Kinderen en hun bijbaan

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zita schreef: Ik heb dit jaar twee 6v-leerlingen die iedere dag met hun eigen auto naar school komen. Tikje overdreven, en daar moet wel stevig voor gewerkt worden.
Ik las ergens dat sommige kinderen van hun rijke ouders zo'n Canta'tje krijgen en daarmee hun klasgenoten toeterend voorbijrijden.
Die zijn duurder dan een gemiddeld tweedehandsje van sommige docenten.
Wij hadden vroeger ook schoolgenoten die erg kort na de 18e verjaardag in een dikke BMW naar school kwamen. Dat is toch ook wel van alle tijden denk ik.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door BJD »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Zita schreef: Ik heb dit jaar twee 6v-leerlingen die iedere dag met hun eigen auto naar school komen. Tikje overdreven, en daar moet wel stevig voor gewerkt worden.
Ik las ergens dat sommige kinderen van hun rijke ouders zo'n Canta'tje krijgen en daarmee hun klasgenoten toeterend voorbijrijden.
Die zijn duurder dan een gemiddeld tweedehandsje van sommige docenten.
Wij hadden vroeger ook schoolgenoten die erg kort na de 18e verjaardag in een dikke BMW naar school kwamen. Dat is toch ook wel van alle tijden denk ik.
De een heeft nu eenmaal meer te makken als een ander :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Wij hadden vroeger ook schoolgenoten die erg kort na de 18e verjaardag in een dikke BMW naar school kwamen. Dat is toch ook wel van alle tijden denk ik.
Groeide jij op in het Gooi of Aerdenhout? :D
Bij het gymnasium stond weleens een derdehandsje van een leering die de 6e over moest doen, maar verder waren het meest scootertjes en fietsen. Maar voor bepaalde scooters moet je ook heel wat vakken vullen.
Mijn buurman heeft er toevallig eentje gekocht omdat hij aan de andere kant van de rivier gaat werken. Dat is sneller dan met de auto.
Maar qua aanschaf niet veel goedkoper dan een tweedehands barreltje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Zita schreef: Ik heb dit jaar twee 6v-leerlingen die iedere dag met hun eigen auto naar school komen. Tikje overdreven, en daar moet wel stevig voor gewerkt worden.
Ik las ergens dat sommige kinderen van hun rijke ouders zo'n Canta'tje krijgen en daarmee hun klasgenoten toeterend voorbijrijden.
Die zijn duurder dan een gemiddeld tweedehandsje van sommige docenten.
Gaan we weer...………?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door DDD »

Ik vind het in veel gevallen zonde van de tijd als kinderen van 16 jaar een grote bijbaan hebben. Rond mijn 16e vonden mijn ouders het wel goed voor mij in de zomervakantie. Het was een hele reis en ik denk dat het niet meer heeft opgeleverd in totaal dan een maand werken (ongeveer, want mijn inkomen schommelt erg). En qua levenservaring heb je er soms wel iets aan, daar ben ik het mee eens. Ik kan me voorstellen dat het voor sociale vaardigheden in bijzondere gevallen ook goed kan zijn, maar dan moet je de baan daar ook op uitzoeken.

Ik heb daarnaast in mijn studietijd nog met de fiets dingen thuisbezorgd, en dat vond ik wel prima en was ook in een tijd dat het wat op ging leveren.

Maar als je 15, 16 bent, kun je mijns inziens je tijd beter besteden aan het lezen van goede boeken en tijdschriften. Ik heb er nog steeds profijt van dat ik dat heb gedaan. Nu heb ik daar veel te weinig tijd en vooral rust voor. Ik begrijp dat niet iedereen dat doet, maar ik wil maar zeggen dat iedereen verschillend is en dat een bijbaan echt niet voor iedereen iets toevoegt.

Het inkomen wat het oplevert, is vaak ook maar beperkt, dankzij het lage jeugdloon.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Dodo »

Het maakt allemaal niet zo veel uit. Als kinderen zelf geld verdienen en daar leuke dingen van kopen, leren ze omgaan met geld. En als ze iets kopen dat snel waarde verliest, zoals een auto, pizza's of kaartjes voor festivals, dan houden ze niks over. Dat leren ze dan. Ze houden er wel soms iets anders aan over, zoals aanzien bij de medeleerlingen, of een leuke ervaring om op terug te zien.
Als ze maar niet aldoor geld van de ouders toegeschoven krijgen. Daar leren ze namelijk helemaal niets van.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Wij hadden vroeger ook schoolgenoten die erg kort na de 18e verjaardag in een dikke BMW naar school kwamen. Dat is toch ook wel van alle tijden denk ik.
Groeide jij op in het Gooi of Aerdenhout? :D
Bij het gymnasium stond weleens een derdehandsje van een leering die de 6e over moest doen, maar verder waren het meest scootertjes en fietsen. Maar voor bepaalde scooters moet je ook heel wat vakken vullen.
Mijn buurman heeft er toevallig eentje gekocht omdat hij aan de andere kant van de rivier gaat werken. Dat is sneller dan met de auto.
Maar qua aanschaf niet veel goedkoper dan een tweedehands barreltje.
Haha, nee in Zeeland. Waar een paar visserdorpjes staan, waar goed geld wordt verdient, waarvan het nageslacht soms ruimhartig mee profiteert.
Ik kon af en toe wel eens een auto van mijn ouders gebruiken, maar ik denk dat mijn fiets betrouwbaarder was. :D
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
Mara schreef:
Zita schreef: Ik heb dit jaar twee 6v-leerlingen die iedere dag met hun eigen auto naar school komen. Tikje overdreven, en daar moet wel stevig voor gewerkt worden.
Ik las ergens dat sommige kinderen van hun rijke ouders zo'n Canta'tje krijgen en daarmee hun klasgenoten toeterend voorbijrijden.
Die zijn duurder dan een gemiddeld tweedehandsje van sommige docenten.
Gaan we weer...………?
Lees het dan niet Wim als het je zo frustreert.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door merel »

eilander schreef:Z
Ik wens de ouders die hun kinderen een bijbaan verbieden omdat ze anders pizza's gaan bestellen en naar festivals gaan, vanaf deze plaats veel sterkte.
[/quote]

Ik zeg niet dat ouders hun kinderen verbieden om dit te doen, maar wel dat ik om mij heen zie dat de jeugd veel geld nodig heeft om van rond te komen.
Zeeuw schreef:
Boertje schreef:ik laat hem nog lekker genieten, maar ik geef mijn mederefo'ers wel gelijk als de kids iets duurs willen moeten ze er wel voor sparen en evt een vakantiebaantje of kranten/folderwijkje e.d. Dat ze leren met geld om te gaan vind ik ook een heel goed argument. Maar school gaat voor, dat mag er niet onder leiden.
Dat is een mooie nuancering Boertje. Ik vind bet stukje school nog wel een ingewikkelde. Stel dat een kind van me op zijn, bv 16e, heel graag wil gaan werken en van school wil. Wie ben ik dan om school belangrijker te vinden?
Volgens mij is er nu al een leerplicht tot 18, dus voor die tijd van school af is sowieso niet bespreekbaar. Daarbij vind ik school en een studie afronden wel erg belangrijk, belangrijker dan een bijbaan op zaterdag en in de vakantie. Zelf ben ik eerst de zorg ingegaan en pas daarna gaan studeren. Tijdens mijn studie heb ik veel in de thuiszorg gewerkt. Dat verdiende beduidend beter dan vakken vullen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Gaan we weer...………?
Alarmbellen, fake news (naar een citaat van een bekende Amerikaan)

José de Jong van Veilig Verkeer Nederland geeft ouders die hun kinderen een brommobiel cadeau doen het advies dat mét een extra cursus bij een rijschool te doen. "Het is een advies, dit verplichten gaat ons te ver. Naast brommobielen zie je tegenwoordig ook omgebouwde auto's (MMBS, motorrijtuigen met beperkte snelheid) in het verkeer; dat vinden we echt gevaarlijk. Deze auto's kunnen maar 45 km/u, maar zijn, los van het ontbreken van een nummerbord, niet van een gewone auto te onderscheiden. Deze voortuigen worden binnenkort verboden."

https://vrouw.nl/artikel/praat-mee/5962 ... um=organic
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Dodo »

Wat is er nou fake?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Wat is er nou fake?
Het antwoord op: gaan we weer.....
Ik word weer eens verdacht van het verspreiden van verzinsels of roddels. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Dodo schreef:Wat is er nou fake?
Het antwoord op: gaan we weer.....
Ik word weer eens verdacht van het verspreiden van verzinsels of roddels. :huhu
Misschien was het toeterend voorbijrijden een aanname :D
Plaats reactie