Prinsjesdag

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prinsjesdag

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Ik begrijp jullie gevoel. Aan de andere kant hebben de eenverdieners hierin ook wel boter op hun hoofd hierin. Als je daadwerkelijk niet rond kan komen, zal je moeten proberen om meer inkomen te generen of zelf of de andere partner gaat ook betaald werk doen. Die keuzevrijheid is er gewoon wel.
Als je dit keuzevrijheid noemt... Dit komt uit een schoolboek ofzo. 'Kun je niet rondkomen, probeer dan meer inkomen te creëren.' Aha, dat kan echt niemand bedenken. :bobo
Inderdaad, iets met oorzaak en gevolg. ;)

@ zeeuw
De overheidsambtenaren hebben de afgelopen jaren ( tot 2018) op de 0 lijn gestaan qua verhogingen. Was dat in de gemeentes ook zo?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prinsjesdag

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:Klopt. Ik denk ook wat breder. De eerste berichten zijn: iedereen gaat erop vooruit. Maar dat is een sigaar uit eigen doos, omdat de economie van ons allen is en niet van de overheid.

De vraag of ik dus netto meer overhoudt volgend jaar, kan in nominale zin alleen in mijn arbeidsverhouding geregeld worden.

Verder ben ik een tevreden man, hoewel de gezinsuitgaven nog elk jaar stijgen.
Ach, dat laatste zal op een bepaald moment ook wel weer stagneren en afnemen toch? Als gemeente ambtenaren hebben we net een nieuwe CAO. Ik vond de salariëring al verre van karig eigenlijk.
Nou voorlopig zal Herman nog wel in de stijgende kosten blijven, straks als die gasten van de basisschool afgaan... dat is voorlopig nog niet, maar toch...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Klopt. Ik denk ook wat breder. De eerste berichten zijn: iedereen gaat erop vooruit. Maar dat is een sigaar uit eigen doos, omdat de economie van ons allen is en niet van de overheid.

De vraag of ik dus netto meer overhoudt volgend jaar, kan in nominale zin alleen in mijn arbeidsverhouding geregeld worden.

Verder ben ik een tevreden man, hoewel de gezinsuitgaven nog elk jaar stijgen.
Ach, dat laatste zal op een bepaald moment ook wel weer stagneren en afnemen toch? Als gemeente ambtenaren hebben we net een nieuwe CAO. Ik vond de salariëring al verre van karig eigenlijk.
Nou voorlopig zal Herman nog wel in de stijgende kosten blijven, straks als die gasten van de basisschool afgaan... dat is voorlopig nog niet, maar toch...
Dat is ook de fase waarin wij zitten. We sparen vanaf het moment dat ze geboren zijn. In de hoop dat dit tegen hun 18e een mooie start van het studerende, werkende of andersoortige leven zal zijn.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prinsjesdag

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
merel schreef:Ik begrijp jullie gevoel. Aan de andere kant hebben de eenverdieners hierin ook wel boter op hun hoofd hierin. Als je daadwerkelijk niet rond kan komen, zal je moeten proberen om meer inkomen te generen of zelf of de andere partner gaat ook betaald werk doen. Die keuzevrijheid is er gewoon wel.
Als je dit keuzevrijheid noemt... Dit komt uit een schoolboek ofzo. 'Kun je niet rondkomen, probeer dan meer inkomen te creëren.' Aha, dat kan echt niemand bedenken. :bobo
Voor vele gezinnen is er inderdaad maar één keuze, namelijk twee werkende ouders. Want dat loont fiscaal enorm. Je hoeft dan geen bruto inkomen te genereren, want netto komt het dan naar je toe. Maar keuzevrijheid...? Inderdaad, verre van dat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prinsjesdag

Bericht door refo »

Ik geloof dat het meevalt met de tarieven.
Het hoogste percentage is 55,5%, dat betaal je van een inkomen van 68507 over iedere extra euro.
Tot 98639. Dan is dat percentage een schappelijke 49,5%.
Het hele inkomstenbelastingstelsel wordt steeds ingewikkelder, ondanks dat er nu zogenaamd nog maar twee schijven zijn. In werkelijkheid zijn er veel meer.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Prinsjesdag

Bericht door Van Ewijk »

Hollander schreef:Onze koopkracht gaat naar verwachting 1,8 t/m 2,0% omhoog. Ben benieuwd wat daar aan het einde van het jaar van over is.
Niks. Dat verklaart dan ook gelijk de baard.
Om het schaamrood op de kaken te verbergen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prinsjesdag

Bericht door Mara »

eilander schreef:
merel schreef:Ik begrijp jullie gevoel. Aan de andere kant hebben de eenverdieners hierin ook wel boter op hun hoofd hierin. Als je daadwerkelijk niet rond kan komen, zal je moeten proberen om meer inkomen te generen of zelf of de andere partner gaat ook betaald werk doen. Die keuzevrijheid is er gewoon wel.
Als je dit keuzevrijheid noemt... Dit komt uit een schoolboek ofzo. 'Kun je niet rondkomen, probeer dan meer inkomen te creëren.' Aha, dat kan echt niemand bedenken. :bobo
Of uit het andere schoolboek: verlaag je uitgaven.
Dit uit het hoofdstuk: eenverdieners zijn bankzitters.
Het zal steeds vaker zo zijn dat thuisblijvende moeders (of vaders) zich moeten verantwoorden waarom ze niet werken en daarom financieel gestraft worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prinsjesdag

Bericht door merel »

Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prinsjesdag

Bericht door Valcke »

refo schreef:Ik geloof dat het meevalt met de tarieven.
Het hoogste percentage is 55,5%, dat betaal je van een inkomen van 68507 over iedere extra euro.
Tot 98639. Dan is dat percentage een schappelijke 49,5%.
Het hele inkomstenbelastingstelsel wordt steeds ingewikkelder, ondanks dat er nu zogenaamd nog maar twee schijven zijn. In werkelijkheid zijn er veel meer.
Juist. 55,5% had ik hiervoor ook genoemd. Dat is inderdaad het maximale marginale tarief. Wat niet wegneemt dat in de middeninkomens daar bovenop ook toeslagen kunnen wegvallen waardoor het marginale tarief in totaliteit toch hoger ligt. Maar het absurde fenomeen dat je in 2019 bij een stijgend bruto salaris er netto op achteruit kon gaan, is nu wel verholpen. Neemt niet weg dat 49,5 - 55,5 belasting op extra inkomen toch wel heel veel is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prinsjesdag

Bericht door Mara »

merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris
Tja, jullie hebben die keuze dus. Anderen niet, om allerlei redenen.

En het is geen geklaag van die mensen hoor, maar het staat gewoon met chocoladeletters in de kranten
Eenverdieners zijn steeds meer de klos
Het traditionele kostwinnersgezin heeft steeds minder te besteden. Volgens het CBS is het gemiddelde besteedbare inkomen van tweeverdieners tussen 2006 en 2016 gestegen, terwijl het voor eenverdieners in diezelfde periode juist afnam.
Parool, 8-8-'18

https://www.vericonadvies.nl/news/item/ ... l-moeilijk

Dus vind ik de uitspraak "boter op hun hoofd" hard gesteld, al voel ik me persoonlijk niet aangesproken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prinsjesdag

Bericht door Valcke »

merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Je gaat er volstrekt aan voorbij dat eenverdieners veel en veel zwaarder belast worden bij hetzelfde bruto inkomen dan tweeverdieners die het werk en inkomen verdelen. Bovendien krijgen tweeverdieners nog eens extra kindkortingen en -budget. Aan het rechtvaardigheidsaspect ga je volledig voorbij. En dan is het erg gemakkelijk om te zeggen: eenverdiener? Eigen schuld als je daarvoor fiscaal gestraft wordt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Prinsjesdag

Bericht door windorgel »

merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Het is natuurlijk bizar dat je, wanneer je als eenverdiener hetzelfde inkomen hebt als tweeverdieners in totaal, je netto veel minder overhoudt. Dat is het punt.
En van die ongelijkheid mag dus niets gezegd worden volgens jou? Dan is het gelijk 'geklaag'.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prinsjesdag

Bericht door Valcke »

Dat tweeverdieners een fiscaal voordeeltje kunnen hebben ok. Maar dat eenverdienergezinnen tot 700% meer belasting betalen, mag echt gezien worden als onrecht! Ik ken genoeg mensen die tweeverdiener zijn, maar dit verschil evenzeer belachelijk vinden. Zo niet Merel.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prinsjesdag

Bericht door merel »

windorgel schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Het is natuurlijk bizar dat je, wanneer je als eenverdiener hetzelfde inkomen hebt als tweeverdieners in totaal, je netto veel minder overhoudt. Dat is het punt.
En van die ongelijkheid mag dus niets gezegd worden volgens jou? Dan is het gelijk 'geklaag'.
hoho, ik reageerde op de aanvallen en zure reacties op huisman die aangaf dat hij geen enkele moeite heeft met een belastingverhoging. De rotonde over het verschil in afdracht heb ik niet benoemd.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prinsjesdag

Bericht door Valcke »

merel schreef:
windorgel schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Het is natuurlijk bizar dat je, wanneer je als eenverdiener hetzelfde inkomen hebt als tweeverdieners in totaal, je netto veel minder overhoudt. Dat is het punt.
En van die ongelijkheid mag dus niets gezegd worden volgens jou? Dan is het gelijk 'geklaag'.
hoho, ik reageerde op de aanvallen en zure reacties op huisman die aangaf dat hij geen enkele moeite heeft met een belastingverhoging. De rotonde over het verschil in afdracht heb ik niet benoemd.
Je benoemde specifiek eenverdieners...
Plaats reactie