Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door liz boer »

https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4&t=864s
Kerst en Sinterklaas komt aan de orde
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door liz boer »

...
Laatst gewijzigd door liz boer op 26 okt 2018, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4&t=864s
Kerst en Sinterklaas komt aan de orde
En maar drukken... en hij wou niet... of ging het niet zo?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4&t=864s
Kerst en Sinterklaas komt aan de orde
En maar drukken... en hij wou niet... of ging het niet zo?
Hè? wat bedoel je?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4&t=864s
Kerst en Sinterklaas komt aan de orde
En maar drukken... en hij wou niet... of ging het niet zo?
Hè? wat bedoel je?
oh nu snap ik het hahaha :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4&t=864s
Kerst en Sinterklaas komt aan de orde
En maar drukken... en hij wou niet... of ging het niet zo?
Hè? wat bedoel je?
Als ik me niet vergis zie ik enkele identieke berichtjes? Dat gebeurt doorgaans als de pc 'kuren' heeft. Tenminste hier wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:Dat had je ook kunnen zeggen zonder die quote, DIA. :huhu
Waarom erger jij je daar toch zo aan? Er gaat geen week voorbij of ik zie zo'n bericht van je. :huhu
Dat neemt niet weg overigens dat ik het in het geheel met je eens ben, en de hand ook in eigen boezem steek, daar ik dat eerder ook wel eens gedaan heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door -DIA- »

Herhaling is de kracht van de reclame, zo luidde ooit een slagzin voor dagbladreclame. Wellicht gaat dit ook hier op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Herhaling is de kracht van de reclame, zo luidde ooit een slagzin voor dagbladreclame. Wellicht gaat dit ook hier op.
Herhaling van wat? Van de gequote reactie of van @Posthoorns oproep? 't Is maar net hoe je het bekijkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Staat me bij dat ik ooit ook naar dit artikel heb verwezen... Wellicht in het andere Sinterklaastopic dat ik ooit opende.
In het artikel staan exact mijn bezwaren tegen Sinterklaas. Niet als het een gezellig feestje onderling is. Wel met het grote boek etc.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Herhaling is de kracht van de reclame, zo luidde ooit een slagzin voor dagbladreclame. Wellicht gaat dit ook hier op.
Herhaling van wat? Van de gequote reactie of van @Posthoorns oproep? 't Is maar net hoe je het bekijkt.
U moet dat zo zien, als men iets honderd maal zegt, speekt, dan wel schrijft, of 1.000 maal herhaalt of vermenigvuldigd, dan beklijft de boodschap des te beter. Dat was de zaak waarmede de couranten en de advertentiebladen in dien tijd annonces en advertentiën wierven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Herhaling is de kracht van de reclame, zo luidde ooit een slagzin voor dagbladreclame. Wellicht gaat dit ook hier op.
Herhaling van wat? Van de gequote reactie of van @Posthoorns oproep? 't Is maar net hoe je het bekijkt.
U moet dat zo zien, als men iets honderd maal zegt, speekt, dan wel schrijft, of 1.000 maal herhaalt of vermenigvuldigd, dan beklijft de boodschap des te beter. Dat was de zaak waarmede de couranten en de advertentiebladen in dien tijd annonces en advertentiën wierven.
Ik denk van Posthoors oproep.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Herman »

Contra N. Verdouw

Zoals in alle radicale kringen worden vergelijkingen tussen sinterklaas en bovennatuurrijkheid in het absurde getrokken. Het probleem van deze schijn van theologie is dat ze geen onderscheid kennen tussen kinderspel en de serieuzere zaken. Het hele artikel geeft blijk van een pedagogische diepgang van precies 0. Want mijn eigen kinderen denken ook dat papa en mama alles weten en dat is maar goed ook, want dat geeft blijk van gewetensvorming en het zorgt er ook voor dat ze niet alles uithalen wat ze zouden willen. Wanneer we echter beloning en straf in de vorm van een kinderfeest organiseren, dan gelden dergelijke pedagogische motieven niet meer? Met als opgegeven reden dat het een (toevallige) overeenkomst betreft met het openen van de boeken op de oordeelsdag. Wat mij betreft maak je het dan veel te bond en komt het eropneer dat 'omdat ik tegen sinterklaas ben' kan ik elk argument wat ik ertegenin kan verzinnen geldig verklaren.

Eerdaags komt er nog iemand die tegen sinterklaas is omdat hij/zij tegen liturgische gewaden is. Wat doen we dan? Knikken we ja, of denken we dat die persoon een beetje het spoor bijster is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Posthoorn schreef:Dat had je ook kunnen zeggen zonder die quote, DIA. :huhu
Waarom erger jij je daar toch zo aan? Er gaat geen week voorbij of ik zie zo'n bericht van je. :huhu
Dat neemt niet weg overigens dat ik het in het geheel met je eens ben, en de hand ook in eigen boezem steek, daar ik dat eerder ook wel eens gedaan heb.
Het is behoorlijk irritant, soms moet je eerst hele lappen tekst in tekst in tekst scrollen, voordat je 1 zinnetje te lezen krijgt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door liz boer »

Herman schreef:Contra N. Verdouw

Zoals in alle radicale kringen worden vergelijkingen tussen sinterklaas en bovennatuurrijkheid in het absurde getrokken. Het probleem van deze schijn van theologie is dat ze geen onderscheid kennen tussen kinderspel en de serieuzere zaken. Het hele artikel geeft blijk van een pedagogische diepgang van precies 0. Want mijn eigen kinderen denken ook dat papa en mama alles weten en dat is maar goed ook, want dat geeft blijk van gewetensvorming en het zorgt er ook voor dat ze niet alles uithalen wat ze zouden willen. Wanneer we echter beloning en straf in de vorm van een kinderfeest organiseren, dan gelden dergelijke pedagogische motieven niet meer? Met als opgegeven reden dat het een (toevallige) overeenkomst betreft met het openen van de boeken op de oordeelsdag. Wat mij betreft maak je het dan veel te bond en komt het eropneer dat 'omdat ik tegen sinterklaas ben' kan ik elk argument wat ik ertegenin kan verzinnen geldig verklaren.

Eerdaags komt er nog iemand die tegen sinterklaas is omdat hij/zij tegen liturgische gewaden is. Wat doen we dan? Knikken we ja, of denken we dat die persoon een beetje het spoor bijster is.
Nee dit klopt even niet. De oorsprong van kerstman, sinterklaas, paasei klopt niet. Aan de andere kant is het een (nederlandse) traditie. Wij hebben wel pakjesavond gedaan rond 5 december. Maar nooit iets met sinterklaas of kerstman, schoenzetten of zingen voor de kachel, bij mij thuis deden we dat wel, ik heb weleens gebeden of sinterklaas alstjeblieft iets in mijn schoentje zou doe. Toch vertelde mijn ouders dat hij niet bestond, maar ik heb het toch heel lang geloofd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie