Wie of wat is het goede doel?

amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door amateur-theoloog »

amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef: Stichtingen als de GBS, die tonnen op de bank hebben en het blijkbaar niet weten uit te geven, sla ik voorlopig over. Wat dat betreft neus ik vaak even in de ANBI cijfers die stichtingen verplicht op internet moeten zetten.
https://www.gbs.nl/uploads/reEhSoGsfkuX ... 172018.pdf
Gun de GBS ook een voorschot. Als er 7 magere jaren komen, hebben ze net als Jozef destijds ook nog wat over om te besteden. Je kunt nooit weten!
Zouden de vaste activa in de vorm van graanschuren in het land staan?
Ik bedoel het zinnebeeldig natuurlijk.
Maar de uitbreiding van het Evangelie is altijd een goede zaak.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Zeeuw »

amateur-theoloog schreef: Ik bedoel het zinnebeeldig natuurlijk.
Maar de uitbreiding van het Evangelie is altijd een goede zaak.
En je denk dat ik het letterlijk bedoelde?
Dat laatste mee eens. Maar dan moet je je centen besteden en niet oppotten.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door amateur-theoloog »

Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef: Ik bedoel het zinnebeeldig natuurlijk.
Maar de uitbreiding van het Evangelie is altijd een goede zaak.
En je denk dat ik het letterlijk bedoelde?
Dat laatste mee eens. Maar dan moet je je centen besteden en niet oppotten.
Nee, daarom maak ik ook de vergelijking met de voorraad die Jozef aan liet leggen. Stel dat de GBS ineens in een financiële impasse terechtkomt, dan hebben ze nog wát. Dat bedoel ik, Zeeuw! Trouwens, ik snap je standpunt niet; Zeeuwen bin zuunig.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door amateur-theoloog »

Ik zou ook niet weten welk Bijbelgenootschap ik nevens de GBS zou moeten steunen.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door DDD »

De continuiteitsreserve is 900.000 euro. Ze hebben ook bestemmingsreserves van 2 miljoen voor het verspreiden van bijbels in de toekomst.

Verder laat ik mij tot op heden niet verleiden tot een discussie over de GBS. Dat doet in dit draadje niet ter zake. Maar uiteraard kun je ook het NBG steunen.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:De continuiteitsreserve is 900.000 euro. Ze hebben ook bestemmingsreserves van 2 miljoen voor het verspreiden van bijbels in de toekomst.

Verder laat ik mij tot op heden niet verleiden tot een discussie over de GBS. Dat doet in dit draadje niet ter zake. Maar uiteraard kun je ook het NBG steunen.
Doet idd. niet ter zake, maar NGB geeft onbetrouwbare Bijbelvertalingen uit.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door DDD »

Zeker. Maar die zijn dan weer uitstekend leesbaar. Dus dat hindert niet.

De GBS geeft een redelijk betrouwbare Bijbelvertaling uit, maar niet iedere dominee snapt alles wat er staat, om van de gemeenteleden maar te zwijgen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door eilander »

DDD schreef:De continuiteitsreserve is 900.000 euro. Ze hebben ook bestemmingsreserves van 2 miljoen voor het verspreiden van bijbels in de toekomst.

Verder laat ik mij tot op heden niet verleiden tot een discussie over de GBS. Dat doet in dit draadje niet ter zake. Maar uiteraard kun je ook het NBG steunen.
Ik heb daar ook niet zo'n zin in. Maar als ik kijk naar de financiële verantwoording word ik er niet blij van. Ik zou zeggen: maak er beleid op dat die reserves afgebouwd worden.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door DDD »

Waar zouden ze dat geld aan moeten uitgeven? Ze delen al gratis bijbels met kanttekeningen uit aan studenten.

Veel gekker kun je het toch niet maken.

Overigens denk ik wel dat de verantwoordingsmethode in StandVastig een geweldige aanjager is voor giften. Ik neem de giftenrubriek ook wel eens door, en dan kom je toch al snel wat bekenden tegen. Dat is voor sommigen ongetwijfeld een stimulans om er nog een paar honderd euro bij te doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door eilander »

Bijvoorbeeld:
- steunen van stichtingen die doen aan bijbelvertalingen
- ook in buitenland Bijbels verstrekken in gevangenissen, ziekenhuizen, scholen, etc.
- prijzen van Bijbels iets verlagen
- intensiveren samenwerking TBS (die volgens mij financieel tegen een heel ander plaatje aankijkt)
Zo zal er vast nog meer te bedenken zijn. Ongetwijfeld zal meer openheid hierin wel leiden tot lagere inkomsten. Ik zag overigens dat ze in 2017 qua exploitatie negatief zijn geëindigd, dat is daar misschien ook het gevolg van.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door refo »

amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef: Ik bedoel het zinnebeeldig natuurlijk.
Maar de uitbreiding van het Evangelie is altijd een goede zaak.
En je denk dat ik het letterlijk bedoelde?
Dat laatste mee eens. Maar dan moet je je centen besteden en niet oppotten.
Nee, daarom maak ik ook de vergelijking met de voorraad die Jozef aan liet leggen. Stel dat de GBS ineens in een financiële impasse terechtkomt, dan hebben ze nog wát. Dat bedoel ik, Zeeuw! Trouwens, ik snap je standpunt niet; Zeeuwen bin zuunig.
Als het GBS stopt, gaat er bijzonder weinig mis.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door refo »

Dodo schreef:De tekst betekent volgens mij dat je niet te koop loopt met je goede werken.
De tekst betekent dat je er niet mee rekent er iemand mee te worden in het Koninkrijk.
De eigen linkerhand en rechterhand wil zeggen dat je ook bij anonimiteit niet in je eigen dagboek schrijft : Grote Gift Gedaan.
Hand is niet hetzelfde als buurman.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Dodo »

refo schreef:
Dodo schreef:De tekst betekent volgens mij dat je niet te koop loopt met je goede werken.
De tekst betekent dat je er niet mee rekent er iemand mee te worden in het Koninkrijk.
De eigen linkerhand en rechterhand wil zeggen dat je ook bij anonimiteit niet in je eigen dagboek schrijft : Grote Gift Gedaan.
Hand is niet hetzelfde als buurman.
De kanttekeningen zeggen: Dat is, doet het op het allerheimelijkste, zonder roem daardoor te zoeken.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door DDD »

En op welke manier is dat dan in strijd met het gesprek daarover?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Dodo »

Ik laat zien dat de kanttekeningen een andere uitleg van deze tekst geven dan Refo doet.
En voor het geheel van de antwoorden in dit onderwerp vind ik inderdaad ook dat rijtjes van je goede doelen op internet zetten, niet overeenkomt met "in het allerheimelijkst" goede werken doen. Je zou ook heel goed een gesprek over het geven kunnen hebben op een wat abstractere manier.
- ik geef liefst aan doelen die aan bijbelverspreiding doen
- ik kijk altijd na of er niet te veel aan de strijkstok blijft hangen
- ik geef graag aan natuurbescherming
- ik geef altijd/nooit aan deurcollectes omdat...
Maar dit is mijn persoonlijke gevoel hierbij, kennelijk voelen de meeste mensen dat niet zo. Dat is prima, maar ik wilde het gezegd hebben.
Plaats reactie