Opleidingsniveau

Wat is de hoogst genoten opleiding?

Basisschool
1
1%
Voortgezet onderwijs
0
Geen stemmen
MBO
15
20%
HBO
22
29%
Universiteit
28
37%
VMBO/MAVO
4
5%
HAVO
1
1%
VWO
1
1%
Anders
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 75

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Opleidingsniveau

Bericht door eilander »

Mara schreef:
ejvl schreef: Dat ligt er maar net aan hoe lang/breed deze muren zijn en hoelang hij ermee bezig is geweest.
Anders is het niet te zeggen of het goedkoop of duur is, laat staan een oplichter.
Wel of het werk goed is of niet, maar dat kan Mara als enige zeggen.
Op zich maakt dat toch niet uit? Om random iemand een oplichter te noemen, slaat toch helemaal nergens op??
niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen;
Hij heeft keurig werk geleverd. Het zijn muren van 3 meter hoog en ze waren verre van egaal. Op sommige plaatsen moest hij zo dik smeren dat het 2 weken duurde vooraleer alles droog was.
Wij hadden het dubbele er wel willen betalen, voor dit vakwerk!
Hij wees ons er nog op - van tevoren - dat hij het lagere BTW tarief mocht hanteren omdat wij een oud huis hebben.

En weer is het gelukt om een gewoon topic om zeep te helpen met negativisme. Bah.
Terecht punt, maar je moet je niet verleiden om erop in te gaan. Sommige dingen moet je lekker laten lopen.
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:Mijn vader zei altijd "we kunnen niet allemaal burgemeester worden". En zo is het.
De stukadoor die hier bezig was, verdient meer dan een advocaat.
Hij woont in een huis tussen allemaal tweeverdienende hoogopgeleiden en runt zijn bedrijf alleen, zijn vrouw doet de administratie.
Hij heeft gouden handjes en verdient daar ook goud mee.
Hij heeft alleen het VMBO afgemaakt en de rest geleerd van zijn vader.
Doordat hij altijd bij mensen thuis aan het werk is, heeft hij veel levenservaring opgedaan intussen.
Zulke dingen leer je op geen enkele opleiding. :)
Ik denk wel Mara dat deze stukadoor daar dan ook heel veel voor werkt. Ik ken ze ook. Die 6,5 dag per week werken en daardoor een groot salaris verdienen. Of dit nu een aanbeveling is?

Stucadoor is zwaar werk en heeft gemiddeld een heel goed loon op basis van m3 prijs en hoeft daar meestal geen 6 dagen voor te werken.
Sowieso is de verwachting dat echte vaklui als timmermannen, metselaars, stucadoors, loodgieters etc, de komende jaren heel goed betaald gaan worden. Er is een schreeuwend te kort aan vaklieden.

De uurtarieven op de site die GJdeBruijn noemt zijn volgens mij allang achterhaald.
Zeker. Als voorbeeld uit een lang verleden had ik altijd 'Ali stuc'. Een Turkse man die altijd keihard werkte. En daarmee zichzelf een heel goed loon, incl auto en huis verdiende. Noemde zich overigens ook echt Ali stuc. Veel respect voor deze vakman. Maar die werkte dus echt 6,5 dag per week. Wilde voor een bepaalde leeftijd terug naar Turkije en daar dan als een rijke man leven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Ik denk wel Mara dat deze stukadoor daar dan ook heel veel voor werkt. Ik ken ze ook. Die 6,5 dag per week werken en daardoor een groot salaris verdienen. Of dit nu een aanbeveling is?

Stucadoor is zwaar werk en heeft gemiddeld een heel goed loon op basis van m3 prijs en hoeft daar meestal geen 6 dagen voor te werken.
Sowieso is de verwachting dat echte vaklui als timmermannen, metselaars, stucadoors, loodgieters etc, de komende jaren heel goed betaald gaan worden.

De uurtarieven op de site die GJdeBruijn noemt zijn volgens mij allang achterhaald.
Zeker. Als voorbeeld uit een lang verleden had ik altijd 'Ali stuc'. Een Turkse man die altijd keihard werkte. En daarmee zichzelf een heel goed loon, incl auto en huis verdiende. Noemde zich overigens ook echt Ali stuc. Veel respect voor deze vakman. Maar die werkte dus echt 6,5 dag per week. Wilde voor een bepaalde leeftijd terug naar Turkije en daar dan als een rijke man leven.
Je moet niet vergeten dat dit dermate zwaar werk is dat de meesten dit echt niet tot hun 67e kunnen volhouden.
De man die een nieuw dak kwam leggen (ook een ZZPer) zei ook dat hij het werk met hart en ziel deed, maar dat je er gezond en fit voor moet zijn.
De stukadoor liep wel met balen van 25 kilo de trap op hier! En elke morgen om 4 uur ging zijn wekkertje, eerst naar zijn bedrijf om zijn bus te laden en evt voorbereidende werkzaamheden te verrichten.
Ik heb altijd diep respect voor deze ambachtslieden. Ze werken keihard, zorgen dat wij er allemaal netjes bij zitten in onze huizen.
Als iedereen naar het HBO of de Uni zou gaan, hebben we toch echt een probleem.
Ik vind het dus terecht dat zij een goed uurloon hebben.
Hij investeert in materiaal, moet het echt met zijn handen verdienen en als hij een been breekt of zijn blindedarm ontsteekt, zijn er geen inkomsten, want verzekeren is duur.
Bezorgd schreef: Er is een schreeuwend te kort aan vaklieden.
Hoe komt dit, omdat veel ouders in de rode vlekken schieten als juf of meester VMBO aanraadt. Ze laten liever hun kind met huiswerkbegeleiding en bijlessen naar de HAVO gaan dan hem of haar naar een school te sturen waarop ze een ambacht kunnen leren.
Ik denk dat het goed zou zijn als de LTS/MTS/HTS weer in ere hersteld zou worden, die scholen leverden prima werklieden op!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Desiree »

Ik denk dat Mara veel levenservaring heeft.

En voor de rest.. dat haal ik toch maar weg..
Laatst gewijzigd door Desiree op 27 nov 2018, 14:22, 3 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Je moet niet vergeten dat dit dermate zwaar werk is dat de meesten dit echt niet tot hun 67e kunnen volhouden.
De man die een nieuw dak kwam leggen (ook een ZZPer) zei ook dat hij het werk met hart en ziel deed, maar dat je er gezond en fit voor moet zijn.
De stukadoor liep wel met balen van 25 kilo de trap op hier! En elke morgen om 4 uur ging zijn wekkertje, eerst naar zijn bedrijf om zijn bus te laden en evt voorbereidende werkzaamheden te verrichten.
Ik heb altijd diep respect voor deze ambachtslieden. Ze werken keihard, zorgen dat wij er allemaal netjes bij zitten in onze huizen.
Als iedereen naar het HBO of de Uni zou gaan, hebben we toch echt een probleem.
Ik vind het dus terecht dat zij een goed uurloon hebben.
Hij investeert in materiaal, moet het echt met zijn handen verdienen en als hij een been breekt of zijn blindedarm ontsteekt, zijn er geen inkomsten, want verzekeren is duur.
Bezorgd schreef: Er is een schreeuwend te kort aan vaklieden.
Hoe komt dit, omdat veel ouders in de rode vlekken schieten als juf of meester VMBO aanraadt. Ze laten liever hun kind met huiswerkbegeleiding en bijlessen naar de HAVO gaan dan hem of haar naar een school te sturen waarop ze een ambacht kunnen leren.
Ik denk dat het goed zou zijn als de LTS/MTS/HTS weer in ere hersteld zou worden, die scholen leverden prima werklieden op!
Dat eerste klopt. Tegelijkertijd, omdat hij om 4 uur opstaat en met balen van 25kg de trap oploopt, is het ook minder lang voor te houden he. Dat je fit moet zijn, helder. Het is een zwaar beroep.

Ik had inderdaad al eerder aangegeven dat het herstel van de vakopleidingen, vooral bij de ouders begint.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Mara »

Desiree schreef: Ik denk dat Mara veel levenservaring heeft.
Op de Universiteit van het leven, leer je veel Desiree. ;)
Zeeuw schreef:Dat eerste klopt. Tegelijkertijd, omdat hij om 4 uur opstaat en met balen van 25kg de trap oploopt, is het ook minder lang voor te houden he. Dat je fit moet zijn, helder. Het is een zwaar beroep.
Onze stukadoor gaat daarvoor ook nog eens 2 x per week naar de sportschool. :sweat
Om zijn spieren tiptop te houden, zegt hij zelf en tevens leert hij daar om ze op de juiste manier te gebruiken.
Licht werk bestaat eigenlijk niet in de bouw en verbouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Wim Anker »

Ik zou toch een ieder - en vooral de jeugd - adviseren te leren zolang als het kan.

@Bezorgd: Het is m2 prijs i.p.v. m3 prijs.......
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Hendrien »

Wim Anker schreef:Ik zou toch een ieder - en vooral de jeugd - adviseren te leren zolang als het kan.

@Bezorgd: Het is m2 prijs i.p.v. m3 prijs.......
Hier hebben we een zoon die volgens zijn mentor de pech heeft dat hij nogal slim is. Anders was hij al lang lekker aan het werk geweest.
En geen toestanden op school.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:Ik zou toch een ieder - en vooral de jeugd - adviseren te leren zolang als het kan.

@Bezorgd: Het is m2 prijs i.p.v. m3 prijs.......
:haha Geweldig.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Wim Anker »

Hendrien schreef:
Wim Anker schreef:Ik zou toch een ieder - en vooral de jeugd - adviseren te leren zolang als het kan.

@Bezorgd: Het is m2 prijs i.p.v. m3 prijs.......
Hier hebben we een zoon die volgens zijn mentor de pech heeft dat hij nogal slim is. Anders was hij al lang lekker aan het werk geweest.
En geen toestanden op school.
Vreemd hoor. Een slim iemand kan toch sneller de verplicht noodzakelijke kennis op school opdoen en dan lekker aan het werk? Dan heeft'ie toch mazzel t.o.v. zijn minder slimme broertjes en zusjes? Lekker nog eerder aan het werk?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 27 nov 2018, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Wim Anker »

Hoe hoger opgeleid een samenleving, hoe beter.
Als iedereen naar het HBO of de Uni zou kunnen (en gaan) zou de wereld een stuk minder problemen kennen.

Dus stop met het verheerlijken van arbeid wat veelal door laaggeschoolden wordt gedaan. Het is vaak niet leuk. Het is veelal zwaar, vies en geestdodend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Jantje »

Trump is ook hoogopgeleid. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opleidingsniveau

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Hoe hoger opgeleid een samenleving, hoe beter.
Als iedereen naar het HBO of de Uni zou kunnen (en gaan) zou de wereld een stuk minder problemen kennen.

Dus stop met het verheerlijken van arbeid wat veelal door laaggeschoolden wordt gedaan. Het is niet leuk. Het is zwaar, vies en geestdodend.
Nonsens. Het verheerlijken van laaggeschoold werk uit een soort valse bescheidenheid of jaloersheid is niet goed, maar de bouwvakker, vuilnisman, hovenier, schoonmaker etc hebben gewoon goede beroepen, waar je trots op je werk kunt zijn. Meer dan bijvoorbeeld de beurshandelaar.

Een samenleving wordt er beter op als er veel hoogopgeleiden zijn, dat is waar en een tekort aan hoogopgeleiden is waarschijnlijk schadelijker dan een tekort aan vakmensen met een laag opleidingsniveau, maar een goede balans is nog altijd beter.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:Hoe hoger opgeleid een samenleving, hoe beter.
Als iedereen naar het HBO of de Uni zou kunnen (en gaan) zou de wereld een stuk minder problemen kennen.

Dus stop met het verheerlijken van arbeid wat veelal door laaggeschoolden wordt gedaan. Het is niet leuk. Het is zwaar, vies en geestdodend.
Nonsens. Het verheerlijken van laaggeschoold werk uit een soort valse bescheidenheid of jaloersheid is niet goed, maar de bouwvakker, vuilnisman, hovenier, schoonmaker etc hebben gewoon goede beroepen, waar je trots op je werk kunt zijn. Meer dan bijvoorbeeld de beurshandelaar.

Een samenleving wordt er beter op als er veel hoogopgeleiden zijn, dat is waar en een tekort aan hoogopgeleiden is waarschijnlijk schadelijker dan een tekort aan vakmensen met een laag opleidingsniveau, maar een goede balans is nog altijd beter.
Vakmensen zijn hoog opgeleid. Bouwvakkers, timmerlieden.
Lopende band werk is voor laagopgeleiden. En dat is niet leuk. (vuilnisman, schoonmaker). Dat het nog gedaan moet worden komt vooral door het beschikbare arbeidspotentieel. Anders was het - door goede technische oplossingen - allang niet meer nodig geweest.

En een stukadoor die om 4 uur begint (tot hoe laat?) is niet te benijden. Dan ben je een slaaf van het werk.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Opleidingsniveau

Bericht door Goudleus »

Jantje schreef:Trump is ook hoogopgeleid. :nananere
Kun je nagaan hoe idioot je dan nog kunt zijn.
Plaats reactie