Ik weet wie ...... is (forummers)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Tiberius »

@Jantje: Omdat ik je even aan het nadenken wil zetten over de consequenties van je standpunt.
Sommige mensen vinden dat daar geen evenwicht is te vinden (dat is niet mijn mening). Dus vanuit jouw standpunt kunnen die mensen ook gewoon veroordeeld worden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:@Jantje: Omdat ik je even aan het nadenken wil zetten over de consequenties van je standpunt.
Sommige mensen vinden dat daar geen evenwicht is te vinden (dat is niet mijn mening). Dus vanuit jouw standpunt kunnen die mensen ook gewoon veroordeeld worden?
Aan véroordelingen doe ik niet mee. Dat moge duidelijk zijn.

En verder is er hier al eens uitvoerig ingegaan op een Bijbelverhandeling over Ruth. Die discussie was ook niet mals. Ik heb ook vraagtekens gezet bij de preek over de rode vaars, onlangs. Dat ging er ook best intensief aan toe.

Maar wat echter het verschil is, is dat het hier over een kerkverband gaat binnen de bandbreedte van het forum. En dit zijn uitzonderingen, want beide predikanten preken Jezus Christus en dien gekruist. Over predikanten binnen onze eigen gezindte zou ik geen oordeel over de zielenstaat durven geven. Ik geloof van harte dat zij allen Gods kinderen genoemd mogen worden. Maar het is want anders als voorgangers of mensen leren dat je Jezus zomaar kunt aannemen en als je je hand omhoog heft, het al voor mekaar is. Zo schrijft Gods Woord er niet over. Dat mogen we ook benoemen, en ook wat daarover staat geschreven in Gods Woord. De vraag blijft dan staan of zij een dwaling leren, of een dwaling zijn. Dat de grens zou zijn om deze laatste vraag op het forum niet te beantwoorden, kan ik begrijpen. Maar wel moet er gewezen worden op de leer die zij leren en die mijns inziens niet is naar Gods Woord, wat ook schrijft over dwalingen en dwaalleraars in het laatste der dagen, die velen zullen verleiden en afbrengen van Gods Woord. Lees in dat verband ook eens wat ds. C. Vogelaar schrijft in de Saambinder van deze week.

En ja, ook binnen onze eigen reformatorische gezindte zijn er uitwassen van mensen die met de armen over elkaar zitten en afwachten, en verder niets doen. Ook met dezulken is ook al eens een discussie gevoerd. Ook dan mag gewezen worden op wat het oordeel zal zijn.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 jul 2019, 19:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door ejvl »

Dan mag je die leer volop veroordelen. Echter niet de staat van de voorganger @jantje
Voorbijganger
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2018, 15:14

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Voorbijganger »

eilander schreef:
eilander schreef:
Voorbijganger schreef: De zaak staat nu als volgt: je mag een mening hebben, maar houdt die voor je, want anders (ver)oordeel je een ander en dat is een heilloze weg.
Dit is groot onrecht. Als dit waar zou zijn, was ik vandaag nog vertrokken. Schandalig dat je dit soort dingen hier zegt zonder je te laten gezeggen. Je geeft er ook blijk van dat je geen flauw benul hebt van de afwegingen van een moderator.
Deze laatste zin neem ik terug, dat had ik niet mogen zeggen. Mijn excuses aan Voorbijganger.
Eilander,
Mijn hartelijke dank hiervoor, ik word hier blij van. Het excuus is aanvaard.

Ook voor je meer inhoudelijke bijdrage heb ik veel waardering. Gelet op het emotionele karakter zal ik op die post niet in detail ingaan. In het algemeen zal ik reageren aan de hand van een andere post. Uiteindelijk zal ik me daarbij ook aansluiten bij de suggestie om verder door te spreken in een ander draadje. Er gaan anders teveel onderwerpen door elkaar lopen.

VBG
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door pierre27 »

Voorbijganger schreef:
eilander schreef:
eilander schreef:
Voorbijganger schreef: De zaak staat nu als volgt: je mag een mening hebben, maar houdt die voor je, want anders (ver)oordeel je een ander en dat is een heilloze weg.
Dit is groot onrecht. Als dit waar zou zijn, was ik vandaag nog vertrokken. Schandalig dat je dit soort dingen hier zegt zonder je te laten gezeggen. Je geeft er ook blijk van dat je geen flauw benul hebt van de afwegingen van een moderator.
Deze laatste zin neem ik terug, dat had ik niet mogen zeggen. Mijn excuses aan Voorbijganger.
Eilander,
Mijn hartelijke dank hiervoor, ik word hier blij van. Het excuus is aanvaard.

Ook voor je meer inhoudelijke bijdrage heb ik veel waardering. Gelet op het emotionele karakter zal ik op die post niet in detail ingaan. In het algemeen zal ik reageren aan de hand van een andere post. Uiteindelijk zal ik me daarbij ook aansluiten bij de suggestie om verder door te spreken in een ander draadje. Er gaan anders teveel onderwerpen door elkaar lopen.

VBG
Mooi dit te lezen mensen, en verder worden er goede punten gemaakt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door pierre27 »

JSF schreef:
eilander schreef:
1. Waar blijven de forummers die voor een deel nu het hoogste woord hebben? Waar is een inhoudelijke discussie waaraan @huisman en @Voorbijganger deelnemen? De inhoud van het forum wordt bepaald door de deelnemers, niet door de moderatoren die slechts de grenzen bewaken. Worden dergelijke broodnodige discussies dan tegen gehouden, is dát wat deze mensen willen beweren?


Ik besef dat ik nu scherp ben, wellicht ook te scherp. Ik heb het geschreven vanuit de volheid van mijn gemoed, en ondanks dat neem ik de verantwoordelijkheid voor wat ik schrijf, wat het gevolg ook moge zijn.
huisman heeft met vreugde meegedaan aan talloos veel inhoudelijke discussies. Van die inhoudelijke discussies heb ik veel geleerd. Je wordt gedwongen om de bronnen te onderzoeken. Het verwijt van jou begrijp ik dan ook niet. Ook deze discussie vind ik inhoudelijk en belangrijk en ook daar doe ik aan mee.

Ik vond en vind de discussies rondom schepping en evolutie het RF onwaardig. Dat was en is voor mij de belangrijkste reden om het RF te verlaten.
D.m.v. deze discussie heb ik hoop dat wij duidelijk krijgen hoe de moderators dit forum zien.
Volgens mij was het RF bedoeld voor de rechterkant van onze gezindte en voerden ze een koers die behoudender was dan van bv Refoweb.
Dat was voor mij de reden om mij ooit als huisman aan te melden.

@eilander zie niet elke kritiek als een persoonlijke aanval. Ik denk dat wij het tijdens inhoudelijke discussies bijna altijd eens waren. Voor de persoon en de moderator eilander wil ik alle waardering uitspreken.
Goed verhaal JSF!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Bonny »

Zo te lezen is het Hitteplan op refoforum nog niet in werking getreden. :D
The Groom's still waiting at the altar
Voorbijganger
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2018, 15:14

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Voorbijganger »

---knip--- Off-topic en op de persoon
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door DDD »

Ik bemoei mij er niet teveel mee, want het gaat natuurlijk onder andere over mij. Maar ik heb verschillende keren een sanctie gekregen en ik doe mijn best mij binnen de bandbreedte van het forum te begeven.

Niemand is het verboden om gesprekken te beginnen om elkaar op te scherpen in de bijbelse leer. De preekbespreking is daar een voorbeeld van, al vult iedereen dat op zijn eigen manier in. Ik vind dat Helma prima moet kunnen zeggen dat een bepaalde manier van bespreken niet past bij de bedoelingen van haar bijdrage, ook als dat zou betekenen dat ik er niet meer mee mag praten. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom zo'n beperking niet zou mogen.

Het blijft mij echter verbazen dat mensen zich het recht voorbehouden om in concrete gevallen te zeggen dat iemand niet wedergeboren is. Dat zou een afzonderlijk draadje waard zijn. De Bijbel laat daarin de spanning staan. Enerzijds moet de goddeloze zich bekeren, en als hij zich niet bekeert, dan wacht hem het verderf. Anderzijds bleef David de man naar Gods hart. Dat hoefde Nathan niet tegen hem te zeggen, maar Nathan hoefde ook niet het hele volk te melden dat David geen werkelijke Israëliet was.

Ik ben bang dat bepaalde mensen zien dat de meningen in eigen kring op sommige voor hen aangelegen punten heel erg verschuiven en discussies daarover ongewenst vinden. En dat terwijl de moderatoren altijd kiezen voor de meest orthodoxe, althans traditionele visie. En hoeven mensen die een ander standpunt in strijd met Bijbel en belijdenis achten, hun standpunt niet of nauwelijks te motiveren.

Maar goed. Zo kijk ik er tegenaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Ad Anker »

Bonny schreef:Zo te lezen is het Hitteplan op refoforum nog niet in werking getreden. :D
Pierre is aan het koelen. :)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Bonny schreef:Zo te lezen is het Hitteplan op refoforum nog niet in werking getreden. :D
Pierre is aan het koelen. :)
Ja joh, ik kan er rustig bij blijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Jo-Ann »

Wim Anker schreef:Houdbaarheidsdatums worden te te vaak overschreden. Of het nu om de SGP, kerkenraden of mods gaat.
En dan zijn de reacties voorspelbaar. Powerplay.
Van mij mag het huidige modteam nog wel een poosje blijven. Ze hebben mijn respect.

En verder vind ik dit geen fijne discussie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Tiberius »

On-topic verder.
Vanaf nu laten we in dit topic alleen berichten toe, die met het topic-onderwerp te maken hebben.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Terri »

Ik regelmatig denk dat Pietje Puk en Jantje dezelfde personen zijn, ik vind ze allebei zeer behouden, met veel humor en ze worden eigenlijk nooit echt boos, leuke gasten!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Jantje »

Terri schreef:Ik regelmatig denk dat Pietje Puk en Jantje dezelfde personen zijn, ik vind ze allebei zeer behouden, met veel humor en ze worden eigenlijk nooit echt boos, leuke gasten!
Dat is onjuist. De enige overeenkomst is dat we beiden een Zeeuw zijn. Verder klopt er niets van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie