Pak slaag terug op school of niet?
Pak slaag terug op school of niet?
Op de foto: Schooldirecteur Eddie Dixson van van Holmes County High School in Florida, met de plank waar hij scholieren die zich misdragen hebben mee op hun billen geeft.
https://www.npr.org/2012/03/13/14852115 ... 5113476908
In Amerika is het aan de orde van de dag: Scholieren die zich misdragen hebben krijgen gewoon nog een pak slaag op hun billen. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor misdraging als te laat zijn, roddelen en brutaal gedrag tegen de leraar.
Volgens de Washington Post is dit in 19 staten legaal: Alabama, Arizona, Arkansas, Colorado, Florida, Georgia, Idaho, Indiana, Kansas, Kentucky, Louisiana, Mississippi, Missouri, North Carolina, Oklahoma, South Carolina, Tennessee, Texas and Wyoming.
Ook in Nederland zijn er generaties mee groot gebracht. Totdat men het van overheidswege ging verbieden. En sindsdien hoor je steeds vaker dat de jeugd van tegenwoordig geen respect meer heeft. Daarom pleiten bepaalde mensen er ook voor om dit soort lijfstraffen gewoon weer in te voeren in het Nederlands onderwijs. Dan krijgt de jeugd van tegenwoordig weer wat meer deugd en discipline. Wat vind u?
Ook directeur David Mattheson van Robinson High School in North Carolina, hanteert nog ouderwetse lijfstraffen.
https://www.npr.org/sections/ed/2017/04 ... ts-go-deep?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Wie zegt eigenlijk dat lichamelijke pijniging iemands gedrag ten goede verandert? En waarom moet het onderlijf het doelwit zijn? Ik vind dat heel vernederend.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Ze zouden het niet bij mijn gezin moeten proberen. Grote kans dat ik hem over zijn bureau heen trek.
Re: Pak slaag terug op school of niet?
De Bijbel ?Arja schreef:Wie zegt eigenlijk dat lichamelijke pijniging iemands gedrag ten goede verandert? En waarom moet het onderlijf het doelwit zijn? Ik vind dat heel vernederend.
Op de handen slaan is ook gebruikelijk.
Yep.
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Slaan vind ik onmacht. Een straf niet maar dat hoeft geen slaag te zijn.
Liever een nuttige straf waar bij nagedacht wordt wat er verkeerd ging.
Zo heb ik de kinderen eens een tekening laten maken van een persoon met een mond vol rotte tanden omdat ze na tich waarschuwingen hun tanden nog steeds vergaten te poetsen in de ochtend. Sindsdien gaat het bijna altijd goed, natuurlijk afhankelijk van leeftijd.
Wel ben ik voorstander van de dienstplicht, een strenge, voor orde, regelmaat en discipline.
Liever een nuttige straf waar bij nagedacht wordt wat er verkeerd ging.
Zo heb ik de kinderen eens een tekening laten maken van een persoon met een mond vol rotte tanden omdat ze na tich waarschuwingen hun tanden nog steeds vergaten te poetsen in de ochtend. Sindsdien gaat het bijna altijd goed, natuurlijk afhankelijk van leeftijd.
Wel ben ik voorstander van de dienstplicht, een strenge, voor orde, regelmaat en discipline.
-
- Berichten: 8286
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Van dat laatste moet ik dan niets van hebben.ejvl schreef:Slaan vind ik onmacht. Een straf niet maar dat hoeft geen slaag te zijn.
Liever een nuttige straf waar bij nagedacht wordt wat er verkeerd ging.
Zo heb ik de kinderen eens een tekening laten maken van een persoon met een mond vol rotte tanden omdat ze na tich waarschuwingen hun tanden nog steeds vergaten te poetsen in de ochtend. Sindsdien gaat het bijna altijd goed, natuurlijk afhankelijk van leeftijd.
Wel ben ik voorstander van de dienstplicht, een strenge, voor orde, regelmaat en discipline.
Ik denk dat veel jongeren ook gewoon niet in het leger passen.
Er heerst een bepaalde cultuur dat niet voor iedereen bevorderlijk zal zijn.
Re: Pak slaag terug op school of niet?
De roede of tuchtigen hoeft geen slaan te zijn, er staat ook dat de Heere zijn volk tuchtigt dat is ook geen pak slaag...gallio schreef:De Bijbel ?Arja schreef:Wie zegt eigenlijk dat lichamelijke pijniging iemands gedrag ten goede verandert? En waarom moet het onderlijf het doelwit zijn? Ik vind dat heel vernederend.
Op de handen slaan is ook gebruikelijk.
Yep.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Een roede is een stok. Wat doe je met een stok, in deze context ?samanthi schreef:De roede of tuchtigen hoeft geen slaan te zijn, er staat ook dat de Heere zijn volk tuchtigt dat is ook geen pak slaag...gallio schreef:De Bijbel ?Arja schreef:Wie zegt eigenlijk dat lichamelijke pijniging iemands gedrag ten goede verandert? En waarom moet het onderlijf het doelwit zijn? Ik vind dat heel vernederend.
Op de handen slaan is ook gebruikelijk.
Yep.
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Ps. 89:33 Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen. gaf de Heere ook een pak slaag met een stok? met eerbied gezegd, het is een manier van spreken.gallio schreef:Een roede is een stok. Wat doe je met een stok, in deze context ?samanthi schreef:De roede of tuchtigen hoeft geen slaan te zijn, er staat ook dat de Heere zijn volk tuchtigt dat is ook geen pak slaag...gallio schreef:De Bijbel ?Arja schreef:Wie zegt eigenlijk dat lichamelijke pijniging iemands gedrag ten goede verandert? En waarom moet het onderlijf het doelwit zijn? Ik vind dat heel vernederend.
Op de handen slaan is ook gebruikelijk.
Yep.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Spreuken 29: 15 De roede, en de bestraffing geeft wijsheid; maar een kind, dat aan zich zelf gelaten is, beschaamt zijn moeder.
Spreuken 26: 3 Een zweep is voor het paard, een toom voor den ezel, en een roede voor den rug der zotten.
Spreuken 22: 15 De dwaasheid is in het hart des jongen gebonden; de roede der tucht zal ze verre van hem wegdoen.
Spreuken 23: 13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
Spreuken 13: 24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Enz.
Spreuken 26: 3 Een zweep is voor het paard, een toom voor den ezel, en een roede voor den rug der zotten.
Spreuken 22: 15 De dwaasheid is in het hart des jongen gebonden; de roede der tucht zal ze verre van hem wegdoen.
Spreuken 23: 13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
Spreuken 13: 24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Enz.
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Ja en die tekst uit psalm 89 dan?gallio schreef:Spreuken 29: 15 De roede, en de bestraffing geeft wijsheid; maar een kind, dat aan zich zelf gelaten is, beschaamt zijn moeder.
Spreuken 26: 3 Een zweep is voor het paard, een toom voor den ezel, en een roede voor den rug der zotten.
Spreuken 22: 15 De dwaasheid is in het hart des jongen gebonden; de roede der tucht zal ze verre van hem wegdoen.
Spreuken 23: 13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
Spreuken 13: 24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Enz.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Ik heb geen tijd (en zin) om hier verder op in te gaan. Het ging mij er om dat de Bijbel leert dat het gedrag van iemand ten goede verandert door lichamelijk te straffen.samanthi schreef:Ja en die tekst uit psalm 89 dan?gallio schreef:Spreuken 29: 15 De roede, en de bestraffing geeft wijsheid; maar een kind, dat aan zich zelf gelaten is, beschaamt zijn moeder.
Spreuken 26: 3 Een zweep is voor het paard, een toom voor den ezel, en een roede voor den rug der zotten.
Spreuken 22: 15 De dwaasheid is in het hart des jongen gebonden; de roede der tucht zal ze verre van hem wegdoen.
Spreuken 23: 13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
Spreuken 13: 24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Enz.
Re: Pak slaag terug op school of niet?
En ik wil zeggen dat met de roede geen lichamelijke straffen hoeven te zijn en dat menig kind door deze teksten letterlijk te lezen, met de Bijbel in de hand, mishandeld is.gallio schreef:Ik heb geen tijd (en zin) om hier verder op in te gaan. Het ging mij er om dat de Bijbel leert dat het gedrag van iemand ten goede verandert door lichamelijk te straffen.samanthi schreef:Ja en die tekst uit psalm 89 dan?gallio schreef:Spreuken 29: 15 De roede, en de bestraffing geeft wijsheid; maar een kind, dat aan zich zelf gelaten is, beschaamt zijn moeder.
Spreuken 26: 3 Een zweep is voor het paard, een toom voor den ezel, en een roede voor den rug der zotten.
Spreuken 22: 15 De dwaasheid is in het hart des jongen gebonden; de roede der tucht zal ze verre van hem wegdoen.
Spreuken 23: 13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
Spreuken 13: 24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Enz.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Het gaat ook niet over het mishandelen van een kind, maar over de zogeheten corrigerende tik. Het eerste is helder: fout. Het tweede is geen mishandeling, al wordt het tegenwoordig wel zo gezien. En dat is dus de vraag: moet je dat herinvoeren/voortzetten of afschaffen. Ik denk dat je Bijbels gezien mag pleitten voor de corrigerende tik. De Bijbel spreekt niet voor niets over tucht en roede. En dat wordt niet getypeerd door woede of boosheid, maar door liefde. Ten diepste was de ballingschap ook liefde van God voor Zijn volk.
Re: Pak slaag terug op school of niet?
Maar dan alleen door de ouders of ook op school?JCRyle schreef:Het gaat ook niet over het mishandelen van een kind, maar over de zogeheten corrigerende tik. Het eerste is helder: fout. Het tweede is geen mishandeling, al wordt het tegenwoordig wel zo gezien. En dat is dus de vraag: moet je dat herinvoeren/voortzetten of afschaffen. Ik denk dat je Bijbels gezien mag pleitten voor de corrigerende tik. De Bijbel spreekt niet voor niets over tucht en roede. En dat wordt niet getypeerd door woede of boosheid, maar door liefde. Ten diepste was de ballingschap ook liefde van God voor Zijn volk.