Roos2018 schreef:Laten we gewoon nuchter wezen, en focussen op de zaken die er wezenlijk toe doen.
Ik zeg dat de reclame van Starbucks voor mij niet prettig is, maar dan wordt al ras de conclusie getrokken dat dat geen nuchter gedrag is.
Uiteraard mag je die conclusie trekken, maar reclame is en blijft een instrument waardoor wij beïnvloed worden, ook negatief. En ook vanuit de wereld van de boze. Ik denk dat geen christen dat zal ontkennen.
Als men het dan niet kan ontkennen, dan kan het ook niet anders of men probeert daar wat mee te doen. En daarmee kan je de grens van nuchterheid overschrijden, dat is waar. Maar soms krijg ik ook een beetje het idee dat als je net doet of het niet bestaat, dat het er dan ook niet is. En dat is natuurlijk niet zo.
Ik ben blij met de reclame-codecommissie, waarbij regelmatig christenen aan de bel trekken dat een reclame ontoelaatbaar is. Dat heeft dan te maken met de dingen zie direct zichtbaar/hoorbaar zijn. (Grensoverschrijdend seksueel getint of grof taalgebruik, of geweld). Ik zal bijvoorbeeld nooit RedBul of Axe kopen. Zij hebben zich van onsmakelijke reclames bediend. Ik ben daar misschien vrij duidelijk in, er zijn genoeg andere producten beschikbaar, dus we hoeven er niet eens gebrek om te lijden.
Maar evengoed wordt er met gebaren, logo's en emblemen ook een boodschap over gebracht. Tot in kinderfilms toe.
Keuzes maken op dit gebied zijn voor mij ook zaken die er toe doen. (en dan houd ik het bij mezelf)