Autoliefhebbers

Welke auto rijden jullie?

Mazda
2
2%
BMW
4
3%
Opel
15
13%
Volkswagen
20
17%
Volvo
10
8%
Ford
8
7%
Mercedes-Benz
4
3%
Renault
6
5%
Peugeot
4
3%
Overig
47
39%
 
Totaal aantal stemmen: 120

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Autoliefhebbers

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Het gaat natuurlijk niet enkel om C02. Dieselmotoren stoten ook veel stikstofdioxiden uit en fijnstof.
Daar is wel heel veel in verbeterd de afgelopen tien jaar. Ten opzichte van benzineauto's doen diesels het helemaal niet slecht. Als het gaat over fijnstof, is een diesel zelfs beter tegenwoordig.
Hoe denk je over het probleem van de accu's in een elektrische auto?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Mona Lisa schreef:Er zal wel een keer een moment komen dat het niet anders kan maar tot die tijd ga ik niet elektrisch rijden. We schieten daar volgens mij niets mee op. De uitstoot van een e-Golf is in Nederland 7,2 kg per 100 km. Een Golf VIII 2.0 TDI stoot 9,1 kg per 100 km uit. Het AD schreef daar vorig jaar een artikel over. Dat verschil is dus niet zo groot als je zou denken. Maar veel belangrijker voor mij is dat ik persoonlijk veel problemen heb met de benodigde winning van zeldzame metalen die nodig zijn voor de accu's. Dat gaat niet alleen ten koste van het milieu. Het is nog veel erger, het gaat gepaard met bijzonder slechte arbeidsomstandigheden. Vele slachtoffers, kinderarbeid, slavernij, uitbuiting. Om dezelfde reden gebruik ik ook bepaalde soorten hardhout en natuursteen niet. Dat laatste dan in m'n werk, thuis heb je daar niet zoveel van nodig.
Het gaat natuurlijk niet enkel om C02. Dieselmotoren stoten ook veel stikstofdioxiden uit en fijnstof.

Precies, kijk CO2 is makkelijk meetbaar, de meeste garages kunnen dat wel zelf meten.
Maar al die fijnstof en andere nano-achtige stoffen zijn niet zo makkelijk waar te nemen, maar dat betekend niet dat ze dan minder gevaarlijk zijn. Vaak hoor ik ook de vergelijking van benzine CO2 en diesel CO2, maar dan word de fijnstof vergeten.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Daar is wel heel veel in verbeterd de afgelopen tien jaar. Ten opzichte van benzineauto's doen diesels het helemaal niet slecht. Als het gaat over fijnstof, is een diesel zelfs beter tegenwoordig.
Hoe denk je over het probleem van de accu's in een elektrische auto?
Het klopt wat je zegt. Echter, gedurende de technische levensduur is een elektrische auto bewezen duurzamer dan een auto met verbrandingsmotor. Neemt niet weg dat er in de mijnbouw misstanden zijn.

Tesla doet erg zijn best om accu's te produceren zonder kobalt. Andere producenten hebben hier oog voor, maar tegelijkertijd is er nog verbetering nodig bij het ontginnen van zeldzame metalen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

https://link.marktplaats.nl/m1788057790 ... nt=app_ios

Ik begrijp werkelijk niet dat je in 2017 zulke auto’s van de band laat rollen. Als ik een leek was geweest zou ik 2007 ook geloofd hebben. Wat een afknapper zeg.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Mannetje »

Wat is er mis met die Volvo? (Is toch al mijn smaak niet, maar voor een Volvo is hij toch niet lelijk?)
-
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:Wat is er mis met die Volvo? (Is toch al mijn smaak niet, maar voor een Volvo is hij toch niet lelijk?)
Nee smaken verschillen, maar ik vind dat auto’s uit 2017 er zo niet uit mogen zien. Dat moet en kan veel moderner.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Wat is er mis met die Volvo? (Is toch al mijn smaak niet, maar voor een Volvo is hij toch niet lelijk?)
Nee smaken verschillen, maar ik vind dat auto’s uit 2017 er zo niet uit mogen zien. Dat moet en kan veel moderner.
Waarom moet dat?
-
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Wat is er mis met die Volvo? (Is toch al mijn smaak niet, maar voor een Volvo is hij toch niet lelijk?)
Nee smaken verschillen, maar ik vind dat auto’s uit 2017 er zo niet uit mogen zien. Dat moet en kan veel moderner.
Waarom moet dat?
Omdat je mee moet gaan in de tijd. We kunnen ook met z’n alle in modellen gaan rijden die eruit zien zoals in 80 jaren.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Mannetje »

Maar als ik dat model bekijk, dan heb ik echt niet het idee dat ik naar een auto van heel lang geleden kijk. Wat is er nu precies mis mee? Wat maakt dat je het meer een auto uit 2007 vindt dan uit 2017?
-
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Maar als ik dat model bekijk, dan heb ik echt niet het idee dat ik naar een auto van heel lang geleden kijk. Wat is er nu precies mis mee? Wat maakt dat je het meer een auto uit 2007 vindt dan uit 2017?
Nou, ik heb dat model s60 ook altijd een hele suffe, nietszeggende uitvoering gevonden. De huidige modellen van Volvo vind ik erg mooi. (En onbetaalbaar helaas).
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:Maar als ik dat model bekijk, dan heb ik echt niet het idee dat ik naar een auto van heel lang geleden kijk. Wat is er nu precies mis mee? Wat maakt dat je het meer een auto uit 2007 vindt dan uit 2017?
Nou dat is dus een beetje het gevoel wat je dan bij een auto hebt, denk ik. Bij deze auto (en wel meer volvo's) vind ik de vorm van de auto al echt gelijk hopeloos ouderwets, maar ook de lichten bijvoorbeeld. Qua interieur is het ook mager vind ik.

Zeeuw heeft wel gelijk dat de S van tegenwoordig wel echt mooi is. Maar ook die is weer echt traditioneler dan andere sedans.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Erik1960 »

Ik mis de optie ‘geen’… Toen ik na bijna een jaar thuiswerken voor de 2e keer de ANWB moest bellen omdat mijn Saab niet wilde starten met een lege accu heb ik vorig jaar maart besloten afscheid te nemen van die auto.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

Sinds enkele maanden een hybride. Dat scheelt de helft qua brandstofkosten.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Een auto is (zoals ik dat waarneem) een spiegel van de maatschappij: Ze krijgen een steeds grimmiger en agressiever uiterlijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:Sinds enkele maanden een hybride. Dat scheelt de helft qua brandstofkosten.
Welke?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie