Energieflex

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Energieflex

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Tip: regel nooit, maar dan ook nooit, contracten per telefoon.
Ho, dat doe ik nooit! We waren daar al klant maar zij hadden een betere aanbieding en daar belden zij over.
Ik zei, zet het maar op de mail.
En bleek ik opeens ja gezegd te hebben op een 3 jarig contract.
Overigens zit deze toko vaak in programma's als Kassa en Radar. (Wij krijgen van beide de nieuwsbrief)
Net als Caiway hebben zij nog een monopolie in bepaalde gebieden (stadsverwarming, geen glasvezel of andere provider beschikbaar) dus dan kun je niet overstappen.
Vaste lasten makelaar had ik nog nooit van gehoord en dat wil ik zo houden ook. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Energieflex

Bericht door TSD »

eilander schreef:
Mannetje schreef:Tip: regel nooit, maar dan ook nooit, contracten per telefoon.
Ik wil zeker geen zout in de wond strooien, maar bij het woord "vaste lasten makelaar" haak ik al af.
Dat kan prima, mits je alles netjes per post of mail krijgt binnen de termijn dat je ervan af kunt. Dan bekijk je alles rustig en ga je alsnog akkoord, of niet.
Dat klopt, maar je moet dan (a) aan de telefoon goed op je woorden letten en (b) zelf wel scherp blijven daarna.

Daarnaast heb ik de ervaring dat 'er vanaf komen' vaak nog ingewikkelder is dan je denkt. Via de telefoon lukt het vaak niet, bij mail krijg je geen reactie of bevestiging (in elk geval niet van energiemaatschappijen).

Inmiddels zeg ik aan de telefoon standaard 'geen interesse'. Zelf op je gemak uitzoeken is voor mij in elk geval nog steeds de beste weg.

Ik zit nu bij Powerpeers, maar schakel ook regelmatig over van energiemaatschappij, inderdaad vanwege het gebruikelijke voordeel wat oploopt tot enkele honderden euro's.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Energieflex

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Ze sjoemelen met bandopnamen
Het gedeelte waarin mij is beloofd dat de boete zou worden overgenomen is er niet zeggen ze, wel het gedeelte waarin ik ja, nee antwoorden geefAfbeelding
Je snap toch wel dat ik zelf niet zo dom zou zijn om 2 maanden eerder dan afgesproken bij een leverancier weg te gaan!
Nee maar dat was geen probleemAfbeelding
Weggaan bij die TOTAL is geen optie
Al zou de nieuwe energie leverancier de boete overnemen (dat is altijd max 250€)
Dan nog moet ik 4 jaar boete per product aan hun betalen.
Dat is 1000€Afbeelding
Dus we dienen het aangesmeerde wurgcontract noodgedwongen uitAfbeelding
Tjonge jonge 8|
Ik was 250 euro kwijt, omdat we het contract niet uitdienden, maar dat had ik er wel voor over. Het was inmiddels een principekwestie geworden. Het werd deels goedgemaakt doordat we van NLE een bonus kregen aan het einde van dat jaar.
Onze bejaarde buurvrouw was een telefooncontract aangesmeerd, ze wist niet eens dat dit gebeurd was, haar man was net overleden.
Mijn man had toevallig een zakelijke afspraak naast dat betreffende kantoorpand en is even daar naar binnen gestapt.
Toen was het in no time wel geregeld. :huhu
Daarom neem ik al mijn telefoongesprekken op, inkomend en uitgaand. Kan met een app op Android.
Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar in zulke gevallen kan het handig zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Energieflex

Bericht door Jantje »

Is dat aan de telefoon niet makkelijk? Als het mij niet interesseert en ze blijven maar aanhouden, dan zeg ik: "Beste mevrouw (meestal is het een mevrouw) ik wens u een prettige dag. Daag." en is het gesprek voor mij klaar. En alvast bellen ze dan nog 100 keer, dan neem ik gewoon niet meer op of druk ik de telefoon na het opnemen gelijk uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Energieflex

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Ik kan Greenchoice van harte aanbevelen.

De naam klinkt onaangenaam Engels, maar met de service is verder niets mis.
Zit ik ook al jaren. Inderdaad goede service, en krijg het vaak nog wel voor elkaar om te onderhandelen over nieuwe prijzen als het contract is afgelopen, zodat je het nog iets goedkoper krijgt dan als je het via Internet doet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Energieflex

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:
DDD schreef:Ik kan Greenchoice van harte aanbevelen.

De naam klinkt onaangenaam Engels, maar met de service is verder niets mis.
Zit ik ook al jaren. Inderdaad goede service, en krijg het vaak nog wel voor elkaar om te onderhandelen over nieuwe prijzen als het contract is afgelopen, zodat je het nog iets goedkoper krijgt dan als je het via Internet doet.
Ja, dat klopt. Energie werkt met dagwaardes. In mijn vorige baan onderhandelde ik als een zgn grootverbruiker. Bij drie leveranciers een offerte opvragen die ze allemaal op dezelfde dag moeten aanleveren. Vervolgens wachten tot ze gaan bellen. Roepen dat je goedkoopste wil. Dan blijken ze alle drie te gaan zakken en vervolgens net voor 16:30 uur (dan sluit de markt) een contract afsluiten. Dat was goedkoper dan met een collectief op inschrijving mee doen. Ook als particulier zit er wel wat ruimte maar veel minder.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Energieflex

Bericht door Orchidee »

Ik was in de war met een ander toen ze belden.
Die regelen al jaren WÉL netjes overstappen enz.
Maar dit was dus een ander bedrijf
Hoe ik daar achtergekomen ben:
Zij belden me anderhalve maand later.
Toen vroeg ik waarom bellen jullie wéér?
En toen bleek dus dat ik opgelicht was door die maandlastenmakelaar
Het klinkt en is dom , nogmaals: ik was altijd overtuigd dat ze mij zoiets niet zouden flikken, maar helaas ik ben er met open ogen ingestonken

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Energieflex

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Is dat aan de telefoon niet makkelijk? Als het mij niet interesseert en ze blijven maar aanhouden, dan zeg ik: "Beste mevrouw (meestal is het een mevrouw) ik wens u een prettige dag. Daag." en is het gesprek voor mij klaar. En alvast bellen ze dan nog 100 keer, dan neem ik gewoon niet meer op of druk ik de telefoon na het opnemen gelijk uit.
Een huidige energieleverancier kan ook bellen met een 3 jarig aanbod bijvoorbeeld, dan kun je nee zeggen, maar je hangt niet zomaar op omdat het je huidige leverancier is. Het gebeurt dan helaas wel eens dat ze zeggen dat je toch een meerjarig contract bent aangegaan en dat ze daar bewijs van hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Energieflex

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Het klinkt en is dom , nogmaals: ik was altijd overtuigd dat ze mij zoiets niet zouden flikken, maar helaas ik ben er met open ogen ingestonken.
Nee het is niet dom hoor. We stinken er allemaal weleens in met boter en suiker.
Omdat je net even niet oplette, of ze belden op zo'n dramatisch moment dat je het dan maar even afkapt in de zin van: stuur maar op en dan zie ik het later wel, en het vervolgens vergeet.
Mij belden ze eens toen ik net de hond had laten inslapen, ik kwam net binnen.
Ik begreep achteraf niet waarom ik de telefoon had opgenomen.
Tegenwoordig laat ik hem gemakkelijker gewoon rinkelen. (waarna de mensen die mijn 06 nummer hebben dan op mijn mobiel bellen. :D)
Nemen jullie altijd op? Als hij ophoudt en meteen daarna weer rinkelt, voel ik me nogal verplicht nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Energieflex

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Orchidee schreef: Het klinkt en is dom , nogmaals: ik was altijd overtuigd dat ze mij zoiets niet zouden flikken, maar helaas ik ben er met open ogen ingestonken.
Nee het is niet dom hoor. We stinken er allemaal weleens in met boter en suiker.
Omdat je net even niet oplette, of ze belden op zo'n dramatisch moment dat je het dan maar even afkapt in de zin van: stuur maar op en dan zie ik het later wel, en het vervolgens vergeet.
Mij belden ze eens toen ik net de hond had laten inslapen, ik kwam net binnen.
Ik begreep achteraf niet waarom ik de telefoon had opgenomen.
Tegenwoordig laat ik hem gemakkelijker gewoon rinkelen. (waarna de mensen die mijn 06 nummer hebben dan op mijn mobiel bellen. :D)
Nemen jullie altijd op? Als hij ophoudt en meteen daarna weer rinkelt, voel ik me nogal verplicht nl.
Ik kon hem vroeger ook niet laten rinkelen. Tegenwoordig wel. En op mijn voicemail staat dat je die in mag spreken en dat ik dan misschien terug bel. Reken er dus maar niet op. Soms denk ik maanden later: laat ik eens horen wat er in staat. Daar hoef je dan meestal niks meer mee. Heerlijk rustig. Mijn opa zei altijd: 'de wereld is niet razend gemaakt'. Dat vind ik nog steeds een wijs woord. Laat je vooral niet opjagen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Energieflex

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vond het altijd lastig om nee te zeggen en van verkopers af te komen, of het nu aan de deur of aan de telefoon was. Ik heb het eens tijdens een coachingstraject besproken met mijn toenmalige coach, en dat heeft mij geholpen. Ik heb er nu geen problemen meer mee, en vind het leuk om mijn assertiviteit te oefenen als ik er weer 1tje tref. En daarmee bedoel ik dat ik netjes blijf (dat vind ik mijn plicht, men doet ook maar zijn of haar werk), maar toch zeer duidelijk te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Energieflex

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Orchidee schreef: Het klinkt en is dom , nogmaals: ik was altijd overtuigd dat ze mij zoiets niet zouden flikken, maar helaas ik ben er met open ogen ingestonken.
Nee het is niet dom hoor. We stinken er allemaal weleens in met boter en suiker.
Omdat je net even niet oplette, of ze belden op zo'n dramatisch moment dat je het dan maar even afkapt in de zin van: stuur maar op en dan zie ik het later wel, en het vervolgens vergeet.
Mij belden ze eens toen ik net de hond had laten inslapen, ik kwam net binnen.
Ik begreep achteraf niet waarom ik de telefoon had opgenomen.
Tegenwoordig laat ik hem gemakkelijker gewoon rinkelen. (waarna de mensen die mijn 06 nummer hebben dan op mijn mobiel bellen. :D)
Nemen jullie altijd op? Als hij ophoudt en meteen daarna weer rinkelt, voel ik me nogal verplicht nl.
Ik heb geen vast nummer of vaste telefoon prive, mobiel neem ik alleen op als ik zin en tijd heb of diegene wel wil spreken.
Anonieme gesprekken kunnen sowieso worden geblokkeerd met een app in Android, wat ik ook een tijdje gedaan heb.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Energieflex

Bericht door Wandelende »

Waarom zou je een contract via de telefoon regelen?
Je wilt toch zwart-op-wit iets kunnen zien? Digitaal of op papier?
Er moet namelijk bij langdurige contracten een ondubbelzinnige weergave zijn gedaan. Ontvangen afschriften / contracten zijn dan niet goed bekeken.
Zelf zorgvuldig uitzoeken kan heel eenvoudig en snel. Website als Gaslicht, energievergelijkers, etc. werkt allemaal prima.
Langdurige "wurgcontracten" komen veelal uit eigen onzorgvuldigheid of onoplettendheid voort.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Energieflex

Bericht door Wandelende »

J.C. Philpot schreef:Ik vond het altijd lastig om nee te zeggen en van verkopers af te komen, of het nu aan de deur of aan de telefoon was. Ik heb het eens tijdens een coachingstraject besproken met mijn toenmalige coach, en dat heeft mij geholpen. Ik heb er nu geen problemen meer mee, en vind het leuk om mijn assertiviteit te oefenen als ik er weer 1tje tref. En daarmee bedoel ik dat ik netjes blijf (dat vind ik mijn plicht, men doet ook maar zijn of haar werk), maar toch zeer duidelijk te zijn.
Knap dat je dat hebt gedaan. Goede training, want deze vaardigheden zijn anno 2018 wel essentieel. :)
(~)
Plaats reactie