Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Van Ewijk »

Natuurlijk voor de inhoud van zijn boodschap, de redding van onze ziel en met het oog op alles wat we in de bijbel lezen, inclusief de komst van Zijn koninkrijk, volstrekt onbelangrijk.
Niet voor niets keren wij ons af van Paapse afbeeldingen en vestigen wij ons op zijn woord.
Maar toch...ik denk dat iedereen die in hem geloofd en hem liefheeft zich op zijn minst toch wel eens afvragend een beeld van hem heeft proberen te vormen.
Bovendien is het ook menselijk om bij iemand die zo veel te zeggen heeft gehad, je de belangrijkste boodschap (het evangelie) van je leven heeft gegeven, om je daar een voorstelling van proberen te maken.
Dat doen we al als we iemand horen die in aardse zin belangrijk is, neem als voorbeeld een telefoongesprek met een toekomstige werkgever of zoiets...je schept je toch snel een beeld.

Op bijbelse grond komen we niet veel te weten, we weten dat hij een baard had (die werd uitgerukt) en het feit dat hij gezag genoot en met gezag sprak doet mij persoonlijk vermoeden dat hij een reizige gestalte had.
De paapse voorstelling kan mij echter gestolen worden.
Hoe stelt u zich de Heere Jezus voor?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Wandelende »

Zou het vormen van een beeld in onze gedachten ook behoren bij het verbod in het tweede gebod? Citaat:. "... noch enige gelijkenis..."
Daarbij wordt een beeld in onze gedachten volgens mij niet uitgesloten.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Zou het vormen van een beeld in onze gedachten ook behoren bij het verbod in het tweede gebod? Citaat:. "... noch enige gelijkenis..."
Daarbij wordt een beeld in onze gedachten volgens mij niet uitgesloten.
Zeker! Ik heb het ooit zelfs in een preek gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Junia »

Ik stel me de Heere Jezus voor zoals de meeste Joodse mannen er uit zagen: donker, kort haar, baard, gebedsmantel om.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Van Ewijk »

Wandelende schreef:Zou het vormen van een beeld in onze gedachten ook behoren bij het verbod in het tweede gebod? Citaat:. "... noch enige gelijkenis..."
Daarbij wordt een beeld in onze gedachten volgens mij niet uitgesloten.
Dat kan, maar ik heb daar in de bijbel zelf nooit uitsluitsel voor gevonden., slechts over gesneden en gegoten beelden.
Bovendien maak ik persoonlijk onderscheid tussen voorstelling en het vasthouden en vereren van die voorstelling.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Herman »

Toch ben je beter af als je de vraag overdenkt wie Hij is, in plaats van hoe Hij eruitziet.

De vraag stellen is niet verboden, maar ik kan een voorstelling van de Heere Jezus niet los zien van Zijn karakter.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door parsifal »

Ik denk dat het deels een relevante vraag is, juist omdat we vaak verkeerde voorstellingen maken en misschien de Heere Jezus onbedoeld een van ons maken. Dat in sommige Nederlandstalige kinderbijbels de Heere Jezus als een blonde man wordt getekend is begrijpelijk en niet perse verkeerd (ik geloof dit omdat ik denk dat het toegestaan is om afbeeldingen te maken van de Heere Jezus hoe Hij was op aarde), maar dat Hij zo getekend wordt in een kinderbijbel in het Swahili of in de Indonesische taal is wel fout denk ik.

Voor mij heeft het mijn denken over "de internationale kerk" wel behoorlijk veranderd toen ik er op gewezen werd dat kerkvaders als Athenasius en Augustinus Afrikanen waren (waarschijnlijk met Noord-Afrikaans uiterlijk, maar misschien donkerder), en hoe ik ze in mijn gedachten altijd als blanke mensen zag. Onbewust kunnen we zo de kerk "Europees" maken, waar we weliswaar de anderen welkom heten, maar toch als gasten blijven zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door liz boer »

Junia schreef:Ik stel me de Heere Jezus voor zoals de meeste Joodse mannen er uit zagen: donker, kort haar, baard, gebedsmantel om.
De hoeken van Zijn hoofd niet geschoren...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door liz boer »

parsifal schreef:Ik denk dat het deels een relevante vraag is, juist omdat we vaak verkeerde voorstellingen maken en misschien de Heere Jezus onbedoeld een van ons maken. Dat in sommige Nederlandstalige kinderbijbels de Heere Jezus als een blonde man wordt getekend is begrijpelijk en niet perse verkeerd (ik geloof dit omdat ik denk dat het toegestaan is om afbeeldingen te maken van de Heere Jezus hoe Hij was op aarde), maar dat Hij zo getekend wordt in een kinderbijbel in het Swahili of in de Indonesische taal is wel fout denk ik.

Voor mij heeft het mijn denken over "de internationale kerk" wel behoorlijk veranderd toen ik er op gewezen werd dat kerkvaders als Athenasius en Augustinus Afrikanen waren (waarschijnlijk met Noord-Afrikaans uiterlijk, maar misschien donkerder), en hoe ik ze in mijn gedachten altijd als blanke mensen zag. Onbewust kunnen we zo de kerk "Europees" maken, waar we weliswaar de anderen welkom heten, maar toch als gasten blijven zien.
Ja en als je zich een beetje verdiept in de erfelijkheidsleer... zou het aannemelijker zijn dat Adam en Eva een donkere huidskleur hadden en bruine ogen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door liz boer »

parsifal schreef:Ik denk dat het deels een relevante vraag is, juist omdat we vaak verkeerde voorstellingen maken en misschien de Heere Jezus onbedoeld een van ons maken. Dat in sommige Nederlandstalige kinderbijbels de Heere Jezus als een blonde man wordt getekend is begrijpelijk en niet perse verkeerd (ik geloof dit omdat ik denk dat het toegestaan is om afbeeldingen te maken van de Heere Jezus hoe Hij was op aarde), maar dat Hij zo getekend wordt in een kinderbijbel in het Swahili of in de Indonesische taal is wel fout denk ik.

Voor mij heeft het mijn denken over "de internationale kerk" wel behoorlijk veranderd toen ik er op gewezen werd dat kerkvaders als Athenasius en Augustinus Afrikanen waren (waarschijnlijk met Noord-Afrikaans uiterlijk, maar misschien donkerder), en hoe ik ze in mijn gedachten altijd als blanke mensen zag. Onbewust kunnen we zo de kerk "Europees" maken, waar we weliswaar de anderen welkom heten, maar toch als gasten blijven zien.
http://aartvanzoest.nl/node/801
Zou deze afbeelding echt van hemzelf zijn en niet al die blanken die afgebeeld zijn?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door emigrant »

“Niemand heeft ooit God gezien”

en dat is maar goed ook.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Wandelende »

emigrant schreef:“Niemand heeft ooit God gezien”

en dat is maar goed ook.
Het gaat hier over de menselijke gedaante van de Heere Jezus. Jouw zin gaat in dat geval niet op, want Hij heeft duizenden getuigen. En een deel van die getuigen heeft door kracht van de Heilige Geest mogen spreken in Gods Woord.
(~)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Jeremiah »

Ik zou willen antwoorden: "Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben."

Uit de Lentulusbrief, ik meen als bijlage bij de werken van Flavius Josephus..

‘Hij heeft zo'n eerbiedwaardig gelaat dat zij die ernaar kijken het kunnen liefhebben en vrezen. Zijn haar heeft de kleur van een onrijpe hazelnoot, glad tot bijna aan de oren, vanaf zijn oren krullend, vrij donker en glanzend en hangend over zijn schouders. Hij heeft een scheiding midden op zijn voorhoofd, conform de mode bij de Nazareeërs, een glad en kalm voorhoofd, een gezicht zonder rimpel of een vlek, dat door een matig rode kleur bevallig is. Hij heeft een onberispelijke neus en mond, hemelsblauwe ogen. Hij heeft een volle baard in de kleur van zijn haar, niet lang maar enigszins gevorkt op de kin’.

https://www.dbnl.org/tekst/_vla01620050 ... 1_0030.php
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Uit de Lentulusbrief, ik meen als bijlage bij de werken van Flavius Josephus..
Hoho. Een halve minuut met de zoekmachine en je weet dat dit een apocrief geschrift is uit de late middeleeuwen.

Van de duitse wikipedia:
Aus literatur- und kunstwissenschaftlicher Sicht trägt der Lentulus-Brief eindeutig Merkmale der Renaissance. Der Brief wird daher im Allgemeinen als Pseudepigraphie aus der Zeit der Renaissance oder Protorenaissance (11.–16. Jhd.) angesehen und seine Entstehungszeit fällt frühestens[2] in das 13. Jahrhundert.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe de Heere Jezus er eigenlijk uitzag...

Bericht door -DIA- »

Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven;
ja, amen.


Bron: De Openbaring aan Johannes, hoofdstuk 1 vers 7
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie