Prinsjesdag

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prinsjesdag

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Niet helemaal waar hoor. Ik ken in mijn omgeving, op ons dorp, diverse jonge vrouwen die gestopt zijn met werken. Met goede banen ook... Maar het aantal kinderen dat sommigen in korte tijd krijgen is ook iets dat je niet veel meer ziet.
Ze zijn er zeker nog wel.
Ze zijn er zeker nog wel, klinkt alsof dit een heel mooie, maar uitstervende soort is. Ik ken de voorbeelden, van vroeger, waarbij de vader altijd weg was (werk, kerk, politiek, besturen etc) en de moeder de opvoeding kon doen. Kinderen krijg je samen. Ik vind dat de discussie over de taak als vader vaak ondergesneeuwd raakt in dit soort gesprekken. Hoeveel van die jonge mannen zijn minder gaan werken?
Niet één. Dat kan natuurlijk ook niet. Maar het zijn wel vaders die hun gezin niet elke avond in de steek laten, of in het huishouden niets doen. Die tijd hebben we grotendeels wel gehad, denk ik.
Maar deze gezinnen verstaan nog wel de roeping van de vrouw als moeder in het gezin. Ik kan het niet anders zien.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prinsjesdag

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ze zijn er zeker nog wel, klinkt alsof dit een heel mooie, maar uitstervende soort is. Ik ken de voorbeelden, van vroeger, waarbij de vader altijd weg was (werk, kerk, politiek, besturen etc) en de moeder de opvoeding kon doen. Kinderen krijg je samen. Ik vind dat de discussie over de taak als vader vaak ondergesneeuwd raakt in dit soort gesprekken. Hoeveel van die jonge mannen zijn minder gaan werken?
Goed lezen:
Mara schreef:wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
Niet is, ook nog niet binnenkort, maar wel over een tijd.
Dit tij keer je echt niet meer!
Ik zie toch hoe deze aankomende generatie erin staat?
Je gaat niet tot je 25e studeren, een studieschuld opbouwen, om vervolgens als een Sara in de tent te zitten.

Kinderen krijg je samen, maar is het niet zo dat God een vader en een moeder heeft gegeven?
En niet twee vrijwel identieke mensen, alleen van een ander geslacht?
Daarmee pleit ik niet voor de ouderwetse taakverdeling!
Maar een vader heeft toch echt andere gaven en talenten dan een moeder. En dan ga ik van het normale model uit.
Dus geen vader met ASS problemen of een narcistische of labiele moeder. (ik chargeer even voor de duidelijkheid)

Hier LIJKT iedereen uit te gaan van een normale gezonde situatie.
Maar er zijn tal van varianten.
eilander schreef:Maar het zijn wel vaders die hun gezin niet elke avond in de steek laten, of in het huishouden niets doen. Die tijd hebben we grotendeels wel gehad, denk ik.
Dat hoop je, bedoel je. ;)
Ook die zijn er nog hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prinsjesdag

Bericht door Mara »

merel schreef: verder volkomen eens met Zeeuw
Volgens mij zijn jullie van dezelfde generatie. :)
Dus dan klopt dat wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Niet helemaal waar hoor. Ik ken in mijn omgeving, op ons dorp, diverse jonge vrouwen die gestopt zijn met werken. Met goede banen ook... Maar het aantal kinderen dat sommigen in korte tijd krijgen is ook iets dat je niet veel meer ziet.
Ze zijn er zeker nog wel.
Ze zijn er zeker nog wel, klinkt alsof dit een heel mooie, maar uitstervende soort is. Ik ken de voorbeelden, van vroeger, waarbij de vader altijd weg was (werk, kerk, politiek, besturen etc) en de moeder de opvoeding kon doen. Kinderen krijg je samen. Ik vind dat de discussie over de taak als vader vaak ondergesneeuwd raakt in dit soort gesprekken. Hoeveel van die jonge mannen zijn minder gaan werken?
Niet één. Dat kan natuurlijk ook niet. Maar het zijn wel vaders die hun gezin niet elke avond in de steek laten, of in het huishouden niets doen. Die tijd hebben we grotendeels wel gehad, denk ik.
Maar deze gezinnen verstaan nog wel de roeping van de vrouw als moeder in het gezin. Ik kan het niet anders zien.
Tsja, daar verschillen we dan van mening. Als ik als vader een dag in mijn gezin doorbreng en mijn vrouw werkt, vind ik dat eveneens verstaan van mijn roeping. Zeker als blijkt dat mijn kinderen qua bepaalde eigenschappen zeer op mij lijken en ik ze goed kan begeleiden in het groter worden. Roeping is m.i. iets heel anders dan een iedere dag rigide vastliggend rolpatroon. Of ik ben gewoon een bijzondere man/vader. Bijzonder niet zijnd als per definitie iets positiefs.
En ‘dat kan natuurlijk ook niet?’ leg dat eens uit?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Ze zijn er zeker nog wel, klinkt alsof dit een heel mooie, maar uitstervende soort is. Ik ken de voorbeelden, van vroeger, waarbij de vader altijd weg was (werk, kerk, politiek, besturen etc) en de moeder de opvoeding kon doen. Kinderen krijg je samen. Ik vind dat de discussie over de taak als vader vaak ondergesneeuwd raakt in dit soort gesprekken. Hoeveel van die jonge mannen zijn minder gaan werken?
Goed lezen:
Mara schreef:wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
Niet is, ook nog niet binnenkort, maar wel over een tijd.
Dit tij keer je echt niet meer!
Ik zie toch hoe deze aankomende generatie erin staat?
Je gaat niet tot je 25e studeren, een studieschuld opbouwen, om vervolgens als een Sara in de tent te zitten.

Kinderen krijg je samen, maar is het niet zo dat God een vader en een moeder heeft gegeven?
En niet twee vrijwel identieke mensen, alleen van een ander geslacht?
Daarmee pleit ik niet voor de ouderwetse taakverdeling!
Maar een vader heeft toch echt andere gaven en talenten dan een moeder. En dan ga ik van het normale model uit.
Dus geen vader met ASS problemen of een narcistische of labiele moeder. (ik chargeer even voor de duidelijkheid)

Hier LIJKT iedereen uit te gaan van een normale gezonde situatie.
Maar er zijn tal van varianten.
eilander schreef:Maar het zijn wel vaders die hun gezin niet elke avond in de steek laten, of in het huishouden niets doen. Die tijd hebben we grotendeels wel gehad, denk ik.
Dat hoop je, bedoel je. ;)
Ook die zijn er nog hoor.
Ik denk dat een vader inderdaad andere gaven heeft. Maar niet iedere vader is hetzelfde. En niet iedere moeder. Ik ben echt van mening dat je samen ook naar je talenten mag kijken en eerlijk spreken over wat goed is voor je gezin.
Ik ben zo een vader die vanaf de eerste minuut van alles met mijn kinderen heb gedaan, dit echt heel leuk vindt en graag dingen met ze onderneemt. Ik ken genoeg vaders die dit niet hebben. Die zijn keigoed in het werk wat ze doen. Keurig. Ik geloof simpelweg niet in een rigide ‘ik ben 100% kostwinnaar en zij is 100% moeder’ als het perfecte standaardmodel. Volgens mij mag je gewoon ook samen het juiste voor je gezin zoeken en de gegeven talenten en gaven ten goede gebruiken.
Dat zal dan voor het ene gezin wel 100/0 zijn, voor het andere 80/20 of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Prinsjesdag

Bericht door Terri »

Mara schreef: Goed lezen:
Mara schreef:wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
Mara, volgens mij reageert Zeeuw op Eilander en niet op jouw posting w.b. 'uitgestorven' .....
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Prinsjesdag

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Wij zijn principieel tegen kinderopvang en om als vrouw alleen in het weekend te laten werken, wat ik heel veel zie om me heen, tot zondags aan toe..., vinden wij ook niet verantwoord. Dus inderdaad ik heb geen andere keus dan eenverdiener te zijn.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Wij zijn principieel tegen kinderopvang en om als vrouw alleen in het weekend te laten werken, wat ik heel veel zie om me heen, tot zondags aan toe..., vinden wij ook niet verantwoord. Dus inderdaad ik heb geen andere keus dan eenverdiener te zijn.
Vrouw een dag werken en de man een dag minder? Wat vind je van een crèche?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Prinsjesdag

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Wij zijn principieel tegen kinderopvang en om als vrouw alleen in het weekend te laten werken, wat ik heel veel zie om me heen, tot zondags aan toe..., vinden wij ook niet verantwoord. Dus inderdaad ik heb geen andere keus dan eenverdiener te zijn.
Vrouw een dag werken en de man een dag minder? Wat vind je van een crèche?
Als de mogelijkheid er is , is het een mogelijkheid, maar vaak is het niet de meest ideale situatie.
Een crèche is vaak kort, paar uurtjes en leuk voor het kind, maar je moet het niet zien als kinderopvang.
Kinderen dumpen en laten opvoeden door anderen (vaak seculieren) om als moeder hard aan de slag te gaan om je tweede vakantie te kunnen betalen of andere extraatjes, doe je niet. Vind ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prinsjesdag

Bericht door Jantje »

Prachtige toespraak van Van der Staaij!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Wij zijn principieel tegen kinderopvang en om als vrouw alleen in het weekend te laten werken, wat ik heel veel zie om me heen, tot zondags aan toe..., vinden wij ook niet verantwoord. Dus inderdaad ik heb geen andere keus dan eenverdiener te zijn.
Vrouw een dag werken en de man een dag minder? Wat vind je van een crèche?
Als de mogelijkheid er is , is het een mogelijkheid, maar vaak is het niet de meest ideale situatie.
Een crèche is vaak kort, paar uurtjes en leuk voor het kind, maar je moet het niet zien als kinderopvang.
Kinderen dumpen en laten opvoeden door anderen (vaak seculieren) om als moeder hard aan de slag te gaan om je tweede vakantie te kunnen betalen of andere extraatjes, doe je niet. Vind ik.
Dat is afhankelijk van wat je ideaal noemt. Ik vind het ideaal. Mijn dochtertje is net naar school en ging daarvoor een ochtend per week naar de peutergroep. Dit was op de kinderopvang, die in Zeeland op veel plekken reformatorisch is. En ook gekoppeld, fysiek, aan de school waar ze nu naar toe gaat. Mooie voorbereiding.
Je op één na laatste zin vind ik meer een oordeel over anderen, dan een diep geworteld principe. Je zou het nl vrij makkelijk kunnen beantwoorden met 'dus als je het niet doet voor de 2e vakantie of extraatjes, is het wel goed?' en ik meen niet dat je het dan wel goed vindt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Prinsjesdag

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Wij zijn principieel tegen kinderopvang en om als vrouw alleen in het weekend te laten werken, wat ik heel veel zie om me heen, tot zondags aan toe..., vinden wij ook niet verantwoord. Dus inderdaad ik heb geen andere keus dan eenverdiener te zijn.
Vrouw een dag werken en de man een dag minder? Wat vind je van een crèche?
Als de mogelijkheid er is , is het een mogelijkheid, maar vaak is het niet de meest ideale situatie.
Een crèche is vaak kort, paar uurtjes en leuk voor het kind, maar je moet het niet zien als kinderopvang.
Kinderen dumpen en laten opvoeden door anderen (vaak seculieren) om als moeder hard aan de slag te gaan om je tweede vakantie te kunnen betalen of andere extraatjes, doe je niet. Vind ik.
Dat is afhankelijk van wat je ideaal noemt. Ik vind het ideaal. Mijn dochtertje is net naar school en ging daarvoor een ochtend per week naar de peutergroep. Dit was op de kinderopvang, die in Zeeland op veel plekken reformatorisch is. En ook gekoppeld, fysiek, aan de school waar ze nu naar toe gaat. Mooie voorbereiding.
Je op één na laatste zin vind ik meer een oordeel over anderen, dan een diep geworteld principe. Je zou het nl vrij makkelijk kunnen beantwoorden met 'dus als je het niet doet voor de 2e vakantie of extraatjes, is het wel goed?' en ik meen niet dat je het dan wel goed vindt.
Voor veel werkgevers is het niet ideaal als er iemand maar één dag komt werken.
Daarnaast geloof ik dat de Heere vrouwen en mannen verschillende gaven gegeven heeft. En dat in het uiterst belangrijke werk van het opvoeden van kinderen en de zorgtaak die daar bij behoort, het vooral de moeders zijn die daar bijzondere gaven voor hebben gekregen.

Als er financiële nood is , dan is het anders, dan zie ik het meer in het licht van Spreuken 6 : 30
Maar je kunt je afvragen WAT financiële nood is en of de diaconie daar geen rol in heeft voordat een moeder gedwongen wordt om te werken.

Maar ik denk dat ik met deze mening nog een van de weinige ben. Wat is die verschuiving hard gegaan de laatste jaren..
Precies hoe de seculiere overheid het graag ziet. Geen onderscheid, geen verschil, alles met het oog op de gelijkheids afgod.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prinsjesdag

Bericht door eilander »

Ik ben het van harte met je eens hoor, @Bezorgd!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: En dat in het uiterst belangrijke werk van het opvoeden van kinderen en de zorgtaak die daar bij behoort, het vooral de moeders zijn die daar bijzondere gaven voor hebben gekregen.
Ik sluit me aan bij het woord 'vooral'. Maar vooral betekent voor mij zeker niet 'alleen'. Want dan doe je m.i. de vaders die ook gaven hebben gehad, maar ook de moeders die deze gaven minder ontvingen, tekort. Ik vind nog steeds dat je hier als ouders samen, zeker ook biddend, een weg in mag vinden.
Ik moet zeggen dat mijn standpunt ook wel door de tijd heen ontstaan is.
Als kinderen allerhande ziekenhuisopnames en gedragszaken hebben door de jaren heen, dan kan het ontstaan dat een van beide ouders bv, ook vanwege werkervaring en eigen medisch verleden, sterker is bv in de ziekenhuiszaken. Maar dat wordt allemaal wel erg persoonlijk en voert wat te ver.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 19 sep 2019, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prinsjesdag

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik vind nog steeds dat je hier als ouders samen, zeker ook biddend, een weg in mag vinden.
Hoe weet je dan wat het antwoord is? Als er geen obstakels in de weg liggen bijvoorbeeld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie