Bijzondere woorden

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijzondere woorden

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:Ik merk dat er al twee heel bijzondere synoniemen voor televisie zijn genoemd.
Voor een betrefkkelijk nieuwe woord toch wel opvallend.
Voor de computer (pc) zijn volgens minder niet zulke woorden.
Het zal ook wellicht te maken hebben dat de dialecten in de jaren 50 nog volop
als omgangstaal werden gebruikt. Nu 'verhollandst' alles en iedereen, en het
echte Hollandse 'verengelst'.
Compjoeter… Dat is geen Nederlands. Televisie trouwens ook niet, evenals
telefoon en mobielje, gsm, cellulair of smartphone.

Het gaat hier meer over bijzondere Nederlandse of vernederlandste woorden,
maar zouden de verengelste woorden en termen nog te tellen zijn?

Duits kan grappig zijn. Germanismen kunnen soms mooi zijn, het letterlijk overzetten van Duitse
woorden naar Nederlandse woorden.
Een voorbeeldje: Ik had een ongelukje gehad en ik kreeg een ster in mijn windbeschermingsschijf.
W i n d b e s c h e r m i n g s s c h ij f... om te spellen!
Ik kan dit niet helemaal volgen. Wat zijn volgens jou vernederlandste woorden?
Televisie en telefoon zijn in mijn optiek gewoon Nederlandse woorden.
Tele komt uit het Grieks betekent ver en foon betekent geluid, visie betekent zien, grafie schrijver of schrijven.
Het zijn geen Nederlandse maar Griekse woorden.
Fernsehen is meer verwant: Ver zien... Ver kijken Verrekijker
Dan komen we bij kijken... den gaan we naar een ander verwant woord:
Kijkkast... kiekkaste, zoals in: De tellevisie is de kiekkaste van 'n duvel (Twents)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijzondere woorden

Bericht door helma »

Een van onze kinderen noemde het een Verderkijker. Die hebben we erin gehouden.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Fernsehen is meer verwant: Ver zien... Ver kijken Verrekijker
Dan komen we bij kijken... den gaan we naar een ander verwant woord:
Kijkkast... kiekkaste, zoals in: De tellevisie is de kiekkaste van 'n duvel (Twents)
Wel leuk, die DIA-lecten :slurp
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Roos2018 »

Delftenaar schreef:Er zijn gelukkig verenigingen die zich inzetten voor het behoud van de Nederlandse taal. En dus tegen de verengelsing. Wordt lid als je de doelstelling onderschrijft.
Ook weer typisch Nederlands om de eigen taal inferieur te houden aan de Engelse.
Persoonlijk houd ik daar helemaal niet van.
Maar denk je dat je met een lidmaatschap de verengelsing gaat tegenhouden? Ik ben bang van niet.

Ik stoor me bijvoorbeeld aan woorden als ´social media´. Waarom moet hier een Engels woord voor gebruikt worden als je gewoon in het Nederlands ´sociale media´ kan zeggen?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Roos2018 »

helma schreef:Een van onze kinderen noemde het een Verderkijker. Die hebben we erin gehouden.
Toen mijn jongste zusje nog niet zo goed praten kon, noemde ze dat vellekijker.
Die hebben wij er ook in gehouden :)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Delftenaar »

Roos2018 schreef:
Delftenaar schreef:Er zijn gelukkig verenigingen die zich inzetten voor het behoud van de Nederlandse taal. En dus tegen de verengelsing. Wordt lid als je de doelstelling onderschrijft.
Maar denk je dat je met een lidmaatschap de verengelsing gaat tegenhouden? Ik ben bang van niet.
Zo'n vereniging zorgt voor een stuk bewustwording. En tegelijk worden organisaties door die vereniging erop aangesproken. Het kan wel degelijk verschil maken. Als je er niets aan doet weet je zeker dat over 50 jaar niemand meer Nederlands spreekt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Mara »

helma schreef:Een van onze kinderen noemde het een Verderkijker. Die hebben we erin gehouden.
Ja leuk he, dat zei onze oudste ook. En het klopt nog ook. :haha
Vrijwel iedere familie of gezin heeft uitdrukkingen die alleen zij gebruiken en kennen.
Ik vind dat altijd heel leuk om te verzamelen.
Zo hoorde ik bij mijn schoonfamilie: dat is een klusje uit de van Kinsbergenstraat.
Beetje armoedig, smoezelig mens.
Roos2018 schreef:Ik stoor me bijvoorbeeld aan woorden als ´social media´. Waarom moet hier een Engels woord voor gebruikt worden als je gewoon in het Nederlands ´sociale media´ kan zeggen?
Dat lukt de Vlamingen en de Zuid Afrikanen beter.
Echt geestig hoe zij iets noemen, waar wij een engels woord voor gebruiken.
Ik vind het wel een verarming dat te pas en te pas het woord: ruimte (gelegenheid) en stukje (sorry Delftenaar ;) ) gebruikt wordt.
Nog even en het wordt: een stukje ruimte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Mannetje »

Een stukje ruimte voor creatief woordgebruik is ook niet echt mijn ding. ;)
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijzondere woorden

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:Een stukje ruimte voor creatief woordgebruik is ook niet echt mijn ding. ;)
Dat geeft, je moet iedereen in z'n kracht zetten. Misschien ben jij wel een echt mensen-mens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijzondere woorden

Bericht door eilander »

Een mooi woord dat hier wel past, is denk ik: olifantenpaadje (paadjes die een alternatief bieden op de officiële, ontworpen en bestraatte routes).
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Mister »

eilander schreef:
Mannetje schreef:Een stukje ruimte voor creatief woordgebruik is ook niet echt mijn ding. ;)
Dat geeft, je moet iedereen in z'n kracht zetten. Misschien ben jij wel een echt mensen-mens.
Voordat je mensen in hun kracht zet moet eerst even alles goed tegen elkaar aanhouden en afkaarten. Vergeet niet een stip op de horizon te zetten. Lean en agile aanvliegen graag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Mara »

Mister schreef: Voordat je mensen in hun kracht zet moet eerst even alles goed tegen elkaar aanhouden en afkaarten. Vergeet niet een stip op de horizon te zetten. Lean en agile aanvliegen graag.
:mdr
Tegenwoordig moet je in een vergadering zeggen: „it’s just about finding that balance”, dan gaat iedereen knikken.
(Adam Hess op twitter)
En kan iemand mij uitleggen hoe je kunt "omdenken"?
In de zorg hanteert men het begrip: wenswachtenden. Dat klinkt nl. iets leuker dan een wachtlijst.
Ook ergerlijk is: het keukentafelgesprek. Dat is geen gemoedelijk praatje onder het genot van een vers kopje thee, waarbij de cliënt zijn wensen mag voorleggen. Welnee, hoe halen we zoveel mogelijk bij deze cliënt weg!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Vagari »

Ik zie het al. Jullie kunnen vanavond tegen de eega's zeggen dat er weer flink geëpibreerd is op het forum. :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijzondere woorden

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:Ik zie het al. Jullie kunnen vanavond tegen de eega's zeggen dat er weer flink geëpibreerd is op het forum. :)
Vergeet ook niet dat ook dit forum evolueert en emancipeert... soms degradeert en soms modificeert, zelf lijken er enigen te transformeren, hoewel we zouden moeten reformeren.

En het meest wonderlijk lijkt wel dat er niemand online is op dit forum dan een schamele 40 gasten...
Hoewel, met 40 gasten zou je wel een goed forum kunnen runnen! Dunkt me. Maar dat zijn mijn gedachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijzondere woorden

Bericht door Mannetje »

As et maar goeie gasten weze.
-
Plaats reactie