De predikant met humor

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De predikant met humor

Bericht door Tiberius »

Meen je dat?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De predikant met humor

Bericht door Jantje »

Lees maar het boekje 'Weid mijn schapen'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De predikant met humor

Bericht door Tiberius »

Ik vraag of jij dat meent, niet of de schrijver van een boekje dat vindt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De predikant met humor

Bericht door Jantje »

Waarom wil je dat perse weten?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De predikant met humor

Bericht door Tiberius »

Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal tamelijk flauwe grapjes. Als een random buurman die zou maken, zou ik er nauwelijks om kunnen lachen. En jij blijkt het 'veel humor' te vinden. Dat verbaast me.
Met andere woorden: wat maakt een kleuterschoolmopje tot de dijenkletser van de week als er een predikant bij betrokken is?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De predikant met humor

Bericht door Jantje »

Predikanten zijn ook mensen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De predikant met humor

Bericht door Tiberius »

Dat begrijp ik, maar dat bedoel ik niet.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De predikant met humor

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Lees maar het boekje 'Weid mijn schapen'.
Hey, dat boekje heb ik. Maar dit voorval heb ik niet gelezen. Heb jij soms een Herziene WMS?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: De predikant met humor

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal tamelijk flauwe grapjes. Als een random buurman die zou maken, zou ik er nauwelijks om kunnen lachen. En jij blijkt het 'veel humor' te vinden. Dat verbaast me.
Met andere woorden: wat maakt een kleuterschoolmopje tot de dijenkletser van de week als er een predikant bij betrokken is?
Grappig dat je mijn post van iets hierboven in eigen woorden herhaalt. Zelfs de random buurman zit erin :OO3
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De predikant met humor

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal tamelijk flauwe grapjes. Als een random buurman die zou maken, zou ik er nauwelijks om kunnen lachen. En jij blijkt het 'veel humor' te vinden. Dat verbaast me.
Met andere woorden: wat maakt een kleuterschoolmopje tot de dijenkletser van de week als er een predikant bij betrokken is?
Ach, dat zie ik ook vaak op de werkvloer. Als een of andere hoge pief een flauw grapje maakt ligt het hele publiek dubbel van het lachen, doet de concierge dat, zit iedereen te kijken van wat zeg je nou?

Zo gaat het wellicht ook met predikanten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De predikant met humor

Bericht door Tiberius »

Stof schreef:
Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal tamelijk flauwe grapjes. Als een random buurman die zou maken, zou ik er nauwelijks om kunnen lachen. En jij blijkt het 'veel humor' te vinden. Dat verbaast me.
Met andere woorden: wat maakt een kleuterschoolmopje tot de dijenkletser van de week als er een predikant bij betrokken is?
Grappig dat je mijn post van iets hierboven in eigen woorden herhaalt. Zelfs de random buurman zit erin :OO3
Jouw post gaf mij de vrijmoedigheid om te verwoorden wat ik van die 'grapjes' vind. ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De predikant met humor

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal tamelijk flauwe grapjes. Als een random buurman die zou maken, zou ik er nauwelijks om kunnen lachen. En jij blijkt het 'veel humor' te vinden. Dat verbaast me.
Met andere woorden: wat maakt een kleuterschoolmopje tot de dijenkletser van de week als er een predikant bij betrokken is?
Ach, dat zie ik ook vaak op de werkvloer. Als een of andere hoge pief een flauw grapje maakt ligt het hele publiek dubbel van het lachen, doet de concierge dat, zit iedereen te kijken van wat zeg je nou?

Zo gaat het wellicht ook met predikanten.
Nou nee.
Een predikant spreekt en preekt vaak met ernst, want de Boodschap is immers een serieuze zaak.
En er zijn zeker wel zgn lolbroeken onder de predikanten, maar die zijn in de regel niet zo diepgravend, waardoor je gaat denken: was maar cabaretier geworden.
En het gaat ook niet over moppentappende mannen in het zwart, dat wordt er helaas weer van gemaakt.
Maar net een snedige opmerking, gevatheid, met een tikje ironie, wie zegt dat de gereformeerden geen humor hebben?

Ik vond nog iets op digibron:

Guthrie werd gevraagd de maaltijd met gebed te eindigen. Toen bad Guthrie met zo''n ernst en zo vurig dat het hen allen verbaasde. Daarna liep ds. Durham op hem af en zei: "O, Will, wat ben jij toch een gelukkig mens. Als ik zo vrolijk was geweest, dan zou ik in geen 48 uur in staat zijn geweest om te bidden."

Om dichter bij huis te blijven, een onder ons zeer bekende dominee hoorde een vrouw op een gezelschap uitgebreid klagen over haar zeren en zweren. Fijntjes merkte hij op: "Ik hoor het al, je hebt gelukkig nog geen reumatiek onder je tong." Humor? Onderwijzend? Gepast? Ja! Beter gepaste humor dan opgelegde vroomheid."

GEPASTE HUMOR KENT GRENZEN
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: De predikant met humor

Bericht door Pioenroosje »

gallio schreef:
Jantje schreef:Lees maar het boekje 'Weid mijn schapen'.
Hey, dat boekje heb ik. Maar dit voorval heb ik niet gelezen. Heb jij soms een Herziene WMS?
In de familiekronieken van dominee R. Kok wordt dit verhaal écht over hemzelf verteld. Wat mij betreft geen broodje aap, maar echt gebeurd.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De predikant met humor

Bericht door gallio »

Pioenroosje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:Lees maar het boekje 'Weid mijn schapen'.
Hey, dat boekje heb ik. Maar dit voorval heb ik niet gelezen. Heb jij soms een Herziene WMS?
In de familiekronieken van dominee R. Kok wordt dit verhaal écht over hemzelf verteld. Wat mij betreft geen broodje aap, maar echt gebeurd.
Dat kan best. Ik heb het boek over ds. Honkoop en daar staat het niet in, volgens mij.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De predikant met humor

Bericht door J.C. Philpot »

Goede humor is schaars, maar toch een mooi voorbeeld: Ooit vertelde een oud-gemeentelid mij een waar gebeurd voorval dat ergens in de jaren vijftig moet hebben plaatsgehad. Tijdens een kerkdienst hield de dominee ineens op met preken en keek schuin naar beneden naar de ouderlingenbank. Een van de broeders zat te slapen. Het wegvallen van de stem van de dominee deed de zwakke broeder echter niet ontwaken. De wakkere prediker sprak van over de rand van de preekstoel de buurmanouderling van de slaper aan en vroeg hem rustig: Broeder, maak hem eens wakker! Waarop meteen het antwoord uit de ouderlingenbank kwam: Dat moet u zelf maar doen, dominee. U hebt hem ook in slaap gepreekt"

Bron:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... kelijkheid

Artikel is van Ds M Baan over humor.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie