Moe/uitgeput/burn out

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Zou de oorzaak kunnen liggen in de grote hoeveelheid informatie die dagelijks verwerkt moet worden?
Zeker!
Mara schreef:Mijn kinderen zijn inmiddels zo wijs om hun smartphone niet meer mee naar bed te nemen, maar laten hem beneden liggen.
Je kunt als moeder jarenlang waarschuwen, maar uiteindelijk komen ze er zelf achter. :)
Heb je nooit overwogen om de regel in te stellen dat mobiele apparaten op de begane grond blijven? (En ja, dan geldt het voor iedereen, dus ook voor pa, ma, ook voor oudere kinderen die het VO al achter zich hebben!) Bevalt ons al jaren prima. Beneden hebben we een gezamenlijke oplaadtas, en 's avonds zijn alle vakjes gevuld en kunnen we heerlijk slapen.
Wat een ontzettend goed idee
Idd. Maar als vader verplicht door werkgever wel zijn (werk)mobiel 24/7 moet meenemen wordt het een moeilijk verhaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door samanthi »

@Huisman, meestal heb je dan toch een werktelefoon? Zoals een arts of verloskundige, dan kun je daar RF blokkeren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door samanthi »

Tjonge moet ik zeggen om kwart voor één, ik schaam mij diep...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:Tjonge moet ik zeggen om kwart voor één, ik schaam mij diep...
;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door merel »

huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Zou de oorzaak kunnen liggen in de grote hoeveelheid informatie die dagelijks verwerkt moet worden?
Zeker!
Mara schreef:Mijn kinderen zijn inmiddels zo wijs om hun smartphone niet meer mee naar bed te nemen, maar laten hem beneden liggen.
Je kunt als moeder jarenlang waarschuwen, maar uiteindelijk komen ze er zelf achter. :)
Heb je nooit overwogen om de regel in te stellen dat mobiele apparaten op de begane grond blijven? (En ja, dan geldt het voor iedereen, dus ook voor pa, ma, ook voor oudere kinderen die het VO al achter zich hebben!) Bevalt ons al jaren prima. Beneden hebben we een gezamenlijke oplaadtas, en 's avonds zijn alle vakjes gevuld en kunnen we heerlijk slapen.
Wat een ontzettend goed idee
Idd. Maar als vader verplicht door werkgever wel zijn (werk)mobiel 24/7 moet meenemen wordt het een moeilijk verhaal.
Dat niet alleen. Ik vind het ook nog wel een verschil zitten tussen ouder en kind.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door HersteldHervormd »

Wat een ontzettend goed idee[/quote]

Idd. Maar als vader verplicht door werkgever wel zijn (werk)mobiel 24/7 moet meenemen wordt het een moeilijk verhaal.[/quote]

Dat niet alleen. Ik vind het ook nog wel een verschil zitten tussen ouder en kind.[/quote]

Het verschil is er wel, alleen ik denk dat volwassene en kinderen er net zo gevoelig voor zijn. Misschien gaat het bij kinderen alleen wat sneller. Ook een hoop volwassene zijn zwaar verslaafd. Met de telefoon de hond uit laten of soms een hand voor de telefoon en de andere hand bij de buggy.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Mara »

Luther schreef:Heb je nooit overwogen om de regel in te stellen dat mobiele apparaten op de begane grond blijven? (En ja, dan geldt het voor iedereen, dus ook voor pa, ma, ook voor oudere kinderen die het VO al achter zich hebben!) Bevalt ons al jaren prima. Beneden hebben we een gezamenlijke oplaadtas, en 's avonds zijn alle vakjes gevuld en kunnen we heerlijk slapen.
Wij hebben op onze slaapkamer nog een "vaste" telefoon, zodat wij snachts bereikbaar zijn i.g.v. nood.
Onze mobielen liggen dus nooit boven.
Ik sjouw hem met me mee door het huis i.g.v. een uitzonderlijke situatie, zoals een ernstig ziek familielid.
Toen er meerdere oplaadbare apparaten zoals ook de I pad in huis kwamen, heb ik een speciale wandconsole gekocht, waarin de snoeren opgeborgen zijn en 4 apparaten tegelijk kunnen opladen.
Ik ga bij een boven de 20jarige geen regels stellen, wat dit soort zaken betreft.
Ze kwamen er zelf achter dat het toch een stuk rustiger was tijdens het inslapen.
Ondervinding is de beste leermeester Luther. ;)
Toen zij puber waren kon zo'n ding alleen nog maar smsen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Luther schreef:Heb je nooit overwogen om de regel in te stellen dat mobiele apparaten op de begane grond blijven? (En ja, dan geldt het voor iedereen, dus ook voor pa, ma, ook voor oudere kinderen die het VO al achter zich hebben!) Bevalt ons al jaren prima. Beneden hebben we een gezamenlijke oplaadtas, en 's avonds zijn alle vakjes gevuld en kunnen we heerlijk slapen.
Wij hebben op onze slaapkamer nog een "vaste" telefoon, zodat wij snachts bereikbaar zijn i.g.v. nood.
Onze mobielen liggen dus nooit boven.
Ik sjouw hem met me mee door het huis i.g.v. een uitzonderlijke situatie, zoals een ernstig ziek familielid.
Toen er meerdere oplaadbare apparaten zoals ook de I pad in huis kwamen, heb ik een speciale wandconsole gekocht, waarin de snoeren opgeborgen zijn en 4 apparaten tegelijk kunnen opladen.
Ik ga bij een boven de 20jarige geen regels stellen, wat dit soort zaken betreft.
Ze kwamen er zelf achter dat het toch een stuk rustiger was tijdens het inslapen.
Ondervinding is de beste leermeesvter Luther. ;)
Toen zij puber waren kon zo'n ding alleen nog maar smsen.
Idd toen de obze pubers waren, hadden we regels, maar als ze meerderjarig zijn kun je verantwoordelijkheden door henzelf laten dragen, oké er zijn huisregels, naar verder...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Idd toen de obze pubers waren, hadden we regels, maar als ze meerderjarig zijn kun je verantwoordelijkheden door henzelf laten dragen, oké er zijn huisregels, naar verder...
Je komt dan echt weer in een andere fase he?
Dat kan best lastig zijn als je hen dingen ziet doen (of laten) waar je het niet mee eens bent.
Als je kind op kamers gaat op zn 18e, zie je het meeste niet meer van hen.
Maar als ze thuis wonen weet je hoeveel slaap ze pakken, hoe vaak ze over hun grens gaan.
Ik ben van mezelf flexibel gelukkig, kan goed meeveren met hen, maar als je op strikte tijden zou willen eten, krijg je het moeilijk.
Ik kan ook niet goed slapen als 1 van hen nog niet thuis is. Dus zo bestaat de kans op slaaptekort als ze vaak laat thuis zouden komen.
Gelukkig hebben ze die fase ook weer achter de rug.
Hebben jullie strikte huisregels Samanthi? Kun je daar een voorbeeld van noemen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Idd toen de obze pubers waren, hadden we regels, maar als ze meerderjarig zijn kun je verantwoordelijkheden door henzelf laten dragen, oké er zijn huisregels, naar verder...
Je komt dan echt weer in een andere fase he?
Dat kan best lastig zijn als je hen dingen ziet doen (of laten) waar je het niet mee eens bent.
Als je kind op kamers gaat op zn 18e, zie je het meeste niet meer van hen.
Maar als ze thuis wonen weet je hoeveel slaap ze pakken, hoe vaak ze over hun grens gaan.
Ik ben van mezelf flexibel gelukkig, kan goed meeveren met hen, maar als je op strikte tijden zou willen eten, krijg je het moeilijk.
Ik kan ook niet goed slapen als 1 van hen nog niet thuis is. Dus zo bestaat de kans op slaaptekort als ze vaak laat thuis zouden komen.
Gelukkig hebben ze die fase ook weer achter de rug.
Hebben jullie strikte huisregels Samanthi? Kun je daar een voorbeeld van noemen?
Bepaalde muziek bijvoorbeeld maar ik controleer niets.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Bepaalde muziek bijvoorbeeld maar ik controleer niets.
O ja. Ik dacht meer aan etenstijden, of tijdstip van thuiskomst. Of verplicht op zondagochtend mee naar de kerk.
Ver- en gebieden doe ik niet meer. Maar dat wil niet zeggen dat er dan niets besproken wordt.
Mijn vader luisterde graag naar preken op de band, op doordeweekse avonden, maar dwong ons dan niet om ook mee te luisteren.
Mocht wel, maar moest niet.
Dus dan deed hij een koptelefoon op.
Er zijn misschien ook vaders die dan zeggen, ik doe wat ik wil en dan hebben ze zich maar te schikken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Terri schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Ik denk zelf dat het jonge gezin met kinderen niet het probleem is, maar dat ouders hun sociale leven niet een paar jaar niet op een lager pitje zetten. ;)
Ik denk dat de zin 'ik kan me er niks bij voorstellen' wel een goede is. Misschien moet je dan ook niet raden naar oorzaken. Bij mij ligt de fysieke kiem in een baby die 2,5 jaar bijna dag en nacht huilde, zware operaties van geliefden en hartproblemen. Met daarnaast een zeer hardnekkig probleem met nee zeggen wat ik echt heb moeten leren.
Vaak staat iets niet op zichzelf en stapelt het.
Scheiding van een zeer naast familielid, nieuwe stressvolle baan van partner, verhuizing, een zeer onverwachte (risicovolle) zwangerschap met veel ziekenhuisopnames, plotseling sterven van vader en als laatste een 'huilbaby' , toen knapte het elastiek....
Bij de hulpverlening spraken ze over een 'punten systeem' , dwz elke ingrijpende levensverandering/ervaring krijgt dan een aantal waarden toegekend. Het totaal was zo hoog, wat nog te behappen zou zijn geweest in een periode van bv 10 jaar, maar dit speelde zich af binnen 2,5 jaar en dat was gewoon te veel. En wat kom je er achter dat het leven niet 'maakbaar' is. De andere kant van deze medaille is wel, dat je signalen sneller oppakt en indien mogelijk, op de rem trapt.
En wat @Zeeuw schrijft; leren nee zeggen......heel moeilijk, vooral als het om 'zorg vragen' gaat.
De 'sandwich generatie' heeft het overigens ook zwaar.
Toch vraag ik mij wel af waarom de een hieraan onderdoor gaat en een ander overeind blijft.
Wij zijn bv in 5 jaar tijd 2x verhuisd naar een andere regio van het land, 3 keer nieuw werk, 4 kinderen gekregen, waarvan 1 ook veel ziek was en veel huilde en een ouder die in een periode van 18 mnd aftakelde en relatief jong stierf. In die periode hadden wij in onze ( nieuwe) sociale omgeving alleen oppervlakkige contacten. Al met al genoeg life events waar menigeen door omvalt.
Hoe kan het dat de een dat wel aan kan en een ander niet?
Dat is een interessante vraag Merel. Ik ken bij mezelf inmiddels de oorzaken en dat is een samenloop van veel omstandigheden. En langdurige (meer dan 10 jaar) overbelasting. Misschien zijn jullie slimmer geweest in het plannen van zaken, hebben minder of geen vrijwilligerswerk etc gedaan, misschien zijn jullie fysiek sterk, wie zal het zeggen. Is een meeting gesprek waardig denk ik.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Bepaalde muziek bijvoorbeeld maar ik controleer niets.
O ja. Ik dacht meer aan etenstijden, of tijdstip van thuiskomst. Of verplicht op zondagochtend mee naar de kerk.
Ver- en gebieden doe ik niet meer. Maar dat wil niet zeggen dat er dan niets besproken wordt.
Mijn vader luisterde graag naar preken op de band, op doordeweekse avonden, maar dwong ons dan niet om ook mee te luisteren.
Mocht wel, maar moest niet.
Dus dan deed hij een koptelefoon op.
Er zijn misschien ook vaders die dan zeggen, ik doe wat ik wil en dan hebben ze zich maar te schikken.
Ja uiteraard wel op tijd eten en alles doorgeven, wanneer hij wel of niet mee eet ed
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:(...)Is een meeting gesprek waardig denk ik.
Zijn er al concrete plannen van onze Zeeuwse broeders en/of zusters?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:(...)Is een meeting gesprek waardig denk ik.
Zijn er al concrete plannen van onze Zeeuwse broeders en/of zusters?
Niet van mijn kant momenteel.
Plaats reactie