Moe/uitgeput/burn out

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Mara »

Het valt mij in toenemende mate op dat zoveel jonge mensen zo moe zijn.
Dan heb ik het over de twintigers, begin dertigers.
En dan gaat het niet over jongelui die in zuipketen verblijven of in het weekend van de nacht een dag maken, maar over
serieuze hardwerkende jonge mensen.
Is moeheid een kwaal van deze tijd?
Zou de oorzaak kunnen liggen in de grote hoeveelheid informatie die dagelijks verwerkt moet worden?
Mijn kinderen zijn inmiddels zo wijs om hun smartphone niet meer mee naar bed te nemen, maar laten hem beneden liggen.
Je kunt als moeder jarenlang waarschuwen, maar uiteindelijk komen ze er zelf achter. :)
Is het herkenbaar, of is het niet zo in het rustige Zeeuwsche of in het slaperige Rijssense?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Het valt mij in toenemende mate op dat zoveel jonge mensen zo moe zijn.
Dan heb ik het over de twintigers, begin dertigers.
En dan gaat het niet over jongelui die in zuipketen verblijven of in het weekend van de nacht een dag maken, maar over
serieuze hardwerkende jonge mensen.
Is moeheid een kwaal van deze tijd?
Zou de oorzaak kunnen liggen in de grote hoeveelheid informatie die dagelijks verwerkt moet worden?
Mijn kinderen zijn inmiddels zo wijs om hun smartphone niet meer mee naar bed te nemen, maar laten hem beneden liggen.
Je kunt als moeder jarenlang waarschuwen, maar uiteindelijk komen ze er zelf achter. :)
Is het herkenbaar, of is het niet zo in het rustige Zeeuwsche of in het slaperige Rijssense?
Het is inmiddels bijna 2 jaar geleden dat ik omviel Mara. Dus ja, het is ook hier zeer bekend. Combinatie van karakter, opvoeding, sensitiviteit en omgeving. Ik kan er een boek over schrijven, ben ik ook mee bezig, maar doe dat hier nog maar even niet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Orchidee »

Mijn dochters (23 en 21) hebben beiden ook al een burnout achter de rug
De jongste is er nog steeds niet helemaal van opgeknapt.
Met de oudste gaat het nu goed al moet ze ontzettend opletten om niet wéér te veel, te perfectionistisch willen/moeten van zichzelf, dat is een enorme valkuil!
Wij zijn er alledrie ( dochters en ikzelf) héél gevoelig voor
Mijn man is de rustige baken in ons gezin
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door -DIA- »

Rustige Rijssense… Wat prachtig gezegd! Ik weet wel dat het verkeer hier wat minder druk is, dat het grote stadsleven hier wat minder gevoeld wordt.
Maar rust? Nee, dat is er ook niet in het steeds meer jachtige Rijssense.
Het lijkt me ook de geest van de tijd. En zeker spelen naar mijn gevoelen de moderne media ook een rol.
Alles wat er op de wereld gebeurt hoor in luttele seconden als de mobiel een piepje geeft over de nieuwste ontwikkelingen.
Ik heb de 'berichten' (althans nieuwsberichten) op non-actief gezet. Dat scheelt al wat aan onrust.
Dat wil niet zeggen dat je toch niet met je neus op de feiten van het wereldgebeuren wordt gedrukt.

Overigens... In de familie is een slaapstoornis geen vreemde zaak. Een van mijn 1 broers tobt er al mee sinds begin jaren 90. Van de ene op de andere dag (nacht dus) was het gedaan met het rustig slapen. En het lijkt chronisch... het wordt er niet beter op. Het beïnvloedt je helemaal: Ik merk het bij een van mijn 1 broers: Snel geïrriteerd. Niet rustig kunnen zijn. Alles in een snel en gejaagd tempo, en als er één ding in de weg staat moet je rekening houden met uitbarstingen. Dan wordt het echt wel eens explosief bij een van mijn 1 broers.

* een van 1 broers = (mijne enige broer, maar dat vind ik zo zielig klinken)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Arja »

Een burn-out wordt in heel veel gevallen veroorzaakt door werkdruk. Maar dan wel in combinatie met andere stressvolle factoren. Een burn-out is altijd stressgerelateerd. Moeilijk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Zita »

Vroeger, een jaar of vijfentwintig geleden, heette het volgens mij 'overspannen'. En van Jan Kobald in 'De hordenloop van J. Kobald' lezen we al dat hij een poosje weggeweest is. In die zin is het verschijnsel niet nieuw.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:Een burn-out wordt in heel veel gevallen veroorzaakt door werkdruk. Maar dan wel in combinatie met andere stressvolle factoren. Een burn-out is altijd stressgerelateerd. Moeilijk.
Dat lijkt heel waar te zijn. Ik ben door mijn klachten arbeidsongeschikt verklaard en bij Appie (overigens in een onrechtmatige gang) ontslagen.
De huisarts weet geen raad, en heeft meermalen gezegd: Ik wou dat je maar een flinke longontsteking had, dan wist ik wat ik moest doen!
Hij noemt de klachten diffuus en stress gerelateerd, lijkend op burn-out of overspanning. Na lang geweigerd te hebben heb ik één kuurtje gedaan met antidepressiva, maar dat werkte averechts, want toen kon ik de hele dag wel slapen en zelfs mijn vrijwilligersweg vergeten. Dat dus echt niet weer!
Overigens de huisarts was er wel van overtuigd dat ik beslist niet depressief was. Ik werd dat wel (zoals ik dat voelde) na die kuur met antidepressiva. Daarna zonder medicijnen gaat het weer zijn oude gang. Moe, stress-gerelateerd. En dat terwijl ik uiterlijk heel rustig blijf. Ook als een van mijn broers uit zijn slof schiet blijf ik kalm, en dat tot Grote Frustratie van een van mijn broers. En wat is het geval? Doorgaans werkt een overvloed van frustraties ook door op degene die het moet aanhoren en vaak het doelwit is bij gebrek aan andere doelwitten.

*Ik heb maar één broer, maar ik schrijf maar zo, dan begrijpen we het wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Arja »

Zita schreef:Vroeger, een jaar of vijfentwintig geleden, heette het volgens mij 'overspannen'. En van Jan Kobald in 'De hordenloop van J. Kobald' lezen we al dat hij een poosje weggeweest is. In die zin is het verschijnsel niet nieuw.
Psychiater H. Freudenberger gebruikte de term burn-out als de term om het proces van emotionele uitputting en demotivatie van jonge vrijwilligers in de gezondheidszorg te typeren. Dat was in de jaren 70.

In tegenstelling tot een burn-out is de opbouwfase van overspannenheid relatief kort en zal het herstel niet zoals bij een burn-out vele maanden bedragen. Zo legde "onze" arts het uit. Een burn-out kan wel overgaan in een depressie. Dat is heel erg.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
Zita schreef:Vroeger, een jaar of vijfentwintig geleden, heette het volgens mij 'overspannen'. En van Jan Kobald in 'De hordenloop van J. Kobald' lezen we al dat hij een poosje weggeweest is. In die zin is het verschijnsel niet nieuw.
Psychiater H. Freudenberger gebruikte de term burn-out als de term om het proces van emotionele uitputting en demotivatie van jonge vrijwilligers in de gezondheidszorg te typeren. Dat was in de jaren 70.

In tegenstelling tot een burn-out is de opbouwfase van overspannenheid relatief kort en zal het herstel niet zoals bij een burn-out vele maanden bedragen. Zo legde "onze" arts het uit. Een burn-out kan wel overgaan in een depressie. Dat is heel erg.
In die zin heb ik er ook over gelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Mara »

Zelfs kinderen kunnen al burn out raken. :oO las ik op de site van RTL nieuws:

De kindertijd hoort zorgeloos te zijn: een beschermde omgeving, lekker spelen, weinig verplichtingen. Maar sommige kinderen ervaren zo veel druk dat ze te maken krijgen met een wel heel volwassen probleem: een burn-out. Hoe herken je dat? En wat doe je eraan?

Het is een onverwachte combinatie: een kind en een burn-out. Maar volgens het Nederlands Jeugdinstituut heeft zo'n vier tot acht procent van de kinderen tussen de 0 en 12 angst- en stemmingsstoornissen. Daarnaast zou tien procent van de jongeren van 13 jaar en ouder last hebben van een angststoornis.

We leven in een prestatiemaatschappij en dat geldt voor kinderen natuurlijk net zo goed. Scholen stellen hoge eisen, geven al vroeg huiswerk mee en testen veel en vaak. En als de schoolbel geklonken heeft, is het niet afgelopen. Dan is er de voetbaltraining, de saxofoonles of een cursus Chinees. Ook hier staat - naast de pret - ook het presteren centraal. Eenmaal thuis worden de kids op televisie en sociale media voortdurend geconfronteerd met wat er allemaal nog meer moet en kan. Voor jongeren zijn er nog de late stapavondjes en de eerste bijbaantjes die de druk verder opvoeren. Kortom: het leven is snel, intensief en kent weinig rustpauzes.


Maar voorheen leek dit een aandoening die de wat oudere mensen trof, maar dat is dus opgeschoven naar voren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door HersteldHervormd »

Tegenwoordig hoor je ook vaak over EHS. Een persoon dicht in mijn omgeving heeft het ook. Vaak wordt het weggemoffeld door te beweren dat het allemaal maar tussen de oren zit. Ik weet het echt niet, maar ik geloof dat het zeker een lichamelijke kwaal is. Waarbij psychische klachten snel om de hoek komen kijken. Ik weet dat er in Putten een medische centrum zit wat een behandeling aanbied. De combinatie Lyme - EHS komt ook regelmatig voor.

De ziekte is niet in Nederland erkend als ziekte. In de landen waar de medici nog verder als Nederland zijn, word de ziekte wel erkend. Zoals Zweden, Noorwegen, Duitsland en Frankrijk.

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... item118750

Is er iemand die nog meer informatie heeft?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door HersteldHervormd »

Mara schreef:Zelfs kinderen kunnen al burn out raken. :oO las ik op de site van RTL nieuws:

De kindertijd hoort zorgeloos te zijn: een beschermde omgeving, lekker spelen, weinig verplichtingen. Maar sommige kinderen ervaren zo veel druk dat ze te maken krijgen met een wel heel volwassen probleem: een burn-out. Hoe herken je dat? En wat doe je eraan?

Het is een onverwachte combinatie: een kind en een burn-out. Maar volgens het Nederlands Jeugdinstituut heeft zo'n vier tot acht procent van de kinderen tussen de 0 en 12 angst- en stemmingsstoornissen. Daarnaast zou tien procent van de jongeren van 13 jaar en ouder last hebben van een angststoornis.

We leven in een prestatiemaatschappij en dat geldt voor kinderen natuurlijk net zo goed. Scholen stellen hoge eisen, geven al vroeg huiswerk mee en testen veel en vaak. En als de schoolbel geklonken heeft, is het niet afgelopen. Dan is er de voetbaltraining, de saxofoonles of een cursus Chinees. Ook hier staat - naast de pret - ook het presteren centraal. Eenmaal thuis worden de kids op televisie en sociale media voortdurend geconfronteerd met wat er allemaal nog meer moet en kan. Voor jongeren zijn er nog de late stapavondjes en de eerste bijbaantjes die de druk verder opvoeren. Kortom: het leven is snel, intensief en kent weinig rustpauzes.


Maar voorheen leek dit een aandoening die de wat oudere mensen trof, maar dat is dus opgeschoven naar voren.
Het probleem is dat bijna niemand meer ergens tegen kan. Alles is teveel enzovoort. Je moet goed alles aangeven als je je niet fijn voelt en noem het maar op. Wij Nederlanders stonden bekend als een nuchter en hard werkend volk. Dit gaat allemaal weg, door eigen schuld. Natuurlijk is de druk bij sommige zaken hoger, maar vroeger moest men ook hard en veel werken. En waren er ook spanningen rondom gezin en bijvoorbeeld financiële zorgen.

Ik denk inderdaad dat sociale media ook de hersenen en spyche van jong en oud aantasten. Hoewel dat niet voor iedereen zo hoeft te gelden. Ik weet dat je zwakkere en sterkere mensen hebben, maar alsnog word iedereen tegenwoordig opgevoed als watjes.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Zelfs kinderen kunnen al burn out raken. :oO las ik op de site van RTL nieuws:

De kindertijd hoort zorgeloos te zijn: een beschermde omgeving, lekker spelen, weinig verplichtingen. Maar sommige kinderen ervaren zo veel druk dat ze te maken krijgen met een wel heel volwassen probleem: een burn-out. Hoe herken je dat? En wat doe je eraan?

Het is een onverwachte combinatie: een kind en een burn-out. Maar volgens het Nederlands Jeugdinstituut heeft zo'n vier tot acht procent van de kinderen tussen de 0 en 12 angst- en stemmingsstoornissen. Daarnaast zou tien procent van de jongeren van 13 jaar en ouder last hebben van een angststoornis.

We leven in een prestatiemaatschappij en dat geldt voor kinderen natuurlijk net zo goed. Scholen stellen hoge eisen, geven al vroeg huiswerk mee en testen veel en vaak. En als de schoolbel geklonken heeft, is het niet afgelopen. Dan is er de voetbaltraining, de saxofoonles of een cursus Chinees. Ook hier staat - naast de pret - ook het presteren centraal. Eenmaal thuis worden de kids op televisie en sociale media voortdurend geconfronteerd met wat er allemaal nog meer moet en kan. Voor jongeren zijn er nog de late stapavondjes en de eerste bijbaantjes die de druk verder opvoeren. Kortom: het leven is snel, intensief en kent weinig rustpauzes.


Maar voorheen leek dit een aandoening die de wat oudere mensen trof, maar dat is dus opgeschoven naar voren.
En na de (steeds langere) schooltijd eist het werk ook steeds meer op. We hadden hier in R. een Albert Heijn vestiging die later een franchise zaak werd. In de franchiseperiode was het er aangenaam werken. Maar met de overname door Ahold Winkelbedrijven was het met de rust gedaan. Er ging een frisse Zaanse wind waaien en alles moest sneller efficiënter en beter enz. Het werd echt anders. Er kwam (wat we eerste minder kenden) meer werkdruk. Ook toen er een groot filiaal van Jumbo in de buurt kwam werd het harde concurrentie.
En toch, de mens is geen machine die altijd maar harder kan, en de werkdruk opvoeren kan ook niet altijd gezond worden genoemd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Arja »

HersteldHervormd schreef:Tegenwoordig hoor je ook vaak over EHS. Een persoon dicht in mijn omgeving heeft het ook. Vaak wordt het weggemoffeld door te beweren dat het allemaal maar tussen de oren zit. Ik weet het echt niet, maar ik geloof dat het zeker een lichamelijke kwaal is. Waarbij psychische klachten snel om de hoek komen kijken. Ik weet dat er in Putten een medische centrum zit wat een behandeling aanbied. De combinatie Lyme - EHS komt ook regelmatig voor.

De ziekte is niet in Nederland erkend als ziekte. In de landen waar de medici nog verder als Nederland zijn, word de ziekte wel erkend. Zoals Zweden, Noorwegen, Duitsland en Frankrijk.

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... item118750

Is er iemand die nog meer informatie heeft?
Ik denk dat je deze al wel kent? https://www.kennisplatform.nl/
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door samanthi »

Burnout zie je veel bij vrouwen, ze passen structureel op hun kleinkinderen zodat (schoon) dochter ook ksn blijven werken, maar tevens zorgen ze voor hun ouders zodat deze niet naar de verzorging hoeven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie