niet alle hangjongeren zijn daarentegen werkloos. Ik zou onderscheid willen maken tussen hangjongeren en probleemjeugd. Niet elke groep zorgt voor problemen. Er zijn trouwens ook hangouderen.
BramdJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2019, 23:40

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door BramdJ »

Van Ewijk schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:@Van Ewijk:
Wat zie jij voor verband tussen welgesteld zijn en theologische kennis hebben? De Theologische elite is toch niet speciaal welgesteld?
Refo's zijn naar bijna beste informatie erg nijverheid en in mijn streek (Kesteren, Veenendaal)
niet zelden eigen ondernemer.
Daarbij vergeleken met Tiel veelal ook nog eens beter gekleed.
Daarbij is diepere theologie niet echt iets voor werkloze hangjongeren, wat dus weer duid op een hogere opleiding.
Ik denk ook wel dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en theologische kennis. Wat ik vaak om mij heen zie is dat mensen die over het algemeen meer met de handen werken (doeners) veelal op hun gevoel afgaan, ook wat theologische zaken betreft. Mensen met een hoger denkniveau staan vaak meer open voor het opdoen van theologische kennis. Maar dit is natuurlijk wel erg zwart-wit. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die met een geestelijke honger veel theologie lezen, zonder dat ze een hoge opleiding hebben genoten.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Geytenbeekje »

BramdJ schreef:
Van Ewijk schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:@Van Ewijk:
Wat zie jij voor verband tussen welgesteld zijn en theologische kennis hebben? De Theologische elite is toch niet speciaal welgesteld?
Refo's zijn naar bijna beste informatie erg nijverheid en in mijn streek (Kesteren, Veenendaal)
niet zelden eigen ondernemer.
Daarbij vergeleken met Tiel veelal ook nog eens beter gekleed.
Daarbij is diepere theologie niet echt iets voor werkloze hangjongeren, wat dus weer duid op een hogere opleiding.
Ik denk ook wel dat er een verband bestaat tussen opleidingsniveau en theologische kennis. Wat ik vaak om mij heen zie is dat mensen die over het algemeen meer met de handen werken (doeners) veelal op hun gevoel afgaan, ook wat theologische zaken betreft. Mensen met een hoger denkniveau staan vaak meer open voor het opdoen van theologische kennis. Maar dit is natuurlijk wel erg zwart-wit. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die met een geestelijke honger veel theologie lezen, zonder dat ze een hoge opleiding hebben genoten.
Bij welke categorie hoor jij ?
Kan je iets over je zelf vertellen ?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Van Ewijk »

Geytenbeekje schreef: Bij welke categorie hoor jij ?
Kan je iets over je zelf vertellen ?
Ik ben sinds kort eigenaar (en enige werknemer) van een bescheiden maar goed lopende rijwielzaak.
Ik loop niet echt binnen maar houd genoeg over om leuke dingen te doen.
Ikzelf heb vorig jaar een algehele theologische opleiding afgerond

Voor de rest pas ik niet zo in mijn eigen profiel.
Bescheiden rijtjeshuis, donkerbruine inrichting.
Nog geen kinderen maar wel een hele lieve vrouw die werkt in de verpleging en twee honden.
Omgeving is helaas zo christelijk als een vergiet en in mijn kerk ben ik lid van een bijbelleeskring.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Geytenbeekje »

Van Ewijk schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij welke categorie hoor jij ?
Kan je iets over je zelf vertellen ?
Ik ben sinds kort eigenaar (en enige werknemer) van een bescheiden maar goed lopende rijwielzaak.
Ik loop niet echt binnen maar houd genoeg over om leuke dingen te doen.
Ikzelf heb vorig jaar een algehele theologische opleiding afgerond

Voor de rest pas ik niet zo in mijn eigen profiel.
Bescheiden rijtjeshuis, donkerbruine inrichting.
Nog geen kinderen maar wel een hele lieve vrouw die werkt in de verpleging en twee honden.
Omgeving is helaas zo christelijk als een vergiet en in mijn kerk ben ik lid van een bijbelleeskring.
Wel apart hé
Geldermalsen, Ochten, Opheusden erg christelijk
maar Tiel dan niet.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Van Ewijk »

Geytenbeekje schreef:
Van Ewijk schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij welke categorie hoor jij ?
Kan je iets over je zelf vertellen ?
Ik ben sinds kort eigenaar (en enige werknemer) van een bescheiden maar goed lopende rijwielzaak.
Ik loop niet echt binnen maar houd genoeg over om leuke dingen te doen.
Ikzelf heb vorig jaar een algehele theologische opleiding afgerond

Voor de rest pas ik niet zo in mijn eigen profiel.
Bescheiden rijtjeshuis, donkerbruine inrichting.
Nog geen kinderen maar wel een hele lieve vrouw die werkt in de verpleging en twee honden.
Omgeving is helaas zo christelijk als een vergiet en in mijn kerk ben ik lid van een bijbelleeskring.
Wel apart hé
Geldermalsen, Ochten, Opheusden erg christelijk
maar Tiel dan niet.


Dat komt deels omdat we in Tiel in vergelijking ook ontzettend veel "import" hebben.
En dan heb ik het niet (alleen) over allochtonen maar veelal uit Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.
Mensen met ouders en grootouders in Tiel zelf geboren en getogen is misschien minder dan 20%

Maar ik zeg "deels" omdat Tiel ook reeds lang voor de oorlog nooit bekend heeft gestaan als christelijk bolwerk
We liggen ook net buiten de biblebelt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 6102
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat het meer te maken heeft met een opvoeding, omgeving, mentaliteit etc die wij allemaal meekrijgen.

Christenen krijgen over het algemeen mee dat ze hard moeten werken, en ijverig moeten zijn in hun werk. Dit valt op en daarom zien bazen graag christelijke werknemers. Ik heb een seculiere tante die woont in Middelburg, in een ziekenhuis. En zij ziet heel graag leerlingen van het Hoornbeeck College Goes, trouwens, het heel ziekenhuis deelt die mening.

Christenen staan doorgaans serieuzer in het leven, zijn loyaal tegenover hun werkgever, zijn betrouwbaar en ook eerlijk. Dat maakt dat werkgevers graag christenen in dienst hebben.

Omdat ze deze positieve eigenschappen vaak wel in meer of mindere mate hebben zijn ze uitstekend geschikt voor een onderneming. En daar hangt inderdaad een goed salaris aan vast.

Ik weet dat niet álle christenen zo zijn, ik bedoel ook niet letterlijk iedereen, maar in het algemeen is dit wel gewoon waar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met een opvoeding, omgeving, mentaliteit etc die wij allemaal meekrijgen.

Christenen krijgen over het algemeen mee dat ze hard moeten werken, en ijverig moeten zijn in hun werk. Dit valt op en daarom zien bazen graag christelijke werknemers. Ik heb een seculiere tante die woont in Middelburg, in een ziekenhuis. En zij ziet heel graag leerlingen van het Hoornbeeck College Goes, trouwens, het heel ziekenhuis deelt die mening.

Christenen staan doorgaans serieuzer in het leven, zijn loyaal tegenover hun werkgever, zijn betrouwbaar en ook eerlijk. Dat maakt dat werkgevers graag christenen in dienst hebben.

Omdat ze deze positieve eigenschappen vaak wel in meer of mindere mate hebben zijn ze uitstekend geschikt voor een onderneming. En daar hangt inderdaad een goed salaris aan vast.

Ik weet dat niet álle christenen zo zijn, ik bedoel ook niet letterlijk iedereen, maar in het algemeen is dit wel gewoon waar.
Hmmm, ik herken dat beeld niet direct...
Met de secularisering van de maatschappij verdwijnt ook de christelijke oriëntatie van werkgevers.
De generatie werkgevers die ik tot nu toe tegengekomen ben geven veelal de voorkeur aan Polen en andere Oost-Europese landen.
Of mensen met aan een bepaalde opleiding of eerdere vergelijkbare werkervaring.
Ik moest mijn werkgevers, als het onderwerp ter sprake kwam, veelal uitleggen wat het christendom en kerkgang precies inhielden.
Natuurlijk wisten ze wel wat het was, maar niet inhoudelijk.
De bijbel kenden ze alleen van horen zeggen en zelf heeft het merendeel nog nooit een voet in de kerk gezet.
Laat staan dat ze al die christelijke eigenschappen nu nog overwegen...
het spijt me om het te moeten zeggen, maar ook voor werkgevers word net als voor de rest van deze generatie het christendom een ''exotisch'' iets...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
BramdJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2019, 23:40

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door BramdJ »

Geytenbeekje schreef: Bij welke categorie hoor jij ?
Kan je iets over je zelf vertellen ?
Ik neig zelf denk ik wel meer naar de kant die zich min of meer een beetje inleest en daarbij vind ik gevoel een slechte raadgever. Anderzijds denk ik dat je het gevoel niet voor niets gekregen heb.
Over dat tweede: Wat wil je weten? Ik ben al een tijdje lid hier en lees regelmatig topics die ik interessant vind. Van meedoen was het tot nog toe nooit gekomen omdat ik steeds maar eventjes de tijd heb en geen hele discussies kan voeren. Ik studeer trouwens in mijn dagelijks leven en verder weet ik niet wat je nog meer wilt weten?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Klopt mijn profiel van jullie een beetje?

Bericht door Geytenbeekje »

BramdJ schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij welke categorie hoor jij ?
Kan je iets over je zelf vertellen ?
Ik neig zelf denk ik wel meer naar de kant die zich min of meer een beetje inleest en daarbij vind ik gevoel een slechte raadgever. Anderzijds denk ik dat je het gevoel niet voor niets gekregen heb.
Over dat tweede: Wat wil je weten? Ik ben al een tijdje lid hier en lees regelmatig topics die ik interessant vind. Van meedoen was het tot nog toe nooit gekomen omdat ik steeds maar eventjes de tijd heb en geen hele discussies kan voeren. Ik studeer trouwens in mijn dagelijks leven en verder weet ik niet wat je nog meer wilt weten?
Ah ok. Wat studeer je ?
Plaats reactie