Pak slaag terug op school of niet?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik geloof er niets van dat kinderen beter worden van een pak slaag. Ik heb er nog nooit iets goeds van gezien.
Het opmerkelijke is dat de mensen die vroeger het hardst worden geslagen, dit bij hun kinderen meestal ook hetzelfde tot uiting brachten. Althans, zo heb ik dat gehoord uit de overleveringen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Wat klinkt jou dan niet vreemd in de oren qua correctie in het opvoeden?
Sancties die niet leiden tot emotionele schade. Dat verschilt per kind.
Noem eens wat.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik geloof er niets van dat kinderen beter worden van een pak slaag. Ik heb er nog nooit iets goeds van gezien.
Het opmerkelijke is dat de mensen die vroeger het hardst worden geslagen, dit bij hun kinderen meestal ook hetzelfde tot uiting brachten. Althans, zo heb ik dat gehoord uit de overleveringen.
Of juist 180 graden anders, omdat ze de kwalijke gevolgen zo goed kennen.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door DDD »

Ik denk eerlijk gezegd dat slaan vrijwel altijd een teken is van pedagogische onmacht en dat die onmacht van ouder op kind wordt overgedragen.

Maar het is wel lastig, want niet iedere ouder kan even goed discussiëren, en voor sommige ouders kan het dus heel vervelend zijn als kinderen voortdurend vragen: waarom dit en waarom dat?

Op het kleed of op een hoge kast in de gang zitten kan een goede manier zijn, althans, voor iemand die dan niet zo dom is om er toch af te vallen. Bij sommige types is dat vragen om gebroken benen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Noem eens wat.
Hoezo?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens wat.
Hoezo?
Omdat je in het algemene blijft en ik benieuwd ben welk soort sancties je dan bv zelf gebruikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat slaan vrijwel altijd een teken is van pedagogische onmacht en dat die onmacht van ouder op kind wordt overgedragen.

Maar het is wel lastig, want niet iedere ouder kan even goed discussiëren, en voor sommige ouders kan het dus heel vervelend zijn als kinderen voortdurend vragen: waarom dit en waarom dat?

Op het kleed of op een hoge kast in de gang zitten kan een goede manier zijn, althans, voor iemand die dan niet zo dom is om er toch af te vallen. Bij sommige types is dat vragen om gebroken benen.
Wij hebben meer zintuigen dan alleen onze oren. Kinderen slaan of nog erger schoppen vind ik ook verschrikkelijk.
Maar om gedrag te corrigeren of voor gevaar te behoeden kan ook de zintuig van voelen gebruikt worden.
B.v, dit is heel erg heet voel maar en dan het handje wat dichterbij de warmtebron houden om zo te behoeden voor gevaar. Hetzelfde bij gevaren in het verkeer. Kind wil oversteken terwijl er een auto aankomt. Je pakt hem stevig bij de arm om te behoeden voor gevaar.

Je kunt niet alles af met alleen je stem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens wat.
Hoezo?
Omdat je in het algemene blijft en ik benieuwd ben welk soort sancties je dan bv zelf gebruikt.
Sancties nog wel liefstAfbeelding
Ik ben zo blij en dankbaar dat ik mijn kinderen nooit heb geslagen of mishandeld!
Gelukkig ben ik ook bewaard om geestelijke mishandeling toe te passen!
Ik ben zelf wél met beide zaken opgegroeid maar heb daar beslist géén goede herinneringen aanAfbeelding
Het was heus geen horror in mijn jeugd maar af en toe gebeurde zulke dingen toch.
Uit onmacht en onvrede heb ik later van mijn vader gehoord én hij had er ontzettend spijt van!
Ga gewoon het gesprek aan! Al ben je niet zo'n prater en zo onderlegd, probeer het altijd!
De opvoeding kost als ouders ook zelfverlochening, strijd en pijn zonder een pak slaag uit te delen.
Ik ben nog nooit een volwassene tegengekomen die zegt: tjoh wat goed en fijn dat ik af en toe een pak slaag kreeg of met woorden werd pijn gedaan.

Let wel:
Ik ben géén beste opvoeder en weet het allemaal het beste, ben ook niet hooggeschoold of sterk in mijn woorden!
Maar heb het geprobeerd.
Opvoeden is geen "eitje".

Mijn man is zonder slaag en scheldpartijen opgevoed, wél met het gesprek en dan zie je persoonlijk toch de (positieve) verschillenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Omdat je in het algemene blijft en ik benieuwd ben welk soort sancties je dan bv zelf gebruikt.
O.a. niet meer voetballen na het avondeten, x dagen geen iPad, geen jeugdjournaal kijken, niet voorlezen, op de stoel zitten voor x minuten, en soortgelijke dingen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Wij hebben meer zintuigen dan alleen onze oren. Kinderen slaan of nog erger schoppen vind ik ook verschrikkelijk.
Maar om gedrag te corrigeren of voor gevaar te behoeden kan ook de zintuig van voelen gebruikt worden.
B.v, dit is heel erg heet voel maar en dan het handje wat dichterbij de warmtebron houden om zo te behoeden voor gevaar. Hetzelfde bij gevaren in het verkeer. Kind wil oversteken terwijl er een auto aankomt. Je pakt hem stevig bij de arm om te behoeden voor gevaar.

Je kunt niet alles af met alleen je stem.
Dit vind ik van wezenlijk andere orde, je pakt je kind stevig vast om het te behoeden voor gevaar.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens wat.
Hoezo?
Omdat je in het algemene blijft en ik benieuwd ben welk soort sancties je dan bv zelf gebruikt.
Sancties nog wel liefstAfbeelding
Ik ben zo blij en dankbaar dat ik mijn kinderen nooit heb geslagen of mishandeld!
Gelukkig ben ik ook bewaard om geestelijke mishandeling toe te passen!
Ik ben zelf wél met beide zaken opgegroeid maar heb daar beslist géén goede herinneringen aanAfbeelding
Het was heus geen horror in mijn jeugd maar af en toe gebeurde zulke dingen toch.
Uit onmacht en onvrede heb ik later van mijn vader gehoord én hij had er ontzettend spijt van!
Ga gewoon het gesprek aan! Al ben je niet zo'n prater en zo onderlegd, probeer het altijd!
De opvoeding kost als ouders ook zelfverlochening, strijd en pijn zonder een pak slaag uit te delen.
Ik ben nog nooit een volwassene tegengekomen die zegt: tjoh wat goed en fijn dat ik af en toe een pak slaag kreeg of met woorden werd pijn gedaan.

Let wel:
Ik ben géén beste opvoeder en weet het allemaal het beste, ben ook niet hooggeschoold of sterk in mijn woorden!
Maar heb het geprobeerd.
Opvoeden is geen "eitje".

Mijn man is zonder slaag en scheldpartijen opgevoed, wél met het gesprek en dan zie je persoonlijk toch de (positieve) verschillenAfbeelding
Een pak slaag/mishandeling of een keer een tik zijn wel echt anders. Ik heb echt wel eens een draai om mn oren gehad. Niet vaak, maar als het gebeurde was het voor mij heel duidelijk waarom dit gebeurde.
Natuurlijk is gesprek beter en hoort dat ook, maar eens in de zoveel tijd een tik voelde voor mij echt niet als mishandeling.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Omdat je in het algemene blijft en ik benieuwd ben welk soort sancties je dan bv zelf gebruikt.
O.a. niet meer voetballen na het avondeten, x dagen geen iPad, geen jeugdjournaal kijken, niet voorlezen, op de stoel zitten voor x minuten, en soortgelijke dingen.
Dat zijn inderdaad ongeveer ook onze methoden. Maar toch moet ik zelf echt wel eens tot 10 tellen. Kinderen kunnen soms erg handig het bloed onder je nagels vandaan halen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Op het kleed of op een hoge kast in de gang zitten kan een goede manier zijn, althans, voor iemand die dan niet zo dom is om er toch af te vallen. Bij sommige types is dat vragen om gebroken benen.
Hoe zet jij een kind op een hoge kast?

En verder overdrijf je nogal, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door Orchidee »

Nogmaals: de grens tussen een tik en een pak slaag is zo flinterdun!
En als je jezelf een beetje kent kan die grens heel snel vervagen en/of wegvallen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Pak slaag terug op school of niet?

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Nogmaals: de grens tussen een tik en een pak slaag is zo flinterdun!
En als je jezelf een beetje kent kan die grens heel snel vervagen en/of wegvallen.
Die grens is ook niet belangrijk. Ik geef af en toe een tik, en heel soms een pak slaag. Zoals het bij mij vroeger ook ging, en daar ben ik echt niet minder van geworden.
Wat heel verschrikkelijk fout is, is: fysieke en/of emotionele mishandeling. Maar die grens is m.i. wel duidelijk, en wordt (in normale gevallen) bepaald door liefde.
Plaats reactie