Oude prentjes met bijbelteksten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Oude prentjes met bijbelteksten

Bericht door Van Ewijk »

Antiek en, zoals tegenwoordig genoemd, vintage is een hobby van me.
Ik kan met name de aanblik van een oude bijbel in de kringloop moeilijk weerstaan.
Iedereen die dat herkent is weliswaar bekent met namen van de voormalige bezitter en de schenker voorin, in de meeste gevallen een onderwijsinstelling die het schenkt als aandenken met datum.
Meestal heb je daar niks mee, zeker als je die persoon niet kent.

Sommige gevallen zijn echter een uitzondering.
Zo kwam ik onderlaatst een exemplaar tegen met daarin een uitgeknipt krantenknipsel over een executie in WW2 waarin de namen opgesomd werden van de geëxecuteerde verzetslieden en één van die namen kwam overeen met de naam voorin de bijbel, kennelijk een vrouwelijk familielid van de geëxecuteerde.
Wegens privacyoverwegingen ga ik dat artikel hier niet plaatsen, echter tussen de bladzijden zaten ook prentjes met Bijbelspreuken uit de jaren 40.
Misschien leuk om te delen en wellicht roept dit herinneringen op en is men tevens ook in het bezit van dergelijke memorabilia.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oude prentjes met bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Het doet denken aan oude ansichtkaarten met Bijbelteksten.
Vintage vind ik prachtig. Als via Google zoekt op "Landscape Winter" krijg je prachtige plaatjes die sterk doen denken aan oude Kerst- en Nieuwjaarskaarten: Een kerkje in de sneeuw waar het warme licht uitstraalt... Of mooie bos- of berglandschappen!
Je kunt ook zoeken op "Landscape Wallpaper". of "Screensaver" voor mooie resultaten.
Voor wie zoiets mooi vind kan een verzameling mooie plaatjes aanleggen op Pinterest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Oude prentjes met bijbelteksten

Bericht door Dodo »

Ik heb deze. Als kind zat ik er al graag in te kijken, later heb ik 'm geërfd. Het zijn rebussen van bijbelteksten.
Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oude prentjes met bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Tegenwoordig krijg je na een begrafenis in sommige (protestantse) kerken ook een soort prentje met een Bijbeltekst. Die doen soms wel aan de bidprentjes denken uit een andere christelijke denominatie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oude prentjes met bijbelteksten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Tegenwoordig krijg je na een begrafenis in sommige (protestantse) kerken ook een soort prentje met een Bijbeltekst. Die doen soms wel aan de bidprentjes denken uit een andere christelijke denominatie.
Je gaat vooruit, DIA :super
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oude prentjes met bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Tegenwoordig krijg je na een begrafenis in sommige (protestantse) kerken ook een soort prentje met een Bijbeltekst. Die doen soms wel aan de bidprentjes denken uit een andere christelijke denominatie.
Je gaat vooruit, DIA :super
Respect voor andere godsdiensten bedoel je? Nee toch niet. Wel voor mensen die onwetend zijn. Vanzelf!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Oude prentjes met bijbelteksten

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Tegenwoordig krijg je na een begrafenis in sommige (protestantse) kerken ook een soort prentje met een Bijbeltekst. Die doen soms wel aan de bidprentjes denken uit een andere christelijke denominatie.
Het verschil tussen Roomse en protestantse prentjes zit 'm voor mij in hetgeen er afgebeeld staat. Met de afbeelding van heiligen of als typisch Rooms uitlegbare taferelen heb ik eveneens niets, maar met neutrale weergaven van de schepping, patronen en motieven vergezeld van een bijbeltekst heb ik geen moeite.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie