Kinderen en hun bijbaan

Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Dodo schreef: Zoveel werken als in het artikel wordt genoemd is te gek natuurlijk. Maar ja, als het geld thuis goed gebruikt kan worden... dat is wel moeilijk. Dan sparen ze er niet van maar het gaat op.
Het punt is dat het geld vaak gebruikt wordt voor een I phone, merkkleding en dure sneakers.
Onze kinderen hebben geen bijbaantjes gehad, wel soms een vakantiebaantje.
Boertje schreef:Ik probeer die van mij zolang mogelijk te laten genieten van zijn jeugd, en zal het werken eerder afremmen dan stimuleren. Kinderen mogen straks genoeg werken
Inderdaad. Misschien moet de generatie die nu kind is wel doorwerken tot hun 70e.
Ik heb het vooral gebruikt om mijn studie te betalen, en daarna een rijbewijs. Oh, en 1 keer een fiets.
Serieus zeg, onbekommerde jeugd betekent dat je niet zou moeten leren werken? Zo mee oneens.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door BJD »

eilander schreef:Zodra ze bij ons een bijbaan mogen hebben, willen ze graag werken. Dat is goed om een centje bij te verdienen en discipline te leren. Ze vinden het ook gewoon leuk.
Er wordt redelijk goed gespaard, maar deels worden er ook wel 'leuke' dingen gekocht.
Ik wens de ouders die hun kinderen een bijbaan verbieden omdat ze anders pizza's gaan bestellen en naar festivals gaan, vanaf deze plaats veel sterkte.
:D
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Wim Anker »

Weer een topic waarin de farizeeërs het allemaal het beste weten.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:Weer een topic waarin de farizeeërs het allemaal het beste weten.
Voelt goed he, anderen farizeïsme verwijten?
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3045
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Lilian1975 »

Ik weet nog mijn eerste bijbaantje. Het is gaf mij een gevoel van zelfstandigheid. En een stukje trots.nu werkte ik ook kreeg ook salaris, al was het niet veel. Ik leerde ook veel. Met mensen omgaan. Doorbijten als het koud is (stond op de markt) . Een tevreden gevoel aan het eind.
Het was geen straf.
Later in de boekwinkel. Heerlijk was dat. Even geen school. En ik kon sparen, rijles nemen. Achteraf heeft dat bijwerken me gevormd.

Ik probeer de kinderen ook te stimuleren te gaan werken. Gewoon inderdaad dat stukje discipline, leren dat je iets niet zomaar krijgt. Ook zien dat het normaal is dat je gezag gehoorzaamd etc. Ik vind er zeker een stuke opvoedkundige elementen in zitten.

Tja en wat zien de kinderen van ons. Dat we ook allss gelijk moeten kopen?
En ook hier zal je ze toch in begeleiden. Hoe ga j e met je salaris om.

En ja, in mjn tijd kocht ik van het weinige zakgeld ook wel eens onnodige dingen...
Leer je van .
En ook ik kocht wel eens een patatje bij bram ladage :haha waardoor ik s avonds weinig trek i de prak had.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Weer een topic waarin de farizeeërs het allemaal het beste weten.
Wat bedoel je, Wim?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Boertje »

ik laat hem nog lekker genieten, maar ik geef mijn mederefo'ers wel gelijk als de kids iets duurs willen moeten ze er wel voor sparen en evt een vakantiebaantje of kranten/folderwijkje e.d. Dat ze leren met geld om te gaan vind ik ook een heel goed argument. Maar school gaat voor, dat mag er niet onder leiden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Weer een topic waarin de farizeeërs het allemaal het beste weten.
:mdr
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zeeuw »

Boertje schreef:ik laat hem nog lekker genieten, maar ik geef mijn mederefo'ers wel gelijk als de kids iets duurs willen moeten ze er wel voor sparen en evt een vakantiebaantje of kranten/folderwijkje e.d. Dat ze leren met geld om te gaan vind ik ook een heel goed argument. Maar school gaat voor, dat mag er niet onder leiden.
Dat is een mooie nuancering Boertje. Ik vind bet stukje school nog wel een ingewikkelde. Stel dat een kind van me op zijn, bv 16e, heel graag wil gaan werken en van school wil. Wie ben ik dan om school belangrijker te vinden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Zodra ze bij ons een bijbaan mogen hebben, willen ze graag werken. Dat is goed om een centje bij te verdienen en discipline te leren. Ze vinden het ook gewoon leuk.
Er wordt redelijk goed gespaard, maar deels worden er ook wel 'leuke' dingen gekocht.
Ik wens de ouders die hun kinderen een bijbaan verbieden omdat ze anders pizza's gaan bestellen en naar festivals gaan, vanaf deze plaats veel sterkte.
Meen je dit nou echt? Een pizza bestellen is niet perse verkeerd (tenzij het elke dag gebeurt ;)), maar je kunt je kind toch gewoon een bijbaan laten zoeken, maar tergelijkertijd het bezoeken van een één of ander festival verbieden? Of praat ik nu veel te gemakkelijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Zodra ze bij ons een bijbaan mogen hebben, willen ze graag werken. Dat is goed om een centje bij te verdienen en discipline te leren. Ze vinden het ook gewoon leuk.
Er wordt redelijk goed gespaard, maar deels worden er ook wel 'leuke' dingen gekocht.
Ik wens de ouders die hun kinderen een bijbaan verbieden omdat ze anders pizza's gaan bestellen en naar festivals gaan, vanaf deze plaats veel sterkte.
Meen je dit nou echt? Een pizza bestellen is niet perse verkeerd (tenzij het elke dag gebeurt ;)), maar je kunt je kind toch gewoon een bijbaan laten zoeken, maar tergelijkertijd het bezoeken van een één of ander festival verbieden? Of praat ik nu veel te gemakkelijk?
Je moet even teruglezen, denk ik. Volgens mij begrijp je mij verkeerd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik begrijp het nu wel. Ik ben het er nog mee eens ook. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Maanenschijn »

Mijn kinderen hebben allemaal een bijbaantje. Allemaal in de landbouw: schapenboer, bloementeelt of fruitteelt.

Naast dat ze wat verdienen om te sparen of wat te kopen, vinden ze zonder uitzondering het heerlijk om vooral buiten en met hun handen bezig te zijn, naast een soms intensieve studie.

Wij als ouders stimuleren dat ze een deel van hun eigen uitgaven patroon moeten bekostigen. Simpelweg omdat dan de waarde van het geld beter begrepen wordt. Ze weten inmiddels prima uit te reken hoeveel uur er gewerkt moet worden voor een nieuwe telefoon. Wat soms tot verassend verstandige keuzes zorgt.

Ook is het zo dat het met een wat groter gezin niet altijd eenvoudig is om grote uitgaven zoals een rijbewijs voor ieder kind te betalen.

Voor kleding etc. krijgen ze vanaf 15 a 16 jaar kleedgeld.

Vanzelf mag school er niet onder lijden, maar ik heb hier niet de indruk dat dat zo is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zita »

Ik heb vanaf mijn twaalfde in de zomervakantie gewerkt, vanaf mijn vijftiende ook een deel van het jaar de zaterdagochtend. Pas vanaf mijn studententijd werd dat meer, omdat de week toen flexibeler in te deken was en de deadlines verder weg lagen.
Maar de norm is nu onder mijn leerlingen de zaterdag plus twee à drie dagdelen. Dat vind ik best wel veel. Ze zien het zelf als noodzakelijk, en van hoger belang dan het schoolwerk. Als ze vastlopen met het schoolwerk, stel ik in gesprekken meestal voor om het bijbaantje op een lager plan te zetten. Maar dat is echt geen optie.
Ik heb dit jaar twee 6v-leerlingen die iedere dag met hun eigen auto naar school komen. Tikje overdreven, en daar moet wel stevig voor gewerkt worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik heb dit jaar twee 6v-leerlingen die iedere dag met hun eigen auto naar school komen. Tikje overdreven, en daar moet wel stevig voor gewerkt worden.
Ik las ergens dat sommige kinderen van hun rijke ouders zo'n Canta'tje krijgen en daarmee hun klasgenoten toeterend voorbijrijden.
Die zijn duurder dan een gemiddeld tweedehandsje van sommige docenten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie