Bushcraften

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bushcraften

Bericht door Dodo »

Piet Puk schreef:
Dodo schreef:
Piet Puk schreef:Het bushcraften is in het nieuws, nu de verdachte van de moord op Nicky Verstappen deze leefwijze er op na houdt. Waar ik over zat te denken. Zouden wij als christen ook niet in grote mate zo moeten leven? Ik doel met name op het bushcraften, niet op de verdachte en zijn (mogelijke) misdrijven.
Maar wat bedoel je eigenlijk? Zouden we allemaal eenzaam in de bossen moeten leven? Dat bedoel je toch niet zeker?
Ik leg het hier voor hoe jullie hier over denken. Wat ik me afvraag is of je de schepping met deze wijze van leven meer spaart dan op de huidige wijze.
Zou je denken? Met z'n allen in kleine tentjes op de Veluwe gaan bivakkeren, je eigen latrines graven, de boel kaalplunderen wat betreft paddestoelen en nootjes en stookhout, zodat er niks over is voor de wilde dieren.
Er is nog veel winst te halen als je de schepping wil sparen: geen vliegreizen, groente van het seizoen, geen eten weggooien, auto laten staan, zuinig met energie enzovoorts. Dat zet meer zoden aan de dijk dan gaan survivallen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bushcraften

Bericht door eilander »

En hoeveel verschil is er dan nog met een kluizenaarsleven? Daarvoor is toch geen enkele oproep te vinden in Gods Woord.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bushcraften

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:
Piet Puk schreef:
Dodo schreef:
Piet Puk schreef:Het bushcraften is in het nieuws, nu de verdachte van de moord op Nicky Verstappen deze leefwijze er op na houdt. Waar ik over zat te denken. Zouden wij als christen ook niet in grote mate zo moeten leven? Ik doel met name op het bushcraften, niet op de verdachte en zijn (mogelijke) misdrijven.
Maar wat bedoel je eigenlijk? Zouden we allemaal eenzaam in de bossen moeten leven? Dat bedoel je toch niet zeker?
Ik leg het hier voor hoe jullie hier over denken. Wat ik me afvraag is of je de schepping met deze wijze van leven meer spaart dan op de huidige wijze.
Zou je denken? Met z'n allen in kleine tentjes op de Veluwe gaan bivakkeren, je eigen latrines graven, de boel kaalplunderen wat betreft paddestoelen en nootjes en stookhout, zodat er niks over is voor de wilde dieren.
Er is nog veel winst te halen als je de schepping wil sparen: geen vliegreizen, groente van het seizoen, geen eten weggooien, auto laten staan, zuinig met energie enzovoorts. Dat zet meer zoden aan de dijk dan gaan survivallen.
Dan toch meer de amishleefwijze, geen auto, zelfvoorziend qua groente en vlees, geen electriciteit e.d.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bushcraften

Bericht door Dodo »

Het is in NL vrijwel niet mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Veel mensen zijn al blij met een tuintje van enkele tientallen vierkante meters. Daar verbouw je niet voldoende aardappels en groente op om van te leven. Zonder stroom kunnen we niet functioneren. We hebben drinkwater nodig.
Malle Mietje die buiten het dorp woonde met haar geiten en de zwarte kat, en hout sprokkelde in het bos, bestaat alleen nog in de oude kinderboekjes.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bushcraften

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Het is in NL vrijwel niet mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Jawel hoor, het neemt zelfs toe.

https://100procenteco.nl/2017/09/26/zel ... -nederland

Het is alleen mogelijk voor de mensen met een dikke portemonnee, want in aanvang is het duur, daarna komt het geld binnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bushcraften

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Het is in NL vrijwel niet mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Jawel hoor, het neemt zelfs toe.

https://100procenteco.nl/2017/09/26/zel ... -nederland

Het is alleen mogelijk voor de mensen met een dikke portemonnee, want in aanvang is het duur, daarna komt het geld binnen.
Dat zijn heel kleine initiatieven voor de happy few. En ik denk nog steeds niet dat die mensen helemaal zelfvoorzienend kunnen zijn. Ze gaan geen paracetamol verbouwen, neem ik aan. Of telefoontjes/computers. Of rits, scharen en knopen. Noem maar op.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bushcraften

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Het is in NL vrijwel niet mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Veel mensen zijn al blij met een tuintje van enkele tientallen vierkante meters. Daar verbouw je niet voldoende aardappels en groente op om van te leven. Zonder stroom kunnen we niet functioneren. We hebben drinkwater nodig.
Malle Mietje die buiten het dorp woonde met haar geiten en de zwarte kat, en hout sprokkelde in het bos, bestaat alleen nog in de oude kinderboekjes.
Helemaal waar hoor... wij wonen in een flat en echt ik heb geen tuintje geen geit en geen kat, maar toch streef ik ernaar zo'n klein mogelijke voetstap te zetten, geen auto, geen onnodige ( in mijn ogen) appataren, zo veel mogelijk tweedehands kleding/spullen, weinig vlees, seizoensgroente, zo min mogelijk artikelen met chemische toevoegingen, eerlijke en/of biologische produkten, spaarlampen, groene stroom enz... dit alles zo ver het in ons vermogen ligt, sommige zaken zijn niet te realiseren.

Toch hebben die amish het zo slecht nog niet... hoewel het is hard werken, vooral bij de hele strenge, alles op de hand, ook wassen, vegen, dus geen stofzuiger, naaien, mixen,... ploegen, spitten, melken, nou dt is hard werken ook kinderen werken al vroeg mee.
Maar toch geen gehaast, geen burnout, niet opgejaagd, dat heeft echt wel iets.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bushcraften

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Dodo schreef:Het is in NL vrijwel niet mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Jawel hoor, het neemt zelfs toe.

https://100procenteco.nl/2017/09/26/zel ... -nederland

Het is alleen mogelijk voor de mensen met een dikke portemonnee, want in aanvang is het duur, daarna komt het geld binnen.
Mooi maar alle Nederlanders zouden in Nederland niet passen denk ik.
Als ik onze straat zie, hoewe... de industrieterreinen kunnen dan op de schop Toch? dat is al wat ruimte...
In de hippietijd was die ook het ideaal, een zelfvoorzienende boerderij, maar de idealen erom heen werkte niet echt en het werd niets.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bushcraften

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Het is in NL vrijwel niet mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Jawel hoor, het neemt zelfs toe.

https://100procenteco.nl/2017/09/26/zel ... -nederland

Het is alleen mogelijk voor de mensen met een dikke portemonnee, want in aanvang is het duur, daarna komt het geld binnen.
Dat zijn heel kleine initiatieven voor de happy few. En ik denk nog steeds niet dat die mensen helemaal zelfvoorzienend kunnen zijn. Ze gaan geen paracetamol verbouwen, neem ik aan. Of telefoontjes/computers. Of rits, scharen en knopen. Noem maar op.
:haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bushcraften

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat er wel paddestoelen zijn met een verdovende werking. ;)
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bushcraften

Bericht door eilander »

We moeten allemaal gaan bushcraften, want dat is in overeenstemming met sober leven en dat is Bijbels.
Je hebt er wel een dikke portemonnee voor nodig. :bobo
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bushcraften

Bericht door Desiree »

Alleen het erover nadenken, is al winst ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Bushcraften

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:We moeten allemaal gaan bushcraften, want dat is in overeenstemming met sober leven en dat is Bijbels.
Je hebt er wel een dikke portemonnee voor nodig. :bobo
Ik voel de eerste bushcrafter al aankomen :haha
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bushcraften

Bericht door Wandelende »

Bushcraften is een geweldige manier om tot rust te komen van de doorgedraaide snelheidsmaatschappij.

Tip: Noorwegen.
(~)
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bushcraften

Bericht door Wim Anker »

Piet Puk schreef:
eilander schreef:We moeten allemaal gaan bushcraften, want dat is in overeenstemming met sober leven en dat is Bijbels.
Je hebt er wel een dikke portemonnee voor nodig. :bobo
Ik voel de eerste bushcrafter al aankomen :haha
En voor een net pak gaan we (zwarte) otters vangen.
Plaats reactie