Reclame

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reclame

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:
Hendrikus schreef:
Junia schreef:Ja, ik zie ook gewoon een vrouw afgebeeld. Niks mis mee, dacht ik zo.
Je ziet spoken, DIA
Dit vind ik kwetsend richting DIA
Betekenis van spoken zien = dingen zien die er niet zijn.

Dus niet kwetsend, maar een soort spreekwoord in ons land.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Reclame

Bericht door Isala »

Toch is het onderwerp reclame wel een belangrijk dingetje. Het beïnvloed ons meer dan wij werkelijk denken.
Er zijn veel reclames met verborgen on-Bijbelse boodschappen, denk aan het logo van monster energie drank, of het logo van Starbucks koffie.
Emblemen, gebaren, subtiele verwijzingen...
Vaak wordt je een beetje raar aangekeken als je er wat over deelt. En toch is het er.
Alhoewel ik het zelf in deze reclame niet direct zie, snap ik heel goed wat DIA bedoelt.

Maar ook de Paus, hooggeplaatste leiders en popsterren hebben hun eigen duivelse gebaren.
Daarmee spreken ze hun eigen taal.
Hora est!
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reclame

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:Toch is het onderwerp reclame wel een belangrijk dingetje. Het beïnvloed ons meer dan wij werkelijk denken.
Er zijn veel reclames met verborgen on-Bijbelse boodschappen, denk aan het logo van monster energie drank, of het logo van Starbucks koffie.
Emblemen, gebaren, subtiele verwijzingen...
Vaak wordt je een beetje raar aangekeken als je er wat over deelt. En toch is het er.
Alhoewel ik het zelf in deze reclame niet direct zie, snap ik heel goed wat DIA bedoelt.

Maar ook de Paus, hooggeplaatste leiders en popsterren hebben hun eigen duivelse gebaren.
Daarmee spreken ze hun eigen taal.
Dat van Monster heb ik wel eens gehoord Isala. Maar hoe zit dat precies met Starbucks dan? Ik denk dat de reclamewereld erg goed is in het beïnvloeden van ons onderbewuste en dat we zelf ons bewustzijn over ons onbewuste ( :? ) overschatten.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Reclame

Bericht door Dodo »

Het logo van Starbucks is een zeemeermin. Ook al niets mis mee.
https://www.quora.com/What-is-the-meani ... bucks-logo
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Reclame

Bericht door Isala »

Het logo van Starbucks is een sirene in de gedaante van een soort zeemeermin met twee staarten. Het logo was van 1971 tot 1987 bruin, maar werd daarna groen. Het is gemodelleerd naar een houtsnede van de Vikingen uit de 16e eeuw. Het logo is in de loop der jaren veranderd om te voorkomen dat bevolkingsgroepen beledigd zouden worden. In de oorspronkelijke versie had de sirene een ontbloot bovenlijf en was het onderlichaam volledig zichtbaar. In een tweede versie waren de borsten van de sirene bedekt door haar, maar was de navel nog steeds zichtbaar. In de huidige versie zijn zowel de navel als de borsten niet zichtbaar en is alleen het uiteinde van de staarten zichtbaar.[4] Het originele logo is nog wel in gebruik bij de eerste vestiging van Starbucks in Seattle. In 2011 koos Starbucks een nieuw logo, naar aanleiding van het 40-jarig bestaan.

bron: Wikipedia

er zijn ook filmpjes over het Starbucks logo op youtube te vinden.
Hora est!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Reclame

Bericht door Dodo »

Isala schreef:Het logo van Starbucks is een sirene in de gedaante van een soort zeemeermin met twee staarten. Het logo was van 1971 tot 1987 bruin, maar werd daarna groen. Het is gemodelleerd naar een houtsnede van de Vikingen uit de 16e eeuw. Het logo is in de loop der jaren veranderd om te voorkomen dat bevolkingsgroepen beledigd zouden worden. In de oorspronkelijke versie had de sirene een ontbloot bovenlijf en was het onderlichaam volledig zichtbaar. In een tweede versie waren de borsten van de sirene bedekt door haar, maar was de navel nog steeds zichtbaar. In de huidige versie zijn zowel de navel als de borsten niet zichtbaar en is alleen het uiteinde van de staarten zichtbaar.[4] Het originele logo is nog wel in gebruik bij de eerste vestiging van Starbucks in Seattle. In 2011 koos Starbucks een nieuw logo, naar aanleiding van het 40-jarig bestaan.

bron: Wikipedia

er zijn ook filmpjes over het Starbucks logo op youtube te vinden.
Maar wat is dan het probleem?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Reclame

Bericht door Isala »

Dodo schreef:Maar wat is dan het probleem?
het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bcd4c693/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeemeermin
Hora est!
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reclame

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
Dodo schreef:Maar wat is dan het probleem?
het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bcd4c693/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeemeermin
Ik begrijp je punt Isala. Echter, tot vandaag heb ik letterlijk nooit op deze wijze naar een beker Starbucks koffie gekeken. Het valt mij daarmee dan ook echt totaal niet op.
Wel speelt voor mij de verleiding van de verse koffie te sterk en moet ik dat minderen trouwens.. :D
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Reclame

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:Ik begrijp je punt Isala. Echter, tot vandaag heb ik letterlijk nooit op deze wijze naar een beker Starbucks koffie gekeken. Het valt mij daarmee dan ook echt totaal niet op.
Wel speelt voor mij de verleiding van de verse koffie te sterk en moet ik dat minderen trouwens..
Het is voor mij niet moeilijk om mijn niet met Starbucks bezig te houden, want als ik de stad ben, zijn er genoeg gezellige winkeltjes om koffie te gaan drinken!
Hora est!
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reclame

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
Zeeuw schreef:Ik begrijp je punt Isala. Echter, tot vandaag heb ik letterlijk nooit op deze wijze naar een beker Starbucks koffie gekeken. Het valt mij daarmee dan ook echt totaal niet op.
Wel speelt voor mij de verleiding van de verse koffie te sterk en moet ik dat minderen trouwens..
Het is voor mij niet moeilijk om mijn niet met Starbucks bezig te houden, want als ik de stad ben, zijn er genoeg gezellige winkeltjes om koffie te gaan drinken!
O ja zeker. Maar dan is het nog steeds koffie hè. Daar ging het mij om. Als Zeeuw ben ik in heel mijn leven 2 keer bij Starbucks geweest geloof ik.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Reclame

Bericht door Dodo »

Isala schreef:
Dodo schreef:Maar wat is dan het probleem?
het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bcd4c693/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeemeermin
Ik vind dat niet erg indrukwekkend. Daar loop ik Starbucks niet voor voorbij.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reclame

Bericht door -DIA- »

Het eerste logo van Volkswagen was een zwart VW-inscriptie symbool, geïnspireerd op de nazi-livrei en verwant aan oude Germaanse runentekens die in Nazi-Duitsland veel werden gebruikt. Later zijn de tandwielen van het logo weggehaald, en nog later kreeg het logo een blauwe ondergrond. In grote lijnen is het nog hetzelfde logo als het eerste maar zonder de tandwielen en doet nu wat 'dikker' aan, met een blauwe ondergrond. In feite eigenlijk een wat besmet logo, maar daar hoor je wonderlijk genoeg bijna niets over.
In de jaren 80 (meen ik, kan ook jaren 70 zijn geweest) moest de multinational Procter and Gamble gedwongen haar logo wijzigen omdat bepaalde religieuze groepen er het teken van het beest (of antichrist) in zagen. (Een vrouw, sterren en de maan onder haar voeten)

AANVULLING EN CORRECTIE
Ik keek even de jaartallen na, de wijziging van het P&G logo was toch van jonger datum dat ik zo uit mijn hoofd dacht te weten: het was in 1993. P&G zelf zegt op haar website niets over de reden waarom zij haar logo moest wijzigen. De omschrijving van P&G zelf op de website: The logo pictured a man in the moon with 13 stars, representing the original American colonies
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Reclame

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik vind dat niet erg indrukwekkend. Daar loop ik Starbucks niet voor voorbij.
Ik vind hun koffie niet te nassen, op zn Rotterdams gezegd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Reclame

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef: het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.
Ik zit nog steeds het probleem niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reclame

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Dodo schreef: Ik vind dat niet erg indrukwekkend. Daar loop ik Starbucks niet voor voorbij.
Ik vind hun koffie niet te nassen, op zn Rotterdams gezegd.
Ik vind het heerlijke koffie, en om nou voor dat logo weg te gaan vind ik een beetje cru.
Dan moet je in je bed blijven liggen omdat je anders niets meer kan.
Plaats reactie