Toch is het onderwerp reclame wel een belangrijk dingetje. Het beïnvloed ons meer dan wij werkelijk denken.
Er zijn veel reclames met verborgen on-Bijbelse boodschappen, denk aan het logo van monster energie drank, of het logo van Starbucks koffie.
Emblemen, gebaren, subtiele verwijzingen...
Vaak wordt je een beetje raar aangekeken als je er wat over deelt. En toch is het er.
Alhoewel ik het zelf in deze reclame niet direct zie, snap ik heel goed wat DIA bedoelt.
Maar ook de Paus, hooggeplaatste leiders en popsterren hebben hun eigen duivelse gebaren.
Daarmee spreken ze hun eigen taal.
Isala schreef:Toch is het onderwerp reclame wel een belangrijk dingetje. Het beïnvloed ons meer dan wij werkelijk denken.
Er zijn veel reclames met verborgen on-Bijbelse boodschappen, denk aan het logo van monster energie drank, of het logo van Starbucks koffie.
Emblemen, gebaren, subtiele verwijzingen...
Vaak wordt je een beetje raar aangekeken als je er wat over deelt. En toch is het er.
Alhoewel ik het zelf in deze reclame niet direct zie, snap ik heel goed wat DIA bedoelt.
Maar ook de Paus, hooggeplaatste leiders en popsterren hebben hun eigen duivelse gebaren.
Daarmee spreken ze hun eigen taal.
Dat van Monster heb ik wel eens gehoord Isala. Maar hoe zit dat precies met Starbucks dan? Ik denk dat de reclamewereld erg goed is in het beïnvloeden van ons onderbewuste en dat we zelf ons bewustzijn over ons onbewuste ( ) overschatten.
Het logo van Starbucks is een sirene in de gedaante van een soort zeemeermin met twee staarten. Het logo was van 1971 tot 1987 bruin, maar werd daarna groen. Het is gemodelleerd naar een houtsnede van de Vikingen uit de 16e eeuw. Het logo is in de loop der jaren veranderd om te voorkomen dat bevolkingsgroepen beledigd zouden worden. In de oorspronkelijke versie had de sirene een ontbloot bovenlijf en was het onderlichaam volledig zichtbaar. In een tweede versie waren de borsten van de sirene bedekt door haar, maar was de navel nog steeds zichtbaar. In de huidige versie zijn zowel de navel als de borsten niet zichtbaar en is alleen het uiteinde van de staarten zichtbaar.[4] Het originele logo is nog wel in gebruik bij de eerste vestiging van Starbucks in Seattle. In 2011 koos Starbucks een nieuw logo, naar aanleiding van het 40-jarig bestaan.
bron: Wikipedia
er zijn ook filmpjes over het Starbucks logo op youtube te vinden.
Isala schreef:Het logo van Starbucks is een sirene in de gedaante van een soort zeemeermin met twee staarten. Het logo was van 1971 tot 1987 bruin, maar werd daarna groen. Het is gemodelleerd naar een houtsnede van de Vikingen uit de 16e eeuw. Het logo is in de loop der jaren veranderd om te voorkomen dat bevolkingsgroepen beledigd zouden worden. In de oorspronkelijke versie had de sirene een ontbloot bovenlijf en was het onderlichaam volledig zichtbaar. In een tweede versie waren de borsten van de sirene bedekt door haar, maar was de navel nog steeds zichtbaar. In de huidige versie zijn zowel de navel als de borsten niet zichtbaar en is alleen het uiteinde van de staarten zichtbaar.[4] Het originele logo is nog wel in gebruik bij de eerste vestiging van Starbucks in Seattle. In 2011 koos Starbucks een nieuw logo, naar aanleiding van het 40-jarig bestaan.
bron: Wikipedia
er zijn ook filmpjes over het Starbucks logo op youtube te vinden.
het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.
het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.
Ik begrijp je punt Isala. Echter, tot vandaag heb ik letterlijk nooit op deze wijze naar een beker Starbucks koffie gekeken. Het valt mij daarmee dan ook echt totaal niet op.
Wel speelt voor mij de verleiding van de verse koffie te sterk en moet ik dat minderen trouwens..
Zeeuw schreef:Ik begrijp je punt Isala. Echter, tot vandaag heb ik letterlijk nooit op deze wijze naar een beker Starbucks koffie gekeken. Het valt mij daarmee dan ook echt totaal niet op.
Wel speelt voor mij de verleiding van de verse koffie te sterk en moet ik dat minderen trouwens..
Het is voor mij niet moeilijk om mijn niet met Starbucks bezig te houden, want als ik de stad ben, zijn er genoeg gezellige winkeltjes om koffie te gaan drinken!
Zeeuw schreef:Ik begrijp je punt Isala. Echter, tot vandaag heb ik letterlijk nooit op deze wijze naar een beker Starbucks koffie gekeken. Het valt mij daarmee dan ook echt totaal niet op.
Wel speelt voor mij de verleiding van de verse koffie te sterk en moet ik dat minderen trouwens..
Het is voor mij niet moeilijk om mijn niet met Starbucks bezig te houden, want als ik de stad ben, zijn er genoeg gezellige winkeltjes om koffie te gaan drinken!
O ja zeker. Maar dan is het nog steeds koffie hè. Daar ging het mij om. Als Zeeuw ben ik in heel mijn leven 2 keer bij Starbucks geweest geloof ik.
het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.
Het eerste logo van Volkswagen was een zwart VW-inscriptie symbool, geïnspireerd op de nazi-livrei en verwant aan oude Germaanse runentekens die in Nazi-Duitsland veel werden gebruikt. Later zijn de tandwielen van het logo weggehaald, en nog later kreeg het logo een blauwe ondergrond. In grote lijnen is het nog hetzelfde logo als het eerste maar zonder de tandwielen en doet nu wat 'dikker' aan, met een blauwe ondergrond. In feite eigenlijk een wat besmet logo, maar daar hoor je wonderlijk genoeg bijna niets over.
In de jaren 80 (meen ik, kan ook jaren 70 zijn geweest) moest de multinational Procter and Gamble gedwongen haar logo wijzigen omdat bepaalde religieuze groepen er het teken van het beest (of antichrist) in zagen. (Een vrouw, sterren en de maan onder haar voeten)
AANVULLING EN CORRECTIE
Ik keek even de jaartallen na, de wijziging van het P&G logo was toch van jonger datum dat ik zo uit mijn hoofd dacht te weten: het was in 1993. P&G zelf zegt op haar website niets over de reden waarom zij haar logo moest wijzigen. De omschrijving van P&G zelf op de website: The logo pictured a man in the moon with 13 stars, representing the original American colonies
Isala schreef:
het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.
Dodo schreef:
Ik vind dat niet erg indrukwekkend. Daar loop ik Starbucks niet voor voorbij.
Ik vind hun koffie niet te nassen, op zn Rotterdams gezegd.
Ik vind het heerlijke koffie, en om nou voor dat logo weg te gaan vind ik een beetje cru.
Dan moet je in je bed blijven liggen omdat je anders niets meer kan.