Vergeetachtig

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vergeetachtig

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Laat ik nu vaak vergeten iets in mijn agenda te zetten. Op de middelbare school onthield ik alles. Ik gebruikte op den duur daarom ook geen agenda meer.
Tja. Gewoon een kwestie van direct in je agenda zetten.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vergeetachtig

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Laat ik nu vaak vergeten iets in mijn agenda te zetten. Op de middelbare school onthield ik alles. Ik gebruikte op den duur daarom ook geen agenda meer.
Tja. Gewoon een kwestie van direct in je agenda zetten.
Die heb ik inderdaad altijd in mijn hand, net als een pen. :nonnon
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vergeetachtig

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Die heb ik inderdaad altijd in mijn hand, net als een pen. :nonnon
Je leeft toch niet meer in het stenen tijdperk? Ik heb zowel privé als zakelijk 3 devices waarmee ik mijn agenda kan bijwerken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vergeetachtig

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Laat ik nu vaak vergeten iets in mijn agenda te zetten. Op de middelbare school onthield ik alles. Ik gebruikte op den duur daarom ook geen agenda meer.
Tja. Gewoon een kwestie van direct in je agenda zetten.
Die heb ik inderdaad altijd in mijn hand, net als een pen. :nonnon
Ik ook.
Tijdens mijn burnout schreef ik alles op. Vergeetachtigheid is een van de bijkomstigheden. Die pas langzaa aan weer wat beter wordt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vergeetachtig

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Die heb ik inderdaad altijd in mijn hand, net als een pen. :nonnon
Je leeft toch niet meer in het stenen tijdperk? Ik heb zowel privé als zakelijk 3 devices waarmee ik mijn agenda kan bijwerken.
Devices...(dat is ook weer zo'n woord dat niet past bij het taalkleed waarin ik geboren ben :bobo )
Opschrijven doe je bewuster. En daarom blijft het beter hangen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vergeetachtig

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Die heb ik inderdaad altijd in mijn hand, net als een pen. :nonnon
Je leeft toch niet meer in het stenen tijdperk? Ik heb zowel privé als zakelijk 3 devices waarmee ik mijn agenda kan bijwerken.
Privé heb ik een smartphone (nog wel, wellicht niet al te lang meer) waarmee het zou kunnen, voor mijn werk heb ik een laptop, maar die heb ik lang niet altijd paraat, behalve in mijn lokaal.

Een papieren agenda zou het beste werken, maar ja, ook die heb ik niet altijd bij de hand. En als je vergeetachtig bent, ben je een paar minuten later gerust vergeten wat je wilde opschrijven...
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vergeetachtig

Bericht door J.C. Philpot »

Ik weet eigenlijk niet of ik heel vergeetachtig ben, omdat ik allerlei hulpmiddelen gebruik.
* Google Keep app
* Google Tasks van Google
* Google Calendar app (gezamelijke agenda met mijn vrouw)
* Mijn e-mail inbox (waar ik mails heenstuur om mezelf te herinneren, en waar ik de mails waar ik niks mee hoef uit verplaats)
* Mijn zakdoek (de klassieke knoop)

Op mijn werk:
* Outlook Agenda
* Outlook taken
* Mijn e-mail inbox (waar ik mails heenstuur om mezelf te herinneren, en waar ik de mails waar ik niks mee hoef uit verplaats)

Ik heb alleen weleens dat ik mezelf een mailtje stuur om iets te onthouden, maar ik vergeet wat ik met een afkorting bedoelde. Of dat ik een knoop in mijn zakdoek leg, en ik niet meer weet waarom ik dat heb gedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vergeetachtig

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Opschrijven doe je bewuster. En daarom blijft het beter hangen.
Ik krijg niet de indruk dat degenen die hier een papieren agenda hanteren al hun afspraken goed onthouden. Bovendien kun je met een digitale agenda makkelijk je echtgenoot of echtgenoten meenemen in privé-afspraken en collega's of anderen in zakelijke aangelegenheden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vergeetachtig

Bericht door Lilian1975 »

Daarom schrijf ik het gelijk op. Anders ben ik het inderdaad vergeten.
Op school schreef ik bet gelijk op een plakriefje op het bureaublad en in de tijd van het krijtbord op de achterkant, als ik geen agenda had.
Verder werken wij thuis met een app waar heel het gezin in kan. Ik heb daardoor weer een agenda. En niet twee of drie of vier. Wat daarin staat is leidend. Heerlijk. Dus agenda afspraken digitaal en boodschappen en onthou dingetjes schrijven.
Sinds ik de telefonnr niet meer opschrijf maar digitaal opsla weet ik bijna geen telefoonnr meer uit mijn hoofd. Maar ns oude nummer van thuis weet ik dan weer nog wel...

Onze jongste heeft een hersenbeschadiging waarbij het werkgeheugen niet goed werkt. Die proberen we dat ook aan te leren. Opschrijven.
Loop je naar boven om iets te pakken, schrijf op wat je gaat pakken en kijk op dat briefje.
Doet ze dat niet dan weet ze boven niet meer wat e moest doen. Met alle ergenissen erbij. Zit het in het langertermijn geheugen, dan vergeet ze het ook niet meer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergeetachtig

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik heel vergeetachtig ben, omdat ik allerlei hulpmiddelen gebruik.
* Google Keep app
* Google Tasks van Google
* Google Calendar app (gezamelijke agenda met mijn vrouw)
* Mijn e-mail inbox (waar ik mails heenstuur om mezelf te herinneren, en waar ik de mails waar ik niks mee hoef uit verplaats)
* Mijn zakdoek (de klassieke knoop)

Op mijn werk:
* Outlook Agenda
* Outlook taken
* Mijn e-mail inbox (waar ik mails heenstuur om mezelf te herinneren, en waar ik de mails waar ik niks mee hoef uit verplaats)

Ik heb alleen weleens dat ik mezelf een mailtje stuur om iets te onthouden, maar ik vergeet wat ik met een afkorting bedoelde. Of dat ik een knoop in mijn zakdoek leg, en ik niet meer weet waarom ik dat heb gedaan.
Dat zijn er nogal wat!
Ik gebruik alleen Microsoft To-Do, eventueel in combinatie met OneNote; dat werkt prima.
Je kan in To-Do aparte takenlijsten maken voor werk, privé, studie, hobby, vakantie, kerkelijk werk, enz.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergeetachtig

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef:Opschrijven doe je bewuster. En daarom blijft het beter hangen.
Dat is een fabeltje: het maakt echt niet uit of je iets opschrijft of intypt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vergeetachtig

Bericht door Ditbenik »

Tot 2002 gebruikte ik nooit een agenda. Toen kreeg ik een secretaresse en moest ik opeens met een agenda gaan werken. In die tijd nog op papier. Later digitaal. De Google agenda is inderdaad ideaal omdat je zoveel andere agenda's kunt integreren en zelf kunt bepalen wie wel iets mag of niet. Mijn grootste probleem is dat ik 's morgens vergeet om in mijn agenda te kijken. Ik ben nu zo ver dat ik op maandag kijk wat er die week in staat. Zolang er maar niks bij komt, hebt ik het dan wel in m'n hoofd zitten, ook al zijn er soms tientallen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vergeetachtig

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:
Lilian1975 schreef:Opschrijven doe je bewuster. En daarom blijft het beter hangen.
Dat is een fabeltje: het maakt echt niet uit of je iets opschrijft of intypt.


Sorry, bij mij werkt het wel zo.
En ik merk als de jongste haar woordjes die ze moet leren opschrijft, het ook beter blijft hangen. Heeft alles te maken met dat meerdere hersendelen erbij zijn betrokken.
Maar Tiberius, waarschijnlijk is jouw werkgeheugen ( nog niet) niet gecrashd. En heb jij een grote geheugencapaciteit. Fijn toch? Deed jij niet iets in de ICT?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vergeetachtig

Bericht door Mara »

Nu is het wel zo dat "het mogen vergeten" op een bepaalde manier gestimuleerd wordt. Ik ben er eens op gaan letten.
Als je een afspraak bij dokter, tandarts of dierenarts hebt, krijg je een reminder in de vorm van een sms, app of mail.
In duurdere auto's gaan de lichten en ruitenwissers automatisch aan.
Lampen in huis en tuin floepen aan en uit door sensors.
Periodieke afschrijvingen laten de meeste mensen automatisch doen.
Als er iets bezorgd gaat worden, krijg je vaak een herinneringsbelletje, mailtje of appje vlak van tevoren.
Signaalfuncties op apparatuur zoals koelkast, vriezer, zodat je daar ook niet meer over na hoeft te denken of je nu de deur wel gesloten hebt.
Dat maakt zo wel lui.
Anderzijds moet je veel meer onthouden dan vroeger. Wachtwoorden, pincodes, telefoonnummers.

Maar wat maakt het nu dat opvallend veel mensen agenda's echt hard nodig hebben en dan nog dingen vergeten?
Ik heb tientallen appjes met beloftes, "ik bel je morgen, ik neem je boek mee, had ik niet gezegd dat ik op vakantie ging dan?"
Kennelijk is de capaciteit van ons brein bereikt met al die binnenkomende info(?)

Je ziet het bij iemand die burn out raakt, de hersenen kunnen geen nieuwe info meer opnemen. Het geeft een signaal af, STOP nu.
Op zich ben ik niet vergeetachtig echt, vergeet geen afspraken die ik maak, maar nieuwe info in me opnemen kost wel meer moeite.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MvD5
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Vergeetachtig

Bericht door MvD5 »

Lilian1975 schreef:Daarom schrijf ik het gelijk op. Anders ben ik het inderdaad vergeten.
Op school schreef ik bet gelijk op een plakriefje op het bureaublad en in de tijd van het krijtbord op de achterkant, als ik geen agenda had.
Verder werken wij thuis met een app waar heel het gezin in kan. Ik heb daardoor weer een agenda. En niet twee of drie of vier. Wat daarin staat is leidend. Heerlijk. Dus agenda afspraken digitaal en boodschappen en onthou dingetjes schrijven.
Sinds ik de telefonnr niet meer opschrijf maar digitaal opsla weet ik bijna geen telefoonnr meer uit mijn hoofd. Maar ns oude nummer van thuis weet ik dan weer nog wel...

Onze jongste heeft een hersenbeschadiging waarbij het werkgeheugen niet goed werkt. Die proberen we dat ook aan te leren. Opschrijven.
Loop je naar boven om iets te pakken, schrijf op wat je gaat pakken en kijk op dat briefje.
Doet ze dat niet dan weet ze boven niet meer wat e moest doen. Met alle ergenissen erbij. Zit het in het langertermijn geheugen, dan vergeet ze het ook niet meer.
Hoe heet die app waar heel het gezin in kan, Lilian? Lijkt me erg handig.
Plaats reactie