Reclame

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Reclame

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het heerlijke koffie, en om nou voor dat logo weg te gaan vind ik een beetje cru.
Ik vind het logo ook een beetje cru (ze hebben het niet voor niets aangepast). Maar ik houd je niet van je kopje koffie af.
Zit er een Starbucks bij jou in de buurt?
Geytenbeekje schreef:Dan moet je in je bed blijven liggen omdat je anders niets meer kan.
nou dat vind ik dan weer een beetje overtrokken.
Er is misleiding in verleiding in reclames. Of je het wil weten of niet, het is er toch.
Hora est!
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Reclame

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Isala schreef: het probleem (voor mij) is dat zij hun logo baseren op mythes over watergodinnen met ontblote borsten, die een wellustige rol spelen in de onderwaterwereld. Met hun logo proclameert Starbucks een boodschap. Een logo kies je niet voor niets.
Ik wil me daar van distantiëren.
Ik zit nog steeds het probleem niet.
Ik ook niet.

Daarbij vind ik reformatorisch Nederland erg selectief in hun bezwaren. De naam Esther, zoals half reformatorisch Nederland, hun dochter noemt, is ook een verwijzing naar de Babylonische godin Astarte https://christenenvoorisrael.nl/isreality/esther/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reclame

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik ook niet.

Daarbij vind ik reformatorisch Nederland erg selectief in hun bezwaren. De naam Esther, zoals half reformatorisch Nederland, hun dochter noemt, is ook een verwijzing naar de Babylonische godin Astarte https://christenenvoorisrael.nl/isreality/esther/
Misschien heb je best gelijk, maar dit voorbeeld vind ik erg slecht gekozen. Esther is een aansprekend figuur in de Bijbel.
Ik ken overigens maar weinig Esthers.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reclame

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
merel schreef:Ik ook niet.

Daarbij vind ik reformatorisch Nederland erg selectief in hun bezwaren. De naam Esther, zoals half reformatorisch Nederland, hun dochter noemt, is ook een verwijzing naar de Babylonische godin Astarte https://christenenvoorisrael.nl/isreality/esther/
Misschien heb je best gelijk, maar dit voorbeeld vind ik erg slecht gekozen. Esther is een aansprekend figuur in de Bijbel.
Ik ken overigens maar weinig Esthers.
En Dianne, Diana, Dina... zijn die namen niet afgeleid van de godin der Efeziërs...
En, hoe wonderlijk! nu moet ik gelijk denken aan -DIA-

Hmmm... even nadenken.... Dia.... Dianthus... Di.... anthus.... Vertalen, beeetje vrij... Godenbloen...
Hmmm... Een godenbloem, ja dat is de latijnse naam Dianthus, o.a. de bloem die wij als anjer kennen... Of als duizenschoon...
DIA.. diafragma... Dia...een dia... een projectie op een scherm... een beeldscherm... kan een pc zijn....
Projectie... iets projecteren.... je gedachten projecteren... eigenlijk zat er dit soort gedachtegang achter toen ik hier een geschikte naam zocht.... Maar achteraf, dat heb ik meer gezegd, had ik toch beter Professor Zbygniew Prlwytzkofsky kunnen kiezen als nick... Of gewoon Prlwytzkofsky... of een andere naam van een groot geleerde... :slurp
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 sep 2018, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Reclame

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik ook niet.

Daarbij vind ik reformatorisch Nederland erg selectief in hun bezwaren. De naam Esther, zoals half reformatorisch Nederland, hun dochter noemt, is ook een verwijzing naar de Babylonische godin Astarte https://christenenvoorisrael.nl/isreality/esther/
Misschien heb je best gelijk, maar dit voorbeeld vind ik erg slecht gekozen. Esther is een aansprekend figuur in de Bijbel.
Ik ken overigens maar weinig Esthers.
En Dianne, Diana, Dina... zijn die namen niet afgeleid van de godin der Efeziërs...
En, hoe wonderlijk! nu moet ik gelijk denken aan -DIA-
Consequent zijn valt dus niet mee.
Overigens denk ik wel eens in al deze gevallen aan wat er in Openbaring staat; 'dat we niet meer kunnen kopen of verkopen'.....
En dan is daar aan gekoppeld de vraag; 'hoeveel water doen we bij de wijn'?.....
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Reclame

Bericht door Roos2018 »

Terri schreef: Consequent zijn valt dus niet mee.
Overigens denk ik wel eens in al deze gevallen aan wat er in Openbaring staat; 'dat we niet meer kunnen kopen of verkopen'.....
En dan is daar aan gekoppeld de vraag; 'hoeveel water doen we bij de wijn'?.....
Het lijkt inderdaad niet mee te vallen om consequent te zijn.
Oliebollen eten bijvoorbeeld stamt af van het Germaanse gebruik om bij de jaarswisseling gebakken brood aan de goden te offeren.
Maar nu is dat een Nederlandse gewoonte waarvan vrijwel niemand de achtergrond kent, en dat hoeft ook niet om dat nu het religieuze element eruit verdwenen is.
Laten we gewoon nuchter wezen, en focussen op de zaken die er wezenlijk toe doen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Reclame

Bericht door Isala »

Roos2018 schreef:Laten we gewoon nuchter wezen, en focussen op de zaken die er wezenlijk toe doen.

Ik zeg dat de reclame van Starbucks voor mij niet prettig is, maar dan wordt al ras de conclusie getrokken dat dat geen nuchter gedrag is.
Uiteraard mag je die conclusie trekken, maar reclame is en blijft een instrument waardoor wij beïnvloed worden, ook negatief. En ook vanuit de wereld van de boze. Ik denk dat geen christen dat zal ontkennen.
Als men het dan niet kan ontkennen, dan kan het ook niet anders of men probeert daar wat mee te doen. En daarmee kan je de grens van nuchterheid overschrijden, dat is waar. Maar soms krijg ik ook een beetje het idee dat als je net doet of het niet bestaat, dat het er dan ook niet is. En dat is natuurlijk niet zo.

Ik ben blij met de reclame-codecommissie, waarbij regelmatig christenen aan de bel trekken dat een reclame ontoelaatbaar is. Dat heeft dan te maken met de dingen zie direct zichtbaar/hoorbaar zijn. (Grensoverschrijdend seksueel getint of grof taalgebruik, of geweld). Ik zal bijvoorbeeld nooit RedBul of Axe kopen. Zij hebben zich van onsmakelijke reclames bediend. Ik ben daar misschien vrij duidelijk in, er zijn genoeg andere producten beschikbaar, dus we hoeven er niet eens gebrek om te lijden.

Maar evengoed wordt er met gebaren, logo's en emblemen ook een boodschap over gebracht. Tot in kinderfilms toe.

Keuzes maken op dit gebied zijn voor mij ook zaken die er toe doen. (en dan houd ik het bij mezelf)
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reclame

Bericht door Herman »

Roos2018 schreef:Oliebollen eten bijvoorbeeld stamt af van het Germaanse gebruik om bij de jaarswisseling gebakken brood aan de goden te offeren.
Is dit zo?

Ik hou er mijn eigen verklaring op na, althans de suggestie van wikipedia:

"Een andere mogelijkheid - waarschijnlijk in combinatie met de vorige - is dat de oliebol uit Portugal komt. Het vermoeden bestaat dat de Portugese Joden die tijdens de Spaanse Inquisitie naar Nederland vluchtten hun recepten meenamen. In Portugal at men destijds al iets wat op oliebollen lijkt: oliekoeken met (gedroogde) zuidvruchten. De olie zou verwijzen naar de olie uit de eeuwig brandende lamp in de tempel van Jeruzalem. Veel Joodse gerechten hebben een verwijzing naar het geloof".

Overigens is het maar de vraag of dat gebakken brood bestemd voor de Germaanse afgoden parallel zou kunnen zijn aan dezelfde bakmethode, maar dan voor de persoonlijke consumptie.

Volgens de kenner is dat Germaanse verhaal onbewezen: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-oliebol
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Reclame

Bericht door Roos2018 »

Ik heb m´n bron over oliebollen onder andere hier vandaan:
https://www.greenevelien.com/blog/fijn-yule-feest
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Reclame

Bericht door Lilian1975 »

En dan nu kijken waar of op welke bronnen ieder van deze bronnen zich baseren. En hoe dus die bronnen van jullie aan hun argumenten komen. :)
Of de bronnen van jullie bronnen gebruik maken van bewijsbare argumunten bijvoorbeeld. Of dat ze het op zijn minst onderbouwd hebben :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reclame

Bericht door Herman »

Het argument dat ze in de 19e eeuw gewoon iets associatief verzonnen hebben, is voor mij doorslaggevend.

Dat ben ik in de historische wetenschap (o.a. de Schriftkritiek) zo vaak tegengekomen dat ik zonder meer mee ga in de conclusie van de onderzoeker.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Reclame

Bericht door Roos2018 »

Lilian1975 schreef:En dan nu kijken waar of op welke bronnen ieder van deze bronnen zich baseren. En hoe dus die bronnen van jullie aan hun argumenten komen. :)
Of de bronnen van jullie bronnen gebruik maken van bewijsbare argumunten bijvoorbeeld. Of dat ze het op zijn minst onderbouwd hebben :)
Duik de geschiedenis maar in van het Yule feest, dan zal je voldoende argumenten tegenkomen. Het Yule feest wordt in Nederland niet gevierd, maar in Scandinavië wel. Wij hebben familie in Scandinavië en hebben van dichtbij de viering van dit feest meegemaakt en de geschiedenis ervan gehoord. Het Yule feest stamt ongeveer vanaf het jaar 900.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Reclame

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
Lilian1975 schreef:En dan nu kijken waar of op welke bronnen ieder van deze bronnen zich baseren. En hoe dus die bronnen van jullie aan hun argumenten komen. :)
Of de bronnen van jullie bronnen gebruik maken van bewijsbare argumunten bijvoorbeeld. Of dat ze het op zijn minst onderbouwd hebben :)
Duik de geschiedenis maar in van het Yule feest, dan zal je voldoende argumenten tegenkomen. Het Yule feest wordt in Nederland niet gevierd, maar in Scandinavië wel. Wij hebben familie in Scandinavië en hebben van dichtbij de viering van dit feest meegemaakt en de geschiedenis ervan gehoord. Het Yule feest stamt ongeveer vanaf het jaar 900.
Hier wat infohttp://www.yulefeest.nl/

En dit:https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Reclame

Bericht door Dodo »

Je kunt je wel afvragen in hoeverre je zulke dingen moet laten meewegen. Als de oorsprong van iets honderden of duizenden jaren in het verleden ligt, moet dat dan nog steeds bepalend zijn?
Ter vergelijk: in huiselijke kring kwam het gesprek op de namen van de maanden. Sommige zijn nogal onschuldig: september is de zevende maand, oktober de achtste, november negende en december de tiende (naar de telling van ooit). Maar juli en augustus zijn naar Romeinse keizers genoemd, en dat waren toch bepaald geen Gereformeerde Bonders. Januari naar de god Janus. Februari naar de god Februus. Maart naar de god Mars.
Maar daar heeft niemand meer een probleem mee.

En wat reclame betreft: de verlokkingen daarvan liggen op een ander gebied dan een simpel logo. Niemand komt op onchristelijke gedachten door dat plaatje van Starbucks. Wel door advertenties met schaars geklede mensen, door onjuiste aanprijzingen, door suggesties dat je pas goed genoeg bent als je knap of slank bent of witte tanden hebt of een hip kapsel en een gladde huid. Dat is pas vergiftigend.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Reclame

Bericht door Roos2018 »

Dodo schreef:Je kunt je wel afvragen in hoeverre je zulke dingen moet laten meewegen. Als de oorsprong van iets honderden of duizenden jaren in het verleden ligt, moet dat dan nog steeds bepalend zijn?
Ter vergelijk: in huiselijke kring kwam het gesprek op de namen van de maanden. Sommige zijn nogal onschuldig: september is de zevende maand, oktober de achtste, november negende en december de tiende (naar de telling van ooit). Maar juli en augustus zijn naar Romeinse keizers genoemd, en dat waren toch bepaald geen Gereformeerde Bonders. Januari naar de god Janus. Februari naar de god Februus. Maart naar de god Mars.
Maar daar heeft niemand meer een probleem mee.

En wat reclame betreft: de verlokkingen daarvan liggen op een ander gebied dan een simpel logo. Niemand komt op onchristelijke gedachten door dat plaatje van Starbucks. Wel door advertenties met schaars geklede mensen, door onjuiste aanprijzingen, door suggesties dat je pas goed genoeg bent als je knap of slank bent of witte tanden hebt of een hip kapsel en een gladde huid. Dat is pas vergiftigend.
Voor mij persoonlijk niet, daarom heb ik ook eerder gepost:
Roos2018 schreef: Oliebollen eten bijvoorbeeld stamt af van het Germaanse gebruik om bij de jaarswisseling gebakken brood aan de goden te offeren.
Maar nu is dat een Nederlandse gewoonte waarvan vrijwel niemand de achtergrond kent, en dat hoeft ook niet om dat nu het religieuze element eruit verdwenen is.
Laten we gewoon nuchter wezen, en focussen op de zaken die er wezenlijk toe doen.
En voor wat de rest van je reactie betreft: helemaal mee eens.
Plaats reactie