Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Piet Puk »

Beste mensen. Hoe kijken jullie aan tegen het vieren van het Sinterklaasfeest, waarbij eigenlijk simpelweg ingegaan wordt tegen het negende gebod? O.a. door het verhaal dat ze uit Spanje komen en anderzijds dat je kinderen met leugens opzadelt. Kan dat volgens jullie?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door J.C. Philpot »

Als je de kinderen voor de gek houd vind ik het niet kunnen. Je brengt t.o.v. je kinderen je geloofwaardig heid in gevaar. Terwijl het je taak is het evangelie geloofwaardig door te geven.

Als je eerlijk zegt dat Sinterklaas gewoon een verklede man is, heb ik geen problemen met een gematigde invulling van deze traditie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Als je de kinderen voor de gek houd vind ik het niet kunnen. Je brengt t.o.v. je kinderen je geloofwaardig heid in gevaar. Terwijl het je taak is het evangelie geloofwaardig door te geven.

Als je eerlijk zegt dat Sinterklaas gewoon een verklede man is, heb ik geen problemen met een gematigde invulling van deze traditie.
Ik krijg altijd een beetje rillingen van Sinterklaas als de man met het grote boek, die exact weet of je stout bent geweest. Eigenlijk van jongs af aan heb ik bij het openen van de boeken een heel andere invulling.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Dodo »

Goede herinneringen aan Sinterklaasfeesten. Geen bangmakerij, wel gezellige gezinsavonden met kadootjes, gedichten en veel grapjes. En altijd, altijd moest mijn vader op het laatste moment nog even "de gemeente in", en juist dan kwam Zwarte Piet aankloppen en met een zwarte hand om de deur pepernoten gooien en een zak kadootjes achterlaten.
Ik vond het wel teleurstellend toen ik werd ingelicht dat Sinterklaas niet echt was. Maar geen trauma aan overgehouden.
Online
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door merel »

Hier idem. Ik vind het geweldig leuk dat de jongste twee nog volop "geloven". De oudste twee spelen het spel helemaal mee en onze dochter verzuchtte pas dat het toch veel leuker was als het nog allemaal " echt" is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:altijd moest mijn vader op het laatste moment nog even "de gemeente in"
Wat bedoel je daarmee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Roos2018 »

Piet Puk schreef:Beste mensen. Hoe kijken jullie aan tegen het vieren van het Sinterklaasfeest, waarbij eigenlijk simpelweg ingegaan wordt tegen het negende gebod? O.a. door het verhaal dat ze uit Spanje komen en anderzijds dat je kinderen met leugens opzadelt. Kan dat volgens jullie?
Vrome flauwekul.
De Heere Jezus is ook niet op 25 december geboren, dus zou je dat ook kunnen linken aan het 9de gebod.
En het bijbelse Nieuwjaar is ook niet op 1 januari, maar op Rosh haShanah.
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:Beste mensen. Hoe kijken jullie aan tegen het vieren van het Sinterklaasfeest, waarbij eigenlijk simpelweg ingegaan wordt tegen het negende gebod? O.a. door het verhaal dat ze uit Spanje komen en anderzijds dat je kinderen met leugens opzadelt. Kan dat volgens jullie?
Vrome flauwekul.
De Heere Jezus is ook niet op 25 december geboren, dus zou je dat ook kunnen linken aan het 9de gebod.
En het bijbelse Nieuwjaar is ook niet op 1 januari, maar op Rosh haShanah.
Dat is pas flauwekul Roos. Je gaat niet in op wat gepost wordt, maar gebruikt direct iets anders om het in het belachelijke te trekken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Mara »

Wij vierden thuis het sinterklaasfeest en ik heb daar de fijnste herinneringen aan.
Moeder maakte chocolademelk, bakte speculaas en er werd aan een buurman gevraagd om even met zijn zwart gehandschoende hand een berg pepernoten de kamer in te mikken.
Toen ik wist hoe het zat, voelde ik me echt niet bedrogen hoor.
Mijn kinderen mochten tweemaal per week hun schoen zetten, en toen de oudste niet meer in sinterklaas geloofde deed hij toch mee, totdat de jongste wist dat sinterklaas een verklede man is.
We vieren het nog steeds.
We kopen kadootjes voor elkaar, nuttige dingen, lekkere dingen, grappige dingen.
Ik maak nog steeds warme choco.
Die discussies over roetveeg, zwart, grijs, gekleurde, stroopwafelpieten hangen mij intussen flink de keel uit.
Er worden allerlei argumenten aangevoerd, de partijen staan lijnrecht tegen over elkaar en geven geen duimbreed toe.
Allemaal over de hoofden van de kinderen.
Gelukkig dat de burgemeesters de rug recht houden en de relschoppers niet toelaten tussen de menigte.

De grote waffels vieren eerst halloween. Je weet niet wat je ziet bij AH, vreselijk!
Daar hoor ik geen discussies over aan diezelfde tafels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Terri »

Mara schreef:Wij vierden thuis het sinterklaasfeest en ik heb daar de fijnste herinneringen aan.
Moeder maakte chocolademelk, bakte speculaas en er werd aan een buurman gevraagd om even met zijn zwart gehandschoende hand een berg pepernoten de kamer in te mikken.
Toen ik wist hoe het zat, voelde ik me echt niet bedrogen hoor.
Mijn kinderen mochten tweemaal per week hun schoen zetten, en toen de oudste niet meer in sinterklaas geloofde deed hij toch mee, totdat de jongste wist dat sinterklaas een verklede man is.
We vieren het nog steeds.
Terri schreef: Wij ook en onze volwassen kinderen zien het als een heel bijzonder familie gebeuren, elkaar via een gedicht (dat is altijd het hoogtepunt) de warmte, liefde en het enige nodige toe te wensen en te betonen.
We kopen kadootjes voor elkaar, nuttige dingen, lekkere dingen, grappige dingen.
Ik maak nog steeds warme choco.
Die discussies over roetveeg, zwart, grijs, gekleurde, stroopwafelpieten hangen mij intussen flink de keel uit.
Er worden allerlei argumenten aangevoerd, de partijen staan lijnrecht tegen over elkaar en geven geen duimbreed toe.
Allemaal over de hoofden van de kinderen.
Gelukkig dat de burgemeesters de rug recht houden en de relschoppers niet toelaten tussen de menigte.

De grote waffels vieren eerst halloween. Je weet niet wat je ziet bij AH, vreselijk
Terri schreef:inderdaad de boel op z'n kop
Daar hoor ik geen discussies over aan diezelfde tafels.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:Beste mensen. Hoe kijken jullie aan tegen het vieren van het Sinterklaasfeest, waarbij eigenlijk simpelweg ingegaan wordt tegen het negende gebod? O.a. door het verhaal dat ze uit Spanje komen en anderzijds dat je kinderen met leugens opzadelt. Kan dat volgens jullie?
Vrome flauwekul.
De Heere Jezus is ook niet op 25 december geboren, dus zou je dat ook kunnen linken aan het 9de gebod.
En het bijbelse Nieuwjaar is ook niet op 1 januari, maar op Rosh haShanah.
Dat is pas flauwekul Roos. Je gaat niet in op wat gepost wordt, maar gebruikt direct iets anders om het in het belachelijke te trekken.
Maarre..... ze heeft toch wel een punt?
Ik snap niet helemaal waarom dat flauwekul is, eerlijk gezegd.
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Zeeuw schreef:
Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:Beste mensen. Hoe kijken jullie aan tegen het vieren van het Sinterklaasfeest, waarbij eigenlijk simpelweg ingegaan wordt tegen het negende gebod? O.a. door het verhaal dat ze uit Spanje komen en anderzijds dat je kinderen met leugens opzadelt. Kan dat volgens jullie?
Vrome flauwekul.
De Heere Jezus is ook niet op 25 december geboren, dus zou je dat ook kunnen linken aan het 9de gebod.
En het bijbelse Nieuwjaar is ook niet op 1 januari, maar op Rosh haShanah.
Dat is pas flauwekul Roos. Je gaat niet in op wat gepost wordt, maar gebruikt direct iets anders om het in het belachelijke te trekken.
Maarre..... ze heeft toch wel een punt?
Ik snap niet helemaal waarom dat flauwekul is, eerlijk gezegd.
Ik vind het fijn als mensen ingaan op het punt waar het over gaat. Andere zaken erbij halen is flauw ontwijkgedrag. Beetje als 'alcohol is slecht', 'nou, roken, dat is pas slecht'.
Ik denk dat Sinterklaas heel gezellig kan zijn. Als je je kinderen vervolgens allerlei dingen verteld over een goedheiligman, niet stout wezen want anders straf, het grote boek waarin alles wordt opgeschreven etc. vind ik dat best kwalijk. Als christen is er maar Eén die onze daden kent.
Maak je het gewoon een leuk feestje zonder allerlei gekkigheid, doe je dat m.i. niet.

Ik heb nog nooit die discussie gehoord over de 25e december. Ik zal ook nooit tegen mijn kinderen zeggen dat dat exact de datum van de geboorte van de Heere Jezus is. Sterker, wanneer ze er ooit over beginnen gaan we er toch gewoon het gesprek over aan? Ik heb nooit iemand in mijn omgeving horen beweren dat het zeer duidelijk is dat de Heere Jezus exact op deze datum is geboren. Ik heb wel vaak mensen horen zeggen 'als je zo stout blijft doen, krijg je niks van Sinterklaas'.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Piet Puk »

Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:Beste mensen. Hoe kijken jullie aan tegen het vieren van het Sinterklaasfeest, waarbij eigenlijk simpelweg ingegaan wordt tegen het negende gebod? O.a. door het verhaal dat ze uit Spanje komen en anderzijds dat je kinderen met leugens opzadelt. Kan dat volgens jullie?
Vrome flauwekul.
De Heere Jezus is ook niet op 25 december geboren, dus zou je dat ook kunnen linken aan het 9de gebod.
En het bijbelse Nieuwjaar is ook niet op 1 januari, maar op Rosh haShanah.
Dat je het flauwekul vindt prima, maar iemand wegzetten dat hij vrome flauwekul zegt. Nee, dat vind ik geen pas hebben.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Van Ewijk »

Aangezien ik als kind al het gezegende denkvermogen had om te redeneren dat de meeste mensen centrale verwarming hadden en geen schoorsteen heb ik er nooit in geloofd.
Heb er verder ook niks meer mee.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Sinterklaas, Zwarte/roetveegpiet en het 9e gebod

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Ik vind het fijn als mensen ingaan op het punt waar het over gaat. Andere zaken erbij halen is flauw ontwijkgedrag. Beetje als 'alcohol is slecht', 'nou, roken, dat is pas slecht'.
Ik denk dat Sinterklaas heel gezellig kan zijn. Als je je kinderen vervolgens allerlei dingen verteld over een goedheiligman, niet stout wezen want anders straf, het grote boek waarin alles wordt opgeschreven etc. vind ik dat best kwalijk. Als christen is er maar Eén die onze daden kent.
Maak je het gewoon een leuk feestje zonder allerlei gekkigheid, doe je dat m.i. niet.

Ik heb nog nooit die discussie gehoord over de 25e december. Ik zal ook nooit tegen mijn kinderen zeggen dat dat exact de datum van de geboorte van de Heere Jezus is. Sterker, wanneer ze er ooit over beginnen gaan we er toch gewoon het gesprek over aan? Ik heb nooit iemand in mijn omgeving horen beweren dat het zeer duidelijk is dat de Heere Jezus exact op deze datum is geboren. Ik heb wel vaak mensen horen zeggen 'als je zo stout blijft doen, krijg je niks van Sinterklaas'.
Ik denk dat christenen niet met een 'alwetende sinterklaas' werken, dat associeert te veel met de Heere God.
Toch zijn er in het dagelijkse leven vaak elementen aanwezig, waarmee je soms juist iets kan vertellen als een vergelijk met hoe God en mens in verhouding staan t.o.v. elkaar en Zijn verlossing voor de mensheid.
Als je het maar 'zuiver' houdt.
In de Bijbel staan diverse voorbeelden.

En wat betreft de datum van Kerst, ik denk dat we amper door hebben welke heidense oorsprong het heeft.
Het is niet vrij van 'besmetting', misschien dat daarom de wereld er mee aan de haal gaat en er een volkomen seculier feest van maakt.
En de nuance dat het wel eens niet midden in de winternacht enz. kon zijn geweest heb ik als kind juist niet meegekregen, sterker nog, er waren zelfs preken over......
Wat ik bedoel; waarom het ene zo extreem uitvergroten en het andere bagatelliseren? ( doe jij niet hoor..)
Plaats reactie