Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Zoektocht2018
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2018, 21:19

Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Zoektocht2018 »

Sinds acht jaar ben ik, gescheiden, hertrouwd met een man die weduwnaar was. Zijn vrouw was zes jaar overleden toen wij met elkaar trouwden. Ik heb gemerkt dat een tweede huwelijk, inclusief samengesteld gezin, zeer complex is. Er zijn regelmatig tijden dat ik het simpelweg niet meer zie zitten. De toekomst is een grote donkere wolk en alles heeft zijn glans verloren. Wat is nu het probleem?

-We hebben beide een verleden. Dat verleden kan niet worden uitgewist en er zijn zijn veel tastbare en voelbare herinneringen. Op de een of andere manier doet dat pijn.
-We hebben beide kinderen, die (gelukkig) niet meer thuis wonen. Toch zijn contactmomenten, zowel korte als langere, altijd enigszins gespannen. Kerst, Pasen etc., wat doorgaans toch al niet meer primair om de christelijke inhoud lijkt te gaan, zijn drama’s voor mij. Ik kan mijn rol niet vinden tijdens ‘familie’-etentjes enzo. Ik heb geen klik met de kinderen van mijn man. Ze zijn wel aardig voor me en ik tegen hen, maar het voelt als een toneelstukje.
-Vrienden uit het verleden lijken geen gezamenlijke vrienden te worden, wat wel de wens van mijn man is.
-Ik heb het gevoel dat mijn man niet echt van mij houdt. Zijn eerste vrouw was emotioneel stabiel, had een carrière en ik ben emotioneel veel instabieler, ben veel met geloofszaken bezig en meer het huisvrouw-type.

Afgelopen week vroeg ik mijn man naar het wachtwoord van een bepaalde app die hij heeft en wat blijkt: dat was de naam van zijn vorige schoonmoeder. (Hij was heel close met zijn schoonfamilie) Ook bleek dat hij die naam voor heel veel accounts gebruikt. Voor alle duidelijkheid: die account zijn allemaal na de dood van zijn vrouw aangemaakt. Ik kan zo van streek raken van dit soort dingen. Hij had bijv ook vier jaar na het overlijden van zijn vrouw nog een boodschap op zijn antwoordapparaat dat door haar was ingesproken. Dat vind ik bizar.

Omdat ik met al deze dingen worstel, ben ik naar een psycholoog gegaan. Hij kan mij eigenlijk niet meer verder helpen dan de stappen die we gezet hebben. En nu weet ik het gewoon niet meer. Ik zou de pijn niet meer willen voelen en zou graag eens met mensen willen ‘praten’ die ook met een weduwnaar getrouwd zijn of soortgelijke dingen voelen.

Hopelijk komen er reacties.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door liz boer »

Misschien kun je beter professionele hulp zoeken, systeem therapie oid, hier op een forum krijg je zeer uiteenlopende adviezen en raak je ws van de wal in de sloot.
Veel sterkte gewenst.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door helma »

Lijkt me een moeilijke situatie voor je. Juist omdat jij wat emotioneler en gevoelig bent pak je wellicht dingen wat heftiger op dan je man bedoelt. Dat wachtwoord bijvoorbeeld. Misschien voor hem meer een handigheidje dan dat hij bewust die keus heeft gemaakt uit verbondenheid. Aan de andere kant begrijp ik wel dat hij nog een band ervaart met zijn vorige schoonmoeder. Probeer dat los te zien van jou als nieuwe vrouw. Een weduwnaar/weduwe zal dingen anders ervaren dan een achtergeblevene na een scheiding.
Een overleden echtgenoot zal toch altijd een plek in je hart blijven houden. Probeer haar niet als concurrent te zien en vergelijk je niet met haar. Zij is er niet meer en jij bent nu de vrouw die hij gekozen heeft. Een andere unieke persoonlijkheid. Jij bent zoals jij bent. Probeer los te laten dat je anders zou moeten zijn om zijn liefde te kunnen krijgen. En wat mij altijd helt is de tekst: bedenk al wat 'waar' is. Ik had (heb...) ook nog wel eens de neiging om te bedenken wat anderen denken en me daar zorgen over te maken. Zolang iemand die dingen niet naar je uitspreekt moet je ze niet voor 'waar' aannemen en die gedachten bedenken als 'niet waar'. Want je gaat er aan onder door als je blijft piekeren over die dingen.


Overvraag jezelf niet wat je verhouding met zijn kinderen betreft. Niemand vraagt van je dat je met hen eenzelfde band ervaart als met je eigen kinderen. Als zij al de deur uit zijn is het logisch dat je niet een heel innige band ontwikkelt. Als je gewoon gastvrij en hartelijk bent hoef je je geen zorgen te maken of je band wel innig genoeg is. Zoiets groeit of niet. Met de ene mens heb je gewoon een betere klik dan met een ander. Hetzelfde geldt voor gezamenlijke vrienden.
Stel je niet te hoge eisen aan de dingen waar je mee loopt?
Twee verschillende mensen, met zoveel verschillende achtergronden/familie/vrienden enz; dat gewoon niet altijd even soepel.

Ik wens je veel sterkte. En een leestip is misschien het boek 5talen van de liefde, door Gary Chapman. Lees het bijv. samen en praat erover. Dat kan een heel andere kijk geven op je huwelijk!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Mara »

Heel moedig dat je het zo onder kunt zien en niet doormoddert!
En de zaken eerlijk benoemt.
Je hebt een nieuwe man, daar houd je van, maar zijn kinderen vallen daar niet automatisch mee in.
Omdat je hen niet op hebt zien groeien, ze kwamen ineens in jouw leven.
En je moet hen dan als je eigen volwassen kinderen behandelen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar.
Wel heel fijn dat ze lief voor je zijn.

En jij kunt nooit een kopie worden van zijn eerste vrouw. Wees gewoon jezelf.

Mijn schoonvader werd weduwnaar en toen hij opnieuw trouwde haalde zij meteen de grote portretfoto van de muur van haar voorgangster.
Mijn tante, die met een weduwnaar trouwde, zette juist een foto neer van zijn eerste vrouw. Zij vond dat je het verleden niet weg moest poetsen.
Zo zie je maar, iedereen gaat hier anders mee om.

Ik denk dat je toch een eerlijk gesprek met je man moet hebben hierover.
Praat dan vanuit jezelf, hoe jij het beleeft en ervaart, dan voelt hij zich niet aangevallen.
Is er bij zijn kinderen één bij met wie je dan wel een klik hebt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Dodo »

Ik zou ook achter dat wachtwoord niet te veel zoeken. Ik gebruik vaak iets dergelijks, omdat dat een ongewoon woord is, en voor mij makkelijk te onthouden.
Laatst gewijzigd door Dodo op 22 mei 2019, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Tiberius »

liz boer schreef:Misschien kun je beter professionele hulp zoeken, systeem therapie oid, hier op een forum krijg je zeer uiteenlopende adviezen en raak je ws van de wal in de sloot.
Veel sterkte gewenst.
Hier sluit ik me bij aan. En zeker ook pastorale hulp vragen van je predikant of wijkouderling. Of misschien zelfs liever buiten je gemeente.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door parsifal »

verwijderd
Laatst gewijzigd door parsifal op 22 mei 2019, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
liz boer schreef:Misschien kun je beter professionele hulp zoeken, systeem therapie oid, hier op een forum krijg je zeer uiteenlopende adviezen en raak je ws van de wal in de sloot.
Veel sterkte gewenst.
Hier sluit ik me bij aan. En zeker ook pastorale hulp vragen van je predikant of wijkouderling. Of misschien zelfs liever buiten je gemeente.
Waarom nu weer zulke reacties?
Ze zegt toch:
Zoektocht2018 schreef:Omdat ik met al deze dingen worstel, ben ik naar een psycholoog gegaan. Hij kan mij eigenlijk niet meer verder helpen dan de stappen die we gezet hebben. En nu weet ik het gewoon niet meer. Ik zou de pijn niet meer willen voelen en zou graag eens met mensen willen ‘praten’ die ook met een weduwnaar getrouwd zijn of soortgelijke dingen voelen.
Zoektocht: houd je Privéberichten in de gaten, misschien dat iemand je een pb stuurt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Tiberius »

De kans is niet groot inderdaad dat ze een predikant of ouderling treft die met een weduwnaar is getrouwd.
Maar er zijn er meer dan genoeg die 'soortgelijke dingen' voelen; geloof me.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Mannetje »

Onlangs is er een boekje verschenen van een hertrouwde weduwnaar:
Opnieuw getrouwd

Wellicht zal veel ook niet overeenkomen, maar misschien heb je hier iets aan?
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:De kans is niet groot inderdaad dat ze een predikant of ouderling treft die met een weduwnaar is getrouwd.
Maar er zijn er meer dan genoeg die 'soortgelijke dingen' voelen; geloof me.
Dat weet ik wel zeker.
Maar of zij dit eerlijk durven bekennen op een openbaar forum, is iets anders.
Toch is de kans groot dat zij op deze wijze een lotgenote (of meerdere) treft en dan is een christelijk forum prima, denk ik althans.
In je eigen omgeving kaart je zoiets iets niet snel aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door ejvl »

Zoektocht2018 schreef:Sinds acht jaar ben ik, gescheiden, hertrouwd met een man die weduwnaar was. Zijn vrouw was zes jaar overleden toen wij met elkaar trouwden. Ik heb gemerkt dat een tweede huwelijk, inclusief samengesteld gezin, zeer complex is. Er zijn regelmatig tijden dat ik het simpelweg niet meer zie zitten. De toekomst is een grote donkere wolk en alles heeft zijn glans verloren. Wat is nu het probleem?

-We hebben beide een verleden. Dat verleden kan niet worden uitgewist en er zijn zijn veel tastbare en voelbare herinneringen. Op de een of andere manier doet dat pijn.
-We hebben beide kinderen, die (gelukkig) niet meer thuis wonen. Toch zijn contactmomenten, zowel korte als langere, altijd enigszins gespannen. Kerst, Pasen etc., wat doorgaans toch al niet meer primair om de christelijke inhoud lijkt te gaan, zijn drama’s voor mij. Ik kan mijn rol niet vinden tijdens ‘familie’-etentjes enzo. Ik heb geen klik met de kinderen van mijn man. Ze zijn wel aardig voor me en ik tegen hen, maar het voelt als een toneelstukje.
-Vrienden uit het verleden lijken geen gezamenlijke vrienden te worden, wat wel de wens van mijn man is.
-Ik heb het gevoel dat mijn man niet echt van mij houdt. Zijn eerste vrouw was emotioneel stabiel, had een carrière en ik ben emotioneel veel instabieler, ben veel met geloofszaken bezig en meer het huisvrouw-type.

Afgelopen week vroeg ik mijn man naar het wachtwoord van een bepaalde app die hij heeft en wat blijkt: dat was de naam van zijn vorige schoonmoeder. (Hij was heel close met zijn schoonfamilie) Ook bleek dat hij die naam voor heel veel accounts gebruikt. Voor alle duidelijkheid: die account zijn allemaal na de dood van zijn vrouw aangemaakt. Ik kan zo van streek raken van dit soort dingen. Hij had bijv ook vier jaar na het overlijden van zijn vrouw nog een boodschap op zijn antwoordapparaat dat door haar was ingesproken. Dat vind ik bizar.

Omdat ik met al deze dingen worstel, ben ik naar een psycholoog gegaan. Hij kan mij eigenlijk niet meer verder helpen dan de stappen die we gezet hebben. En nu weet ik het gewoon niet meer. Ik zou de pijn niet meer willen voelen en zou graag eens met mensen willen ‘praten’ die ook met een weduwnaar getrouwd zijn of soortgelijke dingen voelen.

Hopelijk komen er reacties.
Houdt er ook rekening mee dat mannen veel nuchterder zijn in bepaalde zaken.
Bijvoorbeeld dat wachtwoord, dat zou ook net iets voor mij zijn, niet over nadenken, gewoon het wachtwoord gebruiken wat je vaker gebruikt heb, niet nadenken of dat misschien vervelend voor jou zou kunnen zijn.
Evenals dat antwoordapparaat, het werkt toch? Nou dat is mooi, hoeft ook niets aan veranderd te worden.

Als man zou ik ook willen zeggen:
- Je hoeft ook geen klik te hebben met de kinderen van je man. Natuurlijk is het fijn als er wel een klik is maar wat er niet is, is er niet. Probeer dat ook niet te forceren maar behandel ze gewoon als bekenden, als kennisen.
- Evenals vrienden uit het verleden, wat er niet is kun je ook niet maken, het hoeven ook geen gezamelijke vrienden te worden, jullie kunnen ook nieuwe gezamelijke vrienden maken of gewoon ieder z'n eigen vrienden houden, het hoeft niet perse gezamelijk.

Verder raad ik aan contact op te nemen met Marijke Rots, eventueel via RefoWeb. Zij heeft al veel dergelijke vragen beantwoord en kan zeker hulp geven in deze moeilijke situatie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Houdt er ook rekening mee dat mannen veel nuchterder zijn in bepaalde zaken.
Je hebt ook nuchtere vrouwen hoor. ;)
Het gaat er meer om in dit soort kwesties (en andere huwelijksperikelen) dat de bron van het kwaad vrijwel altijd in gebrekkige communicatie zit.
Zo'n wachtwoord of e mail adres hoeft niets te betekenen te hebben inderdaad, maar als je weet dat je vrouw (of man) dit
op een bepaalde manier kwetst, kun je het ook veranderen. Of uitleggen dat je het nog prettig vindt om haar naam in te toetsen. Zoiets.

Ik denk dat een man in een tweede huwelijk op dezelfde manier verder gaat zoals hij dat bij zijn eerste vrouw deed.
Dat hoorde ik mijn schoonvader ook vaak zeggen. Maar dan zei ik dat hij nu met een andere vrouw was, met andere karaktereigenschappen en gewoontes.
Je moet als stel weer helemaal vanaf de grond opbouwen en dat lijkt mij veel moeilijker dan als je beide jong bent en "blanco" bent.
Want je neemt allebei een rugzakje mee, zoals t.s. ook zegt.

In de praktijk zie je trouwens dat weduwen (of gescheiden vrouwen) vaker single blijven dan mannen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Desiree »

Sterkte. Een tweede echtgenoot lijkt me zeker niet minder maar anders. Wellicht is een carriere mevrouw nu ook niet zo nodig.. iedereen verandert... toch zullen er overeenkomsten zijn.. je valt toch voor een type man of vrouw.
En verdrietig blijft het... 2 stappen naar voor en 1 naar achter.. maar die overblijven mogen door.. met God?
Dagje saampies uit? Praten.. en dan optutten en lekker wijntje, concert erna?
Ik probeer maar wat...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tweede huwelijk (met weduwnaar)

Bericht door Dodo »

Vrijdag of zaterdag stond een stukje in het RD over een boekje dat was verschenen over weduwnaren die hertrouwen. Misschien interessant?
Plaats reactie