Prinsjesdag

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prinsjesdag

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:
windorgel schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Het is natuurlijk bizar dat je, wanneer je als eenverdiener hetzelfde inkomen hebt als tweeverdieners in totaal, je netto veel minder overhoudt. Dat is het punt.
En van die ongelijkheid mag dus niets gezegd worden volgens jou? Dan is het gelijk 'geklaag'.
hoho, ik reageerde op de aanvallen en zure reacties op huisman die aangaf dat hij geen enkele moeite heeft met een belastingverhoging. De rotonde over het verschil in afdracht heb ik niet benoemd.
Je benoemde specifiek eenverdieners...
Klopt, ik reageerde hierop
huisman schreef:
refo schreef:De belastingen voor de middeninkomens gaan naar beneden. De beterbetaalden waren in 2018 55,55% van hun vakantiegeld kwijt aan loonbelasting. Dit jaar 57,75% en volgend jaar 61,172%.
Mooi! Ik draag graag bij aan de maatschappij. Ik betaal vast de percentages die jij noemt maar vind dat helemaal prima. :garde
Bezorgd schreef:
eilander schreef:[
Het voelt ook niet zo goed als iemand dat dan zegt die al jarenlang een flink hoger salaris dan gemiddeld zegt te verdienen.
Klopt daar heb ik me al vaker aan geërgerd.
Ik gun hem dat salaris daar gaat het niet om, maar Huisman laat graag weten dat hij het goed heeft. En het lijkt alsof hij niet snapt hoe dat gaat in (grotere) eenverdiener gezinnen met een modaal salaris.
En de zure reacties dat hij dan zijn boekenbonnen niet meer kan bekostigen als hij ene modaal inkomen heeft. Wees blij dat een ander ruimschoots rond kan komen, ook als eenverdiener.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik begrijp jullie gevoel. Aan de andere kant hebben de eenverdieners hierin ook wel boter op hun hoofd hierin. Als je daadwerkelijk niet rond kan komen, zal je moeten proberen om meer inkomen te generen of zelf of de andere partner gaat ook betaald werk doen. Die keuzevrijheid is er gewoon wel.
Als je dit keuzevrijheid noemt... Dit komt uit een schoolboek ofzo. 'Kun je niet rondkomen, probeer dan meer inkomen te creëren.' Aha, dat kan echt niemand bedenken. :bobo
Inderdaad, iets met oorzaak en gevolg. ;)

@ zeeuw
De overheidsambtenaren hebben de afgelopen jaren ( tot 2018) op de 0 lijn gestaan qua verhogingen. Was dat in de gemeentes ook zo?
Volgens mij niet. Ik ken de afgelopen jaren alleen stijgingen. Geen gigantische, maar bruto over een aantal jaar best ok.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Prinsjesdag

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik begrijp jullie gevoel. Aan de andere kant hebben de eenverdieners hierin ook wel boter op hun hoofd hierin. Als je daadwerkelijk niet rond kan komen, zal je moeten proberen om meer inkomen te generen of zelf of de andere partner gaat ook betaald werk doen. Die keuzevrijheid is er gewoon wel.
Als je dit keuzevrijheid noemt... Dit komt uit een schoolboek ofzo. 'Kun je niet rondkomen, probeer dan meer inkomen te creëren.' Aha, dat kan echt niemand bedenken. :bobo
Inderdaad, iets met oorzaak en gevolg. ;)

@ zeeuw
De overheidsambtenaren hebben de afgelopen jaren ( tot 2018) op de 0 lijn gestaan qua verhogingen. Was dat in de gemeentes ook zo?
Volgens mij niet. Ik ken de afgelopen jaren alleen stijgingen. Geen gigantische, maar bruto over een aantal jaar best ok.
Zijn er verschillende cao's dan betreffende overheids / gemeenteambtenaren?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Je gaat er volstrekt aan voorbij dat eenverdieners veel en veel zwaarder belast worden bij hetzelfde bruto inkomen dan tweeverdieners die het werk en inkomen verdelen. Bovendien krijgen tweeverdieners nog eens extra kindkortingen en -budget. Aan het rechtvaardigheidsaspect ga je volledig voorbij. En dan is het erg gemakkelijk om te zeggen: eenverdiener? Eigen schuld als je daarvoor fiscaal gestraft wordt.
Nee, dat is simpelweg onrecht. Wellicht volledig of topic, maar het valt me zo op om me heen dat veel mannen nog steeds de hele week 'moeten' werken. Geen discussie over mogelijk. Ik ben 1 dag thuis bij mijn kinderen en vind het heel fijn. Ook erg goed voor hen. Volgens mij zou dit voor veel papa's en kinderen erg goed zijn.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Zijn er verschillende cao's dan betreffende overheids / gemeenteambtenaren?
Ja
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Prinsjesdag

Bericht door Valcke »

Merel, je reageerde op ‘DE Eenverdieners’ als groep. Met een gratis advies daarbij wat te doen als zij niet kunnen rondkomen. Idem met een opmerking over oorzaak en gevolg.

Het ging in jouw reactie dus helemaal niet meer over de aanleiding. Je trok het zelf breed tot de gehele groep.

Verder zand erover, maar ga nou niet zeggen dat je het anders bedoeld hebt. Dat is echt flauw en bezijden de waarheid. Lees anders even terug...
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Prinsjesdag

Bericht door Terri »

merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Vooropgesteld dat je niet hoeft te antwoorden hoor Merel, maar wat ik niet begrijp is, wat is de meerwaarde dan van werken? als het opgaat aan de kinderopvang.
Is het te simpel gesteld als ik dan denk, blijf thuis bij je kinders, hoeven ze niet naar de opvang en het geeft uiteindelijk per saldo financieel hetzelfde resultaat.
Of is er zo'n groot verschil in belastingdruk bij 2 verdieners, t.o.v. 1 verdieners, zodat je man meer overhield omdat jullie allebei werkten?
Maar goed, ik ben van een andere generatie en vind dingen soms zo krom.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prinsjesdag

Bericht door Mara »

Terri schreef: Is het te simpel gesteld als ik dan denk, blijf thuis bij je kinders, hoeven ze niet naar de opvang en het geeft uiteindelijk per saldo financieel hetzelfde resultaat.
Mijn dochter zou het antwoord geven. "Ik moet er niet aan denken om hele dagen thuis te zijn, met alleen kinderen om me heen".
(ze is nog niet getrouwd en heeft ook geen kinderen)
Zij heeft verschillende collega's (afkomstig uit GG en CGK), die wel getrouwd zijn, ook kindjes hebben, eentje is zelfs onlangs gepromoveerd.
Ik vroeg: had zij dan tijd, naast haar pittige baan ook nog een zware studie te volgen? En haar man? Haar kindjes?
Dat blijkt dus een vraag te zijn van iemand uit het jaar kruik. :D

De generatie die nu dringend mantelzorg nodig heeft, moet een beroep doen op (vrijwel even oude) buren, iemand uit de kerk, omdat de dochters een fulltime baan hebben.
Werken doe je dus niet voor het geld, maar omdat...... verschillende redenen zijn mogelijk.
Zonde van mijn studie
Ik zou hor en dol worden thuis
Heb het nodig, anders dut ik in
Heb het nodig vanwege contact met collega's.
Het is juist wel goed dat kinderen naar de buitenschoolse opvang gaan

Ja Terri, wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prinsjesdag

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Terri schreef: Is het te simpel gesteld als ik dan denk, blijf thuis bij je kinders, hoeven ze niet naar de opvang en het geeft uiteindelijk per saldo financieel hetzelfde resultaat.
Mijn dochter zou het antwoord geven. "Ik moet er niet aan denken om hele dagen thuis te zijn, met alleen kinderen om me heen".
(ze is nog niet getrouwd en heeft ook geen kinderen)
Zij heeft verschillende collega's (afkomstig uit GG en CGK), die wel getrouwd zijn, ook kindjes hebben, eentje is zelfs onlangs gepromoveerd.
Ik vroeg: had zij dan tijd, naast haar pittige baan ook nog een zware studie te volgen? En haar man? Haar kindjes?
Dat blijkt dus een vraag te zijn van iemand uit het jaar kruik. :D

De generatie die nu dringend mantelzorg nodig heeft, moet een beroep doen op (vrijwel even oude) buren, iemand uit de kerk, omdat de dochters een fulltime baan hebben.
Werken doe je dus niet voor het geld, maar omdat...... verschillende redenen zijn mogelijk.
Zonde van mijn studie
Ik zou hor en dol worden thuis
Heb het nodig, anders dut ik in
Heb het nodig vanwege contact met collega's.
Het is juist wel goed dat kinderen naar de buitenschoolse opvang gaan

Ja Terri, wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
:sweat
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prinsjesdag

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Terri schreef: Is het te simpel gesteld als ik dan denk, blijf thuis bij je kinders, hoeven ze niet naar de opvang en het geeft uiteindelijk per saldo financieel hetzelfde resultaat.
Mijn dochter zou het antwoord geven. "Ik moet er niet aan denken om hele dagen thuis te zijn, met alleen kinderen om me heen".
(ze is nog niet getrouwd en heeft ook geen kinderen)
Zij heeft verschillende collega's (afkomstig uit GG en CGK), die wel getrouwd zijn, ook kindjes hebben, eentje is zelfs onlangs gepromoveerd.
Ik vroeg: had zij dan tijd, naast haar pittige baan ook nog een zware studie te volgen? En haar man? Haar kindjes?
Dat blijkt dus een vraag te zijn van iemand uit het jaar kruik. :D

De generatie die nu dringend mantelzorg nodig heeft, moet een beroep doen op (vrijwel even oude) buren, iemand uit de kerk, omdat de dochters een fulltime baan hebben.
Werken doe je dus niet voor het geld, maar omdat...... verschillende redenen zijn mogelijk.
Zonde van mijn studie
Ik zou hor en dol worden thuis
Heb het nodig, anders dut ik in
Heb het nodig vanwege contact met collega's.
Het is juist wel goed dat kinderen naar de buitenschoolse opvang gaan

Ja Terri, wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
Niet helemaal waar hoor. Ik ken in mijn omgeving, op ons dorp, diverse jonge vrouwen die gestopt zijn met werken. Met goede banen ook... Maar het aantal kinderen dat sommigen in korte tijd krijgen is ook iets dat je niet veel meer ziet.
Ze zijn er zeker nog wel.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prinsjesdag

Bericht door merel »

Valcke schreef:Merel, je reageerde op ‘DE Eenverdieners’ als groep. Met een gratis advies daarbij wat te doen als zij niet kunnen rondkomen. Idem met een opmerking over oorzaak en gevolg.

Het ging in jouw reactie dus helemaal niet meer over de aanleiding. Je trok het zelf breed tot de gehele groep.

Verder zand erover, maar ga nou niet zeggen dat je het anders bedoeld hebt. Dat is echt flauw en bezijden de waarheid. Lees anders even terug...
Dan is dat verkeerd opgevat/overgekomen. Ik doelde daar wel degelijk op.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prinsjesdag

Bericht door merel »

Terri schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik vind het prima als mensen kiezen voor een eenouder gezin, maar heb dan wel moeite met het geklaag over rondkomen van een modaal salaris. Wij zouden het ook niet redden op 1 salaris en dat is niet omdat wij zo exorbitant wonen, dure vakanties of auto hebben. En ik weet echt wat het is. Wij hebben ook een flink aantal jaren geleefd van het salaris van mijn man. Niet omdat ik niet werkte, maar mijn inkomen ging volledig op aan de kinderopvang. Ik ben nu blij dat dat niet meer hoeft en wij in dat opzicht meer lucht hebben.
Vooropgesteld dat je niet hoeft te antwoorden hoor Merel, maar wat ik niet begrijp is, wat is de meerwaarde dan van werken? als het opgaat aan de kinderopvang.
Is het te simpel gesteld als ik dan denk, blijf thuis bij je kinders, hoeven ze niet naar de opvang en het geeft uiteindelijk per saldo financieel hetzelfde resultaat.
Of is er zo'n groot verschil in belastingdruk bij 2 verdieners, t.o.v. 1 verdieners, zodat je man meer overhield omdat jullie allebei werkten?
Maar goed, ik ben van een andere generatie en vind dingen soms zo krom.
Of het scheelde met de belastingdruk hebben wij niet nagekeken. Thuis blijven had de eerste jaren inderdaad geen financieel nadeel opgeleverd. Dat ik indertijd ben blijven werken, heeft nu zijn voordelen. Mijn man kon daardoor ander werk gaan doen, waardoor hij nu veel meer tijd met de kinderen kan doorbrengen. Daarbij is ons werk enorm flexibel. Wij kunnen gaan en staan wanneer wij willen, als het maar in de agenda staat. Dat scheelt denk ik ook. Mijn man is nu begonnen met een opleiding, halen en brengen komt grotendeels op mij neer. De eerste weken van de zomervakantie heb ik fulltime gewerkt en kan deze uren nu compenseren.

Daarbij vind ik het ook belangrijk dat kinderen zien dat wij het gezin, huishouden en alle regel dingen verdelen samen. Het maakt voor hen echt niet uit wie er thuis is. Ik werk voor mijn eigen uitdaging en niet voor dure uitjes o.i.d. wat vaak gesuggereerd wordt.

En of het aantal kinderen in korte tijd krijgen uitmaakt voor het wel/niet werken, weet ik niet. Onze oudste was ook nog 4 toen onze jongste ( en 4e) geboren werd. Eerlijk gezegd liep dat altijd prima. Wij hadden wel een beperkt sociaal leven in die periode. Dat trekt nu weer bij ;)
Laatst gewijzigd door merel op 18 sep 2019, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prinsjesdag

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Mara schreef:
Terri schreef: Is het te simpel gesteld als ik dan denk, blijf thuis bij je kinders, hoeven ze niet naar de opvang en het geeft uiteindelijk per saldo financieel hetzelfde resultaat.
Mijn dochter zou het antwoord geven. "Ik moet er niet aan denken om hele dagen thuis te zijn, met alleen kinderen om me heen".
(ze is nog niet getrouwd en heeft ook geen kinderen)
Zij heeft verschillende collega's (afkomstig uit GG en CGK), die wel getrouwd zijn, ook kindjes hebben, eentje is zelfs onlangs gepromoveerd.
Ik vroeg: had zij dan tijd, naast haar pittige baan ook nog een zware studie te volgen? En haar man? Haar kindjes?
Dat blijkt dus een vraag te zijn van iemand uit het jaar kruik. :D

De generatie die nu dringend mantelzorg nodig heeft, moet een beroep doen op (vrijwel even oude) buren, iemand uit de kerk, omdat de dochters een fulltime baan hebben.
Werken doe je dus niet voor het geld, maar omdat...... verschillende redenen zijn mogelijk.
Zonde van mijn studie
Ik zou hor en dol worden thuis
Heb het nodig, anders dut ik in
Heb het nodig vanwege contact met collega's.
Het is juist wel goed dat kinderen naar de buitenschoolse opvang gaan

Ja Terri, wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
Niet helemaal waar hoor. Ik ken in mijn omgeving, op ons dorp, diverse jonge vrouwen die gestopt zijn met werken. Met goede banen ook... Maar het aantal kinderen dat sommigen in korte tijd krijgen is ook iets dat je niet veel meer ziet.
Ze zijn er zeker nog wel.
Ik verwachtte ons zevende kindje toen we 12 en een half jaar getrouwd waren, aan werken dacht ik niet, ik deed wel bezoeken aan ouderen en wat vrijwilligers werk, toen mijn man afgekeurd werd, moest ik gaan werken omdat de WAO niet toereikend was... ik heb met plezier gewerkt, toch lag mijn hart bij mijn kinderen, als ik vroeg hoe het op school was zeiden ze: dat heb ik al aan papa verteld, het contact met mijn kinderen werd anders, nee ik vond er niets aan, mijn hart lag bij de kinderen en de huishouding, niet bij een opleiding en werken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prinsjesdag

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Mara schreef:
Terri schreef: Is het te simpel gesteld als ik dan denk, blijf thuis bij je kinders, hoeven ze niet naar de opvang en het geeft uiteindelijk per saldo financieel hetzelfde resultaat.
Mijn dochter zou het antwoord geven. "Ik moet er niet aan denken om hele dagen thuis te zijn, met alleen kinderen om me heen".
(ze is nog niet getrouwd en heeft ook geen kinderen)
Zij heeft verschillende collega's (afkomstig uit GG en CGK), die wel getrouwd zijn, ook kindjes hebben, eentje is zelfs onlangs gepromoveerd.
Ik vroeg: had zij dan tijd, naast haar pittige baan ook nog een zware studie te volgen? En haar man? Haar kindjes?
Dat blijkt dus een vraag te zijn van iemand uit het jaar kruik. :D

De generatie die nu dringend mantelzorg nodig heeft, moet een beroep doen op (vrijwel even oude) buren, iemand uit de kerk, omdat de dochters een fulltime baan hebben.
Werken doe je dus niet voor het geld, maar omdat...... verschillende redenen zijn mogelijk.
Zonde van mijn studie
Ik zou hor en dol worden thuis
Heb het nodig, anders dut ik in
Heb het nodig vanwege contact met collega's.
Het is juist wel goed dat kinderen naar de buitenschoolse opvang gaan

Ja Terri, wij zijn zeker van een andere generatie en eentje die vrijwel uitgestorven raakt.
Niet helemaal waar hoor. Ik ken in mijn omgeving, op ons dorp, diverse jonge vrouwen die gestopt zijn met werken. Met goede banen ook... Maar het aantal kinderen dat sommigen in korte tijd krijgen is ook iets dat je niet veel meer ziet.
Ze zijn er zeker nog wel.
Ze zijn er zeker nog wel, klinkt alsof dit een heel mooie, maar uitstervende soort is. Ik ken de voorbeelden, van vroeger, waarbij de vader altijd weg was (werk, kerk, politiek, besturen etc) en de moeder de opvoeding kon doen. Kinderen krijg je samen. Ik vind dat de discussie over de taak als vader vaak ondergesneeuwd raakt in dit soort gesprekken. Hoeveel van die jonge mannen zijn minder gaan werken?
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prinsjesdag

Bericht door merel »

@ samanti Mijn hart ligt ook bij de kinderen en sta op di-vrij ook gewoon bij school om hen op te halen. Mijn man brengt hen dan weg. Op maandag werkt hij thuis en doet alles ( sport, eten, huiswerk e.d). Ik kom dan later.

verder volkomen eens met Zeeuw
Plaats reactie