Wie of wat is het goede doel?

TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Wie of wat is het goede doel?

Bericht door TSC »

Regelmatig krijg ik post of mail van allerlei goede doelen met de vraag of ik hen wil steunen. Als ik financieel gezien heel rijk was zou het misschien heel makkelijk zijn, maar nu vraagt het steeds keuzes maken.

Twee vragen eigenlijk aan jullie.
1) Hoe doen jullie dat? Kiezen welk doel je wil steunen?
2) Wat is een goed? Meerdere doelen steunen met kleine bedragen, of 1 doel steunen met een groter bedrag.

Tot nu toe laten we vaak onze kinderen meedenken bij eenmalige giften als we een keer een financiële meevaller hebben en kiezen we gezamenlijk per jaar een doel waar we maandelijks een bijdrage voor doen.

Er zijn echter zoveel stichtingen / organisaties waar ik me (zeer) verbonden mee voel dat kiezen best moeilijk is. Hieronder een rijtje van 7 doelen die hoog op mijn lijstje staan.

Woord en Daad
Stichting Ismael
ZGG
EVGG
Bonisa Zending
Kom over en help
MAF

Ben benieuwd naar jullie reacties.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door DDD »

Een leuk onderwerp, zij het dat het soms ook lastig is als je niet anoniem bent.

Ik heb een stuk of tien goede doelen en twee sponsorkinderen. En daar houd ik het bij, afgezien van collecten aan de deur en in de kerk. Ik vind het belangrijk om te kunnen meeleven en geef liever wat grotere bedragen dan allerlei organisaties een klein beetje.

De doelen passen bij mijn belangstelling: enkele natuurorganisaties, de EH, Woord en Daad, de Fietsersbond, Amnesty International, het NBG en EO en NCRV. Aan binnenkerkelijke deputaatschappen geef ik via collectebonnen (of juist niet, dat verschilt per doel).

Sommige stichtingen die naast Woord en Daad zijn opgericht, steun ik principieel niet. Ik geloof niet zo in al die particuliere initiatieven voor dit en voor dat.

En ik vind een CBF-keur belangrijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Jantje »

De GBS vind ik heel erg belangrijk, toch @DDD :D ? En verder alle stichtingen van het menselijk ingewand.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik steun vooral zending en evangelisatie. Geen seculiere doelen, die steunen niet christenen wel, maar vooral evangelieverkondiging.

Want wat baat het als door mijn steun men de hele wereld gewon, maar men zou schade leiden aan hun ziel? Dat is mijn drive om aan zending en evangelisatie te geven.

Friedensstimme is een voorbeeld van een stichting die ik een warm hart toedraag. Sinds het lezen van het boek "Revolution in world missions" van K.P. Yohannan ben ik een groot voorstanders van het uitzenden en ondersteunen van native missionaries. Ook ondersteun ik de Himalayan Evangelical Fellowship. Als de giftenaftrek voor religieuze ANBI instellingen eraf gaat stap ik over naar http://www.heartcrymissionary.com/ , de zendingsorganisatie van Paul Washer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Adje »

Vaste "projecten"
De eigen kerkelijke gemeente
Sponsorkind Woord en Daad
GB, GZB, IZB en HGJB
ZOA
Open Doors
Friedensstimme
Kerk in Actie
Rode Kruis
Natuurmonumenten

Noodhulp, via Woord en Daad, ZOA, GZB
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door TSC »

J.C. Philpot schreef:Ik steun vooral zending en evangelisatie. Geen seculiere doelen, die steunen niet christenen wel, maar vooral evangelieverkondiging.

Want wat baat het als door mijn steun men de hele wereld gewon, maar men zou schade leiden aan hun ziel? Dat is mijn drive om aan zending en evangelisatie te geven.
Mooie reactie en heel herkenbaar, maar dan blijven er nog steeds zoveel doelen over. Denk alleen niet de het hebben van meer geld dat probleem voor mij oplost, maar meer hoe ik er mee omga.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door TSC »

DDD schreef:Een leuk onderwerp, zij het dat het soms ook lastig is als je niet anoniem bent.

Ik heb een stuk of tien goede doelen en twee sponsorkinderen. En daar houd ik het bij, afgezien van collecten aan de deur en in de kerk. Ik vind het belangrijk om te kunnen meeleven en geef liever wat grotere bedragen dan allerlei organisaties een klein beetje.

De doelen passen bij mijn belangstelling: enkele natuurorganisaties, de EH, Woord en Daad, de Fietsersbond, Amnesty International, het NBG en EO en NCRV. Aan binnenkerkelijke deputaatschappen geef ik via collectebonnen (of juist niet, dat verschilt per doel).

Sommige stichtingen die naast Woord en Daad zijn opgericht, steun ik principieel niet. Ik geloof niet zo in al die particuliere initiatieven voor dit en voor dat.

En ik vind een CBF-keur belangrijk.
Beste DDD, dat rijtje laat wel iets van je brede interesse zien. Mooi!
Wat maakt voor jou het CBF keur zo belangrijk?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door eilander »

De kerkelijke gemeente staat bij ons met stip bovenaan, met name door de collectebonnen.
Verder hebben we een hele lijst van goede doelen die we belangrijk vinden: zending, evangelisatie, bijbelverspreiding en -vertaling, hulpverlening landelijk en wereldwijd.

Wij geven, in tegenstelling tot @DDD, aan veel doelen een gering bedrag. Nu ja, wat is veel... Het zullen er zo'n 30/35 zijn, denk ik. We houden precies bij wanneer we wat geven, zodat het niet willekeurig op basis van de mooiste bedelbrief is.
Ik vind, evenals @DDD, transparantie wel belangrijk. Stichtingen die weinig of niet-concrete informatie geven over de besteding van het geld dat ze binnen krijgen, krijgen niets of zeer weinig.

Daarnaast geven we incidenteel aan particulieren waarvan we weten dat ze het moeilijk hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Herman »

TSC schreef: Twee vragen eigenlijk aan jullie.
1) Hoe doen jullie dat? Kiezen welk doel je wil steunen?
2) Wat is een goed? Meerdere doelen steunen met kleine bedragen, of 1 doel steunen met een groter bedrag.
1. Ik kijk naar een paar dingen. Wat vind mijn vrouw? Welke dingen vind ik zelf belangrijk? Zit er genoeg spreiding in? En heeft de stichting het geld wel nodig?
2. Wat mij betreft alle stichtingen die een sociaal oogmerk nastreven, dus die er willen zijn voor de ander mens. Of die ander geestelijke nood heeft of armoede, dat maakt mij niet uit.

Afgelopen jaar heb ik een move gemaakt van ontwikkelingssamenwerking naar zending, zodat de laatste daar een betere verhouding in is gekomen.

Ook vind ik het goed om een culturele stichting een gift te geven, maar daar kan ik geen bevredigend doel voor vinden.

Stichtingen als de GBS, die tonnen op de bank hebben en het blijkbaar niet weten uit te geven, sla ik voorlopig over. Wat dat betreft neus ik vaak even in de ANBI cijfers die stichtingen verplicht op internet moeten zetten.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Mannetje »

Bepaalde doelen krijgen eens (of soms een paar keer) per jaar een grotere gift.
Deze doelen zijn de kerk* of aan de kerk gelieerd (denk aan ZGG, EVGG, Bijzondere noden) of bredere christelijke doelen (KOEH, Friedenstiemme, enz.) Niet christelijke doelen krijgen vaak wel iets in een collectebus als ze de moeite nemen om met een bus langs de deur te gaan, maar geen extra giften.

Ik denk dat het komt omdat wij zelf opgroeiende kinderen hebben, maar wij hebben bij de bredere christelijke doelen een lichte voorkeur om projecten te steunen waar kinderen bij betrokken zijn. Neem bijvoorbeeld KOEH winterhulp, gericht op gezinnen.

*Wekelijks krijgen kerk en diaconie natuurlijk ook iets in de collectezak, maar bijv. met dankdag gaan we niet alles in de zak doen.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:maar bijv. met dankdag gaan we niet alles in de zak doen.
Gewoon per bank overmaken. Al dat gedraaf met geld...
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door DDD »

TSC schreef:
DDD schreef:Een leuk onderwerp, zij het dat het soms ook lastig is als je niet anoniem bent.

Ik heb een stuk of tien goede doelen en twee sponsorkinderen. En daar houd ik het bij, afgezien van collecten aan de deur en in de kerk. Ik vind het belangrijk om te kunnen meeleven en geef liever wat grotere bedragen dan allerlei organisaties een klein beetje.

De doelen passen bij mijn belangstelling: enkele natuurorganisaties, de EH, Woord en Daad, de Fietsersbond, Amnesty International, het NBG en EO en NCRV. Aan binnenkerkelijke deputaatschappen geef ik via collectebonnen (of juist niet, dat verschilt per doel).

Sommige stichtingen die naast Woord en Daad zijn opgericht, steun ik principieel niet. Ik geloof niet zo in al die particuliere initiatieven voor dit en voor dat.

En ik vind een CBF-keur belangrijk.
Beste DDD, dat rijtje laat wel iets van je brede interesse zien. Mooi!
Wat maakt voor jou het CBF keur zo belangrijk?
Omdat ik graag wil dat geld efficiënt wordt uitgegeven en niet op een verkeerde manier.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Mara »

De kerk zie ik niet als goed doel, maar als vaste lastenpost. En dat bedoel ik niet oneerbiedig of negatief.
Net zoals je je energierekening nodig hebt voor het dagelijks leven, heb je de kerk nodig voor je geestelijk leven.

Lid van Stichting Bewaar het Pand, Ned. Patiëntenvereniging, Stichting de Schuilplaats, een particulier initiatief om zwerfkatten te vangen en te laten steriliseren, ook lid van de Historische Vereniging, omdat ik het behoud en beheer van monumentale panden en cultuur belangrijk vind.

En verder doneer ik eenmalig aan doelen die langskomen, deurcollectes, rampenbestrijding enz.
Tweemaal per jaar gaat er een doos met etenswaren, persoonlijke verzorgingsartikelen en goede kleding naar de plaatselijke voedselbank.
De kerken nemen het initiatief hiervoor.

En buiten dat al komen er regelmatig hulpvragen via onze kinderen binnen, een vriend(in) die naar een derdewereldland gaat om daar goed werk te verrichten, die ondersteunen wij graag en van harte financieel.
Middels een vlog of blog zie je dan dat het heel goed terechtgekomen is.
Ik wil graag en ruimhartig geven, maar het is niet fijn als je dan hoort dat er eerst een groot gedeelte aan de strijkstok blijft kleven, vanwege het hoge salaris van de direkteur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:
Mannetje schreef:maar bijv. met dankdag gaan we niet alles in de zak doen.
Gewoon per bank overmaken. Al dat gedraaf met geld...
Precies.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Dodo »

Ik heb toch wat onbehagen bij de antwoorden die ik lees. Waar is het: laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet?
Plaats reactie