Grote vreugden

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Jantje »

Exact. :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Grote vreugden

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Exact. :super
De kerkenraad bestuurt de gemeente, niet de predikant. Het is dus al vreemd om te stellen dat de predikant er toestemming voor heeft gegeven. Als lid van de kerkenraad telt zijn stem even zwaar als dat van ieder ander lid van de kerkenraad.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Grote vreugden

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Exact. :super
De kerkenraad bestuurt de gemeente, niet de predikant. Het is dus al vreemd om te stellen dat de predikant er toestemming voor heeft gegeven. Als lid van de kerkenraad telt zijn stem even zwaar als dat van ieder ander lid van de kerkenraad.
Dat klopt inderdaad. Als er door middel van stemming besloten is, dan is het helemaal niet zeker dat ds. Van Dieren heeft toegestemd. Alleen dat de meerderheid voor was.

Dus weten we dat niet, tenzei Jantje bronnen binnen de kerkenraad in Rijssen heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Grote vreugden

Bericht door Nasrani »

Dat we als gemeente gisteren weer Avondmaal hebben mogen vieren. Ook dat God doorgaat met Zijn werk is weer zichtbaar geworden!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Grote vreugden

Bericht door samanthi »

Nasrani schreef:Dat we als gemeente gisteren weer Avondmaal hebben mogen vieren. Ook dat God doorgaat met Zijn werk is weer zichtbaar geworden!
Wat fijn
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Grote vreugden

Bericht door newton »

Jantje schreef:
pierre27 schreef:
samanthi schreef:@Pierre27
Het gaat over ee CGK ds in de GG, dat us bij een tijdrede wel vaker.
Yes, dat lees ik. Nog steeds een vraag over de rede van de vreugde. Ik vind het namelijk minder bijzonder.
Dat ds. Egas in Rijssen-Noord op de kansel mag komen, vervuld mij in het bijzonder met grote vreugde. De kerkenraad heeft blijkbaar toestemming daarvoor gegeven, inclusief ds. Van Dieren. Het is dat ik die avond naar de intrede van kand. Vlot ga luisteren, anders had ik de dienst zeker willen horen.
Als nav het boekje van ds Hoogerland CGK, GG, GGiN, HHK, en wie weet wat nog meer samengaan kan ds. Egas zo beroepen worden in Rijssen-Noord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Jantje »

Het is voor mij een grote vreugde dat de broeders ds. A. Schot en ds. D.W. Tuinier zondag 20 december 2020 in de middagdienst een preekbeurt ruilen. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grote vreugden

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
Jantje schreef:
pierre27 schreef:
samanthi schreef:@Pierre27
Het gaat over ee CGK ds in de GG, dat us bij een tijdrede wel vaker.
Yes, dat lees ik. Nog steeds een vraag over de rede van de vreugde. Ik vind het namelijk minder bijzonder.
Dat ds. Egas in Rijssen-Noord op de kansel mag komen, vervuld mij in het bijzonder met grote vreugde. De kerkenraad heeft blijkbaar toestemming daarvoor gegeven, inclusief ds. Van Dieren. Het is dat ik die avond naar de intrede van kand. Vlot ga luisteren, anders had ik de dienst zeker willen horen.
Als nav het boekje van ds Hoogerland CGK, GG, GGiN, HHK, en wie weet wat nog meer samengaan kan ds. Egas zo beroepen worden in Rijssen-Noord.
Ik zie het nu pas, maar werkelijk er zijn er die ds. Egas wel graag op de kansel zagen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Grote vreugden

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Het is voor mij een grote vreugde dat de broeders ds. A. Schot en ds. D.W. Tuinier zondag 20 december 2020 in de middagdienst een preekbeurt ruilen. :)
Want?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Grote vreugden

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Het is voor mij een grote vreugde dat de broeders ds. A. Schot en ds. D.W. Tuinier zondag 20 december 2020 in de middagdienst een preekbeurt ruilen. :)
Om z'n kleinkind te dopen in Kampen.
Dat is inderdaad wel een bijzonder vreugdevol moment.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grote vreugden

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:
Jantje schreef: Dat ds. Egas in Rijssen-Noord op de kansel mag komen, vervuld mij in het bijzonder met grote vreugde. De kerkenraad heeft blijkbaar toestemming daarvoor gegeven, inclusief ds. Van Dieren. Het is dat ik die avond naar de intrede van kand. Vlot ga luisteren, anders had ik de dienst zeker willen horen.
Dit gebeurt toch veel vaker? Ik zie die bijzonderheid niet echt als ik eerlijk ben. Of je moet concreet zekerheid hebben dat de kerkenraad aldaar dit eerst niet toe wilde staan.
"De kerkenraad heeft blijkbaar toestemming daarvoor gegeven, inclusief ds. Van Dieren." Is dát het punt?
Ik denk dat we heel nuchter kunnen blijven. Ik las ook wel wat dr. C.S.L. Janse schreef, en begrijp wat hij bedoelt. Maar als we nu zien dat de betreffende predikant (ds A.A. Egas) toch zeker in dezelfde lijn staat als onze medebroeders in ons kerkverband, ook hier ter plaatse, dan kan ik er toch geen bezwaar in zien om zo de kerkmuren eens wat te slechten. Het moge dan kerkordelijk wat bezwaarlijk zijn, maar het Woord getrouw brengen staat mijns inziens toch hoger dan een zich zeer strikt houden aan de kerkorde. Wel zie ik het gevaar waarin de CGK is terecht gekomen met de nauwe verstrengeling met de GKv en de NGK. Ik zie binnen dit kerkverband een veel grotere diversiteit in woordverkondiging, dan dat die er is tussen predikanten uit de CGK die in feite bezwaard zijn in de richting van de ontwikkelingen met de twee genoemde kerkverbanden. Om dan niet te isoleren lijkt het me persoonlijk een logisch gevolg dat een deel van de CGK zich nauwer aan de GG verwant weet dan met andere predikanten uit hun eigen kerkverband. Deze situatie is eigenlijk ontstaan door (mijns inziens) het tolereren van de kerkelijk samenwerking met verbanden die altijd wars waren van een bevindelijke prediking. Is dat niet de oorzaak dat mensen in de CGK elkaar niet meer verstaan? En werkt het ene het andere niet uit, of in de hand? Vanuit de GG kunnen we dan ook niet over de CGK spreken als een geestelijke eenheid, daar het een huis is dat tegen zichzelf verdeeld is.
Verder denken wordt wel verwarrend, als we ook nog aan de HHK denken. Ook hier zien we een vrij grote verscheidenheid. Ook hier zouden we niet de gehele HHK zomaar op GG kansels kunnen wensen. Dat geeft verwarring. Dat begrijp ik wel. Maar is het ook niet een feit dat we in een zeer verwarde tijd leven, en er als het ware een Babylonische spraakverwarring in onze kerken binnen gedrongen is? Deze geest is ook op dit forum duidelijk aanwezig. Elk vecht voor eigen (kerkelijk) huis, en eigen standpunten, en het huis Gods wordt als het ware woest gelaten, daar men elkaar verbijt en ver-eet.

PS Ik begrijp dat dit intussen wel erg off-topic is.... ziende op de topictitel...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Grote vreugden

Bericht door Piet Puk »

De lovende woorden in de Wachter Sions van ds. J. Roos over een prekenbundel van wijlen ds. M. Mondria.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Bertiel »

De zwangerschap van mijn vrouw!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Dodo »

Bertiel schreef:De zwangerschap van mijn vrouw!
Mag je 't eindelijk vertellen? ;-)
Van harte gelukgewenst!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

Wat leuk Bertiel! Gefeliciteerd! Hoe voelt zij zich?
Plaats reactie