Moe/uitgeput/burn out

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door ejvl »

refo schreef:Ik vrees dat Van Ewijk het wel ongeveer juist ziet. Het probleem zou ook zo groot niet hoeven zijn als we ons voorhouden dat tegenslagen mogelijk zijn. Plus open ogen voor situaties die problematisch zijn en waar geen uitweg te zien is. In het verkeer ga je dan op de rem staan. Je hebt er niets aan door te gaan, dat levert een enorme klap op.
Ik adviseer de klagers altijd: neem ontslag en zoek leuk werk.

En ja, dat heb ik zelf ook gedaan. En nogmaals ja, bijna te laat.
Maar dat valt niet altijd mee als je een gezin hebt en de kostwinner bent. Stel je hebt een goedbetaalde baan maar enorm stressvol. Dan kun je niet ineens een baan aannemen waar je een stuk minder verdient, je hebt ook de verantwoordelijkheid over een gezin. Als alleenverdiener red je het vaak amper om de hypotheek te betalen van een gewone tussenwoning. Laat staan als je ineens ook een stuk minder gaat verdienen.

Overigens heb ik er geen last van gelukkig, ik kan prima nee zeggen, ook al krijg ik dan nogal eens het predikaat van egoïst maar dat maakt mij niet uit.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:
Van Ewijk schreef:(…)
Ik kan het niet anders verwoorden dan dat ik het gewoon zie.
Voor je beeldvorming zou het goed zijn als je zelf ook eens een flinke burn-out mee zou maken.
Dat dacht ik ook, ik ken iemand die altijd zei, ze moeten een flinke schop onder hun achterste hebben, nu schaamt hij zich dit ooit gezegd te hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door merel »

ejvl schreef:
refo schreef:Ik vrees dat Van Ewijk het wel ongeveer juist ziet. Het probleem zou ook zo groot niet hoeven zijn als we ons voorhouden dat tegenslagen mogelijk zijn. Plus open ogen voor situaties die problematisch zijn en waar geen uitweg te zien is. In het verkeer ga je dan op de rem staan. Je hebt er niets aan door te gaan, dat levert een enorme klap op.
Ik adviseer de klagers altijd: neem ontslag en zoek leuk werk.

En ja, dat heb ik zelf ook gedaan. En nogmaals ja, bijna te laat.
Maar dat valt niet altijd mee als je een gezin hebt en de kostwinner bent. Stel je hebt een goedbetaalde baan maar enorm stressvol. Dan kun je niet ineens een baan aannemen waar je een stuk minder verdient, je hebt ook de verantwoordelijkheid over een gezin. Als alleenverdiener red je het vaak amper om de hypotheek te betalen van een gewone tussenwoning. Laat staan als je ineens ook een stuk minder gaat verdienen.

Overigens heb ik er geen last van gelukkig, ik kan prima nee zeggen, ook al krijg ik dan nogal eens het predikaat van egoïst maar dat maakt mij niet uit.
Toch is dat wel zeker mogelijk. Mijn man heeft die keuze ook gemaakt en wij konden dat opvangen omdat ik ook werk en wij geen maximale hypotheek hebben.
windorgel schreef:Leuk werk... Heb ik zelf ook graag, maar soms denk ik: waarom moet alles leuk zijn tegenwoordig?
Daar heb je ook een punt. Mijn werk vind ik leuk omdat ik hele leuke collega's heb. Als ik het over kon doen had ik toch echt een andere keuze gemaakt qua studie.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Ik denk zelf dat het jonge gezin met kinderen niet het probleem is, maar dat ouders hun sociale leven niet een paar jaar niet op een lager pitje zetten. ;)
Ik denk dat de zin 'ik kan me er niks bij voorstellen' wel een goede is. Misschien moet je dan ook niet raden naar oorzaken. Bij mij ligt de fysieke kiem in een baby die 2,5 jaar bijna dag en nacht huilde, zware operaties van geliefden en hartproblemen. Met daarnaast een zeer hardnekkig probleem met nee zeggen wat ik echt heb moeten leren.
Ik raad ook niet naar oorzaken, maar ik zie wel veel om mij heen. Ouders die steen en been klagen bij het krijgen van 1 kind ( zonder huilbaby o.i.d.) en de baan, sociale leven erom heen. Alle kinderverjaardagen van vage kennissen in de weekenden afgaan, avonden voor jezelf etc etc. Het is slechts een enkeling die dit vol kan houden. De meeste mensen, ikzelf incluis, kunnen dit niet volhouden. Je zal iets moeten aanpassen c.q. moeten laten.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door -DIA- »

Als betrekkelijk leek heb ik er wel mijn gedachten over.
Inderdaad ligt er veel meer mentale druk op de mens van nu.
Vroeger was het meer fysieke druk, en dat doet meer met je lichaam dan met je geest.
Mentale druk moeten we ook niet onderschatten.
Ik geloof dat hier veel jongeren aan lijden.
En niet te vergeten ook ouderen.

TOEVOEGING, ik vond er nog net een artikeltje over. Nog niet gelezen, maar wellicht nuttig?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ogle.nl%2F
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door merel »

Terri schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Ik denk zelf dat het jonge gezin met kinderen niet het probleem is, maar dat ouders hun sociale leven niet een paar jaar niet op een lager pitje zetten. ;)
Ik denk dat de zin 'ik kan me er niks bij voorstellen' wel een goede is. Misschien moet je dan ook niet raden naar oorzaken. Bij mij ligt de fysieke kiem in een baby die 2,5 jaar bijna dag en nacht huilde, zware operaties van geliefden en hartproblemen. Met daarnaast een zeer hardnekkig probleem met nee zeggen wat ik echt heb moeten leren.
Vaak staat iets niet op zichzelf en stapelt het.
Scheiding van een zeer naast familielid, nieuwe stressvolle baan van partner, verhuizing, een zeer onverwachte (risicovolle) zwangerschap met veel ziekenhuisopnames, plotseling sterven van vader en als laatste een 'huilbaby' , toen knapte het elastiek....
Bij de hulpverlening spraken ze over een 'punten systeem' , dwz elke ingrijpende levensverandering/ervaring krijgt dan een aantal waarden toegekend. Het totaal was zo hoog, wat nog te behappen zou zijn geweest in een periode van bv 10 jaar, maar dit speelde zich af binnen 2,5 jaar en dat was gewoon te veel. En wat kom je er achter dat het leven niet 'maakbaar' is. De andere kant van deze medaille is wel, dat je signalen sneller oppakt en indien mogelijk, op de rem trapt.
En wat @Zeeuw schrijft; leren nee zeggen......heel moeilijk, vooral als het om 'zorg vragen' gaat.
De 'sandwich generatie' heeft het overigens ook zwaar.
Toch vraag ik mij wel af waarom de een hieraan onderdoor gaat en een ander overeind blijft.
Wij zijn bv in 5 jaar tijd 2x verhuisd naar een andere regio van het land, 3 keer nieuw werk, 4 kinderen gekregen, waarvan 1 ook veel ziek was en veel huilde en een ouder die in een periode van 18 mnd aftakelde en relatief jong stierf. In die periode hadden wij in onze ( nieuwe) sociale omgeving alleen oppervlakkige contacten. Al met al genoeg life events waar menigeen door omvalt.
Hoe kan het dat de een dat wel aan kan en een ander niet?
Laatst gewijzigd door merel op 21 aug 2019, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door windorgel »

Merel, ik denk dat het karakter daar ook een grote rol in speelt: hoe ga je met heftige dingen om, en hoe verwerk je het? Kun je het niet goed verwerken, dan stapelt het zich op en wreekt het zich op enig moment.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:Merel, ik denk dat het karakter daar ook een grote rol in speelt: hoe ga je met heftige dingen om, en hoe verwerk je het? Kun je het niet goed verwerken, dan stapelt het zich op en wreekt het zich op enig moment.
Precies, zoals de een veel meer lichamelijk aankan zo kan de ander geestelijk veel meer aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door merel »

windorgel schreef:Merel, ik denk dat het karakter daar ook een grote rol in speelt: hoe ga je met heftige dingen om, en hoe verwerk je het? Kun je het niet goed verwerken, dan stapelt het zich op en wreekt het zich op enig moment.
Zijn de karakters de laatste decennia "slapper" geworden of is de druk van de maatschappij groter geworden? Waardoor is het percentage burn out zo gestegen?
Laatst gewijzigd door merel op 21 aug 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door DDD »

Het kan ook allebei zo zijn. In ieder geval worden veel meer mensen ouder dan 20 dan 100 jaar geleden. Dus genetische selectie neemt af.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Terri »

windorgel schreef:Merel, ik denk dat het karakter daar ook een grote rol in speelt: hoe ga je met heftige dingen om, en hoe verwerk je het? Kun je het niet goed verwerken, dan stapelt het zich op en wreekt het zich op enig moment.
Ja en hoe sterk ben je lichamelijk. Als je een gezond en fit lichaam hebt, relatief nog jong bent, is je veerkracht ook groter.
En idd ook je gevoelsleven speelt een grote rol.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Terri »

merel schreef:
windorgel schreef:Merel, ik denk dat het karakter daar ook een grote rol in speelt: hoe ga je met heftige dingen om, en hoe verwerk je het? Kun je het niet goed verwerken, dan stapelt het zich op en wreekt het zich op enig moment.
Zijn de karakters de laatste decennia "slapper" geworden of is de druk van de maatschappij groter geworden. Waardoor is het percentage burn out zo gestegen.
Ik denk dat alles kouder, harder en liefdelozer is geworden en dan blijft een bepaalt slag mensen overeind, terwijl anderen daaraan 'lijden' en 'onderuit' gaan.
Maar ik wil dat niet de slappere of kneusjes noemen, alhoewel zij zichzelf wel vaak zo voelen, mede door de 'power-vrouwen en powermannen'.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Luther »

Mara schreef:Zou de oorzaak kunnen liggen in de grote hoeveelheid informatie die dagelijks verwerkt moet worden?
Zeker!
Mara schreef:Mijn kinderen zijn inmiddels zo wijs om hun smartphone niet meer mee naar bed te nemen, maar laten hem beneden liggen.
Je kunt als moeder jarenlang waarschuwen, maar uiteindelijk komen ze er zelf achter. :)
Heb je nooit overwogen om de regel in te stellen dat mobiele apparaten op de begane grond blijven? (En ja, dan geldt het voor iedereen, dus ook voor pa, ma, ook voor oudere kinderen die het VO al achter zich hebben!) Bevalt ons al jaren prima. Beneden hebben we een gezamenlijke oplaadtas, en 's avonds zijn alle vakjes gevuld en kunnen we heerlijk slapen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:
windorgel schreef:Merel, ik denk dat het karakter daar ook een grote rol in speelt: hoe ga je met heftige dingen om, en hoe verwerk je het? Kun je het niet goed verwerken, dan stapelt het zich op en wreekt het zich op enig moment.
Zijn de karakters de laatste decennia "slapper" geworden of is de druk van de maatschappij groter geworden? Waardoor is het percentage burn out zo gestegen?
Mensen beloven zichzelf te veel.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Moe/uitgeput/burn out

Bericht door HersteldHervormd »

Luther schreef:
Mara schreef:Zou de oorzaak kunnen liggen in de grote hoeveelheid informatie die dagelijks verwerkt moet worden?
Zeker!
Mara schreef:Mijn kinderen zijn inmiddels zo wijs om hun smartphone niet meer mee naar bed te nemen, maar laten hem beneden liggen.
Je kunt als moeder jarenlang waarschuwen, maar uiteindelijk komen ze er zelf achter. :)
Heb je nooit overwogen om de regel in te stellen dat mobiele apparaten op de begane grond blijven? (En ja, dan geldt het voor iedereen, dus ook voor pa, ma, ook voor oudere kinderen die het VO al achter zich hebben!) Bevalt ons al jaren prima. Beneden hebben we een gezamenlijke oplaadtas, en 's avonds zijn alle vakjes gevuld en kunnen we heerlijk slapen.
Wat een ontzettend goed idee
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie