Bewustwording van verbruik

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Bewustwording van verbruik

Bericht door Mara »

Ik had een bestelling geplaatst bij een webshop en dit stond onderaan een mail die ik van hen kreeg:
Als u deze e-mail niet print, spaart u per pagina ongeveer 260ml water, 50Wh stroom, 10 g CO2 en 10 g hout!

Bij de bestelling kon ik aangeven of ik een eco-verzending of een normale verzending wilde.

Als bedrijven dit allemaal zouden doen, zou dit de bewustwording dan positief aanwakkeren of worden mensen op deze manier met
teveel informatie gebombardeerd, zodat ze dit niet meer zullen of willen lezen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door Tiberius »

Te veel en te nietszeggende informatie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door Herman »

Ik lees de kleine lettertjes niet. En ik print de bon ook niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door Tiberius »

Overigens is het bij mij precies andersom. Als ik een papieren bon of factuur krijg, scan ik hem in en gooi hem vervolgens in de oud-papier-container of pmd-bak.
Ik weet niet precies hoeveel water, hout en stroom dat scheelt, maar wel veel rommel!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door Dodo »

Maar waarom zou je een bon via email printen? Als het belangrijk is, kun je die opslaan. Je maakt een mapje op gmail aan waar je bonnen en dergelijke opslaat, en klaar.
Die opmerking van je bespaart zoveel van dit en dat als je niet print, is vooral slimme strategie om zich als groen te profileren.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door Boertje »

Bij veel leveranciers krijg je de factuur per mail verzonden. Dat doen ze overigens niet uit milieubesef, maar dat scheelt papier, handeling en envelop alsmede portokosten. Dus gewoon een financiële motivatie dus. Een beetje bedrijf scheelt dat een flink pak geld op jaarbasis.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door Mara »

Ik ben van mening dat we best eens vaker met onze neus op de feiten gedrukt mogen worden, w.b. onze ecologische footprint.
Veel mensen doen maar wat en denken dan toch dat ze heel goed bezig zijn.
Ik print ook vrijwel nooit een bon uit, ben veel te blij dat we nu 2 jaar met een ordner kunnen doen.
Maar ik printte weleens te snel een recept, dat ik daarna weggooide, maar tegenwoordig schrijf ik het even over op een oude enveloppe of kassabon.
Sommige dingen lijken gezeur op de vierkante centimeter, maar dat is het toch uiteindelijk niet.
Hoeveel mensen laten niet onnodig licht branden?
Ik was bij iemand die de computer nooit uitzet, zelfs niet als hij op vakantie gaat.
Mensen hebben geen idee wat lekstroom is en dat je per jaar een leuk bedragje bespaart als je alle stekkers van ongebruikte apparaten er uit trekt.

Dus voor de veelbestellers is zo'n opmerking best een goede eye opener. Laatst hoorde ik op de radio dat mensen nog te vaak meerdere schoenen of kledingstukken bestellen, om er maar eentje te houden. Al dat retourneren is heel milieuonvriendelijk!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door merel »

Helemaal mee eens Mara. Ik ergerde mij vanmorgen ook aan een reclame op de radio dat als je witte schoenen/sneakers niet meer wit waren, er nu witte schoenen in de aanbieding waren. Wij mogen ons best meer bewust zijn van onze ecologische voetprint.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door Mannetje »

Dus voor de veelbestellers is zo'n opmerking best een goede eye opener. Laatst hoorde ik op de radio dat mensen nog te vaak meerdere schoenen of kledingstukken bestellen, om er maar eentje te houden. Al dat retourneren is heel milieuonvriendelijk!
Hier zit een keerzijde aan.
Als je één maat besteld, en die blijkt niet te passen, dan heb je drie zendingen nodig voordat je het goede product in huis hebt.
Als je twee maten besteld, en de verkeerde maat terugstuurt, heb je twee zendingen nodig voordat je het goede product in huis hebt.

Dus bij twijfel kun je beter meer bestellen en het niet goede in één keer terugzenden, dan dat je blijft bestellen en retourneren tot je eindelijk het goede hebt.

Naar de stad rijden en bij fysieke winkels kopen kost ook weer brandstof etc.
-
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bewustwording van verbruik

Bericht door liz boer »

Kom naar Oudedijk 94 Rotterdam... mensen en spullen een tweede kans.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie