De predikant met humor

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De predikant met humor

Bericht door -DIA- »

Adje schreef:
KGPHP schreef:Ik heb ooit het volgende ergens gelezen. Ik weet niet meer over wie het ging.

Het was in de tijd dat de auto nog zeker geen gemeengoed was. Een predikant reed met zijn ouderling mee in het dorp. Plotseling zien ze ver voor hen de pastoor op de fiets zijn ronde doen. De dominee zegt tegen de ouderling: "Snel, doorrijden, doorrijden!"
De ouderling vroeg hem: "Waarom opeens?"
Waarop hij zegt: "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel".
De (oude) ds. P. Honkoop!
De (oude) ds. P. Honkoop. Ik heb veel over hem gehoord maar heb hen niet meer gekend. Hij was hier de opvolger van ds. Lamain. Een totaal ander karakter dan zijn voorganger, en het was even wennen toen mijn ouders ds. Lamain gewend waren. Hij wist het ook wel van zichzelf. Hij noemde zich wel eens een "lompe plompe Galileeër". Het is ook de dominee die mij gedoopt heeft. Hij was in zijn eertijds veehandelaar geweest, dat was in zijn preken nog te horen. Zijn vrouw was een Hagenees, en kon de eerste jaren maar moeilijk wennen in het kleine Twentse stadje R. Ze is hier ook overleden, in het ziekenhuis te Almelo.

Ds. Honkoop wist al een tijdje dat hij uit R. moest vertrekken en naar Yerseke moest. Hij had al in vertrouwen tegen een ouderling laten ontvallen, toen de Noorderkerk van de grond kwam: 'Als de kerk klaar moet ik weg.' Hij kreeg toen inderdaad een beroep van Yerseke, maar kon toen het beroep niet aannemen, omdat zijn vrouw ernstig ziek was. Hij heeft de Noorderkerk nog geopend, en kreeg opnieuw een beroep van Yerseke, waar hij tevoren van wist dat hij daar naartoe moest. Hij nam het aan... Kort na zijn vertrek overleed mijn opa. De gemeente was vacant, en de bekende ouderling G.J. van der Stouw heeft toen de begrafenis geleid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De predikant met humor

Bericht door ejvl »

.
Laatst gewijzigd door ejvl op 17 jul 2019, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De predikant met humor

Bericht door eilander »

Ook zeer ernstige dominees maken kennelijk zeer ongepaste grappen. Ik heb daarom de schaar toegepast.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De predikant met humor

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
Artikel is van Ds M Baan over humor.
Dominee Baan is een zeer humorvolle man. Ik heb jaren catechese van hem ontvangen. Ook de randkerkelijke jongeren wist hij te pakken met de wijze waarop hij hij catechese gaf.

Overigens ook een zeer intelligente man, met navenante humor.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De predikant met humor

Bericht door Herman »

Knippen is een soort van geschiedvervalsing. De anekdotes die hier worden genoemd zijn wijdverspreid, of ze nou grappig zijn of niet, ze berusten wel op waarheid.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De predikant met humor

Bericht door liz boer »

Ik hou zeker van gevatheid van een predikant, in de Bijbel zie je oosterse gevatheid zeker terug, maar steeds grapjes van de kansel is denk ik niet de bedoeling, het is de bediening der verzoening, als je aan hett eind alleen de grapjes nog weet, is de pijl het veld in geschoten, dan heeft het zijn doel gemist.

Ds P Beekhuis had ook zeker gevatheid, maar dat waren beslist geen dijenkletsers, met kerst zei hij weleens, ze denken liever aan lukas bols dan aan Lukas 2. Dat is een gevatte opmerking om het kerstkind in alle gezelligheid of zelfs dronkenschap niet kwijt te raken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De predikant met humor

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:Ik hou zeker van gevatheid van een predikant, in de Bijbel zie je oosterse gevatheid zeker terug, maar steeds grapjes van de kansel is denk ik niet de bedoeling, het is de bediening der verzoening, als je aan hett eind alleen de grapjes nog weet, is de pijl het veld in geschoten, dan heeft het zijn doel gemist.
Mee eens hoor. Humor is een gave, maar ook een opgave waar wijsheid voor nodig is om er gepast en tot stichting mee om te gaan. Helemaal in de bediening der verzoening luisterd dat nauw.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7743
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De predikant met humor

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Knippen is een soort van geschiedvervalsing. De anekdotes die hier worden genoemd zijn wijdverspreid, of ze nou grappig zijn of niet, ze berusten wel op waarheid.
Bepaalde 'anekdotes' zullen zeker op waarheid berusten, maar als de inhoud verre van gepast is, kun je ze beter vergeten dan levendig houden. Laat het kaf maar wegwaaien.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De predikant met humor

Bericht door J.C. Philpot »

Kwam ik toevallig tegen in de mail:

28 januari 1950
Een klein beetje humor in de eentonige gang van het kerkelijk leven is, vooral voor een dominee, geen overbodige luxe. Ik heb mij dezer dagen niet alleen tranen gelachen bij het lezen van het pas verschenen boekje van ds. Voilá: ‘Peper en zout’, maar het heeft mij ook werkelijk wat moed gegeven en misschien ook wel iets geleerd. Onbetaalbaar is zijn beschrijving van een smoorhete zomerzondagmiddagdienst, waarin hij voortzwoegde met zijn preek over de Rode Zee, voor een gemeente die en bloc onder zeil ging, de kerkenraad incluis, terwijl alle krachtmiddelen van stemverheffing en slaan op de Bijbel, alleen aan het begin nog maar hielpen om voor een ogenblik een enkel oog, waarin een wereld van afwezigheid lag, te doen opheffen naar de preekstoel, en slechts één vrouw niet sliep, maar onafgebroken de blik gericht hield op de zwoegende dominee en die hem kracht gaf om voort te worstelen tot het eind, maar die achteraf….kanondoof bleek te zijn.
Hij was ook maar een dominee met één talent zoals hij ontdekte toen hij ergens logeerde en de kleine zoon des huizes vroeg of de dominee zijn talent in zijn koffer had, en of hij ’t eens mocht zien, want: ‘Papa zegt, hij kan niet meer geven, want hij heeft maar één talent’….
Gelukkig, zucht dan een andere dominee, er zijn er dus meer!

Ds J.T. Doornenbal
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: De predikant met humor

Bericht door newton »

Geen dijenkletser, maar verfijnde humor waar ik wel van kan genieten.

Catechesatie op de maandagavond. Altijd een uitdaging om op tijd te komen. We stormen 10 seconden voor aanvangstijd de trap op naar het lokaal. De dominee die al een lange tijd het woord mag bedienen in het stadje R wil net de deur sluiten, maar hij verwelkomt ons nog met een grote glimlach en spreekt ons aan: "Als Gamaliël binnenkomt horen de aspirant-farizeeërs klaar te zitten"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De predikant met humor

Bericht door eilander »

In de 'Classicale Kerkbode' van Harderwijk schreef ds. J.T. Doornenbal jarenlang. Het gemeentenieuws uit Oene was een onderdeel hiervan, en ds. JTD stond daar.
Toen een lezeres uit een andere gemeente liet weten dat haar man alleen maar zijn stukjes, dus alleen de berichten die ds. JTD schreef vanuit Oene, schreef hij het volgende:
"Nu is dat voor mij niet zo verwonderlijk. Ik lees zelf, uit gebrek aan tijd en belangstelling, doorgaans in het dagblad 'Trouw' alleen de kinderfeuilleton 'In de Gouden Gaper' van Van der Hulst, in het weekblad 'De Hervormde Kerk' idem 'De pruikenmaker en de prins' en in het eerwaardige Gereformeerde Weekblad de schandalen van den Persschouwer, evenals velen 'De Spiegel' alleen maar lazen om de spijkers met koppen van de onderdanige schoenmaker."
Plaats reactie