Ik weet wie ...... is (forummers)

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Ambtenaar »

M.a.w., epibreren is het voornaamste dat in dit topic gebeurd.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door DDD »

Dat geldt natuurlijk voor meer onderdelen van het forum. Ik wil het gewicht van dit gesprek niet overdrijven, maar de manier waarop reformatorische gelovigen zich tot elkaar en tot hun detailverschillen verhouden, vind ik niet onbelangrijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:Een Bijbels oordeel is toch niet fout? Als je anderen maar niet véroordeelt.

Verder begrijp ik er inderdaad geen snars van. Dus dat heb je deze keer goed opgemerkt.
Beoordelen of veroordelen van mensen is dus fout. De meningen van anderen mag je wel toetsen aan de Bijbel.
We daarbij speelt nog iets: Degene die tot de groep hoort waar de meeste klappen vallen voelen het zelf het beste. Sommige mensen kunnen zo snel iets zeggen en er een karikatuur van maken, zonder de zaken eerst grondig onderzocht te hebben. Karikaturen maken meer stuk dan je lief is. Objectief en eerlijk onderzoek lijkt dan weer te moeikijk voor deze mensen. Bovendien lijken sommigen in dezen ook zo vooringenomen, en onderzoeken daarom liever niet.
je zegt eigenlijk: iedereen die niet vooringenomen, objectief en eerlijk onderzoekt, zal het met me eens zijn. Iedereen die het niet met me eens is, heeft niet niet vooringenomen, objectief en eerlijk onderzocht wat ik schreef.
Zie je nu echt niet in dat dat een vooringenomen, subjectieve en oneerlijke gedachte is, hoe nobel ook bedoeld?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat geldt natuurlijk voor meer onderdelen van het forum. Ik wil het gewicht van dit gesprek niet overdrijven, maar de manier waarop reformatorische gelovigen zich tot elkaar en tot hun detailverschillen verhouden, vind ik niet onbelangrijk.
Het is meestal gezever op de vierkante millimeter, en dus per definitie onbelangrijk. Men doet alsof deze theologie van de koude grond exacte wetenschap is, maar theologie is geen exacte wetenschap (als je het überhaupt al als wetenschap zou kunnen zien).
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door DDD »

Wat hier besproken wordt, is zelden theologie.

Maar gezever op de vierkante millimeter kan sociologisch enorme consequenties hebben. Er zijn oorlogen door ontstaan. Dus ik ben het niet helemaal met je eens.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Wat hier besproken wordt, is zelden theologie.

Maar gezever op de vierkante millimeter kan sociologisch enorme consequenties hebben. Er zijn oorlogen door ontstaan. Dus ik ben het niet helemaal met je eens.
Dat toont mijns inziens per definitie de bekrompenheid aan. Iemand uit de groep weren omdat hij een andere mening heeft of anders is, is niet een houding die aangenaam is. Ik ben blij dat ik niet langer in een dergelijke gemeenschap woon (heb er 6 jaar van mijn jeugd in doorgebracht).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Dat geldt natuurlijk voor meer onderdelen van het forum. Ik wil het gewicht van dit gesprek niet overdrijven, maar de manier waarop reformatorische gelovigen zich tot elkaar en tot hun detailverschillen verhouden, vind ik niet onbelangrijk.
Het is meestal gezever op de vierkante millimeter, en dus per definitie onbelangrijk. Men doet alsof deze theologie van de koude grond exacte wetenschap is, maar theologie is geen exacte wetenschap (als je het überhaupt al als wetenschap zou kunnen zien).
Ha ha... Je voelt je verder wel goed thuis op dit forum?
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door DDD »

Dat is waar, hoewel het mijns inziens wat kortzichtig zou zijn om alle refo's bekrompenheid te verwijten.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat is waar, hoewel het mijns inziens wat kortzichtig zou zijn om alle refo's bekrompenheid te verwijten.
Dat doe ik niet, ik had een dorpse cultuur in gedachten toen ik dat schreef.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:M.a.w., epibreren is het voornaamste dat in dit topic gebeurd.

Wat is epibreren?

FF geen zin om te googlen en ik ga er vanuit dat met mij er meer zijn die dit woord niet kennen.
Zo jaag je de behoudenden wel weg ja :)
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Charles »

Voorbijganger schreef: Ik kan niet beoordelen of hier nu sprake is van een beetje geschiedvervalsing of alleen van selectief waarnemen. De voorstelling doet in ieder geval geen recht aan de feiten.

Toen werd er ook regelmatig geklaagd over het optreden van het juichend christendom, ook toen zwegen of vertrokken de deelnemers uit de bevindelijke kring. Lang voor Rehoboth is een poging gedaan om personen uit de bevindelijke hoek te behouden door het creëren van een forum binnen het forum. Helaas zijn ook daar de wolven in schaapskleren binnengedrongen en zijn de bevindelijke verjaagd. Zoals niet lang gelden Huisman hier opmerkte dat een Bijbelse discussie niet (meer) mogelijk is.

Er is dus geen enkele aanleiding om te spreken dat er toen wel goede discussies waren. Niet dat ze er niet waren, maar het verleden is niet zoveel beter als het heden. Eigenlijk zie je nog steeds hetzelfde.
Het verschil is dat het toen het eerste reformatorische forum was. Dus elke discussie was nieuw. Wanneer je nu over aanbod van genade zou willen discussiëren kun je net zo goed de zoekfunctie gebruiken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik wil @Voorbijganger toch wel bijvallen. Ik ben pas van het forum een week verbannen geweest. Mijn uitspraken waren ongelukkig. Maar ik vind het wel lastig om over bepaalde uitwassen in Nederland wat men christelijk noemt, niet rechtstreeks te kunnen zeggen dat dit niet is volgens Gods Woord, en om zo dus ook niet rechtstreeks te kunnen zeggen hoe we deze zorgelijke ontwikkelingen dan wel moeten zien.
Je haalt steeds twee dingen door elkaar.
Zoals je kan weten, ben je niet verbannen omdat je bepaalde uitwassen bestreed. Maar omdat je de persoon in wie je die uitwassen meende te constateren, ging veroordelen.
Dat staan we hier niet toe, hoe rechtzinnig je achterliggende visie ook moge zijn.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Ik wil @Voorbijganger toch wel bijvallen. Ik ben pas van het forum een week verbannen geweest. Mijn uitspraken waren ongelukkig. Maar ik vind het wel lastig om over bepaalde uitwassen in Nederland wat men christelijk noemt, niet rechtstreeks te kunnen zeggen dat dit niet is volgens Gods Woord, en om zo dus ook niet rechtstreeks te kunnen zeggen hoe we deze zorgelijke ontwikkelingen dan wel moeten zien.
Je haalt steeds twee dingen door elkaar.
Zoals je kan weten, ben je niet verbannen omdat je bepaalde uitwassen bestreed. Maar omdat je de persoon in wie je die uitwassen meende te constateren, ging veroordelen.
Dat staan we hier niet toe, hoe rechtzinnig je achterliggende visie ook moge zijn.
Hendrikus schreef: Er is een wezenlijk verschil tussen bespreken, met elkaar van gedachten wisselen, en oordelen.
Ik weet niet of Jantje dat ook snapt.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik begrijp het niet helemaal.

Toen wijlen ds. Klaas Hendrikse zijn uitspraken bezigde kon er ook van alles over die man gezegd worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik weet wie ...... is (forummers)

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Inderdaad. Ik begrijp het niet helemaal.

Toen wijlen ds. Klaas Hendrikse zijn uitspraken bezigde kon er ook van alles over die man gezegd worden.
Dat is dan niet goed geweest van de betreffende forummer(s) en van de betreffende moderator(s) die het geplaatst c.q. getolereerd hebben. Het mag nooit over de man gaan, wel over zijn opvattingen. En daar kon inderdaad van alles van gezegd worden.
Plaats reactie