Opleidingsniveau

Wat is de hoogst genoten opleiding?

Basisschool
1
1%
Voortgezet onderwijs
0
Geen stemmen
MBO
15
20%
HBO
22
29%
Universiteit
28
37%
VMBO/MAVO
4
5%
HAVO
1
1%
VWO
1
1%
Anders
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Mara »

merel schreef: Dat betekent niet ik ik neerkijken op lager opgeleiden, maar wel probeer om onze kinderen te stimuleren om zo lang mogelijk te leren
Ik denk dat veel ouders dit zullen doen, maar een studie is heel duur!
En niet iedere jongere kan naast die studie nog een bijbaan hebben om zichzelf te bedruipen.
Een dom volk loopt de kans om de verkeerde leider te kiezen, is de stelling.
Ja, daar hebben we een recent voorbeeld van, maar dat waren niet allemaal lager opgeleiden volgens de analyses.
Dus welk percentage hoogopgeleiden moet je hebben in een land, om het welvarend en intelligent te maken, zodat het volk niet de verkeerde leider kiest?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Opleidingsniveau

Bericht door eilander »

Mara schreef:
merel schreef: Dat betekent niet ik ik neerkijken op lager opgeleiden, maar wel probeer om onze kinderen te stimuleren om zo lang mogelijk te leren
Ik denk dat veel ouders dit zullen doen, maar een studie is heel duur!
En niet iedere jongere kan naast die studie nog een bijbaan hebben om zichzelf te bedruipen.
Waarom is studeren duur eigenlijk? Ik begrijp dat nooit zo goed.
Als ouders niet zoveel verdienen, kan er zelfs nog steeds een aanvullende beurs gekregen worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Opleidingsniveau

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Dat betekent niet ik ik neerkijken op lager opgeleiden, maar wel probeer om onze kinderen te stimuleren om zo lang mogelijk te leren
Ik denk dat veel ouders dit zullen doen, maar een studie is heel duur!
En niet iedere jongere kan naast die studie nog een bijbaan hebben om zichzelf te bedruipen.
Waarom is studeren duur eigenlijk? Ik begrijp dat nooit zo goed.
Als ouders niet zoveel verdienen, kan er zelfs nog steeds een aanvullende beurs gekregen worden.
Daar kom je dan nog wel achter. ;)
Studeren brengt voor alle studenten kosten met zich mee, of ze nu op kamers gaan of thuis blijven wonen. Per opleiding kunnen de kosten verschillen. Dat hangt bijvoorbeeld af van (buitenlandse) stages, practica of dure studiematerialen. Afgezien daarvan is iedereen verplicht collegegeld te betalen. Voor het hoger onderwijs (HBO of universiteit) bedraagt dat in 2017-2018 € 2.006 per jaar (soms vragen hogescholen en universiteiten zelfs meer, wat niet mag).

Het collegegeld is pas het begin. Het NIBUD heeft in zijn Studentenonderzoek 2015 berekend wat een student verder gemiddeld kwijt is per maand. Zo moeten studenten vanaf achttien jaar een eigen zorgverzekering afsluiten (€ 97), studieboeken aanschaffen (€ 57), is er het telefoonabonnement (€ 26) en willen ze natuurlijk ook nog uitgaan en sporten (€ 144) en kleding en schoenen kopen (€ 47). Dan kom je op gemiddeld € 536 per maand uit. Voor studenten die op kamers gaan komen daar nog de kosten voor kamerhuur (€ 366) en levensonderhoud (€ 161) bij.

Dat geld verdien je niet zomaar even met een studentenbaantje bij elkaar. Ook lang niet alle ouders kunnen dit bedrag ophoesten, zeker niet als ze meerdere studerende kinderen hebben. Om toch iedereen gelijke kansen te geven hoger onderwijs te volgen is al lang geleden besloten dat studenten financiële ondersteuning moeten krijgen als zij dat nodig hebben.
bron: NPOfocus.

Ik hoorde laatst van een jongen die graag een opleiding wilde volgen voor kapper, dit gaat hem 14.000 euro kosten.
Want die school krijgt geen rijksbijdrage.
Dan moet je toch heel wat goudleusjes scheren, alvorens je dit terugverdiend hebt. (zie topic: wat doen we vandaag :) )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Opleidingsniveau

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Waarom is studeren duur eigenlijk? Ik begrijp dat nooit zo goed.
Als ouders niet zoveel verdienen, kan er zelfs nog steeds een aanvullende beurs gekregen worden.
Daar kom je dan nog wel achter. ;)
Studeren brengt voor alle studenten kosten met zich mee, of ze nu op kamers gaan of thuis blijven wonen. Per opleiding kunnen de kosten verschillen. Dat hangt bijvoorbeeld af van (buitenlandse) stages, practica of dure studiematerialen. Afgezien daarvan is iedereen verplicht collegegeld te betalen. Voor het hoger onderwijs (HBO of universiteit) bedraagt dat in 2017-2018 € 2.006 per jaar (soms vragen hogescholen en universiteiten zelfs meer, wat niet mag).

Het collegegeld is pas het begin. Het NIBUD heeft in zijn Studentenonderzoek 2015 berekend wat een student verder gemiddeld kwijt is per maand. Zo moeten studenten vanaf achttien jaar een eigen zorgverzekering afsluiten (€ 97), studieboeken aanschaffen (€ 57), is er het telefoonabonnement (€ 26) en willen ze natuurlijk ook nog uitgaan en sporten (€ 144) en kleding en schoenen kopen (€ 47). Dan kom je op gemiddeld € 536 per maand uit. Voor studenten die op kamers gaan komen daar nog de kosten voor kamerhuur (€ 366) en levensonderhoud (€ 161) bij.

Dat geld verdien je niet zomaar even met een studentenbaantje bij elkaar. Ook lang niet alle ouders kunnen dit bedrag ophoesten, zeker niet als ze meerdere studerende kinderen hebben. Om toch iedereen gelijke kansen te geven hoger onderwijs te volgen is al lang geleden besloten dat studenten financiële ondersteuning moeten krijgen als zij dat nodig hebben.
bron: NPOfocus.

Ik hoorde laatst van een jongen die graag een opleiding wilde volgen voor kapper, dit gaat hem 14.000 euro kosten.
Want die school krijgt geen rijksbijdrage.
Dan moet je toch heel wat goudleusjes scheren, alvorens je dit terugverdiend hebt. (zie topic: wat doen we vandaag :) )
Mijn kinderen worden ook ouder, @Mara, dus ik ben er al achter.
Maar zoals het NIBUD rekent, daar kan ik niet tegen op. Zelfs hun optelsom klopt niet...
Wij zijn niet vermogend, we hebben een groot gezin, onze kinderen hebben geen superbijbanen, maar ze kunnen hun studie echt gewoon betalen. Ze zijn wel wat zuiniger dan het NIBUD ons doet geloven, en ze wonen thuis. Gelukkig kunnen ze ook beter rekenen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Opleidingsniveau

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Mijn kinderen worden ook ouder, @Mara, dus ik ben er al achter.
Maar zoals het NIBUD rekent, daar kan ik niet tegen op. Zelfs hun optelsom klopt niet...
Wij zijn niet vermogend, we hebben een groot gezin, onze kinderen hebben geen superbijbanen, maar ze kunnen hun studie echt gewoon betalen. Ze zijn wel wat zuiniger dan het NIBUD ons doet geloven, en ze wonen thuis. Gelukkig kunnen ze ook beter rekenen.
Ik denk dat over het algemeen genomen ouders en daardoor ook jongeren makkelijker lenen als vroeger, en makkelijker uitgeven. De NIBUD berekeningen zullen gebaseerd zijn op gemiddelden.

Ik denk daarnaast dat je de kinderen een goed voorbeeld hebt gegeven van een solide financieel beleid, en dat je daar de vruchten van plukt. Ik hoop mijn kinderen dat ook mee te geven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Opleidingsniveau

Bericht door eilander »

Nibud heeft ook berekend dat wij voor onze kinderen vanaf geboorte totdat ze de deur uitgaan totaal € 1 miljoen nodig hebben. Dan moeten we zelf ook nog eten, hé? Bijzonder betrouwbare club :nonnon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Nibud heeft ook berekend dat wij voor onze kinderen vanaf geboorte totdat ze de deur uitgaan totaal € 1 miljoen nodig hebben. Dan moeten we zelf ook nog eten, hé? Bijzonder betrouwbare club :nonnon
Je bent in ieder geval schatrijk. In dubbel opzicht ;)en In vergelijking met de derde wereld vermogend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Opleidingsniveau

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Nibud heeft ook berekend dat wij voor onze kinderen vanaf geboorte totdat ze de deur uitgaan totaal € 1 miljoen nodig hebben. Dan moeten we zelf ook nog eten, hé? Bijzonder betrouwbare club :nonnon
Je bent in ieder geval schatrijk. In dubbel opzicht ;)en In vergelijking met de derde wereld vermogend.
Zo voelt dat ook. Niet als ik mijn bankrekening bekijk, maar wel als ik aan de eettafel zit.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Opleidingsniveau

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Nibud heeft ook berekend dat wij voor onze kinderen vanaf geboorte totdat ze de deur uitgaan totaal € 1 miljoen nodig hebben. Dan moeten we zelf ook nog eten, hé? Bijzonder betrouwbare club :nonnon
Je bent in ieder geval schatrijk. In dubbel opzicht ;)en In vergelijking met de derde wereld vermogend.
Zo voelt dat ook. Niet als ik mijn bankrekening bekijk, maar wel als ik aan de eettafel zit.
Ik heb 7 miljoen rond lopen en ook nog rente
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Opleidingsniveau

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Dat betekent niet ik ik neerkijken op lager opgeleiden, maar wel probeer om onze kinderen te stimuleren om zo lang mogelijk te leren
Ik denk dat veel ouders dit zullen doen, maar een studie is heel duur!
En niet iedere jongere kan naast die studie nog een bijbaan hebben om zichzelf te bedruipen.
Waarom is studeren duur eigenlijk? Ik begrijp dat nooit zo goed.
Als ouders niet zoveel verdienen, kan er zelfs nog steeds een aanvullende beurs gekregen worden.
Daar kom je dan nog wel achter. ;)
Studeren brengt voor alle studenten kosten met zich mee, of ze nu op kamers gaan of thuis blijven wonen. Per opleiding kunnen de kosten verschillen. Dat hangt bijvoorbeeld af van (buitenlandse) stages, practica of dure studiematerialen. Afgezien daarvan is iedereen verplicht collegegeld te betalen. Voor het hoger onderwijs (HBO of universiteit) bedraagt dat in 2017-2018 € 2.006 per jaar (soms vragen hogescholen en universiteiten zelfs meer, wat niet mag).

Het collegegeld is pas het begin. Het NIBUD heeft in zijn Studentenonderzoek 2015 berekend wat een student verder gemiddeld kwijt is per maand. Zo moeten studenten vanaf achttien jaar een eigen zorgverzekering afsluiten (€ 97), studieboeken aanschaffen (€ 57), is er het telefoonabonnement (€ 26) en willen ze natuurlijk ook nog uitgaan en sporten (€ 144) en kleding en schoenen kopen (€ 47). Dan kom je op gemiddeld € 536 per maand uit. Voor studenten die op kamers gaan komen daar nog de kosten voor kamerhuur (€ 366) en levensonderhoud (€ 161) bij.

Dat geld verdien je niet zomaar even met een studentenbaantje bij elkaar. Ook lang niet alle ouders kunnen dit bedrag ophoesten, zeker niet als ze meerdere studerende kinderen hebben. Om toch iedereen gelijke kansen te geven hoger onderwijs te volgen is al lang geleden besloten dat studenten financiële ondersteuning moeten krijgen als zij dat nodig hebben.
bron: NPOfocus.

Ik hoorde laatst van een jongen die graag een opleiding wilde volgen voor kapper, dit gaat hem 14.000 euro kosten.
Want die school krijgt geen rijksbijdrage.
Dan moet je toch heel wat goudleusjes scheren, alvorens je dit terugverdiend hebt. (zie topic: wat doen we vandaag :) )
:haha :haha :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Opleidingsniveau

Bericht door eilander »

Dan hanteer je de rekenvaardigheden van het Nibud, denk ik. Of je hebt 70 kinderen, maar dat acht ik niet waarschijnlijk.
Ze hebben berekend dat een kind een ton kost.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Opleidingsniveau

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Dan hanteer je de rekenvaardigheden van het Nibud, denk ik. Of je hebt 70 kinderen, maar dat acht ik niet waarschijnlijk.
Ze hebben berekend dat een kind een ton kost.
Je had het toch over 1 miljoen en ja onze kinderen zijn bijzonder en dat zijn ze
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Mannetje »

Ze vergeten dat ieder volgend kind minder extra kosten met zich meebrengt, dat je ook wel eens iets krijgt van een ander, dat kinderen niet allemaal op een sportclub en op muziekles zitten, enz.

Studenten kunnen ook kiezen om niet betaald te sporten, hun mobielgebruik te beperken (ik ben 20 euro per jaar kwijt), niet veel uit te gaan, zorgtoeslag aan te vragen etc. En verder kun je kinderen ook vast laten sparen als ze nog niet studeren.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:@Wim, je overdrijft schromelijk, werkelijk waar. Het zou incidenteel wel eens kunnen gebeuren, maar volgens mij zijn het zeer uitzonderlijke situaties, die jij schetst, en komen ze enkel voor in de achterbuurten van Amsterdam of Rotterdam.
Zegt onze Zeeuw. :hum
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Jantje »

Ik dacht vanmiddag: 'Wat is @Wandelende toch stil ineens.' Maar ziedaar! :)

Ik heb het over achterbuurten. Die zijn er in onze Zeeuwse hoofdstad vast ook wel. Sorry, als ik een Randstedeling gekwetst zou hebben. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie