Kinderen en hun bijbaan

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Mara »

Rotterdamse kinderen zitten tegenwoordig zó vaak achter de kassa of op de bezorgscooter, soms zelfs fulltime, dat ze vaker moe of onvoorbereid op school komen. Dat merken schooldirecteuren, die pleiten voor meer onderzoek.
,,Ik heb leerlingen die twintig, dertig, soms zelfs veertig uur werken. En niet een paar, maar heel veel”, zegt Linda Waals, rector van het Vreewijk Lyceum en Zuider Gymnasium. ,,Achter de kassa, als bezorger... Ze zitten overal. Voor nieuwe sneakers of uit noodzaak omdat hun ouders niet rondkomen.”
Werken is nuttig, vinden Waals en andere directeuren van middelbare scholen, maar het heeft een keerzijde. ,,Kinderen houden minder tijd over voor huiswerk en zitten vermoeid in de les. Wij kunnen als school eindeloos veel bijspijkeruren regelen, maar als een kind zowat fulltime werkt, heeft dat geen zin.”
bron: AD.nl

Heeft jullie kind ook een bijbaan? En zo ja, zie je er als ouder op toe dat dit niet teveel uren worden?

Deze week was juist in het nieuws dat een kolderdag op een lyceum volledig uit de hand was gelopen, de schade wordt geraamd op 60.000 euro. Mijn dochter zei: dat wordt dus flink bijverdienen voor die gasten. Want je mag toch aannemen dat pa en ma dit niet gaan betalen?
60.000 gedeeld door.......??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Rotterdamse kinderen zitten tegenwoordig zó vaak achter de kassa of op de bezorgscooter, soms zelfs fulltime, dat ze vaker moe of onvoorbereid op school komen. Dat merken schooldirecteuren, die pleiten voor meer onderzoek.
,,Ik heb leerlingen die twintig, dertig, soms zelfs veertig uur werken. En niet een paar, maar heel veel”, zegt Linda Waals, rector van het Vreewijk Lyceum en Zuider Gymnasium. ,,Achter de kassa, als bezorger... Ze zitten overal. Voor nieuwe sneakers of uit noodzaak omdat hun ouders niet rondkomen.”
Werken is nuttig, vinden Waals en andere directeuren van middelbare scholen, maar het heeft een keerzijde. ,,Kinderen houden minder tijd over voor huiswerk en zitten vermoeid in de les. Wij kunnen als school eindeloos veel bijspijkeruren regelen, maar als een kind zowat fulltime werkt, heeft dat geen zin.”
bron: AD.nl

Heeft jullie kind ook een bijbaan? En zo ja, zie je er als ouder op toe dat dit niet teveel uren worden?

Deze week was juist in het nieuws dat een kolderdag op een lyceum volledig uit de hand was gelopen, de schade wordt geraamd op 60.000 euro. Mijn dochter zei: dat wordt dus flink bijverdienen voor die gasten. Want je mag toch aannemen dat pa en ma dit niet gaan betalen?
60.000 gedeeld door.......??
Nog niet, al komen ze in de leeftijd waarop ik begon met bijbanen. Ik vind dit een lastige. Ik heb vanaf mijn 11e (jaja, kinderarbeid etc) altijd al veel gewerkt. Ik denk dat het heel belangrijk is te weten waarom deze kinderen zoveel uren maken. Materialisme? Noodzaak?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Gritje »

Wij letten er wel op maar het bedrijf waar ze werken/werkten ook. De plaatselijke winkel laat kinderen van 15 echt maar tot 19.00 uur werken en alle scholieren niet te veel en te lang. Er zijn voor hun best strenge controles en boetes. Wij hebben er dus niet zoveel gedoe mee.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Boertje »

Ik probeer die van mij zolang mogelijk te laten genieten van zijn jeugd, en zal het werken eerder afremmen dan stimuleren. Kinderen mogen straks genoeg werken. Mijn ouders hebben dit ook bewust gedaan, waardoor ik een heerlijk onbekommerde jeugd had. De zorgen van het werken komen later wel als je ouder bent. Maar misschien was en of ben ik gewoon een beetje bevoorrecht dat ik die keuze kan en mag maken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Dodo »

Ik zou ze altijd stimuleren om een baantje te zoeken. Ze leren er namelijk heel veel van. Op tijd komen, doen wat er opgedragen wordt, ook als je er geen zin in hebt, collegiaal zijn, hard werken. Als ze een deel van het geld opzij zetten, leren ze ook nog sparen en daar kunnen ze later enorm veel plezier van hebben. Als ze willen leren autorijden, studeren, een huis kopen. Dan is een spaarpotje een uitkomst, en soms is het ook gewoon nodig om zelf wat geld in te brengen.
Zoveel werken als in het artikel wordt genoemd is te gek natuurlijk. Maar ja, als het geld thuis goed gebruikt kan worden... dat is wel moeilijk. Dan sparen ze er niet van maar het gaat op.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Zoveel werken als in het artikel wordt genoemd is te gek natuurlijk. Maar ja, als het geld thuis goed gebruikt kan worden... dat is wel moeilijk. Dan sparen ze er niet van maar het gaat op.
Het punt is dat het geld vaak gebruikt wordt voor een I phone, merkkleding en dure sneakers.
Onze kinderen hebben geen bijbaantjes gehad, wel soms een vakantiebaantje.
Boertje schreef:Ik probeer die van mij zolang mogelijk te laten genieten van zijn jeugd, en zal het werken eerder afremmen dan stimuleren. Kinderen mogen straks genoeg werken
Inderdaad. Misschien moet de generatie die nu kind is wel doorwerken tot hun 70e.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Dodo »

Een paar punten:
Het hebben van een bijbaan strijdt niet met een onbezorgde jeugd.
Het hebben van wat eigen geld is een prima manier om met geld om te leren gaan, zonder grote risico's. Zelfs als ze er de nieuwste iphone mee kopen, of merkkleding.
Werken is iets wat je moet leren. Beter met wat vallen en opstaan leren hoe je moet werken in je tienerjaren, dan later in een echte baan.
Wat doen ze met al hun vrije tijd als ze geen bijbaantje hebben? Iets met ledigheid en iemands kussen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Zita »

Mijn leerlingen zeggen vaak dat ze moeten werken voor hun toekomstige studie. Maar tegelijkertijd hebben ze een uitgavenpatroon dat ik voor hun leeftijd best wel uitbundig vind. Vrijwel dagelijks broodje uit de kantine, dure kleding enz. Er wordt door de meesten veel gewerkt, en dat vinden ze vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door BJD »

Mara schreef:
Dodo schreef: Zoveel werken als in het artikel wordt genoemd is te gek natuurlijk. Maar ja, als het geld thuis goed gebruikt kan worden... dat is wel moeilijk. Dan sparen ze er niet van maar het gaat op.
Het punt is dat het geld vaak gebruikt wordt voor een I phone, merkkleding en dure sneakers.
Onze kinderen hebben geen bijbaantjes gehad, wel soms een vakantiebaantje.
Boertje schreef:Ik probeer die van mij zolang mogelijk te laten genieten van zijn jeugd, en zal het werken eerder afremmen dan stimuleren. Kinderen mogen straks genoeg werken
Inderdaad. Misschien moet de generatie die nu kind is wel doorwerken tot hun 70e.
Hoe kom je daar nu weer bij dat ze het vaak voor kleding, sneakers etc uitgeven. Ik zie (en doe jeugdwerk, dus spreek er genoeg) jongeren die een baantje hebben om wat te kunnen kopen, te sparen en hun rijbewijs te halen etc. En ik heb een zoon van zestien (en ik laat ze al vroeg wat zelf verdienen) die bijna te gierig is dat ie wat uit geeft. Dus je punt is geen punt.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door merel »

Misschien jouw zoon, maar ik hoor op mijn werk veel verhalen van kinderen van collega's die overeenkomen met wat Zita en Mara zeggen.
Tieners met een bijbaan en toelage van ouders die alles uitgeven aanl nieuwe kleding, make-up, telefoons, festivals, lunchen buiten de deur en uitgaan. Blijven ze het avond eten niet, wordt er een pizza besteld etc.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Dodo schreef: Zoveel werken als in het artikel wordt genoemd is te gek natuurlijk. Maar ja, als het geld thuis goed gebruikt kan worden... dat is wel moeilijk. Dan sparen ze er niet van maar het gaat op.
Het punt is dat het geld vaak gebruikt wordt voor een I phone, merkkleding en dure sneakers.
Onze kinderen hebben geen bijbaantjes gehad, wel soms een vakantiebaantje.
Boertje schreef:Ik probeer die van mij zolang mogelijk te laten genieten van zijn jeugd, en zal het werken eerder afremmen dan stimuleren. Kinderen mogen straks genoeg werken
Inderdaad. Misschien moet de generatie die nu kind is wel doorwerken tot hun 70e.
Zo hebben wij er ook altijd in gestaanAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Dodo »

merel schreef:(...) Blijven ze het avond eten niet, wordt er een pizza besteld etc.
Je bedoelt waarschijnlijk: blieven?
Ik ben nooit erg streng geweest, maar dat zou hier niet gebeurd zijn. Dat zou ik als minachting ervaren.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door Framboos »

Dodo schreef:Een paar punten:
Het hebben van een bijbaan strijdt niet met een onbezorgde jeugd.
Het hebben van wat eigen geld is een prima manier om met geld om te leren gaan, zonder grote risico's. Zelfs als ze er de nieuwste iphone mee kopen, of merkkleding.
Werken is iets wat je moet leren. Beter met wat vallen en opstaan leren hoe je moet werken in je tienerjaren, dan later in een echte baan.
Wat doen ze met al hun vrije tijd als ze geen bijbaantje hebben? Iets met ledigheid en iemands kussen.
Eens, mijn kinderen zijn nu nog te jong, maar als ze een jaar of 13 zijn ga ik ze zeker stimuleren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door eilander »

Zodra ze bij ons een bijbaan mogen hebben, willen ze graag werken. Dat is goed om een centje bij te verdienen en discipline te leren. Ze vinden het ook gewoon leuk.
Er wordt redelijk goed gespaard, maar deels worden er ook wel 'leuke' dingen gekocht.
Ik wens de ouders die hun kinderen een bijbaan verbieden omdat ze anders pizza's gaan bestellen en naar festivals gaan, vanaf deze plaats veel sterkte.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kinderen en hun bijbaan

Bericht door ejvl »

Ik ook.
Ik mocht vanaf m'n achtste meehelpen in de garage, een halve zaterdag.
Ik was bijna de enige student die een rijbewijs kon halen en een auto kopen.

Onze kinderen moeten nu al hun huishoudelijke taken verrichten en als ze straks oud genoeg zijn ook een baantje zoeken.
Aan ons als ouders de taak om toe te zien dat de school er niet onder lijdt.
Plaats reactie