Wim Anker schreef:
bloemteler is een vak.
Zou je het ook fijn vinden als je kind - door onvoldoende opleiding - jaar in jaar uit de karren met poepluiers die uit het verpleeghuis in de wasserij aankomen komen uitpakt, (de luiers worden door de verpleging in zakken gedaan en die zakken worden op rolkarren gestapeld), de zakken openmaakt en leegstort in een bak, per luier de vaste ontlasting in de container mikt (dus de luier openmaakt en boven de rioolput uitschud) en de luier dan in de voorweekbak gooit? Ken je de verschikkelijke stank, de vele, vele karen die uur na uur komen aanrijden? Het gevloek van de collega's? Ga daar eens 3 weken werken! En dan weet je nog dat na 3 weken de school weer begint. Maar je zal er maar werken zonder enig uitzicht op verandering tot het pensioen.
Of zou je het fijn vinden als je kind - door onvoldoende opleiding - jaar in jaar uit met een hogedrukspuit bij de krattenfabriek staat om buiten de teruggekomen kratten en emballage schoon te spuiten? De hele dag de spuit nevel om je heen. Allerlei troep komt eruit. Spuiten. Klevende pornoblaadjes. Zelf wordt je zeik nat. Als het vriest wordt je steenkoud, al trek je 3 regenpakken aan.
Ken je de witlofkwekerijen? De bakkerijen met de nachtdiensten? De vuilnisauto's? Daar leer je in 4 weken meer vloeken en schunnige taal dan in de rest van je leven. Wel eens meegedraaid met de drankbevoorrading van de kroegen in de binnenstad? Wel eens de meer dan 50 kg zware bierfusten in een klein keldertje geplaatst via een smal trapje in de - nog niet schoongemaakte - "po(t)ten" bar om 8 uur in de morgen? Leuk he, als je kind daar zit omdat hij vanaf z'n 16e geld wilde voor de brommer en het leren allemaal maar stom vond. Wil je dat je kind daar gaat werken op z'n 18e? Of zeg je, luister kind, sommige dingen zijn niet leuk, maar je gaat leren! In Nederland gaat het gelukkig snel de goede kant op qua laaggeschoolde arbeid. Gelukkig. Ga eens in de kledingfabrieken kijken in Bangladesh wat laaggeschoolde arbeid is.
Of zou je adviseren om te leren? om zolang mogelijk te leren zodat er in ieder geval keuzen zijn?
Zoals ik als eerder zei (ook tegen @Parsifal en @DDD), jullie hebben m.i geen idee wat laaggeschoolde arbeid is. Er worden wat vakantiebaantjes geromantiseerd of wat "tussendoor" daagjes ervaren als leuk en dat is dan alles.
Er wordt niets geromantiseerd. Werk dat te zwaar is moet verlicht worden. Werk waar geen trots in te vinden is hoort er niet te zijn. Maar die trots kan er zijn voor de buschauffeur, voor de vrachtwagenchauffeur, de automonteur, de bakker, de vuilnisman, de schoonmaker in de kantoren, de serveerster in een restaurant of de loketbediende op het station. Sommige van deze beroepen kunnen weggeautomatiseerd worden (al maken ze de wereld wel prettiger voor sommige andere mensen), maar dat is niet perse nodig. Met waardering voor laaggeschoolde arbeid praat ik op geen enkele manier goed dat mensen onderbetaald worden. Eigenlijk is het te gek voor woorden dat er bedrijven zijn waar de baas meer dan 5 keer het effectieve uurloon krijgt dan dat van de laagstbetaalde arbeider, of bedrijven die (mogelijk indirect) gebruik maken van slavenarbeid gesteund worden. Maar de problemen met armoede los je niet op door eenvoudig werk overbodig te maken (en de groep die het niet bij kan benen werkeloos te maken en in diepere armoede te laten afdalen) maar door werkomstandigheden te verbeteren en de beloning redelijk te maken.
Je best doen op school is goed, maar meer dan dat is ook niet nodig, dat maakt mensen ook niet gelukkiger. En ja ik heb ook waardering voor de persoon die een MSc in biologie heeft en dan een eigen restaurantje begint of de beste uit de klas op het VWO die boswachter wil worden.
Iedereen die het kan zou inderdaad tot minimaal 16 jarige leeftijd goed onderwijs moeten kunnen genieten (en inderdaad in landen waar dit niet mogelijk is er vaak iets goed mis), maar het is echt niet nodig dat iedereen een HBO of Universitaire opleiding nodig heeft.
Verder kun je misschien de vergelijking met de NSB wat uitwerken. Ik denk dat ik wat verbanden zie, maar ik heb het plaatje niet helder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."