Pakjesavond

Hou jij vanavond Pakjesavond?

Ja
12
32%
Nee
26
68%
Zeg ik niet
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 38

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Pakjesavond

Bericht door Bezorgd »

Luther schreef:
Erskinees schreef:Uiteraard! Een van de leukste avonden van het jaar.
Vind je dit niet wat overdreven?

Ik blijf niet begrijpen dat in de gereformeerde gezindte het vieren van Sinterklaas zo is ingeburgerd dat bezwaren die er voorheen altijd waren, nauwelijks meer klinken.
Het gaat om een feest met een verklede man en knechten ( over toneelspel gesproken) aan wie goddelijke eigenschappen worden toegekend: alwetend, alomtegenwoordig, onsterfelijk, etc., met een boek van gedachtenis, waarbij de sleutel is: wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is de roe. Is dat het beeld van goed en kwaad dat we onze kinderen willen meegeven?
Het staat echt in schril contrast met de Bijbelse boodschap en het Godsbeeld dat we onze kinderen willen meegeven.
In mijn jeugd heb ik nooit van deze bezwaren gehoord. En werd het gewoon altijd gevierd. Ik kende geen gezinnen waar dat niet gebeurde.

Pas op volwassen leeftijd hoorde ik dat er mensen zijn die deze mening hebben. Plaatselijk waren dat alleen mensen uit OGG kringen.

En, opzich ik kan me er best nog wat bij indenken.
Tegelijkertijd denk ik dat je een beeld van goed en kwaad op allerlei manieren tegenkomt, ook in oude 'deugd' kinderboekjes, die toch wel een wat ander beeld geven dan het ware bijbelse beeld.
Ik zie het meer als traditie, een leuk verhaal. Waarbij Sinterklaas en Zwarte Piet leuk zijn voor de jaarlijkse intocht en het Sinterklaas journaal,maar inderdaad niet binnen komen om de cadeautjes uit te delen. Wij hebben de kinderen nooit de illusie gegeven dat het 'echt' is. Maar de gezellige jaarlijkse pakjesavond op 5 december met cadeautjes en lekkernijen en glunderende gezichtjes zou ik niet graag willen overslaan.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pakjesavond

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
Erskinees schreef:Uiteraard! Een van de leukste avonden van het jaar.
Vind je dit niet wat overdreven?

Ik blijf niet begrijpen dat in de gereformeerde gezindte het vieren van Sinterklaas zo is ingeburgerd dat bezwaren die er voorheen altijd waren, nauwelijks meer klinken.
Het gaat om een feest met een verklede man en knechten ( over toneelspel gesproken) aan wie goddelijke eigenschappen worden toegekend: alwetend, alomtegenwoordig, onsterfelijk, etc., met een boek van gedachtenis, waarbij de sleutel is: wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is de roe. Is dat het beeld van goed en kwaad dat we onze kinderen willen meegeven?
Het staat echt in schril contrast met de Bijbelse boodschap en het Godsbeeld dat we onze kinderen willen meegeven.
Dat was eerder ergens in een topic een beetje mijn gevoel. Samen een gezellige avond: prima. Maar al het overdreven gehype, het op de deur kloppen en het kinderen weken bang maken of ze wel zoet genoeg zijn, nee dank je.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Pakjesavond

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:Nee. We vieren het in het geheel niet.
Waarom niet?
We hebben het jarenlang gedaan. Zonder rare poespas, dus geen wekenlange spanning en geen gedichten over een sint die eens even in zijn boek heeft gekeken. Gewoon een gezellige familieavond met cadeaus.
Maar gaandeweg kregen we toch meer bezwaar. Vanwege de link naar Sinterklaas en vanwege de grote overvloed van cadeaus die toch steeds weer gegeven werden ondanks verzoeken om te matigen. Heel goed bedoeld overigens, maar het doet met de kinderen niet veel goeds.
Dus uiteindelijk zijn we radicaal gestopt. We horen de kinderen er nu ook niet meer over.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pakjesavond

Bericht door Mara »

Wij hadden een hele gezellige en leuke pakjesavond.
We hebben elkaar grappige, nuttige en leuke kado's gegeven.
Zowel bij ons als bij mijn man thuis, werd sinterklaas gevierd.
Oudste zoon heeft een paar jaar niet meegedaan, omdat mijn schoondochter dit van huis uit niet gewend was. (haar ouders geven met kerst een boek aan hun kinderen)
Maar het ging toch weer trekken blijkbaar, want ze wilden weer graag meedoen.
Omlijst met warme chocolademelk met slagroom, speculaas en kruidnoten.
Het blijft gewoon leuk. Een jute zak vol met kleine pakjes en de grote in de wasmand.
We kunnen nu Ticket to ride en Bezzerwizzer spelen, ik heb een toegangskaart voor Escher in het Paleis in Den Haag gekregen, dus hoop daar binnenkort heen te gaan.
Ik heb een lekker warme pyjama erbij, warme slofjes, een elektrisch voetendekentje (volgens mij zie ik eruit als een koukleum :haha ) boeken, een heerlijk parfummetje, sint heeft me heel erg verwend dit jaar. :oops
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Pakjesavond

Bericht door Terri »

BJD schreef:Geweldig vanavond. Die koppies van die kinderen. Onbetaalbaar. :D
Het was bij ons ook goed.
Ach het heet pakjesavond, maar bij ons is het een familie-ontmoeting.
Je geeft elkaar wat leuks ( lootje trekken) oma zorgt voor een cadeautje voor allemaal en lekkers. ( Zij is er wel een beetje druk mee ;) )
Maar 'het gedicht' is bij ons het hoogtepunt.
We verwerken daar hoogte en diepte punten in en bemoedigen elkaar.
Wat vooral naar voren komt is de liefde voor elkaar en dat is goud waard.
Het doet mij altijd weer veel als in de gedichten naar voren komt hoe ze staan in hun relatie tot God.
Dus nee al die Sint en Piet toestanden komen niet aan bod.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Pakjesavond

Bericht door Luther »

Mara schreef:Wij hadden een hele gezellige en leuke pakjesavond.
We hebben elkaar grappige, nuttige en leuke kado's gegeven.
Zowel bij ons als bij mijn man thuis, werd sinterklaas gevierd.
Oudste zoon heeft een paar jaar niet meegedaan, omdat mijn schoondochter dit van huis uit niet gewend was. (haar ouders geven met kerst een boek aan hun kinderen)
Maar het ging toch weer trekken blijkbaar, want ze wilden weer graag meedoen.
Omlijst met warme chocolademelk met slagroom, speculaas en kruidnoten.
Het blijft gewoon leuk. Een jute zak vol met kleine pakjes en de grote in de wasmand.
We kunnen nu Ticket to ride en Bezzerwizzer spelen, ik heb een toegangskaart voor Escher in het Paleis in Den Haag gekregen, dus hoop daar binnenkort heen te gaan.
Ik heb een lekker warme pyjama erbij, warme slofjes, een elektrisch voetendekentje (volgens mij zie ik eruit als een koukleum :haha ) boeken, een heerlijk parfummetje, sint heeft me heel erg verwend dit jaar. :oops
Echt niet te geloven: Sint heeft me verwend...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pakjesavond

Bericht door Mara »

Luther schreef: Echt niet te geloven: Sint heeft me verwend...
Ow, bestaat ie echt niet? :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Pakjesavond

Bericht door Hendrien »

Terri schreef:
BJD schreef:Geweldig vanavond. Die koppies van die kinderen. Onbetaalbaar. :D
Het was bij ons ook goed.
Ach het heet pakjesavond, maar bij ons is het een familie-ontmoeting.
Je geeft elkaar wat leuks ( lootje trekken) oma zorgt voor een cadeautje voor allemaal en lekkers. ( Zij is er wel een beetje druk mee ;) )
Maar 'het gedicht' is bij ons het hoogtepunt.
We verwerken daar hoogte en diepte punten in en bemoedigen elkaar.
Wat vooral naar voren komt is de liefde voor elkaar en dat is goud waard.
Het doet mij altijd weer veel als in de gedichten naar voren komt hoe ze staan in hun relatie tot God.
Dus nee al die Sint en Piet toestanden komen niet aan bod.
Hier ook erg genoten. Wij zijn geen dichters, maar we hebben hier wel een aantal creatievelingen die erg mooie surprises gemaakt hebben!
Echt heel gezellig en samenbindend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Pakjesavond

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef: Echt niet te geloven: Sint heeft me verwend...
Ow, bestaat ie echt niet? :oO
Toneelspel...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Pakjesavond

Bericht door merel »

@ luther Ik denk dat je het spel groter maakt dan het is.
Er is zeker geen alwetende sint. Over de roe wordt in het sinterklaasjournaal niet meer gesproken, laat staan over stoute kinderen. De sint is er om kinderen blij te maken. Dat werd in het sinterklaasjournaal dit jaar meerdere keren gezegd. Dat volgen is alleen al zo geweldig leuk. Dure cadeau's geven wij ook niet. Ik geef juist dingen die zij voor hun verjaardag niet vragen/krijgen; puzzels, (luister)boeken, sloffen, pyjama, foute kersttrui, chocoladeletter, spelletje etc. Ook geef ik vaak een grote puzzel ( 1000 stukjes) voor ons allemaal. Die leggen wij tijdens de kerstvakantie op tafel en iedereen die langsloopt gaat even zitten om de puzzel te maken.
Verder is het vooral een feest voor de kinderen. Manlief en ik worden jaarlijks overgeslagen met cadeau's. :haha
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pakjesavond

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef: Echt niet te geloven: Sint heeft me verwend...
Ow, bestaat ie echt niet? :oO
Toneelspel...
Iemand blij maken en heel blij zijn met een goed gekozen kado, is zeker geen toneelspel!
Doe eens niet zo zuur Luther. :fouet
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Pakjesavond

Bericht door eilander »

Discussie graag voortzetten in het andere topic.
Gesloten