Opleidingsniveau

Wat is de hoogst genoten opleiding?

Basisschool
1
1%
Voortgezet onderwijs
0
Geen stemmen
MBO
15
20%
HBO
22
29%
Universiteit
28
37%
VMBO/MAVO
4
5%
HAVO
1
1%
VWO
1
1%
Anders
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Jantje »

Toch wel bijzonder..., het merendeel van de forummers is (zeer) hoog opgeleid, terwijl dat in de discussies niet altijd te merken is. :jongle ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Toch wel bijzonder..., het merendeel van de forummers is (zeer) hoog opgeleid, terwijl dat in de discussies niet altijd te merken is. :jongle ;)
Heb je het nou over je eigen posts? :nananere
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Roos2018 »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Toch wel bijzonder..., het merendeel van de forummers is (zeer) hoog opgeleid, terwijl dat in de discussies niet altijd te merken is. :jongle ;)
Heb je het nou over je eigen posts? :nananere
Onder andere die van mij: ik heb er gewoon de tijd niet voor om intensief aan een discussie mee te doen, laat staan alles te lezen.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opleidingsniveau

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
DDD schreef:Ik mis praktijkonderwijs en VSO en postacademisch onderwijs.
Oké, die laatste groep hoor jij bij?
Dat hoeft geen geheim te zijn. Maar het zegt heus niet alles hoe hoog iemand opgeleid is. Iemand kan hoogleraar zijn en volkomen onzinnige opvattingen hebben over onderwerpen (in het algemeen genomen dan buiten zijn of haar vakgebied).

Ik denk ook wel dat het overgrote deel van de forumdeelnemers bovengemiddeld begaafd is, zeker verbaal. Dat is toch ook niet zo gek op zo'n forum? Laat niemand denken dat iemand met een hogere opleiding ook vast vaker gelijk heeft, want ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Opleidingsniveau

Bericht door liz boer »

DDD schreef:
Piet Puk schreef:
DDD schreef:Ik mis praktijkonderwijs en VSO en postacademisch onderwijs.
Oké, die laatste groep hoor jij bij?
Dat hoeft geen geheim te zijn. Maar het zegt heus niet alles hoe hoog iemand opgeleid is. Iemand kan hoogleraar zijn en volkomen onzinnige opvattingen hebben over onderwerpen (in het algemeen genomen dan buiten zijn of haar vakgebied).

Ik denk ook wel dat het overgrote deel van de forumdeelnemers bovengemiddeld begaafd is, zeker verbaal. Dat is toch ook niet zo gek op zo'n forum? Laat niemand denken dat iemand met een hogere opleiding ook vast vaker gelijk heeft, want ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn.
Sociale vaardigheden of communatieve vaardigheden hebben idd niet altijd met de hoogte van je opleiding te maken.
Ik ken mensen die hun gespreksthechnieken zo uit het boekje toepassen dat het gewoon lachwekkend is, terwijl ik vroeger in mijn werk weleens hele jonge stagiaires had die op een natuurlijke manier met de clienten omgingen en de thechnieken op een natuurlijke manier toepastte.

Je hebt het of je hebt het niet...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opleidingsniveau

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Exact. Het blijkt een theoretisch opgeleid forum. Ik vind praktisch en theoretisch wel mooi voor het vroegere hoog en laag opgeleid. Ik ben zeer blij met de praktische mensen, die dingen in mijn huis doen, die ik nooit zou kunnen.
En is een tandarts dan praktisch of theoretisch opgeleid, wat jou betreft?
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Exact. Het blijkt een theoretisch opgeleid forum. Ik vind praktisch en theoretisch wel mooi voor het vroegere hoog en laag opgeleid. Ik ben zeer blij met de praktische mensen, die dingen in mijn huis doen, die ik nooit zou kunnen.
En is een tandarts dan praktisch of theoretisch opgeleid, wat jou betreft?
Dat verschilt per tandarts. Degenen die theoretisch zijn hebben nauwelijks klanten :nananere
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Exact. Het blijkt een theoretisch opgeleid forum. Ik vind praktisch en theoretisch wel mooi voor het vroegere hoog en laag opgeleid. Ik ben zeer blij met de praktische mensen, die dingen in mijn huis doen, die ik nooit zou kunnen.
En is een tandarts dan praktisch of theoretisch opgeleid, wat jou betreft?
En een chirurg? En een astronaut in het ISS? Mooi dat je de uitzonderingen benoemt. Die bevestigen vaak iets. Het gros van de beroepen kun je vrij eenvoudig volgens deze positievere manier dan hoog-laag benoemen.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Exact. Het blijkt een theoretisch opgeleid forum. Ik vind praktisch en theoretisch wel mooi voor het vroegere hoog en laag opgeleid. Ik ben zeer blij met de praktische mensen, die dingen in mijn huis doen, die ik nooit zou kunnen.
En is een tandarts dan praktisch of theoretisch opgeleid, wat jou betreft?
Dat verschilt per tandarts. Degenen die theoretisch zijn hebben nauwelijks klanten :nananere
Je hebt inmiddels wel een favoriete emoticon. Heeft Fijnebol per abuis spacecake gebakken?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Opleidingsniveau

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Exact. Het blijkt een theoretisch opgeleid forum. Ik vind praktisch en theoretisch wel mooi voor het vroegere hoog en laag opgeleid. Ik ben zeer blij met de praktische mensen, die dingen in mijn huis doen, die ik nooit zou kunnen.
En is een tandarts dan praktisch of theoretisch opgeleid, wat jou betreft?
Dat verschilt per tandarts. Degenen die theoretisch zijn hebben nauwelijks klanten :nananere
Je hebt inmiddels wel een favoriete emoticon. Heeft Fijnebol per abuis spacecake gebakken?
:mdr
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opleidingsniveau

Bericht door DDD »

@ Zeeuw:
Ik vind het onzin om een waardeoordeel te verbinden aan hoog- of laagopgeleid. Maar ik vind het nog onzinniger om steeds een alternatief woord te bedenken voor een woord met een negatieve connotatie. Je kunt er mee bezig blijven. Over tien jaar moet er weer wat anders worden bedacht.

Het probleem zit hem niet in de opleidingsomvang, maar in de overwaardering voor mensen met witteboordenwerk. Overigens is de waardering voor managers in economische zin veel hoger dan voor hoogopgeleiden. Managers zijn toch niet vaak de echt hoogopgeleiden.

Zolang economische schaarste de dienst uitmaakt bij de waardering van personen, helpt dit soort cosmetische veranderingen mijns inziens niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Exact. Het blijkt een theoretisch opgeleid forum. Ik vind praktisch en theoretisch wel mooi voor het vroegere hoog en laag opgeleid. Ik ben zeer blij met de praktische mensen, die dingen in mijn huis doen, die ik nooit zou kunnen.
Dat kwam van de week nog aan de orde in de politiek. Ze willen de termen die jij gebruikt inderdaad gaan handhaven en gaan gebruiken. Dus het wordt dat voortaan praktisch en theoretisch opgeleid, in plaats van lager en hoger opgeleid.

Ik zie net een post van @DDD binnenkomen en kan me daar geheel in vinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:@ Zeeuw:
Ik vind het onzin om een waardeoordeel te verbinden aan hoog- of laagopgeleid. Maar ik vind het nog onzinniger om steeds een alternatief woord te bedenken voor een woord met een negatieve connotatie. Je kunt er mee bezig blijven. Over tien jaar moet er weer wat anders worden bedacht.

Het probleem zit hem niet in de opleidingsomvang, maar in de overwaardering voor mensen met witteboordenwerk. Overigens is de waardering voor managers in economische zin veel hoger dan voor hoogopgeleiden. Managers zijn toch niet vaak de echt hoogopgeleiden.

Zolang economische schaarste de dienst uitmaakt bij de waardering van personen, helpt dit soort cosmetische veranderingen mijns inziens niet.
Dat begrijp ik vanuit jouw post academisch niveau geredeneerd. Jij bent in staat geen negatieve lading aan woorden te geven. Het feit dat steeds minder ouders hun kinderen naar het vmbo willen hebben omdat dat te min zou zijn, is zorgelijk. We hebben deze leerlingen nu al en straks zeker keihard nodig. In de praktijk heb ik afgelopen jaren een paar keer in het praktijkonderwijs rond mogen lopen. Iedere stap die, al is het maar klein, helpt het aanzien te verbeteren juich ik toe.

Overigens heb ik in al mijn werkkringen alleen hoog opgeleide managers meegemaakt.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Exact. Het blijkt een theoretisch opgeleid forum. Ik vind praktisch en theoretisch wel mooi voor het vroegere hoog en laag opgeleid. Ik ben zeer blij met de praktische mensen, die dingen in mijn huis doen, die ik nooit zou kunnen.
En is een tandarts dan praktisch of theoretisch opgeleid, wat jou betreft?
Dat verschilt per tandarts. Degenen die theoretisch zijn hebben nauwelijks klanten :nananere
Je hebt inmiddels wel een favoriete emoticon. Heeft Fijnebol per abuis spacecake gebakken?
Je zoontjes moeten ook wat te lachen hebben :tas
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Piet Puk »

Ik ben trouwens wel benieuwd wie enkel de basisschool heeft gehad
Plaats reactie