Merk of niet?

HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Merk of niet?

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Het is je eigen keuze, diesel is sowieso krachtiger. Ik zal een voorbeeld noemen:

Ik rijd een BMW en houd alles bij van mn auto (is ook mijn hobby hoor).

Ik tankte vorig jaar benzine bij een supermarkt voor een goedkoop prijsje zegmaar. Reed naar Duitsland op en neer. Zo'n 450 kilometer in totaal. En daarbuiten om gewoon mijn normale ritten. Ik kwam die tankbeurt uit op een schamele 7,6 liter Op 100 kilometer. Het gemiddelde verbruik op jaarbasis is zo'n 7,4 liter op 100 kilometer. Dus het was al lager als gemiddeld, ondanks de 450 kilometer snelweg.

Nou had ik een paar weken geleden zo goed als dezelfde omstandigheden. Ook naar Duitsland. Benzine was van de Esso. Ik kwam uit op 1 op 15,2. Dat is 6,6 op 100.

Is dit geldig Zeeuw?

Ik zou het echt eens aanraden, probeer een tank diesel van een goede pomp. En dan is kijken wat het verbruik doet. Het probleem zit hem in de vluchtige stoffen die worden toegevoegd. Of nèt even iets meer goedkopere ethanol toevoegen. Het geeft iets verlies qua vermogen, dus je motor moet harder werken om de auto op gang te helpen. En nu praten we niet eens over wat de motor doet met verschillende brandstoffen.
Interessant. Ik tank vaak bij ons bij de Agrisneltank. Tank af en toe bij de Shell en regelmatig bij Tango. Is bij ons qua prijs redelijk vergelijkbaar allemaal. Ik hou ook altijd vrij aardig bij hoe ver ik kan rijden en zit zelden ver van de 850 km per tank vandaan. Gemiddelde is vaak rond de 4,5/4,6 per 100. Ik vind het, op basis van 1 ervaring, moeilijk in te schatten in hoeverre het klopt. Ik zal het eens een poosje bij houden en je mijn bevindingen melden. Alhoewel het lastig is een tank een paar keer onder dezelfde omstandigheden leeg te rijden.
Prima, lijkt me leuk! Ik hoor het wel. Ben je veel op weg? 210.000 met de auto is aardig wat, mag ik gokken? Volvo? :yahoo
Haha, nee hoor. Een Seat Ibiza St. Klein dieseltje. Net distributieriem vervangen, kan er weer 210k tegenaan.
Ook prima toch? Oei, vrij forse reparatie. Mijn ketting heb ik ook 2 maanden geleden vervangen. Gelijk maar kleine beurt gegeven en alle pakkingen die ik tegen kwam vervangen, waarom ook niet? :jongle 700 piek lichter, maar ach joh ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Merk of niet?

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: Ook prima toch? Oei, vrij forse reparatie. Mijn ketting heb ik ook 2 maanden geleden vervangen. Gelijk maar kleine beurt gegeven en alle pakkingen die ik tegen kwam vervangen, waarom ook niet? :jongle 700 piek lichter, maar ach joh ;)
Mooi dat je het zelf kan. Ik had een apk, grote beurt, riem, waterpomp, 4 nieuwe banden en nog wat klein spul. 9,5 uur werk voor de garage en 1700 euro voor mij.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Merk of niet?

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:In het andere topic zei Dodo:

In sommige dingen hou ik erg van een merk. Tupperware, crocs, Alessi, Ecco. Maar in andere dingen is het goedkope alternatief ook prima.

Dat herken ik ook wel. Er komt alleen maar Calvé pindakaas en Venz hagelslag op brood.
Bij kleding, schoenen e.d. heb ik geen vaste merken.

Wel dat ik produkten van het ene merk lekkerder of beter vindt dan het andere, maar ik rijd er niet voor om.
Verkade beschuit vind ik veruit het lekkerst, maar aangezien ze dit alleen in een supermarkt verkopen op 12 kilometer afstand, neem ik ook genoegen met Bolletje.

Hebben jullie dat ook bij bepaalde produkten? Dat en geen andere?
Het enige merk wat ik altijd trouw blijf is Croma.
Omdat iets anders mij altijd teleurstelt in de smaak van het vlees.
Voor de rest kunnen alle merknamen me gestolen worden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Merk of niet?

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef: Ook prima toch? Oei, vrij forse reparatie. Mijn ketting heb ik ook 2 maanden geleden vervangen. Gelijk maar kleine beurt gegeven en alle pakkingen die ik tegen kwam vervangen, waarom ook niet? :jongle 700 piek lichter, maar ach joh ;)
Mooi dat je het zelf kan. Ik had een apk, grote beurt, riem, waterpomp, 4 nieuwe banden en nog wat klein spul. 9,5 uur werk voor de garage en 1700 euro voor mij.
Tja idd, dat zijn inderdaad kosten ja...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Merk of niet?

Bericht door Bezorgd »

Ik vind het echt verbazend hoe "merkengek" men in refo nederland is.
Over soberheid spreken en horen preken maar rondlopen in dure kleding van Chanel, Tommy Hilfiger , Lacoste , Ralph Lauren en Armani.
En je ziet het terug tot in de meest degelijke gemeenten.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Merk of niet?

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:[...]
Over soberheid spreken en horen preken maar rondlopen in dure kleding [...]
Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Hoor jij nog vaak preken over soberheid? En hoe zou dat zijn over de hele breedte van de gereformeerde gezindte?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Merk of niet?

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Ik vind het echt verbazend hoe "merkengek" men in refo nederland is.
Over soberheid spreken en horen preken maar rondlopen in dure kleding van Chanel, Tommy Hilfiger , Lacoste , Ralph Lauren en Armani.
En je ziet het terug tot in de meest degelijke gemeenten.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Bij een paar mensen misschien. Zeker niet de standaard.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Merk of niet?

Bericht door Dodo »

"Vroeger" was het een issue op de middelbare scholen. Soms ook op basisscholen. Je moest kleren of schoenen van een bepaald merk dragen, anders lag je er uit. Is dat nog steeds zo?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Merk of niet?

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:"Vroeger" was het een issue op de middelbare scholen. Soms ook op basisscholen. Je moest kleren of schoenen van een bepaald merk dragen, anders lag je er uit. Is dat nog steeds zo?
Ik denk dat het nog wel meetelt, maar hoor er niet veel over. Ik zie het bij volwassenen om me heen in kerk eindelijk amper.
Misschien dat de opkomst van de H&M achtige formules meespeelt. Die bieden volgens mij vrij aardige kleding tegen een fatsoenlijke prijs. Het is in de kring van 18jarigen wat ik hoor ook zeker geen probleem om naar Primark te gaan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Merk of niet?

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind het echt verbazend hoe "merkengek" men in refo nederland is.
Over soberheid spreken en horen preken maar rondlopen in dure kleding van Chanel, Tommy Hilfiger , Lacoste , Ralph Lauren en Armani.
En je ziet het terug tot in de meest degelijke gemeenten.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Bij een paar mensen misschien. Zeker niet de standaard.
Je moet eens kijken op de Veluwe.
Of een dagje Schoolzicht.

Je zult je verbazen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Merk of niet?

Bericht door Dodo »

Hoe zie je dat dan?
Ik zie bij jongens soms op een shirt een merknaam, maar anders zou ik het niet weten.

Zaterdag had ik in de kringloop een Alessi peper en zoutstel, voor een euro. Dat was leuk.
Online
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Merk of niet?

Bericht door Gritje »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind het echt verbazend hoe "merkengek" men in refo nederland is.
Over soberheid spreken en horen preken maar rondlopen in dure kleding van Chanel, Tommy Hilfiger , Lacoste , Ralph Lauren en Armani.
En je ziet het terug tot in de meest degelijke gemeenten.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Bij een paar mensen misschien. Zeker niet de standaard.
Je moet eens kijken op de Veluwe.
Of een dagje Schoolzicht.

Je zult je verbazen.
Ik zie het ook niet en kom nooit op schoolzicht, is mij veel te massaal. Wel zie ik sommige kinderen in merkkleding lopen wat van een oudere broer of zus is geweest of uit de vriendenkring komt. En dan zie je wel dat het mooi blijft. Dat heb je met kleren van de h en m en de primark niet.
Hier krijgen onze kinderen juist veel complimenten om de zelfgemaakte kleren.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Merk of niet?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bezorgd schreef:Ik vind het echt verbazend hoe "merkengek" men in refo nederland is.
Over soberheid spreken en horen preken maar rondlopen in dure kleding van Chanel, Tommy Hilfiger , Lacoste , Ralph Lauren en Armani.
En je ziet het terug tot in de meest degelijke gemeenten.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Bij sommige valt het wel erg op ja. Behoorlijke groep Reformatorische mensen kun je echt wel aan hun kleding herkennen en niet omdat ze in het zwart lopen. Vaak zie je het ook wel aan de kinderen.
Maar pas op! daar mag je niets van zeggen.

Ik heb ook wel wat merkkleding (denk 1 trui, 2 jassen en 2 paar schoenen tot 150 euro) maar merendeel is van C&A.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Merk of niet?

Bericht door Zonnebloem »

Iedereen is vrij hierin. Je kijkt naar je budget en ziet of het een verantwoorde uitgave is.

Er speelt wel een andere vraag: Is wat je koopt verantwoord gemaakt? Geen idee hoe je er achter kan komen. Merken blijven gesloten over hoe kleding gemaakt wordt. Vragen jullie het je wel eens af: wie maakte mijn mooie kleren?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Merk of niet?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:"Vroeger" was het een issue op de middelbare scholen. Soms ook op basisscholen. Je moest kleren of schoenen van een bepaald merk dragen, anders lag je er uit. Is dat nog steeds zo?
Ik denk dat het nog wel meetelt, maar hoor er niet veel over. Ik zie het bij volwassenen om me heen in kerk eindelijk amper.
Misschien dat de opkomst van de H&M achtige formules meespeelt. Die bieden volgens mij vrij aardige kleding tegen een fatsoenlijke prijs. Het is in de kring van 18jarigen wat ik hoor ook zeker geen probleem om naar Primark te gaan.
Op middelbare school (en zelfs al op de basisschool) is het helaas wel een issue. Natuurlijk zal het maar een deel zijn, maar het is wel pijnlijk als je in een hoek wordt gezet als 'arm' omdat je nu eenmaal geen merkkleding draagt. Dat er dan bij andere onderwerpen letterlijk wordt gezegd: 'o ja, jullie hebben dat natuurlijk niet, want jullie zijn arm.' Dat doet wel iets met je. Ik herken het uit mijn eigen jeugd, en nu hoor ik het ook.

En dat terwijl het zeker niet zo is dat iedereen erin meedoet. Bij ons is er een levendige circulatie van tweedehands kleding, die over en weer dankbaar wordt aanvaardt.
Plaats reactie